Miksi ihmiset kävelee päin Helsingissä?

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Kävin tänään ja heti rautatieasemalla ihmiset kävelee päin, ja varmaan vain "turistit" pitää ovea auki toiselle ihmiselle jos on just siinä samassa aukossa tulossa.

Siinä pääoven edessä tulee poikittain ihmisiä ja edestä päin, niin miksi jos kävelee poikittain niin ihmiset jyrää yli. Testasin pari kertaa kun rupes vähän epäilyttään, kävelin muutaman kerran ristiin ja rastiin ja tulos oli selvä. Toki otin loivempaa kaarretta vähän muualta ja kävin kierron asematunnelin kautta. oli jopa Sol:in siivoojatkin vaihtuneet nurkalta pois, näin tilanne oli aina sama. Kävin jopa kahvilla välissä ja menin uudestaan ja taas tapahtui sama juttu.

Sivut

Kommentit (16)

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005
tiäremiäs
Kävin tänään ja heti rautatieasemalla ihmiset kävelee päin, ja varmaan vain "turistit" pitää ovea auki toiselle ihmiselle jos on just siinä samassa aukossa tulossa.

Siinä pääoven edessä tulee poikittain ihmisiä ja edestä päin, niin miksi jos kävelee poikittain niin ihmiset jyrää yli. Testasin pari kertaa kun rupes vähän epäilyttään, kävelin muutaman kerran ristiin ja rastiin ja tulos oli selvä. Toki otin loivempaa kaarretta vähän muualta ja kävin kierron asematunnelin kautta. oli jopa Sol:in siivoojatkin vaihtuneet nurkalta pois, näin tilanne oli aina sama. Kävin jopa kahvilla välissä ja menin uudestaan ja taas tapahtui sama juttu.

Helsingissä ihmiset eivät mielestäni osaa havainnoida ympäristöään,johtuneeko siitä että kaupungeissa on niin paljon erilaisia aistiärsykkeitä että on kehitettävä tietynlainen "ärsykesokeus" mahdollistamaan normaalin liikkumisen,eli kuljetaan jonkinlaisessa zombie-tilassa.

Viimetalvenahan oli ongelma ihmiset jotka kävelivät lumenpudotusten tielle huolimatta paikalle asetetuista ohjausaidoista.Eräs vanhus muistaakseni kuolikin tälläisessä tapauksessa.

Muistan myös erään tuttuni kertoneen kuinka Kampin keskusta rakennettaessa eräs zombikävelijä käveli suoraan montusta ylös ajaneen maankuljetusauton alle ja kuoli saamiinsa vammoihin,huolimatta paikalla olleista varoitusmerkeistä ja liikenteenohjaajasta.

Helsinkiläiset ovat siis puusilmäisiä zombeja joita evoluutio verottaa onnettomuuksien avulla.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Vierailija

Olisiko päinkävelemisellä enemmän yheyttä alkoholin käyttöön kuin
asuinseutuun? Itse olen huomannut sellaista esim. lastenvaunuja työntäessäni.
Hesassa ja muualla. Esim. R-kioskin ovesta kulkiessani joku tulee vastaan ja
alkaa tunkea itseään oviaukosta työntäen lastenvaunuja kylki edellä oven-
karmiin. Muutaman sellaisen olen pysäyttänyt. Miespuolisia olivat.
Kait vasta puhuttelun jälkeen tajusivat, että minä olen 190 cm pitkä ja
lastenvaunut ovat jo puoleksi oven läpi. Jotkut niistä olivat juovuksissa,
osa muuten epämääräisiä, lääkkeitäkö lie käyttäneet.

Toope
Seuraa 
Viestejä23147
Liittynyt23.7.2006
Calerae
Ne päin kävelevät ovat ns. "hesalaisia". Stadilaiset ei tommosta harrasta!

"Stadilaiset" eivät ehkä tunne vasenta ja oikeaa, mutta yleensä kävellään oikealla puolella. Tämä periaate vähentää suuresti törmäyksiä.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija

Maalla ei törmäillä, koska harvaanasutulla alueella ihmisten välinen etäisyys ei sitä mahdollista. Yksinään ei voi törmäillä kuin huonekaluihin tai metsän puihin.

Vierailija

Oikeasti ihan mahdottoman ärsyttävää on se, kuinka ihmisillä ei ole mitään hajua oikeanpuoleisesta liikenteestä. Kävellään niin että koira on oikealla puolella ja omistaja vasemmalla, jolloin koko tie tukitaan hyvin tehokkaasti. Pyöräilijänä olen lopettanut kellon soittamisen jalankulkijaa ohittaessani, sillä useimmat eivät oikein tiedä minne pitäisi väistää ja pyörivät siinä aikansa ja joudun arpomaan mihin he päätyvät.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
Lagitech
Oikeasti ihan mahdottoman ärsyttävää on se, kuinka ihmisillä ei ole mitään hajua oikeanpuoleisesta liikenteestä. Kävellään niin että koira on oikealla puolella ja omistaja vasemmalla, jolloin koko tie tukitaan hyvin tehokkaasti. Pyöräilijänä olen lopettanut kellon soittamisen jalankulkijaa ohittaessani, sillä useimmat eivät oikein tiedä minne pitäisi väistää ja pyörivät siinä aikansa ja joudun arpomaan mihin he päätyvät.

Ongelmana on, että ainoastaan pyöräilijälle on varsinainen sääntö kevyessä liikenteessä: pyöräilijä käyttää aina väylän oikeaa laitaa. Jalankulkija saa käyttää joko oikeaa tai vasenta laitaa; yleensä yhdistetyillä väylillä suositellaan vasenta laitaa, sillä silloin nopea liikenne (siis pyöräilijät yms.) tulevat vastaan. Ylivoimaisesti suurin osa jalankulkijoista käyttää väylän keskiosaa, jonka pitäisi olla vapaa ohituksia varten. Pahimpia pyöräilijän kannalta ovat a) kävelijälaumat (valloittavat koko tien eivätkä useinkaan "huomaa" pyöräilijää edes kelloa kilauttaessa) b) yllämainitut koirantaluttajat, jotka antavat piskinsä vaellella miten sattuu pitkin tietä (eivätkä useinkaan myöskään reagoi kellonsoittoon) c) musiikkia kuuntelevat lenkkeilijät, jotka kouhkaavat keskellä tietä kuulematta ja näkemättä ja reagoimatta ympäristöön d) rullahiihtäjät, jotka eivät hallitse sauvojaan. Lisää tähän mahdolliset mopot, ja ihmettele sitten miksi pyöräilijöille sattuu niinkin vähän onnettomuuksia kuin sattuu.

No. Ongelmallisinta lienee se, että suurin osa ihmisistä ei tiedä, mitä heidän velvollisuuksiinsa jalankulkijana kuuluu. Ihan silkka maalaisjärkikin sanoisi, että kaikilla olis kivaa jos kaikki olis kivoja, mutta suurin osa suomalaisista (siis ei pelkästään pääkaupunkiseutulaisista) edelleen käyttäytyy kuin olisi yksin keskellä korpea. Miten olisi tietoiskut jalankulkijoiden velvollisuuksista ja oikeuksista aina kevätaikaan, ja uusintana syksyllä koulujen alun paikkeilla? Saman voisi tietysti tehdä myös pyöräilijöille ja muille kevyeksi liikenteeksi laskettavalla, ja autoilijoitahan tietenkin kuuluu valistaa jatkuvasti, kun eivät ressukat muista että talvi tulee joka vuosi vaan yllättyvät joka kerta...

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Aasiassa eivät törmäile muut kuin eurooppalaiset. Japanin metrot olivat aika hämmentäviä paikkoja, jossa ihmisiä oli kuin sillejä purkissa mutta törmäyksiä ei käytävillä liikkuessa tullut. Oli aika haamumainen olo, kun oli tottunut jatkuvaaan törmäilyyn Suomessa.
Sitäpä taasen en tiedä että väisteltiinkö gaijinia enemmän kuin paikallista...

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007

Kaupungissa osa aisteista virittyy tarkemmiksi, tarkkaavaisuuden suuntaaminen automatisoituu. Täällä landella kymmenen vuotta asuneena ihmettelen välillä Helsingin tungosta, mutta parin päivän oleskelun jälkeen totun taas. Toisin sanoen vähemmän vilkkaista paikoista tulevat törmäilevät ihan itse, koska eivät osaa liikkua. 90-luvulla olin polkupyörälähettinä Helsingin keskustan alueella, nyt en osaisi enää, vaikka tunnen edelleen kaupunginosat ja kadut.

Mulgeron

Vierailija
Alveron
Kaupungissa osa aisteista virittyy tarkemmiksi, tarkkaavaisuuden suuntaaminen automatisoituu. Täällä landella kymmenen vuotta asuneena ihmettelen välillä Helsingin tungosta, mutta parin päivän oleskelun jälkeen totun taas. Toisin sanoen vähemmän vilkkaista paikoista tulevat törmäilevät ihan itse, koska eivät osaa liikkua. 90-luvulla olin polkupyörälähettinä Helsingin keskustan alueella, nyt en osaisi enää, vaikka tunnen edelleen kaupunginosat ja kadut.

Sitten on myös sekin juttu, että Helsingin tungoksessa kun jää odottamaan, että vastaantulijat loppuvat ja tulee oma "vuoro", saattaa odotellessa vierähtää muutamakin tovi. Rautatieaseman ovissa, kun jää odottelemaan reitin vapautumista, saattaa muutamastakin junasta myöhästyä. Siksi joskus on vain päätettävä ottaa oma tila, vaikka sitten senkin uhalla, ettei se toinen tajua riittävän nopeasti väistää. Pienet töytäisyt kuitenkaan eivät ole kovin vaarallisia, joten joskus kannatta mieluummin vähän törmäillä kuin loputtomasti antaa toisille tietä. Muuten voi harkitaa uraa ovistopparina.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
2ndNick
Hesassa asuu rikollisia jotka törmäilee...

Ei pidä paikkaansa jos suhteuttaa Hesan rikollispopulaation mihin tahansa lähes vastaavaan Suomen kaupunkiin ja niiden rikollispopulaatioiden määrään. Lahti ehkä on poikkeus tässä mutta ei välttämättä mitenkään merkitsevä. Törmäilytaajuus on todella pienellä virhemarginaalilla lähestulkoon sama. Oma teoriani on että Hesassa on sokeita eli näkövammaisia enemmän kuin tilastollisesti keskimäärin muissa kaupungeissa. Miksi näin on (jos on), jääköön tiedemiesten selvitettäväksi...

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat