1500 milliampeeritunnin hinta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Elikkäs tuota, ninnunnannun, mietin että miten paljon maksaa 1500 mAh akun lataaminen, kun oletetaan että sähkön hinta on 9 snt / kWh.

Suomessahan verkkovirran jännite on 230 volttia. Voiko sen tarvittavan wattimäärän laskea yksinkertaisesti tyyliin U * I = P, eli

230 V * 1,5 A = 345 W ?

Ja sitten vaan tosta laskis sen hinnan?

Itsehän en tiedä aiheesta hevon wattiakaan. (juu keksin vitsin ite hehe)

Sivut

Kommentit (17)

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Jos siis ydinkysymys on mitä akun lataaminen maksaa, niin

- tulee muistaa että akku ei koskaan ole täysin tyhjä sitä lataessa
- laturi tuhlaa energiaa, joka ilmenee lämpenemisenä
- jos akku on kiinni laitteessa johon se kuuluu, latauksen aikana laite saattaa käyttää akkuun varattua virtaa

Jotenka, laturista tulee ottaa selville, mitkä on sen Input arvot. Oman Nokialaturini input on AC 100-240 / 50-60hz / 110 mA

Elikkäs Suomen volteilla 230 V * 110 mA * (1 tunti) = 25,3 wattia/tunti

Kaavassa korvaa kohta (1 tunti) sillä ajalla, joka kuluu akun lataamiseen.

Sitten laske mikä on kulutetun sähkön arvo euroissa.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005
teamy
Elikkäs tuota, ninnunnannun, mietin että miten paljon maksaa 1500 mAh akun lataaminen, kun oletetaan että sähkön hinta on 9 snt / kWh.



Ensin pitää laskea tarvittava energia. Siihen tarvitaan tieto akun jännitteestä ja kapasiteetista. Jos tuo 1500 mAh:n akku on litiumioniakku, sen nimellisjännite on 3,7 V. Energiaa tarvitaan siis 1,5 Ah * 3,7 V = 5,6 Wh. Käytännössä latauksessa tapahtuu erilaisia häviöitä, ja tuo ideaalinen lukema on hyvä kertoa noin kertoimella 1,5. Eli energiaa otetaan 8,3 Wh=0,0083 kWh. Siitä sitten saadaan hinta, joka on riittävällä tarkkuudella nolla, jos kyseessä on yhden ihmisen yksittäisen laitteen lataaminen.

Saw
Jotenka, laturista tulee ottaa selville, mitkä on sen Input arvot. Oman Nokialaturini input on AC 100-240 / 50-60hz / 110 mA



Tuo ilmoitettu virta on maksimiarvo. Tehollinen virta on paljon pienempi, koska halpa hakkuri ottaa virran lyhyinä mutta voimakkaina piikkeinä.

Vierailija

Kiitoksia poijjat!

Neutroni
Ensin pitää laskea tarvittava energia. Siihen tarvitaan tieto akun jännitteestä ja kapasiteetista. Jos tuo 1500 mAh:n akku on litiumioniakku, sen nimellisjännite on 3,7 V. Energiaa tarvitaan siis 1,5 Ah * 3,7 V = 5,6 Wh.



Tuo on oikeastaan juuri se mitä halusin tietää, en vain sähköopista tietämättömänä osannut nimellisjännitteen avulla laskea. Danke!

Eli ei se älypuhelin taidakkaan hirveästi sähkölaskussa näkyä jos yksi lataus tyhjästä täyteen maksaa alle 0,1 senttiä.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
Neutroni
Saw
Jotenka, laturista tulee ottaa selville, mitkä on sen Input arvot. Oman Nokialaturini input on AC 100-240 / 50-60hz / 110 mA



Tuo ilmoitettu virta on maksimiarvo. Tehollinen virta on paljon pienempi, koska halpa hakkuri ottaa virran lyhyinä mutta voimakkaina piikkeinä.
Ahaa... siitä siis johtuikin hirmuinen tulos tuossa laskelmassani.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija
Neutroni
Jos tuo 1500 mAh:n akku on litiumioniakku, sen nimellisjännite on 3,7 V. Energiaa tarvitaan siis 1,5 Ah * 3,7 V = 5,6 Wh.

Minun (puhelimen) akkuni sanoo olevansa tuollainen 1,5 Ah- akku. Vaan softa puhelimessa väittää että jännitettä piisaa 4,2 V. Kuka huijaa ketä?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005
Taivaantallaaja
Neutroni
Jos tuo 1500 mAh:n akku on litiumioniakku, sen nimellisjännite on 3,7 V. Energiaa tarvitaan siis 1,5 Ah * 3,7 V = 5,6 Wh.

Minun (puhelimen) akkuni sanoo olevansa tuollainen 1,5 Ah- akku. Vaan softa puhelimessa väittää että jännitettä piisaa 4,2 V. Kuka huijaa ketä?



Ei kukaan ketään, varsinaisesti. Akun jännite ei ole varaustilasta, kuormituksesta ja ympäristöolosuhteista riippumaton vakio, joten käytännössä valitaan jokin jännite joissain oloissa ns. nimellisjännitteeksi, jolla akkua markkinoidaan. Litiumioniakun nimellisjännite on 3,6 V tai 3,7 V mutta täyteen ladatun akun jännite voi olla lähellä 4,2 V. 4,2 V on kyllä äärimmäinen raja tuollaiselle akulle. Kymmenys lisää, niin akku päästää toimintasavut ulos litiumakulle ominaiseen pyroteknisesti näyttävään tyyliin. Tuo puhelimen softa saattaa tosin arvioida hieman yläkanttiin, latauselektroniikka on erikseen ja siellä on tarkat referenssit.

Vierailija

Riippuu ihan akkukemiasta missä se savu pääsee. 4.2 volttia on ylin turvaraja, mutta 4.3 ei ole vielä mahdottomuuden rajoissa, ja 4.4 alkaa olla vasta siinä pisteessä että akku kuin akku päästää toimintasavut.

Valmistaja päättää mikä on maksimi. Kännyköissä käytetään yli 4 volttia koska täytyy saada akku hajoamaan nopeasti. Muissa sovelluksissa sitten voidaan käyttää esim. 3.9 volttia, jolloin akku kestää pitkään mutta ottaa hieman takkiin energian määrässä per lataus.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Mietin tässä kun iföynin akku lataa ittensä juhlakuntoon 1000 mah pistokelaturilla noin 2:15 h ja usb:lla puoli tuntia kauemmin 800 mah tehoilla, niin kumpi on akulle ystävällisempi jos meinaa elinkaarella käyttää jotain 1000+ täyttä lataussykliä?

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
teamy
Elikkäs tuota, ninnunnannun, mietin että miten paljon maksaa 1500 mAh akun lataaminen, kun oletetaan että sähkön hinta on 9 snt / kWh.

Suomessahan verkkovirran jännite on 230 volttia. Voiko sen tarvittavan wattimäärän laskea yksinkertaisesti tyyliin U * I = P, eli

230 V * 1,5 A = 345 W ?

Ja sitten vaan tosta laskis sen hinnan?

Itsehän en tiedä aiheesta hevon wattiakaan. (juu keksin vitsin ite hehe)


Sori vaan mutta mikä olis akun jännite?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005
Neonomide
Mietin tässä kun iföynin akku lataa ittensä juhlakuntoon 1000 mah pistokelaturilla noin 2:15 h ja usb:lla puoli tuntia kauemmin 800 mah tehoilla, niin kumpi on akulle ystävällisempi jos meinaa elinkaarella käyttää jotain 1000+ täyttä lataussykliä?



Hitaampi lataaminen on akulle parempi, mutta tuossa tapauksessa ero on niin pieni, etten liiemmin ottaisi stressiä siitä. 1000 lataussykliä on kova odotus nykyaikaiselta kulutuselektroniikalta.

CE-hyväksytty
Paljo maksaa jos lataa autossa tupakinsytytinlaturila?



Jos verkosta lataaminen maksaa nolla pilkku jotain senttiä ja autolla tehty sähkö on muutaman kerran kalliimpaa, ei se maksa vaivaa odotella perille pääsyä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005
Veikko
Riippuu ihan akkukemiasta missä se savu pääsee. 4.2 volttia on ylin turvaraja, mutta 4.3 ei ole vielä mahdottomuuden rajoissa, ja 4.4 alkaa olla vasta siinä pisteessä että akku kuin akku päästää toimintasavut.



Niin joo, litiumpolymeeriakut, joita käytetään RC-laitteissa, taitavat olla hieman kriittisempiä.

Muissa sovelluksissa sitten voidaan käyttää esim. 3.9 volttia, jolloin akku kestää pitkään mutta ottaa hieman takkiin energian määrässä per lataus.



Osaatko sanoa ainoatakaan tuollaista sovellusta? Litiumakkuja käytetään siksi, että halutaan paljon energiaan pieneen tilaan ja painoon. Silloin halutaan luonnollisesti käyttää koko kapasiteetti. Jos tila tai paino ei ole kriittinen, ei kannata käyttää kalliita litiumakkuja vaan halvempia NiMH-akkuja.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Aiheeseen liittyen mainittakoon että latasin joku aika sitten akkuporakoneen 12V akut (mustaakseni reilun Ah:n kokoiset) kaksi akkua. Kiinteistössä oli remontin vuoksi otettu kaikki sulakkeet irti ja ainoastaan yhteen pistokkeeseen tuli sähköt. Noiden kahden akun lataus siirsi mittarilukemaa 40Wh joten eipä akkuporan käyttö kovin kalliiksi tule vaikka omallakin sähköllä latailisi.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija
Neutroni

Osaatko sanoa ainoatakaan tuollaista sovellusta? Litiumakkuja käytetään siksi, että halutaan paljon energiaan pieneen tilaan ja painoon. Silloin halutaan luonnollisesti käyttää koko kapasiteetti. Jos tila tai paino ei ole kriittinen, ei kannata käyttää kalliita litiumakkuja vaan halvempia NiMH-akkuja.




Sähköauto.

Siksi juuri valmistajilla on vaikeuksia saada tarpeeksi akkuja kyytiin. Melkein millä tahansa litiumkemialla periaatteessa voisi saavuttaa 150 Wh/kg ihan tuosta vain, mutta kun sama akku pitää kestää kauemmin kuin ensi kevääseen ilman että kapasiteetti juuri laskee, niin on pakko tyytyä noin 100 Wh/kg tienoille. NiMH ei pärjää koska se jää noin 60-70 Wh/kg tienoille.

Turvallisuussyistä niissä ei oikein suosita polymeeriakkujakaan. Olisi hieman huonoa PR:ää jos auto syttyisi palamaan samaan tyyliin kuin joku HP:n läppäri.

Litiumparistot ovat siitä mielenkiintoisia että ihan kaupan hyllyltä saa paristoja joissa on ~750 Wh/kg energiaa. Tämä on käytännön hyötysuhteessa laskettuna melkein puolet bensiinin energiatiheydestä, mutta niitäpä et voi ladata uudestaan. Yrität niin se paukahtaa silmille aika hienosti.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Veikko
Neutroni

Osaatko sanoa ainoatakaan tuollaista sovellusta? Litiumakkuja käytetään siksi, että halutaan paljon energiaan pieneen tilaan ja painoon. Silloin halutaan luonnollisesti käyttää koko kapasiteetti. Jos tila tai paino ei ole kriittinen, ei kannata käyttää kalliita litiumakkuja vaan halvempia NiMH-akkuja.




Sähköauto.

Siksi juuri valmistajilla on vaikeuksia saada tarpeeksi akkuja kyytiin. Melkein millä tahansa litiumkemialla periaatteessa voisi saavuttaa 150 Wh/kg ihan tuosta vain, mutta kun sama akku pitää kestää kauemmin kuin ensi kevääseen ilman että kapasiteetti juuri laskee, niin on pakko tyytyä noin 100 Wh/kg tienoille. NiMH ei pärjää koska se jää noin 60-70 Wh/kg tienoille.

Turvallisuussyistä niissä ei oikein suosita polymeeriakkujakaan. Olisi hieman huonoa PR:ää jos auto syttyisi palamaan samaan tyyliin kuin joku HP:n läppäri.

Litiumparistot ovat siitä mielenkiintoisia että ihan kaupan hyllyltä saa paristoja joissa on ~750 Wh/kg energiaa. Tämä on käytännön hyötysuhteessa laskettuna melkein puolet bensiinin energiatiheydestä, mutta niitäpä et voi ladata uudestaan. Yrität niin se paukahtaa silmille aika hienosti.


Ymmärtääkseni polymeeriakutkin arkikäytössä ovat litiumkemiaa... Saatan olla väärässä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat