Faktateorioiden tietokantaa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hei,

Olen tässä jo useamman vuoden harrastusmielessä mietiskellyt tuota Einsteinin aika-avaruusteoriaa, ja erityisesti sitä ajan suhteellista ilmentymää.

Nyt haluaisin tarkistaa hiukan faktaa siitä, mutta mistä?

Onko olemassa jotain tietokantaa tms. netissä, josta voisi lukea suhteellisuusteorian, ja miksei muidenkin tieteelliseesti hyväksyttyjen teorioiden faktoja, tutkimustuloksia yms. , vai pitääkö voin googletella erinlaisia random artikkeleita ja arpoa mitkä niistä ovat faktaa ja mitkä on huuhaakavereiden kirjoitteluja?

- Artsi

Kommentit (8)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26834
Liittynyt16.3.2005

Englanninkielinen Wikipedia on luonnontieteellisissä asioissa yleensä erinomaisen paikkansapitävä lähde. Pedagogisesti se tosin häviää hyvälle oppikirjalle 6-0, mutta tietoarkistona sille, joka on joskus opiskellut asiat mutta unohtanut tai omaa muuten asianmukaiset pohjatiedot Wikipedia on erinomainen. Sieltä löytää yleensä myös asianmukaiset viittaukset oppikirjoihin tai tieteellisiin artikkeleihin, jos haluaa ymmärtää asiat syvällisemmin.

Ohman
Seuraa 
Viestejä1637
Liittynyt17.10.2010
artsi
Hei,

Olen tässä jo useamman vuoden harrastusmielessä mietiskellyt tuota Einsteinin aika-avaruusteoriaa, ja erityisesti sitä ajan suhteellista ilmentymää.

Onko olemassa jotain tietokantaa tms. netissä, josta voisi lukea suhteellisuusteorian, ja miksei muidenkin tieteelliseesti hyväksyttyjen teorioiden faktoja, tutkimustuloksia yms. , vai pitääkö voin googletella erinlaisia random artikkeleita ja arpoa mitkä niistä ovat faktaa ja mitkä on huuhaakavereiden kirjoitteluja?

- Artsi

Perehdy ensin asiaan kunnolla ennenkuin alat "mietiskellä".Muuten on vaara, että (asiantuntemattomasti) pähkäilet asioita,jotka on jo moneen kertaan sitovasti selvitetty.

Olen Neutronin kanssa samma mieltä tuosta 6 - 0 suhteesta.

Hyviä oppikirjoja on paljon, mutta kun en tiedä lähtötasoasi, en ryhdy tässä suosittelemaan.

Muista myös,ettei kyse enää ole Einsteinin oikeassa tai väärässä olosta, vaan kuten olen eräässä aiemmassa ketjussa todennut, tuhannet,kymmenettuhannet,mahdollisesti sadattuhannet tiedemiehet ja injsinöörit käyttävät E:n teorioita ja niihin perustuu suuria laitteita (hiukkaskiihdyttimet). Ja lukuisat "suuret" fyysikot ovat E:n ajatukset hyväksyneet.

Ohman

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26834
Liittynyt16.3.2005
Ohman

Muista myös,ettei kyse enää ole Einsteinin oikeassa tai väärässä olosta, vaan kuten olen eräässä aiemmassa ketjussa todennut, tuhannet,kymmenettuhannet,mahdollisesti sadattuhannet tiedemiehet ja injsinöörit käyttävät E:n teorioita ja niihin perustuu suuria laitteita (hiukkaskiihdyttimet). Ja lukuisat "suuret" fyysikot ovat E:n ajatukset hyväksyneet.

On syytä pitää mielessä, että eivät kaikki suhteellisuusteorian sovellukset ole hiukkaskiihdyttimiä, satelliittijärjestelmiä ja muita eksoottisia high-tech-himmeleitä, vaan suhteellisuusteorialla on oleellinen vaikutus joidenkin raskasmetallien kemiaan ja sitä kautta aivan arkipäiväisiin laitteisiin, kuten auton lyijyakkuun.

Vierailija
artsi
Hei,

- Artsi

Olen sitä itsekin miettinyt että miten hienoa olisi jos esim. luonnontieteiden oppilaitokset suomessa tekisivät julkista tieteen nettisivustoa, josta löytyisivät kaikki fysiikan, kemian ym. luonnontieteen tärkeät teoriat ja ilmiöt mahdollisimman ymmärrettävästi selitettynä ja selkeästi esitettyinä. Tämän sivuston artikkelien ja tarkistusten tekeminen kuuluisi vaikkapa tieteen koulutusohjelmien sisältöön, kun kenelläkään ei kuitenkaan ole ammattitiedemiehinä aikaa tehdä mitään ylimääräistä, saati ilmaiseksi, ja harrastuspohjalla tehty tieteen esittely taas ei saa kuitenkaan tiedemaailman hyväksyntää. Olisihan se hienoa että hiukkasfysiikan kaikki arvot löytyisivät yhdeltä sivustolta ja vielä suomen kielellä. Sivustoon voisi vielä laittaa eri aihealueiden yhteyteen keskustelualueet, jossa asioista voisi kysellä ja väitellä. Nythän tilanne on se että vaikkapa fysiikan ilmiöistä pitää tietoa hakea monista paikoista. No unelmaahan tämä vain on.

Ohman
Seuraa 
Viestejä1637
Liittynyt17.10.2010
Neutroni
Ohman

On syytä pitää mielessä, että eivät kaikki suhteellisuusteorian sovellukset ole hiukkaskiihdyttimiä, satelliittijärjestelmiä ja muita eksoottisia high-tech-himmeleitä, vaan suhteellisuusteorialla on oleellinen vaikutus joidenkin raskasmetallien kemiaan ja sitä kautta aivan arkipäiväisiin laitteisiin, kuten auton lyijyakkuun.

Niinpä.

Tuli noista satelliittijärjestelmistä mieleen seuraava seikka:

Suhteellisuusteorioiden oppikirjoissa esitetään usein,että sekä sekä erikoista että yleistä suhteellisuusteoriaa tarvitaan GPS-järjestelmässä, GPS olisi siis eräs näiden teorioiden sovellus.Ja tietenkin nuo aikadilataatiot tässä yhteydessä tapahtuvat.

Mutta onko tämä vain oppikirjojen juttuja,joilla pyritään esittämään,että tällainenkin sovellus on olemassa? Saatan muistaa ihan väärin, mutta minulla on sellainen tunne, että olisin jostain lukenut,ettei suhteellisuusteorioita todellisuudessa käytetä GPS-tekniikassa, vaan siellä asiat on useiden satelliittien ja maa-asemien avulla järjestetty niin, ettei näitä aikadilataatiokorjauksia tarvita vaan asia hoituu jotenkin muuten.Tai sitten ehkä tarvitaan mutta ne saadaan tehtyä ilman suhteellisuusteoreettisia laskuja.

En nyt löytänyt tuota lukemaani juttua. Saattoi olla jossain kirjassa tai sitten lehdessä.

Onko sinulla (tai jollakulla muulla) tietoa asiasta? Muistanko väärin, olenko lukenut jonkin virheellisen kirjoituksen vai onko asia todella näin? Itse en ole perehtynyt GPS:n todelliseen tekniikkaan niin paljon, että tietäisin,miten asia oikeasti on.

Ohman

Vierailija

Perehdy ensin asiaan kunnolla ennenkuin alat "mietiskellä".Muuten on vaara, että (asiantuntemattomasti) pähkäilet asioita,jotka on jo moneen kertaan sitovasti selvitetty.

Ei ole mitään haittaa "keksiä pyörää uudelleen", kun harrastusmielessä toimii, aivan kuten elektroniikkaa harrastavat rakentaa vilkkuvalot ja oskilloskoopit once again. Kylähullunkaan mainetta ei saa kun pitää asiat omana tietonaan eikä huutele hulluja vaikka tiede.fi:n palstoilla.

Olen lukenut aiheesta kirjoja kauan sitten, mutta aikadilaatiossa on eräs minua häiritsevä piirre, ja lähinnä kaipailisinkin testiraportteja ja tuloksia, joista näkisin miten asiaa on testattu ja todennettu.

- Artsi

Vierailija

GPS:stä tiedän hiukan, mutta en tarpeeksi sanoakseni faktaa onko satelliiteissa käytetty jonkunlaista korjausta, mutta kun ajattelee, niin eihän siellä oikeastaan voi käyttää, koska korjaus pitää laskea tiettyyn pisteeseen maan pinnalle, mutta koska GPS pitää toimia kaikkialla maan pinnalla, jatkuvasti, niin tuota korjausta ei minun ymmärryksen mukaan voi tehdän.

Maan pinnalle on rakennettu tarkentavia radiomastoja, joiden sijainti on staattisesti määritelty, ja mikäli GPS vastaanotin tukee tätä radiota, ja taajuus on saatavilla, osaa se laskea sijaintinsa hyvinkin tarkasti.

Nykyaikaiset puhelimet osaa vielä käyttää kännykkämastoja hyväksi sijaintiaan laskiessaan.

Ohman
Seuraa 
Viestejä1637
Liittynyt17.10.2010
artsi
[/quote]

Ei ole mitään haittaa "keksiä pyörää uudelleen", kun harrastusmielessä toimii, aivan kuten elektroniikkaa harrastavat rakentaa vilkkuvalot ja oskilloskoopit once again. Kylähullunkaan mainetta ei saa kun pitää asiat omana tietonaan eikä huutele hulluja vaikka tiede.fi:n palstoilla.

Olen lukenut aiheesta kirjoja kauan sitten, mutta aikadilaatiossa on eräs minua häiritsevä piirre, ja lähinnä kaipailisinkin testiraportteja ja tuloksia, joista näkisin miten asiaa on testattu ja todennettu.

- Artsi[/quote]

En sinua kylähulluksi syyttelekään.

Tarkoitin vain, että suhteellisuusteoria on melko matemaattinen teoria ja tarkkaan mietitty sekä kokeita on tehty.Jos siis kovin vähillä tiedoilla yrittää asiaa ymmärtää, saattaa joutua käymään ne lukuisat "hakotiet" jotka on jo koluttu ja turhiksi havaittu.Vertaus laitteiden rakentajiin ei mielestäni ole oikein hyvä, onhan siinä tuota näpräämisen iloa ja valmistakin voi tulla.

Mutta "suhtiksesssa" saattaa rämpiä tosi pahasti, niin ovat jotkut nimekkäätkin tehneet, kun esim. eivät ymmärrä tai hyväksy "suhtiksen" formalismia.

Mutta onnea mietiskelyysi!Eihän se kiellettyä ole.

Ohman

Uusimmat

Suosituimmat