Ujous

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Joo oon kuullu sen selityksen tohon, et ujous "suojelee" ihmistä, ettei mene heti mukaan kaikkiin juttuihin tai luota johonki tuntemattomaan täydellisesti jolloin voi käydä huonosti. Mä ite oon tosi ujo, mut nautin kuitenki ihmisten seurasta tosi paljon, tykkään nauraa ja heittää rentoo juttua, bilettää jne. Voiko ujous voi häipyä ihmisestä jotenki pois? Mä oon ainaki ollu koko elämäni ujo, eli se on selkeesti luonteessa. Mut ei siin oo mitää järkee, et ku tykkää olla ihmisten kans tosi paljo, nii sit kuitenki ujostuttaa esim. olla huomion kohteena tai ei saa sanaa suustaan jossai tilanteissa. Siinä on jotenki iso ristiriita sen kanssa, että rakastaa kuitenki seuraa. Onkohan aivoissa sit niinku jotai selkeetä eroo ulospäinsuuntautuneen ja sisäänpäinkääntyneen/ujon välil? Vai missä se ujous niinku on siinä ihmisessä? kait se jotenki geenien mukana tulee ainaki osaks vai? Ja mistä se niinku käytännös johtuu, kun ujo ihminen vaik tutustuu uuteen ihmiseen, ja saattaa punastua ja tulee sellane ujo hymy ja ei uskalla katsoo silmiin? verrattuna siihen, kun ulospäinsuuntautunu ihiminen tutustuu uuteen ihmiseen, ja juttelee niitä näitä rentona? en tajua missä se luonne niinku on ihmises, et onko eri luonteet jotai aivojen rakenne eroi tai jotai sori ompa sekavia nää mun ajatukset.

Kommentit (7)

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
Liittynyt29.4.2011
beibe:)
Joo oon kuullu sen selityksen tohon, et ujous "suojelee" ihmistä, ettei mene heti mukaan kaikkiin juttuihin tai luota johonki tuntemattomaan täydellisesti jolloin voi käydä huonosti. Mä ite oon tosi ujo, mut nautin kuitenki ihmisten seurasta tosi paljon, tykkään nauraa ja heittää rentoo juttua, bilettää jne. Voiko ujous voi häipyä ihmisestä jotenki pois? Mä oon ainaki ollu koko elämäni ujo, eli se on selkeesti luonteessa. Mut ei siin oo mitää järkee, et ku tykkää olla ihmisten kans tosi paljo, nii sit kuitenki ujostuttaa esim. olla huomion kohteena tai ei saa sanaa suustaan jossai tilanteissa. Siinä on jotenki iso ristiriita sen kanssa, että rakastaa kuitenki seuraa. Onkohan aivoissa sit niinku jotai selkeetä eroo ulospäinsuuntautuneen ja sisäänpäinkääntyneen/ujon välil? Vai missä se ujous niinku on siinä ihmisessä? kait se jotenki geenien mukana tulee ainaki osaks vai? Ja mistä se niinku käytännös johtuu, kun ujo ihminen vaik tutustuu uuteen ihmiseen, ja saattaa punastua ja tulee sellane ujo hymy ja ei uskalla katsoo silmiin? verrattuna siihen, kun ulospäinsuuntautunu ihiminen tutustuu uuteen ihmiseen, ja juttelee niitä näitä rentona? en tajua missä se luonne niinku on ihmises, et onko eri luonteet jotai aivojen rakenne eroi tai jotai sori ompa sekavia nää mun ajatukset.

Mäkään en tajua nyt oikein mitään, mut olen silti ujo ja sekava.

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

Vierailija

Lue Liisa Keltikangas-Järvisen kirja Temperamentti, stressi ja elämänhallinta. Vastaa kysymykseesi.

On ihmisiä, jotka ovat samalla ujoja ja samalla nauttivat suuresti ihmisten seurasta. Joillakin on niin, että pelottaa ja jännittää hirveästi mennä ihmisten seuraan, mutta menevät kuitenkin, koska ilo ihmisten kanssa olemisesta ja keskustelemisesta on suurempi kuin pelko. Tökerösti sanottu ehkä, Keltikangas selittää paljon paremmin. Hän selvittää kirjassa hyvin sosiaalisuuden ja sosiaalisten taitojen eron, joka usein tahtoo unohtua. Ujo voi olla ja usein on erittäin taitava sosiaalisesti, koska hänellä on kykyä asettua toisen asemaan, ja sivusta tarkkailijana hän tavallaan näkee paremmin kuin sellainen, joka on mielellään itse keskipisteessä. Tietenkään ujous ei ole mikään tae sosiaalisista kyvyistä, mutta ujous siis ei tarkoita sitä, että ei haluaisi tai osaisi menestyä sosiaalisissa tilanteissa. Harva ujohan mikään tuppisuu on, ainakaan useimmissa tilanteissa.

Kaikkia kai joskus jännittää ja ujostuttaa, vaikkei varsinaisesti olisi ujo luonne.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32850
Liittynyt6.12.2009
beibe:)

Mitä, oletko huomannut jonkun erilaisuusominaisuuden verrattuna johonkin toiseen yksiloon, sinuna menettäisin youneni ja menisin seuraavana päivänä pussit silmien alla pyytämään jotain "halogeenilithiumfluorilinimenttiä" jotta yksilollisyyteni saataisiin poistettua.

Vierailija

Kokeile vaik et ku tapaat jonkun mielestäs mielenkiintoisen ihmisen johon haluut tutustua niin yritä olla vaan läsnä ja tunnistaa mitä sussa tapahtuu sillä hetkellä, toimi tarkkailijana vaan.
sanoit tossa et nautit kuitenki ihmisten seurasta mut jossai tilanteissa oot ujo. luulis et se on siis reaktio. ihmiset on tottunu reagoimaa tilanteisiin menneisyytensä kautta eli silleen miten on tottunu toimimaan, ei siin mitää jos se on sun mielestä oikee tapa toimia. mut jos haluut muuttuu siitä mite oot tottunu toimimaa nii tiedosta ne reaktiot millon toimit mielestäs niinku et haluis toimia, se saattaa olla vaa jonku menneisyyden tilanteen aiheuttama reaktio joka on jääny toimintamalliks tai jotai vastaavaa. itellä ainaki toi ujous on jossaimäärin pelkoo siit et mä kuvittelen tietäväni mitä joku muu ajattelee musta ja pelkään sitä et ne tuomitsee mut jotenki. tost sun viestist tuli kuitenki mielee et haluisit ehkä toimii toisel taval, sisäsel muutoksel me pystytää muuttamaa suhtautumista ulkoseen maailmaan just niinku halutaa. huomioi siis tilanteis ainaku toimit mielestäs niinku et välttämät haluis, ite harjottelen suhtautuu kaikkiin ihmissuhteisiin ilman niit omii mielikuvii ennakkoluulottomasti ja avoimesti, ku mul on nii levoton mieli et sil on tapana aina tulkita ja lokeroida kaikki mahollinen ja se on ihmisten seuras joskus aika perseest ku haluis oikeesti toimii vaa avoimemmin ja vapaammin. en tiiä saatko mitää selvää täst tekstist mut toivottavasti

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Ujous on varmaan melko normaalia, varmaan kaikki ujostelee vieraiden ihmisten kanssa. Itse ainakin vieraiden ihmisten kanssa olen aina kauheissa adredaliineissa, puhelimessa hössötän ja unohdan kaiken ja kasvoittain silmät pyörii päässä, heilun ja irvistän kuin mikäkin hirviö. Se on ihan normaalia, jota vain täytyy hyväksyä itsessään. Itsellenikin sellaiset luontaiset reaktio aiheuttaa vastenmielisyyttä, mutta ei sen saa päästää liikaa häiritsemään. Ei kukaan suutu vaikka vähän jännitätkin, se on oikestaan tuo muille vain ylenmuuden ja positiivista säälin tunnetta. Omat tunteet pitää vain hyväksytä ja elää niiden kanssa, vaikka saa ne toki jollain rauhoittavilla vaiennettua.

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
Liittynyt29.4.2011
apila
Kokeile vaik et ku tapaat jonkun mielestäs mielenkiintoisen ihmisen johon haluut tutustua niin yritä olla vaan läsnä ja tunnistaa mitä sussa tapahtuu sillä hetkellä, toimi tarkkailijana vaan.
sanoit tossa et nautit kuitenki ihmisten seurasta mut jossai tilanteissa oot ujo. luulis et se on siis reaktio. ihmiset on tottunu reagoimaa tilanteisiin menneisyytensä kautta eli silleen miten on tottunu toimimaan, ei siin mitää jos se on sun mielestä oikee tapa toimia. mut jos haluut muuttuu siitä mite oot tottunu toimimaa nii tiedosta ne reaktiot millon toimit mielestäs niinku et haluis toimia, se saattaa olla vaa jonku menneisyyden tilanteen aiheuttama reaktio joka on jääny toimintamalliks tai jotai vastaavaa. itellä ainaki toi ujous on jossaimäärin pelkoo siit et mä kuvittelen tietäväni mitä joku muu ajattelee musta ja pelkään sitä et ne tuomitsee mut jotenki. tost sun viestist tuli kuitenki mielee et haluisit ehkä toimii toisel taval, sisäsel muutoksel me pystytää muuttamaa suhtautumista ulkoseen maailmaan just niinku halutaa. huomioi siis tilanteis ainaku toimit mielestäs niinku et välttämät haluis, ite harjottelen suhtautuu kaikkiin ihmissuhteisiin ilman niit omii mielikuvii ennakkoluulottomasti ja avoimesti, ku mul on nii levoton mieli et sil on tapana aina tulkita ja lokeroida kaikki mahollinen ja se on ihmisten seuras joskus aika perseest ku haluis oikeesti toimii vaa avoimemmin ja vapaammin. en tiiä saatko mitää selvää täst tekstist mut toivottavasti

Mouhollakin ujous ilmeni aikalailla just noin nuorempana. Se pitäisi vaan oppia hyväkymään, mikä on tosin paljon helpommin sanottu kuin tehty. Iän karttuessa ujous ainakin Mouholla on hieman helpottanut. Että kyllä se siittä..

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Olen aika äärimmäinen tapaus, jos puhutaan terveistä.

Sitä ei edes huomaa omaa hermostuneisuuttaan. Ihmeellisintä asiassa on, että joskus ihmiset tulevat kohti ja käskevät ottamaan rauhallisesti/rennosti. Ööh... kiitti tiedosta... otetaanpa lisää paineita, kiitos!

Olen kai kauhean kireän oloinen.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Uusimmat

Suosituimmat