Kuolemanrajakokemukset

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko kukaan palstalaisista perehtynyt laaja-alaisesti tähän teemaan? Itse olen tätä asiaa pintapuolisesti tutkaillut, ja yksi asia minua aiheessa ihmetyttää.

Useissa aihetta käsittelevissä jutuissa puhutaan siitä, että kuolemanrajakokemuksia koetaan silloin kun aivojen EEG-käyrä vetää suoraa viivaa. Onko jollakin tietoa, miten on pystytty todistamaan, että kokemus on tapahtunut juuri sinä hetkenä, eikä esimerkiksi juuuri ennen tai jälkeen kliinisen kuoleman?

Ja olisin myös kiinnostunut kuuleman kaikenlaisia mielipiteitä asian suhteen. Vaikkapa viittauksia uusimpiin tutkimuksiin. Itselleni tämä on asia, joka hämmentää muuten melko lailla naturalistista maailmankuvaani.

Sivut

Kommentit (705)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Valitettavasti en ole niin asiaan perehtynyt että osaisin esittää keissin joka toimisi materiaalina täsmälleen esittämääsi kysymykseen. Mutta heitetään jotain kamaa joka lähinnä koskettelee OBE-ilmiötä ja oletus perään.

Televisiosta näin kerran miten nainen kuvaili että hän oli ollut operaatiossa jonka aikana käväisi kuolemanrajalla. Hän huomasi kesken leikkauksen pystyvänsä aistimaan ja näki tietynlaisen instrumentin jolla häntä operoitiin ja kuuli mitä hoitohenkilökunta puhui.

Tämä tilanteessa jossa hänen silmänsä oli teipattu kiinni ja korvissa oli tulpat tai jotain muuta tuketta.

Jälkikäteen lääkäri kertoi että se erityinen instrumentti oli juuri se mitä oli käytetty, joku semmoinen millaisia maallikko ei välttämättä arvaa olevan olemassa.

Sitä en muista oliko em. tapaus vai jokin toinen, jossa operoitava ollut ja kehostaan irronnut potilas väitti menneensä ikkunasta ulos ja nähneensä rakennuksen ulkoseinällä olevalla räystäällä yksinäisen kengän, mikä myöhemmin sieltä sitten löydettiinkin.

Oletus: kun potilas kertoo nähneensä tietynlaisen instrumentin tai toistaa lääkärien välisen keskustelun, lääkärit voivat todentaa että tämä on tapahtunut kellonaikaan se ja se, ja jos potilaan sydän/aivot ovat olleet pysähtyneinä juuri tuolloin, niin eiköhän siinä sitten olisi todiste siitä että NDE tapahtui mainittuna hetkenä? Olettaisin että kaikki mitä leikkaussalissa tapahtuu kyllä kirjataan ylös tavalla tai toisella kellonaikoja myöten!

- Aion vastaisuudessa lukaista paksun kirjan joka käsittelee NDE-kokemuksia ja jos vastaan tulee joku hyvä tapaus niin voin sijoittaa sen tähän. Tosin tässä vaiheessa epäilen ettei kirja pyri varsinaisesti ilmiön tieteelliseen todistelemiseen, vaan listamaan ihmisten kokemuksia tukeakseen niitä jotka ovat itse NDE:n kokeneet - aivan kuten kirjailija itsekin (x 3).

Zaibowski
Seuraa 
Viestejä1387
Liittynyt5.3.2011

Pintapuolisesti itsekin tutkaillut, tässä sivuttiin kuolemanrajakokemuksia:

Prisma: Kuoleman hetki

49 min Kuolema tulee varmasti, mutta määritelläänkö kuolinhetki sydänkuolemaksi vai aivokuolemaksi? Lääkärit ovat sitä paitsi onnistuneet pelastamaan ihmisiä aivan kuoleman porteilta esim. viilennyshoidon avulla. T: National Geographic, Yhdysvallat.

http://yle.fi/ohjelmat/255209

Dokumentin esimerkkihenkilölle tehtiin vaativa leikkaus, henkilö kuvaili hänelle leikkauksen aikana tehtyjä toimenpiteitä, leikkaushenkilökunnan mukaan kuvaus piti paikkaansa, vaikka potilas oli leikkauksen aikana syvässä tajuttomuuden tilassa. Henkilö kertoi nähneensä kaiken "katon rajasta". Dokkarissa ollut aivospesialistikaan ei kyennyt selittämään henkilön kokemusta, totesi, että tiede ei vielä kykene selittämään kaikkea, mutta tilanne voi olla toinen 20 vuoden päästä.

