Köyden vetäminen kireäksi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sisko osti koiraansa varten 20 metriä narua. Mua rupes kiinnostaan kuinka paljon voimaa tuollaisen narun suoristamiseen vaaditaan, jos sallitaan vaikkapa 3 sentin vajoama? Naru voisi painaa sen 50 grammaa metriltä, eli kilon kokonaisuudessaan. Opettakaa mulle samalla miten tää lasketaan, on tää mulle lukiossa opetettu mutten tajunnu sillon.

Kommentit (5)

amandrai
Seuraa 
Viestejä205
Liittynyt26.4.2010

Tätä vartenhan täytyy selvitellä että minkäverran energiaa on tietyistä pisteistä roikkuvalla köydellä. Yleensä tää kai lasketaan funktionaalin minimointia käyttämällä; se on aika paljon lukion oppimäärää syvemmällä matematiikan syövereissä. Lasku on myös aika työläs joten jos haluat ite miettiä vastausta, on syytä varata useampi tunti.

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
teramut
Tätä vartenhan täytyy selvitellä että minkäverran energiaa on tietyistä pisteistä roikkuvalla köydellä. Yleensä tää kai lasketaan funktionaalin minimointia käyttämällä; se on aika paljon lukion oppimäärää syvemmällä matematiikan syövereissä. Lasku on myös aika työläs joten jos haluat ite miettiä vastausta, on syytä varata useampi tunti.

Tämän "narukäyrän" voi olettaa paraabeliksi. Virhe on hyvin pieni, hukkuu pyöristyksiin. Laskusta tulee erittäin yksinkertainen ja lyhyt.

Vierailija

Kysyjän sisko on ostanut pitkän köyden, ehkä liiankin.

Voimaa ei tarvita yhtään, ainoastaan yli 20-metrinen ripustuspiste. No,
venymä huomioonottaen 21 m korkea kiikku.

Uusimmat

Suosituimmat