Lentokone ja tuuli

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Aion virittää uuden tappelu - eikun keskusteluaiheen siitä kuinka ilmavirrat vaikuttavat lentokoneen kulkuun ja "kokemukseen" reitistä. Jos edes pari sivua saisi heliumpalloilmiön kaltaista settiä.

Lentokone lentää reitin A:sta B:hen. En nyt heti alkuun jaksa piirtää kuvaa tilanteesta, joten kuvailen sen. A on alhaalla, B ylhäällä, suoraan A:n yläpuolella kuvitellussa kuvassa kun tarkastellaan reittiä ylhäältä päin. Ilmansuunnilla ei nyt väliä. Tuulee vasemmalta oikealle.

Väitän että lentokone lentää liikkuvan ilman koordinaatistossa kolmion hypotenuusan suorakulmaisessa, vasemmalle päin suuntautuneessa kolmiossa, jonka toinen kateetti on suoraan alhaalta ylös ja toinen kateetti oikealta vasemmalle edellisen päätepisteestä. Okei piirrän kuvan kun kerkiän. Mutta pointtina se, että koska ilman tuulemista lentokoneen matka olisi pelkkä alhaalta ylös oleva kateetti, mutta sivulta tulevassa ilmavirtauksessa lentokoneen matkaksi kertyy tuo hypotenuusa. Lentokone joutuu siis lentämään maasta tarkasteltuna vinossa päästäkseen määränpäähänsä. Matkaa kertyy ikäänkuin enemmän, eli lentoaika pitenee ja polttoaineenkulutus myös.

くそっ!

Kommentit (10)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Ronron
Aion virittää uuden tappelu - eikun keskusteluaiheen siitä kuinka ilmavirrat vaikuttavat lentokoneen kulkuun ja "kokemukseen" reitistä. Jos edes pari sivua saisi heliumpalloilmiön kaltaista settiä.

Lentokone lentää reitin A:sta B:hen. En nyt heti alkuun jaksa piirtää kuvaa tilanteesta, joten kuvailen sen. A on alhaalla, B ylhäällä, suoraan A:n yläpuolella kuvitellussa kuvassa kun tarkastellaan reittiä ylhäältä päin. Ilmansuunnilla ei nyt väliä. Tuulee vasemmalta oikealle.

Väitän että lentokone lentää liikkuvan ilman koordinaatistossa kolmion hypotenuusan suorakulmaisessa, vasemmalle päin suuntautuneessa kolmiossa, jonka toinen kateetti on suoraan alhaalta ylös ja toinen kateetti oikealta vasemmalle edellisen päätepisteestä. Okei piirrän kuvan kun kerkiän. Mutta pointtina se, että koska ilman tuulemista lentokoneen matka olisi pelkkä alhaalta ylös oleva kateetti, mutta sivulta tulevassa ilmavirtauksessa lentokoneen matkaksi kertyy tuo hypotenuusa. Lentokone joutuu siis lentämään maasta tarkasteltuna vinossa päästäkseen määränpäähänsä. Matkaa kertyy ikäänkuin enemmän, eli lentoaika pitenee ja polttoaineenkulutus myös.




Niin? Näinhän se tietenkin menee, ei tuossa mitään "ritaa" pääse syntymään. Lentokone "kokee" lentäessään vain ja ainoastaan ilmanopeuden, ja tuohonhan noiden "kakkaroiden" käyttökin perustuu.

Kakkara:

http://www.silshop.fi/shop/index.php?act=viewProd&productId=142

Tai googlaa "tuulikolmio".

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602
Liittynyt6.5.2009
Ronron
Kyllä joku tulee vastustelemaan, odotellaan vain.



Se joku on sitten sellainen tyyppi joka ei tiedä lentämisestä mitään. Kuten Seppo jo totesi, nuo tuulikorjaukset ja vaikutus maanopeuteen yms. ovat lentämisen arkipäivää.

Too many protest singers, not enough protest songs...

Vierailija

Turhan simppeli jotta kukaan lähtisi inttämään vastaan. Mutta jos muutetaan hieman niin, että tuuli onkin sivumyötäinen siten, että kone lentää suoraan kohteeseen lentäesään täsmälleen sivutuuleen (ilmanopeus kohtisuorassa tuulen nopeutta vastaan) eikä hieman sivuvastaiseen kuten alkuperäisessä väitteessä. Onko matka ilman suhteen pidempi vai lyhyempi vai juuri sama kuin väli AB.

Vierailija

Jos takatuuli lyhentää ilmamatkaa ja sivutuuli pidentää, voinee siitä päätellä, että sivutuulen ja takatuulen välissä on kullakin tuulenvoimakkuudella suunta, josta johtuva ilmamatka on yhtä suuri kuin pisteiden välimatka. Sitä en osaa sanoa, onko kyseinen kulma kaikille tuulenvoimakkuuksille tai lentokonetyypeille/-malleille sama ...

Vierailija

Kullekin sivu- ja takatuulen yhdistelmälle löytyy lentosuunta -ja nopeus, jolla lentomatka ilman suhteen on sama kuin väli AB. Kuitenkin sivutuulen tulee olla huomattavasti suurempi kuin takatuulen jotta tulos olisi järjellinen ja lentonopeuteen sopiva.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Näyttää välillä hassulta kun lentokoneet lentelee ylitte ihan vinossa kulkusuuntaansa nähden. Se on se tuuli.

Jos tuulisi tarpeeksi kovaa suoraan vastaan, lentokone pörräisi paikallaan maahan nähden eikä etenisi mihinkään. Voisi tietty ajautua taaksepäinkin.

くそっ!

Vierailija

Varjoliidin tai liitovarjo voi hyvinkin mennä maahan nähden takaperin kovassa vastatuulessa mutta harvemmin lentokone.

Vierailija

No jos on tavoitteena lentää lentokoneella takaperin maahan nähden, niin paras valinta lienee joko moottoripurjekone tai lihasvoimalla kulkeva lentokone. Ehkäpä myöskin tuo aurinkovoimalla kulkeva lentokone saattaisi tulla kyseeseen.

Meinaan vaan että hurrikaanissa/taifuunissa/syklonissa lentäminen lähellä sakkausnopeutta on aika vaarallista touhua, eli parasta tehdä tuo koneella jonka sakkausnopeus on poikkeuksellisen alhainen, niin voi tehdä hieman heikommassa, ja siten stabiilimmassa tuulessa.

Tietysti tuulitunneli olisi kaikkein paras vaihtoehto, mikäli riittävän iso on käytettävissä, eikä sitä lueta huijaamiseksi.

Uusimmat

Suosituimmat