DMT:n muut ominaisuudet

Koska DMT:tä erittyy mahdollisesti ihmisen aivoissa sijaitsevasta käpyrauhasesta, sillä uskotaan olevan jonkinlainen osuus unien näkemisessä, kuolemanrajakokemuksissa ja muissa, nykytieteelle vielä vaikeasti ymmärrettävissä ihmisen tajunnantiloissa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Dimetyylit ... inaisuudet

Potilaiden kuolemanrajakokemuksia tutkittu

Slovenialaistutkijat ovat ehkä keksineet selityksen rajatilakokemuksille. Heidän tutkimuksensa perusteella hiilidioksidin runsaus veressä saattaa aiheuttaa rajatilakokemuksille ominaiset näköharhat ja tuntemukset.

Vastaavaa selitystä ei ole aiemmin esitetty, vaikka hiilidioksidin osuudesta on saatu viitteitä aikaisemminkin. Esimerkiksi muutamassa tutkimuksessa hiilidioksidin hengittäminen on aiheuttanut rajatilakokemusta muistuttavia aistimuksia.

http://www.poliklinikka.fi/sydanterveys ... tu-0688097

Vierailija

Tämä nyt ei oikeastaan tänne kuulu mutta:

Shapeshifters:

Olen pari kertaa (tänään ja pari vuotta sitten) tavannut olennon joka näyttää ulkoisesti ihmiseltä mutta "hänessä" on jotain mikä ei oikein "sovi" ympäristöön ja hänellä on hyvin vihainen mutta toisaalta neutraali katse.

Tapaus liittyi viimeksikin siihen että olin tahallani yrittänyt rikkoa "maailmojen" rajoja ts. vallitsevaa järjestystä ( status quo) paljon syvemmällä kuin vain materiaalisella tasolla ja "jotkut" eivät oikein tunnu pitävän siitä....

Molemmissa tapauksissa olento oli naispuolinen vanhempi nainen(2 vuotta sitten keski-ikäinen mutta tänään kuin kaksoisolento yhden naisen kanssa joka asuu samassa rapussa mutta liikkuu rollaattorilla - tämä liikkui ilman rollaattoria)

(Tämä kelvannee todisteeksi että olen seinähullu mutta en välitä pätkääkään....)

Vierailija

NDE kokemukset ovat kyllä mielenkiintoisia ja ko. asian tutkimuksessa voidaan hyvinkin selvittää voiko tietoisuutta olla olemassa ilman aivoja - mikä tietenkin on tosi ISO juttu siinä mielessä että suurin osa nykytieteestä joutaa silloin roskikseen (minne se kuuluukin) ja vastustus tulee olemaan massiivista kaikin puolin.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Erikoinen keissi ovat, pai tö vei, sellaiset ihmiset joilta saattaa puuttua hyvinkin suuri osa aivoja, ja silti ovat ihan tolkuissaan. Olen tainnut mainitakin jonkun suomalaisen naisprofessorin jolta puuttui puolet aivoista. Harmi etten ikinä muista nimeä!

Vierailija

Että oli potilaalta silmät teipattu ja korvat tukittu leikkauksen ajaksi...
Varmaankin juuri siksi, ettei näkisi ja kuulisi mitään leikkauksen aikana.

Ymmärtääkseni ruumistapoistumistapaukset on selitetty varsin uskottavasti aivojen synnyttämiksi. Todisteita todellisesta poistumisesta ja henkenä havainnoinnista ei ole.

Vierailija
Rousseau
Erikoinen keissi ovat, pai tö vei, sellaiset ihmiset joilta saattaa puuttua hyvinkin suuri osa aivoja, ja silti ovat ihan tolkuissaan. Olen tainnut mainitakin jonkun suomalaisen naisprofessorin jolta puuttui puolet aivoista. Harmi etten ikinä muista nimeä!

Et ole siis koskaan muistanut nimeään?

Olisiko sittenkin kyseessä muuan nyttemmin kai jo eläköitynyt naislääkäri...

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
Liittynyt29.4.2011
Lepakko
Rousseau

Aika erikoiselta kuulostaa... Aivoissa lienee sitten paljon tyhjäkäynti/tarpeettomia(kin) alueita?
Mulla sen sijaan on magneettikuvien perusteella aivot ihan oppikirjan mukaisesti paikoillaan, mutta olen silti tuskin koskaan tolkuissani. Ja muutenkin puuttuu tapulista lepakoita ihan kunnolla. Ja silmätkin pullistelee oudosti

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

okivi
Seuraa 
Viestejä1398
Liittynyt24.7.2008

Uteliaat löytävät lisätietoja täältä: http://www.near-death.com/

Hiukan on uskovainen sivusto, mutta kyllä siellä kohtalaisia tapauksia on.

http://parapsykologia.blogspot.com

There is a principle which is a bar against all information, which is proof against all arguments and which cannot fail to keep a man in everlasting ignorance -- that principle is contempt prior to investigation.
-- Herbert Spencer

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Kuolemanrajakokemukset voi joskus siivittää koko loppuelämää.
Näin ainakin entisen lääkäri Rauni-Leena Luukasen kohdalla. Hänen mukaansa "alienit kävi pelastamassa hänet" siitä rajusta autokolarista.

Nyt hän on päivittäin yhteydessä mm. "maan ulkopuoliseen elämään" ja hän "tietää kaikki hallitusten salajuonimetkut".

Oma käsitykseni on, että hänen aivot vaurioituivat siinä kolarissa joltain osin ja hän nyt potee kapea-alaista paranoijaa ( = todellisuuden taju heittää volttia jollain kapealla elämänalueella, muussa suhteessa käytös normaali) ja siihen liittyviä hallusinaatioita. En kylläkään ole psykiatri, en edes psykologi, joten diagnoosiini on suhtauduttava varauksella.

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
Liittynyt29.4.2011
ovolo
Kuolemanrajakokemukset voi joskus siivittää koko loppuelämää.
Näin ainakin entisen lääkäri Rauni-Leena Luukasen kohdalla. Hänen mukaansa "alienit kävi pelastamassa hänet" siitä rajusta autokolarista.

Nyt hän on päivittäin yhteydessä mm. "maan ulkopuoliseen elämään" ja hän "tietää kaikki hallitusten salajuonimetkut".

Oma käsitykseni on, että hänen aivot vaurioituivat siinä kolarissa joltain osin ja hän nyt potee kapea-alaista paranoijaa ( = todellisuuden taju heittää volttia jollain kapealla elämänalueella, muussa suhteessa käytös normaali) ja siihen liittyviä hallusinaatioita. En kylläkään ole psykiatri, en edes psykologi, joten diagnoosiini on suhtauduttava varauksella.

Voisi olla käpyrauhasessa vaurio, ja erittyisi tuota ylempänäkin ketjussa mainittua DMT:tä ylenmäärin. Olis jääny ns. trippi päälle. Tosin tuo saattaisi vaikutaa kyllä muuhunkin käytökseen.
Mutuilu on kivaa..
Mahtaiskohan Rauni-Leena lahjoittaa aivonsa tutkimuskäyttöön?

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007
Mouho

Mahtaiskohan Rauni-Leena lahjoittaa aivonsa tutkimuskäyttöön?

Haluaisin todellakin kuulla hänen foliohattuilunsa tästä aiheesta. Jotain, että sitä tehdään koko ajan tms.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Vierailija
Lepakko

Tämä minuakin ihmetyttää. Mitä ovat sellaiset nukutuksessa tapahtuvat leikkaukset, joissa ihmisen silmät teipataan ja korviin laitetaan tulpat? Mikä funktio tällaisella menettelyllä on?

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Carloz
Lepakko

Tämä minuakin ihmetyttää. Mitä ovat sellaiset nukutuksessa tapahtuvat leikkaukset, joissa ihmisen silmät teipataan ja korviin laitetaan tulpat? Mikä funktio tällaisella menettelyllä on?

Varmaankin asia oli kyseisessä tv-dokkarissa selitetty, mutta minä kun en valitettavasti opi kaikkea näkemääni ja kuulemaani ulkoa, niin vaikea sanoa. Voin toki arvailla että on käytetty jotain instrumenttia josta lähtee niin helvetillinen meteli että se voisi vokotella potilasta hereille nukutuksesta huolimatta. Jotenkin minulla on myös mielikuva että silmät saatetaan peittää joissakin operaatioissa.

Ja sekin mahdollisuus tulee mieleen että kaikki kehonaukot tukitaan ettei niihin valu jotain nestettä, esim. verta? (Toki suun kautta kulkenee paikoilleen teipattu hengitysputki.)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Lepakko
Rousseau

Yksi nimi tuli mieleen mutta osoittautui vääräksi. Ja mielikuva on että tämänniminen henkilö olisi jo kuollut, mutta en tiedä sotkenko tässäkin. Todennäköisesti olen jonkun aivodokumentin katsellut varmaankin Prisma-sarjasta jossa professorin pääkoppaa on esitelty ohimennen, mikäli joku osaa etsiä tietoja vuosikausia sitten tulleista tv-dokumenteista niin siitäpä sitten vain.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat