Uudenlaisia yhteiskuntamuotoja

Seuraa 
Viestejä153
Liittynyt15.1.2009

Tuumaillaanpa yhteiskuntaa laatikon ulkopuolelta ja yritetään keksiä jotain.

Itse olen miettinyt aluedemokratiaa.
Esimerkiksi Lappi, joka on iso alue ja siellä on suhteessa alueen kokoon vähän ihmisiä.
Lapin asioista päättää etelän ihmiset enemmän kuin itse lapissa asuvat.
Alueelle pitäisi saada isompi valta.
Asioista päätettäis alueittain ja siitä tulisi yhtenäinen kanta, eikä sitä ihan helposti, vain äänienemmistöllä, jossain kaukana kumottaisi.

Verratkaa EU ja Suomi. Isot jyllää ja pienet yrittää.
EU:ssa joka maalla pitäisi olla yhtä suuri valta.

Kouluissa pitäisi olla oppitunteja joissa käsitellään politiikka ja siihen kuuluvaa lobbausta sekä taloudellisia intressejä. Asioista pitää pystyä puhumaan avoimesti.
Lisäksi kouluissa pitäisi opettaa äidinkielen tunneilla normaalia keskustelua.

Olen saattanut olla tätä mieltä

Kommentit (1)

Vierailija
i_gabe
:idea:
Tuumaillaanpa yhteiskuntaa laatikon ulkopuolelta ja yritetään keksiä jotain.

Itse olen miettinyt aluedemokratiaa.
Esimerkiksi Lappi, joka on iso alue ja siellä on suhteessa alueen kokoon vähän ihmisiä.
Lapin asioista päättää etelän ihmiset enemmän kuin itse lapissa asuvat.
Alueelle pitäisi saada isompi valta.

Miksi ihmeessä?

i_gabe
Asioista päätettäis alueittain ja siitä tulisi yhtenäinen kanta, eikä sitä ihan helposti, vain äänienemmistöllä, jossain kaukana kumottaisi.

Mihin ja miksi vetäisit sitten rajan ketkä saavat itsehallintonsa? Koko lapin alueella on vähemmän asukkaita kuin Tampereella ja Tampereella vain reilu kolmannes siitä mitä Helsingissä, miksi Lapilla pitäisi olla mitään erivapauksia?

Ja olennaisin asia on tietysti kuka maksaa. Suuret kaupungit ovat nettomaksajia yhteiskunnassamme ja Lapin kaltaiset alueet vahvasti nettosaajana. Ei ole reilua antaa mitään itsehallintoa ilman "itsevastuuta", joten kaiken järjen mukaan Lapin nettosaajan asema pitäisi lakkauttaa. Pärjätköön omilla verotuloillaan, kun kerran itsenäisiä ovat. Tai todellisuudessa eivät tietenkään pärjäisi, mutta periaatteen olisi oltava tuo, jotta asiat menisivät reiluuden mukaan.

i_gabe
Kouluissa pitäisi olla oppitunteja joissa käsitellään politiikka ja siihen kuuluvaa lobbausta sekä taloudellisia intressejä. Asioista pitää pystyä puhumaan avoimesti.
Lisäksi kouluissa pitäisi opettaa äidinkielen tunneilla normaalia keskustelua.

Ensimmäinen mennee yhteiskuntaopin puolelle, jälkimmäisestä olen samaa mieltä, keskustelu- ja väittelytaitoja olisi hyvä osata.

Uusimmat

Suosituimmat