Maailma tajunnassa, vai tajunta maailmassa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

"Cogito ergo sum". Ajattelen, siis olen olemassa.

Tämä on kai edelleen ainut asia, josta itsetietoinen olento voi olla varma, kaikki muu on epävarmempaa.

Mistä siis tietää ettei koko maailma, todellisuus ole tajunnassani, tajunnassasi tai tajunnassamme? Jos ulkoista maailmaa ei ole olemassakaan, vaan kaikki tapahtuu "päämme sisällä", ei siis aivoissa, jotka myös olisivat tajunnan luoma illuusio, järjestynyt merkitysrakenne.

Mistään ei voi tietää etten Minä ole ainut olemassaoleva, ja kaikki muu on luomaani illuusiota, joka vain järjestyy mielekkäiksi hierarkioiksi. Jonkinlaista pakoa yksinäisyydestä, moneuden kokemista. Boltzmannin aivot on tieteen vastine tälle oletukselle. Jos minä tai me olemme Boltzmannin aivot, niin periaatteessa mikä tahansa on mahdollista toteutua tulevaisuudessa. Luonnontieteen sijalle saattaa tulla mikä tahansa todellisuuskäsitys siis illuusio todellisuudesta.

Kommentit (6)

Vierailija

Descartes, Leibniz, fenomenalismi, Wittgenstein, Platon, Jari Tervo (todellisuus on toisaalla, sinne pääsee taksilla), eksistentialismi, ynnä luvuton joukko muita ismejä ja henkilöitä ovat kaikki omalla tavallaan kuvailleet ja tuskailleet teemaa "yksin oot sinä ihminen". Jos nostat kätesi silmiesi eteen ja sanot: tämä on jalkani, suosittelen lääkärissä käyntiä, oli lääkäri sitten reaalitodellisuudessa vaikuttava henkilö, tai omaa mielikuvitustasi omassa illuusiossasi.

Monet filosofit painottavat nimenomaan itsetajuntaa merkittävänä inhimillisenä ominaisuutena. Kieli perustuu symbolifunktioon, jolloin poissaolevista kohteista voidaan puhua (lähes) eksaktisti, ikäänkuin ne olisivat näkösällä. 'Teoria' on juuri näkemistä tarkoittava ilmaus. Sillä loihditaan esiin kausaaliketjuja, kuviteltuja tai todellisia. Tiede pyrkii paljastamaan todelliset kausaalilait kuvitelluista.

Itsetajunta on sama kuin identiteetti, joka on aina läsnä, kun muistiin paneminen, tai sieltä 'ottaminen' tapahtuu. Itsetutkistelu on sen johdosta aina jotenkin falskia, sillä tutkittavasta jää aina jotain yli: se tutkija. Tähän ei ole olemassa selvää ratkaisua, mutta reaalimaailma opettaa. Siis mikäli se on olemassa.

Vierailija

Kaikki laaja-alaisesti ajattelevat ihmiset ovat varmaan jossain vaiheessa kelannut sitä, että josko tämä kaikki onkin pelkkää illuusiota ja että sitä olisikin yksin maailmankaikkeudessa. Jos toi asia sinua ahdistaa niin kannattaa kelata, että kaikki järjettömältä tuntuva on todellisuuden vastausta - siis epätotta. Sama pätee esim. järjenvastaisiin kristinuskon oppeihin. Toki se on totta niille, joiden mielestä ne opit on järkeviä.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32522
Liittynyt6.12.2009
Ulmas

Tämä on kai edelleen ainut asia, josta itsetietoinen olento voi olla varma, kaikki muu on epävarmempaa.

Johan sinä varman keksit noinkin epävarmasta eli.mutkistetaan, et ajattele; mikä häviää, lakkaa olemasta?

Vierailija
jussipussi
Ulmas

Johan sinä varman keksit noinkin epävarmasta eli.mutkistetaan, et ajattele; mikä häviää, lakkaa olemasta?

Mutta häviääkö tietoisuus? Kun nukahdat, niin oletko tiedoton unien välissä, vai tietoinen koko ajan, mutta et vain muista herättyäsi olleesi tietoinen? Onhan näitä tapauksia joissa sairaalassa potilas on muistanut kaikki nukutuksen aikaiset kauhut tietoisena operaatiosta. Mitä jos tämä onkin jokaisen kokema asia, suurin osa vain ei enää "herättyään" muista sitä, aivot siis eivät tallenna muistoja päivätajunnan haettaviksi.

Uusimmat

Suosituimmat