Ajoneuvojen hallinta, mies vs nainen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kumman sukupuolen edustajat osaavat ajaa paremmin? Kuulemma tutkimuksien mukaan naiset kolaroisivat hieman enemmän pienemmissä onnettomuuksissa mutta miehet useammin vakavimmissa ja kalliimmissa onnettomuuksissa joissa monesti myös menee henki.

Ovatko naiset huonompia ajoneuvon käsittelyssä kuin miehet, vai miten asia on?

Ylen artikkelissa mainitaan, että tyttöjen onnettomuudet mopoilussa liittyvät monesti ajoneuvon käsittelyyn kun taas pojilla asenteisiin.

http://yle.fi/alueet/helsinki/2011/05/m ... 99977.html

Voisiko tämä mopo-onnettomuuksien laatuero sukupuolten välillä johtua siitä, jos tytöt eivät harjoittelisi ajamista niin paljon kuin pojat? Minulle on tullut mielikuva, että tytöt eivät ajaisi niin paljon sillä mopollaan.

Sivut

Kommentit (57)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Telep
Voisiko tämä mopo-onnettomuuksien laatuero sukupuolten välillä johtua siitä, jos tytöt eivät harjoittelisi ajamista niin paljon kuin pojat? Minulle on tullut mielikuva, että tytöt eivät ajaisi niin paljon sillä mopollaan.

Niin tuo varmaan on. Ei se autolla-ajo (tai mopolla) niin ihmeellistä ole, etteivätkö naiset sitä oppisi, kun joutuvat ajamaan säännöllisesti. Olen kuullut jopa kahdesta riippumattomasta lähteestä, että kuljetusfirmoille naiset ovat parempia kuljettajia. Naiskuljettajilla on keskimäärin vähemmän ongelmia ajossa ja heidän ajamansa kaluston huolto- ja polttoainekustannukset ovat pienemmät, koska ajotyyli on rauhallisempi. Ja varmastikaan niille bussifirmoje duunariosastoa edustaville miehille, joiden kanssa asiasta keskustelin, naisten paremmuus ei ollut helppo asia myöntää ja siksi tuskin on liioiteltu.

Enkä minä menisi paukuttamaan henkseleitä joidenkin kokemattomien (ja kieltämättä usein myös hölmöjen) naisten parkkerausvideoille ja muille halvalla korjattaville pikkumokille, niin kauan, kun vakavien onnettomuuksien sukupuolijakauma on mitä on.

ID10T
Seuraa 
Viestejä1674
Liittynyt3.10.2007

Ihan mutuna arvelisin, että naiset töpeksivät enemmän juuri pysäköintialueilla ja tarkkuutta vaativissa ajosuoritteissa, kun taas miehet typeryyttään ottavat riskejä ohitustilanteissa ja ajavat muutenkin agressiivisemmin nopeusrajoituksistakaan aina piittaamatta. Pitää olla äijää

Vierailija
Neutroni
. Olen kuullut jopa kahdesta riippumattomasta lähteestä, että kuljetusfirmoille naiset ovat parempia kuljettajia. .

Mitä nämä lähteet ovat?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Telep
Neutroni
. Olen kuullut jopa kahdesta riippumattomasta lähteestä, että kuljetusfirmoille naiset ovat parempia kuljettajia. .

Mitä nämä lähteet ovat?

Yhden bussifirman huoltomies ja toisen firman (mies)kuski.

Vierailija

Aina voidaan miettiä, mikä on parempaa ajoa ja kenen kannalta. Rauhallinen ajo voi olla taloudellisempaa, mutta hitaampaa.

Hidastelijat tietysti erikseen. Aika usein huonosti kiihtyvällä autolla ajetaan sitten myös alle nopeusrajoituksen.

Ja aika monesti volkkari ja skoda-kuskit ajavat alle rajoitusten: Eivät piittaa imagosta eivätkä piittaa vauhdistakaan. Tai sitten volkkarien ja skodien nopeusmittareissa on järjestelmällisesti jotain vikaa.

Tosin uudenkarhealla hienolla mustalla VW:lla ajavat paahtavat muista ohi kuin Audi-kuskit konsanaan.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Dredex
Aina voidaan miettiä, mikä on parempaa ajoa ja kenen kannalta. Rauhallinen ajo voi olla taloudellisempaa, mutta hitaampaa.

Esimerkiksi bussikuskeilla on isoja eroja ajotyyleissä. Toiset ajavat repivästi, kiihdyttävät täysillä ja jarruttavat viime hetkellä voimakkaasti. Epäilemättä se on hyvin kuluttavaa kalustolle, polttoaine-epätaloudellista ja myös epämukavaa matkustajille ja pahimmillaan jopa rahdille. Toiset ajavat ennakoivammin. KIihdyttävät maltillisemmiin ja jarruttavat ajoissa. Normaalissa kaupunkiliikenteessä repivällä ajolla ei käytännössä säästä yhtään aikaa. Ennakoimalla voi säästää jopa enemmän.

Kyllä minunkin kokemukset Helsingin bussiliikenteessä viittaavat siihen, että nuo wannabe-formulakuskit ovat poikkeuksetta miehiä (vaikka suurin osa mieskuskeista ajaa järkevästi).

Vierailija

Joillakin vakuutusyhtiöillä on eri taksat naisille ja miehille kaksipyöräisiin. Naisille kalliimpi. Autopuolella suurin osa kustannuksista koituu parkkipaikkakolhuista ja taitaa naiset johtaa sitäkin sektoria.
Miesten onnettomuudet ovat yleensä yksittäisonnettomuuksia joissa mennään kovaa metsään ja otsikoihin. Kaikki peltikolhutkin pitäisi julkaista, jottei totuus unohtuisi.

Vierailija

Pakettien kuskaamisessa säästää aikaa, jos ei arastele liikenteessä. Toinen asia taas on, mikä on arastelua ja mikä aggressiivista ajoa. Mutta jos ajelee kuin sunnuntaina takapihalta rantaan, niin eihän siitä mitään tulee.

Vierailija

Ajan harvoin ja yleensä kierrän mettäteitä. Parinkympin vauhdeissa ei saa kovin pahaa jälkeä aikaiseksi, kunhan pystyy väistään tienvarsien puut ja ojat.
Stereotypiaa, olkaa hyvät.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005
Dredex
Pakettien kuskaamisessa säästää aikaa, jos ei arastele liikenteessä. Toinen asia taas on, mikä on arastelua ja mikä aggressiivista ajoa. Mutta jos ajelee kuin sunnuntaina takapihalta rantaan, niin eihän siitä mitään tulee.

Mitä eroa on pakettien tai ihmisten kuskaamisessa?

Vierailija

Itse olen mies ja voin myöntää, että olen perkeleen surkea ajamaan. Itse olen tosin huomannut että varsinkin nuorista löytyy hyviä ja huonoja kuskeja ihan sukupuoleen katsomatta. Luulisi, että vain miehistä löytyisi näyttämisen halua, mutta olen myös törmännyt naiskuskeihin, joilla kaasujalka on heti pohjassa kun joku muu pääsee autoon.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Tuo näyttämisen halukin on joku ihmeellinen legendenda, jolla ei varmaan ole mitään tieteellistä pohjaa kuin jonkun omissa pervoissa fantasioissa. Itse ainakin välttelen ohittamista juuri muiden ollessa kyydissä ja ajan rekan perässä satasen alueilla, koska joudun kiinnittämään jatkuvasti huomioitani muihin asioihin. Yksin ajaessa keskityn paremmin liikenteeseen ja ohittelen toisinaan useitakin autoja kerralla, sekä ajan yleisesti tehokkaammin liikenteessä. Yksin ajaminen maantiellä on myös usein niin rentouttavaa touhua, että pakko pitää kaijuttimet täysillä ja vähän ihan jo pelkästään lisäaktiviteetin takia ohitella köröttelijöitä. Eniten ainakin itseäni ärsyttää rauhallisesti ajaessa ne perässä kötöttelijät, ei mene ohi vaikka vilkuttelee joka suoralla oikealle. Joskus sain valitusta kun päästin muutaman auton letkan ohi. Nopeusalueet on vain numeroita, omaa järkeäänkin voi käyttää.

Vierailija

Oma otokseni naiskuskeista on aika pieni, mutta aika monet näistä näyttäävät stressaavan ratissa ihan tuhottomasti. Selkänoja pystyssä, molemmat kädet kokoajan ratissa ja katse kuin naulattuna tiessä tai peileissä. Sitten vastakohtana pari muuta jotka käyvät talvisin revittelemässä öisillä kaduilla.

Joku voisi sanoa että ensimmäisen ryhmän edustajien tapa on se turvallisempi, mutta täytyy tunnustaa että ei se kyllä kyydissä istuvalle välttämättä sellaista tunnetta aiheuta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat