Seuraa 
Viestejä45973

Zekkailen tässä ulos onko täällä muusikkoja - kumpi mielestäsi parempi biisiaihio (peruskaura-kaupalliseen käyttöön) I-iv-IV(ii)-V vai I-IV-iii-IV:n?
eka siis tietenkin I-vi-IV-V, höh

Sivut

Kommentit (30)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Pirpana
Lepakko
Miten kysymys liittyy lääketieteeseen tai terveyteen...?

Terveyteenhän musiikki nyt ainakin liittyy

No niinpä liittyykin - arvaakohan noita kokeilla ominpäin...

Lepakko
Miten kysymys liittyy lääketieteeseen tai terveyteen...?

Pirpana osui jo, musiikilla on kai vaikutuksia ihmiseen - myös positiivista.
Niin miksi i tai I. Tämä just yrittää karsia niitä musiikista kiinnostuneita. Siis tietenkin mollit ja duurit. En nyt viitsinyt lähteä joka sointua - dimejä, maj7:a ja muita esittämään, ne sitten arreissa paremmin.

CE-hyväksytty
Tokan viimeseks soinnuks laittaisin V. Sois sillain ainakin popimmalta eli kaupallisemmalta.

Täähän se kysymys just oli. Toi IV kierron lopussa on kyllä melkein yhtä miljoona kertaa käytetty, eniten kai country-hommissa. V ( tai siis kakkosvitonen ii-V) on tietenkin se looginen. Kertsareista nyt tietty puhutaan. Ei nyt tuu isoista hiteistä äkkiseltään mieleen kuin U2:n "With or Without You" tai Cher:in (Dianne Warren tietty) "Believe". Onhan niitä miljoona niitäkin...kumpi on susta hashshsumpi

Pirpana
Niin kyllä minä olen ammattimuusikko, mutta kun sinä olet jazzmuusikko, niin mietin, onko nuo pikku-i:t jotain ihmejuttuja

on ne kyllä ihmejuttuja... ei ku anglosaksien kanssa joutuu aina miettimään toisin ku me joille esim H on ihan oikea sävel jne. jne kyllä sä tiedät

CE-hyväksytty
jazzlash
kumpi on susta hashshsumpi

En tunne termiä...

Sori tajusin että luulit mua hörhöksi. Tarkoitin alkujaan tietenkin sitä että onko täällä ketään, joka ymmärtää tätä musiikin tekemispuolta, ja löysin siis esim. sinu ja Pirppiksen - hyvä. Ajattelin vain että mikä on teidän mielestä kiva just kun toi 1534:nen on tekemässä comebackiä 90- ja 00-luvun poikabändi-invaasion jälkeen.

Mä oon hirveen huono ottamaan poppismusaan kantaa. Kaikki on jo keksitty. Itse yrittänyt sävellellä jotain metallimusaa modaalista kontrapunktia apuna käyttäen, mutta on vähä jääny. Vaikka se vois ollakin jotain uutta.

Pirpana
CE-hyväksytty
jazzlash
kumpi on susta hashshsumpi

En tunne termiä...

Jep, pitää olla ammattitutkinto, että tuon termin tietää

Tajusin oikeesti vasta että ton voi ymmärtää väärin. Tarkoitukseni oli siis vain hassuttelu, ei se joku, joka jollekin voisi tulla mieleen, jos niin ajattelisi...Ajatella kielen voimaa. Niin paljon voi sanomatta jättämiselläkin saada aikaan. Täähän sopii meille muusikoille....

Alveron
Seuraa 
Viestejä3639
jazzlash
Zekkailen tässä ulos onko täällä muusikkoja - kumpi mielestäsi parempi biisiaihio (peruskaura-kaupalliseen käyttöön) I-iv-IV(ii)-V vai I-IV-iii-IV:n?
eka siis tietenkin I-vi-IV-V, höh



En nyt ihan tajua noita merkintöjä, vaikka tutulta näyttävätkin. Ilmeisesti "I" on pohjasointu, mutta miksi siitä mennäään kvartin päähän molliin? Okei, ehkä se on ikään kuin harmoninen molliasteikko, mutta miksi siitä siirrytään saman asteen duuriin? No eihän sekään tietenkään ole mahdotonta. Itse asiassa soinnut voivat mennä miten tahansa, se on makuasia. Pekka Pohjola kertoi vetäneensä yhden biisin soinnut korttipakasta, niiden päälle sitten sävelteli.

Mutta siis aivan sama, ei sointukulku biisiä tee, vaikka olisikin suosittu kombo.

Jos nyt yksi kulku täytyy antaa, niin laitetaan vaikka i-VII. Silti sinne tulee aina myös muita harmonioita, koska lähes aina soitetaan muitakin kuin soinnun säveliä. Siten yhden soinnun biisissäkin voi olla jokin kadenssin tapainen ja vaikka mitä.

Tämän biisin aloittaa rämpäytetty, ilmava A sus2, joka on jo itsessään fantastinen. Mutta kuten huomataan, kappaleen temaattinen materiaali on (minimalistisuudesta huolimatta) kokonaisuudessaan paljon enemmän kuin yksi sointu tai sointukulku.

Alveron
jazzlash
Zekkailen tässä ulos onko täällä muusikkoja - kumpi mielestäsi parempi biisiaihio (peruskaura-kaupalliseen käyttöön) I-iv-IV(ii)-V vai I-IV-iii-IV:n?
eka siis tietenkin I-vi-IV-V, höh



En nyt ihan tajua noita merkintöjä, vaikka tutulta näyttävätkin. Ilmeisesti "I" on pohjasointu, mutta miksi siitä mennäään kvartin päähän molliin? Okei, ehkä se on ikään kuin harmoninen molliasteikko, mutta miksi siitä siirrytään saman asteen duuriin? No eihän sekään tietenkään ole mahdotonta. Itse asiassa soinnut voivat mennä miten tahansa, se on makuasia. Pekka Pohjola kertoi vetäneensä yhden biisin soinnut korttipakasta, niiden päälle sitten sävelteli.

Mutta siis aivan sama, ei sointukulku biisiä tee, vaikka olisikin suosittu kombo.

Jos nyt yksi kulku täytyy antaa, niin laitetaan vaikka i-VII. Silti sinne tulee aina myös muita harmonioita, koska lähes aina soitetaan muitakin kuin soinnun säveliä. Siten yhden soinnun biisissäkin voi olla jokin kadenssin tapainen ja vaikka mitä.

Joo niinkuin oikaisin I-vi-IV(ii)-V eli itsestäänselvyys- sattu nyt sormet vähän hassusti. Olen myös huomannut tosiaan, että klassisen puolen ihmiset tietenkin ymmärtävät diatoniset harmoniat jo ihan luonnostaan, nää "poppari"-koodaukset olikin just se houkutin et onko täällä soittajia.

Tämän biisin aloittaa rämpäytetty, ilmava A sus2, joka on jo itsessään fantastinen. Mutta kuten huomataan, kappaleen temaattinen materiaali on (minimalistisuudesta huolimatta) kokonaisuudessaan paljon enemmän kuin yksi sointu tai sointukulku.

jazzlash
Alveron
jazzlash
Zekkailen tässä ulos onko täällä muusikkoja - kumpi mielestäsi parempi biisiaihio (peruskaura-kaupalliseen käyttöön) I-iv-IV(ii)-V vai I-IV-iii-IV:n?
eka siis tietenkin I-vi-IV-V, höh



En nyt ihan tajua noita merkintöjä, vaikka tutulta näyttävätkin. Ilmeisesti "I" on pohjasointu, mutta miksi siitä mennäään kvartin päähän molliin? Okei, ehkä se on ikään kuin harmoninen molliasteikko, mutta miksi siitä siirrytään saman asteen duuriin? No eihän sekään tietenkään ole mahdotonta. Itse asiassa soinnut voivat mennä miten tahansa, se on makuasia. Pekka Pohjola kertoi vetäneensä yhden biisin soinnut korttipakasta, niiden päälle sitten sävelteli.

Mutta siis aivan sama, ei sointukulku biisiä tee, vaikka olisikin suosittu kombo.

Jos nyt yksi kulku täytyy antaa, niin laitetaan vaikka i-VII. Silti sinne tulee aina myös muita harmonioita, koska lähes aina soitetaan muitakin kuin soinnun säveliä. Siten yhden soinnun biisissäkin voi olla jokin kadenssin tapainen ja vaikka mitä.

Joo niinkuin oikaisin I-vi-IV(ii)-V eli itsestäänselvyys- sattu nyt sormet vähän hassusti. Olen myös huomannut tosiaan, että klassisen puolen ihmiset tietenkin ymmärtävät diatoniset harmoniat jo ihan luonnostaan, nää "poppari"-koodaukset olikin just se houkutin et onko täällä soittajia.

Tämän biisin aloittaa rämpäytetty, ilmava A sus2, joka on jo itsessään fantastinen. Mutta kuten huomataan, kappaleen temaattinen materiaali on (minimalistisuudesta huolimatta) kokonaisuudessaan paljon enemmän kuin yksi sointu tai sointukulku.




Joo, sormet nyt sattuivai vähän hassusti eli tietenki se normi 1645:nen, jossa siis tietenkin esim. Ab:sta ( ihan hattuillakseni siis; Ab-Fm-C#-Eb) Pirppis, mix kosketinsoittajat kiroilee A-duuria. Anekdootti kertoo (aika läheltä) kun Kari Tapio laski biisin käyntiin ja laput oli C:stä (siis ei /C:stä) niin
..yy...ja...kaa. ja koo ja A:asta

jazzlash

Joo, sormet nyt sattuivai vähän hassusti eli tietenki se normi 1645:nen, jossa siis tietenkin esim. Ab:sta ( ihan hattuillakseni siis; Ab-Fm-C#-Eb) Pirppis,

Siis.

Minä olen klassisen musiikin ammattilainen, en käytä noita reaalisointumerkkejä. Vaikka toki ymmärrän, mitä ne tarkoittavat. Sointuasteet ovat minulle helpompia, mutta käytit niitä tuolla alussa vähän sekaisesti. Kirjoittaisin itse toisin.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat