Seuraa 
Viestejä45973

Aloin tässä miettimään paljonko auton bensankulutuksessa pitäisi näkyä jos vaihtaa ajovaloihin led-polttimot. Sähkötehon tarve tippuu jotain 110W => 10W. Mutta bensan energia ei kait suoraan siirry sähköenergiaksi?

Sivut

Kommentit (31)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7221
Lyde
Aloin tässä miettimään paljonko auton bensankulutuksessa pitäisi näkyä jos vaihtaa ajovaloihin led-polttimot. Sähkötehon tarve tippuu jotain 110W => 10W. Mutta bensan energia ei kait suoraan siirry sähköenergiaksi?

Bensan energia siirtyy sähköenergiaksi moottorin hyötysuhteella. Olen tästä puhunut toisessa ketjussa ja täytyy ihmetellä, miksi kotona ollessa ihmisiä kehotetaan sammuttamaan valot, mutta liikenteessä on pakko polttaa turhia valoja. Eikä niitä led-valoja pidä laittaa ajovaloihin, vaan parkkeihin ja sen jälkeen sallitaan parkeilla ajaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos moottorin hyötysuhde on 30% luokkaa ja laturin + akun yli 90% niin noin arvoja laskiessa voi laturin ja akun vaikutuksen unohtaa. Moottori kun kuitenkin hukkaa 2/3 bensiinistä.

lokki
Seuraa 
Viestejä5827

Moottorin hyötysuhde on 30% vain suurella kuormituksella, eli moottoritienopeuksissa. Kaupunkiajossa auton moottorin hyötysuhde on noin kymmenen, hybridillä noin 20.
Lähde: Tekniikan Maailma Talviautotesti.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265

Siis auton valothan ottaa virran akusta. Ei sillä ole mitään tekemistä bensankulutuksen kanssa. Älyhoi. Bensaa käytetään niitten renkaitten pyörittämiseen että auto liikkuu eteenpäin.

くそっ!

Ertsu
Lyde
Aloin tässä miettimään paljonko auton bensankulutuksessa pitäisi näkyä jos vaihtaa ajovaloihin led-polttimot. Sähkötehon tarve tippuu jotain 110W => 10W. Mutta bensan energia ei kait suoraan siirry sähköenergiaksi?

Bensan energia siirtyy sähköenergiaksi moottorin hyötysuhteella. Olen tästä puhunut toisessa ketjussa ja täytyy ihmetellä, miksi kotona ollessa ihmisiä kehotetaan sammuttamaan valot, mutta liikenteessä on pakko polttaa turhia valoja. Eikä niitä led-valoja pidä laittaa ajovaloihin, vaan parkkeihin ja sen jälkeen sallitaan parkeilla ajaminen.



Auton näkyvyys on huomattavasti heikompi ilman valoja. Sen verran olen matkustanut, että olen tyytyväinen Suomen valopakkoon. Toki ledeillä fiksumpaa ajaa jos säästö on merkittävä tosin epäilen sitä. Moni ajaa kovaan punaisiin valoihin ja jarruttaa. Säästää voisi enemmän ajotavalla!
Myös säät vaihtelevat ja todella valoisaa aikaa ei ole montaa viikkoa/kuukautta Suomessa. Sateisena päivänä näkyvyys on surkea.

Ronron
Siis auton valothan ottaa virran akusta. Ei sillä ole mitään tekemistä bensankulutuksen kanssa. Älyhoi. Bensaa käytetään niitten renkaitten pyörittämiseen että auto liikkuu eteenpäin.



Olet nero, taisit keksiä ilmaisen energialähteen.
Autojen akkuja voitaisiin käyttää valaisuun ilmaiseksi ja ikuisesti, teoriasi mukaan akkujen lataaminen kun ei tarvitse bensaa eikä ilmeisesti muutakaan energiaa?

Antaa palstan vielä kommentoida, keksintösi taitaa muistuttaa jo liikaa ikiliikkujaa, jotta se saisi varauksettoman hyväksynnän.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Ertsu
Lyde
Aloin tässä miettimään paljonko auton bensankulutuksessa pitäisi näkyä jos vaihtaa ajovaloihin led-polttimot. Sähkötehon tarve tippuu jotain 110W => 10W. Mutta bensan energia ei kait suoraan siirry sähköenergiaksi?

Bensan energia siirtyy sähköenergiaksi moottorin hyötysuhteella. Olen tästä puhunut toisessa ketjussa ja täytyy ihmetellä, miksi kotona ollessa ihmisiä kehotetaan sammuttamaan valot, mutta liikenteessä on pakko polttaa turhia valoja. Eikä niitä led-valoja pidä laittaa ajovaloihin, vaan parkkeihin ja sen jälkeen sallitaan parkeilla ajaminen.

Edelleenkin silloin häviäisi parkkivalojen idea. Niiden pitää olla tarpeeksi himmeät että ne ei häikäise muita. Silloin ne eivät ole kyllin kirkkaat että niillä voisi ajaa. Nykyäänkin on autoja joissa parkit toinii ledeillä mutta ei niillä silti saa ajaa. Jos parkeia saisi ajaa niin silloinhan ei tarvittaisi kuin yhdet valot.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7221
CE-hyväksytty
Jos parkeia saisi ajaa niin silloinhan ei tarvittaisi kuin yhdet valot.

Ajovalojen merkitys palautuisi alkuperäiseen tarkoitukseensa. Pimeällä tiellä näkemiseen.

Mateo
Ronron
Siis auton valothan ottaa virran akusta. Ei sillä ole mitään tekemistä bensankulutuksen kanssa. Älyhoi. Bensaa käytetään niitten renkaitten pyörittämiseen että auto liikkuu eteenpäin.

Olet nero, taisit keksiä ilmaisen energialähteen.

Oisko mahdollista, että joko Ronronin autosta olis laturi rikki, tai sitten se olis diesel malli ?
Kummassakaan tapauksessa valojen käytöllä ei ole vaikutusta bensan kulutukseen, eikä kyse ole ikiliikkujasta.

Lyde
Aloin tässä miettimään paljonko auton bensankulutuksessa pitäisi näkyä jos vaihtaa ajovaloihin led-polttimot. Sähkötehon tarve tippuu jotain 110W => 10W. Mutta bensan energia ei kait suoraan siirry sähköenergiaksi?

Autoissa käytetään yleisesti ainakin seuraavia eteenpäin suunnattuja valoja :
1) parkkivalot
2) huomiovalot
3) etuvalot
4) lähivalot
5) kaukovalot
6) lisäkaukovalot
7) etusumuvalot

Mitäköhän tässä ketjussa käytetyllä ilmaisulla ajovalot täsmälleen ottaen tarkoitetaan, ja tarkoittavatkohan kaikki sillä edes samaa asiaa ?
Onko se jokin / jotkin noista seitsemästä, ja riippuuko tilanteesta mitä / mitkä niistä ?

Lyde vissiin tarkoitti ainakin lähivaloja tehoista päätellen, mutta tarkoittiko muutakin vaiko pelkästään niitä ?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä33555
Ronron
Siis auton valothan ottaa virran akusta. Ei sillä ole mitään tekemistä bensankulutuksen kanssa. Älyhoi. Bensaa käytetään niitten renkaitten pyörittämiseen että auto liikkuu eteenpäin.



Ja mistä se akku ottaakaan virtansa?

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7221
Neutroni
Ronron
Siis auton valothan ottaa virran akusta. Ei sillä ole mitään tekemistä bensankulutuksen kanssa. Älyhoi. Bensaa käytetään niitten renkaitten pyörittämiseen että auto liikkuu eteenpäin.



Ja mistä se akku ottaakaan virtansa?

Töpselistä tietysti höhlä.

Ertsu
Neutroni
Ronron
Siis auton valothan ottaa virran akusta. Ei sillä ole mitään tekemistä bensankulutuksen kanssa. Älyhoi. Bensaa käytetään niitten renkaitten pyörittämiseen että auto liikkuu eteenpäin.



Ja mistä se akku ottaakaan virtansa?

Töpselistä tietysti höhlä.



Käyhän se tietysti noinkin, latailee akun parin sadan kilometrin välein verkkovirrasta, eikä tarvitse auton omaa laturia ollenkaan.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265

Ei tarvitse sentään alkaa viisastelemaan, tottakai akku latautuu laturilla joka taas toimii dynamoilla. Mutta ne toimii vain kun auto on käynnissä joten ei se mikään ikiliikkuja ole. Kun bensa loppuu loppuu moottorin käyntikin ja laturin lataus ja lopulta akusta virta. Enpä silti ole huomannut että kuunnellessa radiota kovalla tai muutenkaan huudattamalla sähkölaitteita auton kulku hidastuisi. Tietenkään. Koska ne ottaa virran akusta, ei bensasta. Lampuilla eikä muillakaan sähkölaitteilla ole mitään tekemistä bensankulutuksen kanssa.

くそっ!

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7221
Ronron
Lampuilla eikä muillakaan sähkölaitteilla ole mitään tekemistä bensankulutuksen kanssa.

Kyllä se lamppujen kuluttama energia siitä bensasta lähtee, väitä mitä väität.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Ertsu
Ronron
Lampuilla eikä muillakaan sähkölaitteilla ole mitään tekemistä bensankulutuksen kanssa.

Kyllä se lamppujen kuluttama energia siitä bensasta lähtee, väitä mitä väität.



Mistä se bensa muka tietää muuttua sähköksi jos joku pitää sähkölaitteita päällä? Kuulostaa vähän samalta kuin Tanskasen heliumpallosekoilut.

Muista toki ne syyseuraussuhteet, ne on tärkeitä.

くそっ!

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7221
Ronron
Ertsu
Ronron
Lampuilla eikä muillakaan sähkölaitteilla ole mitään tekemistä bensankulutuksen kanssa.

Kyllä se lamppujen kuluttama energia siitä bensasta lähtee, väitä mitä väität.



Mistä se bensa muka tietää muuttua sähköksi jos joku pitää sähkölaitteita päällä? Kuulostaa vähän samalta kuin Tanskasen heliumpallosekoilut.

Mistä se bensa tietää pyörittävänsä moottoria? Joku opettanut? Mistä se lamppujen energia tulee, jos ei bensasta? Paitsi jos lataat töpselistä.

ovolo
Seuraa 
Viestejä8123
Ronron
Enpä silti ole huomannut että kuunnellessa radiota kovalla tai muutenkaan huudattamalla sähkölaitteita auton kulku hidastuisi. Tietenkään. Koska ne ottaa virran akusta, ei bensasta.



Jos auton moottori on käynnissä, niin kuormittavat laitteet ottavat virran generaattorista, ei akusta. Syynä on se, että generaattorin jännite on suurempi, kuin akun jännite.

Ronron
Siis auton valothan ottaa virran akusta. Ei sillä ole mitään tekemistä bensankulutuksen kanssa. Älyhoi. Bensaa käytetään niitten renkaitten pyörittämiseen että auto liikkuu eteenpäin.



Ronron taitaa ajatella, että generaattori pyörii itsestään, eikä se ota moottorista tehoa. Tosin autossa on tehoreserviä niin paljon, ettei sitä generaattorin ottamaa tehoa ajossa huomaa, mutta kaikki sähkölaitteet varmasti vaikuttaa polttoaineen kulutusta suurentavasti.

Auton tyhjäkäynnillä generaattorin ottaman tehon useimmiten huomaa. Kun ajovalot kytkee päälle, moottorin kierrosluku hieman laskee.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat