Mielikuvituksen vääristyminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Morjensta pöytään Tiede -palstan väki!

Olen pitkäaikainen palstan lukija, mutta nyt piti päästä kysymään kun mieltä kutkuttava ongelma on mielikuvituksen kanssa.

Olen kärsinyt mielikuvituksen vääristymisestä / hallinnan menettämisestä jo pitkän pitkän aikaa. Ensimmäisen kerran muistelen, että koin tätä ollessani ~15 -vuotias. Olen 31 -vuotias nyt. Olen aina luullut, että ihmisen oma mielikuvitus on täysin omassa hallinnassa. Itselläni esiintyy paljon hallinnan menettämistä ja mielikuvituksen vääristymistä. Painotan tässä, että kyse on nimenomaan mielikuvituksesta eikä esim. harhoista.

Esimerkiksi jos pistän silmät kiinni ja kuvittelen että astun asuntoni ovesta ulos käytävään ja kävelen alaovelle. Alaovella astun etupihalle ja lähden kävelemään vaikka kaupunkiin päin. En pysty hallitsemaan omaan mielikuvitustani, vaan se alkaa vääristymään. Vääristyminen on sellainen, että maa pettää jalkojen alta ja alan putoamaan. Jos koitan oikein pinnistää ja kuvitella että maa ei hajoaisikaan, niin tuloksena on edelleenkin maan hajoaminen ja putoaminen pimeyteen.

Toinen vastaava vääristymä on sellainen, että tavarat tarttuvat käsiini kuin liimatut. Jos esim. kuvittelen mielikuvituksessani että ojennan vaikka kirjan jollekin tuttavalleni, on kirja kuin liimattuna kädessäni. En siis voi kuvitella että antaisin kirjan tai minkä tahansa muun esineen jollekkin. Jos koitan mielikuvituksessani repiä kirjaa irti toisella kädellä, tunnen kipua kädessä jossa kirja on liimaantuneena. Jos onnistun repimään kirjan irti se tarttuu toiseen käteeni samalla tavalla.

Nyt kysyisin, että onko kellään muilla vastaavia kokemuksia oman mielikuvituksensa kanssa? Olen tosiaan aina luullut, että omaa mielikuvitustaan pystyy hallitsemaan täysin ja tekemään mielikuvituksessa mitä vain haluaa. Ilmeisesti näin ei ole.

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Oireita on esiintynyt puolet elämästäsi, mutta silti olet kuvitellut mielikuvituksen olevan täysin hallittavissa?

Oli miten oli, jossain määrin tuota itsekin muistan lapsuudesta. Esim. mielikuvitus saattoi ajautua jatkuvasti kuvitelmaan, jossa silmäni irtautui päästä ja sinkoutui eräänlaisen tasaista tahtia lyövän alasimen alle. Täysin älytön kuvitelma tietysti, muttei siitä eroon päässyt, muuten kuin kokonaan irtautumalla tilanteesta menemällä juomaan vaikka lasin vettä. Omalla kohdallani tätä siis esiintyi ainoastaan sängyssä makoillessa, unta tavoitettaessa, jolloin mieli on herkempi erilaisille surrealistisille ajatusketjuille aivojen valmistellessa itseään unia varten.

Vierailija

Kokeile astua iovesta ulos niin ettet pistä silmiäsi kiinni. Tai lopeta kuvitteleminen ja herää tähän hetkeen.
Omien ajatusten hallinta on simppeliä. Vaihdat vain ajatuksen kohdetta. Tähänhän aikuisen ihmisen itsehillintä perustuu.

Vierailija

Tai ala harrastamaan liikuntaa, että aivosi virkistyvät ja saat itsevarmuutta. Kun olet kokenut liikunnan, niin ovesta ulos meneminen tai kirjan laskeminen kädestä ei tunnu enää suhteessa niin vaikealta.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Voisiko olla että aloittaja ikäänkuin "vajoaa uneen" kuvitellessaan, sillä unissahan ei välttämättä pysty tietoisesti päättämään mitä tapahtuu tai tekee seuraavaksi?

Toisaalta olen itse havainnut että kun yritän intensiivisesti keskittyä seksiaiheiseen kuvitelmaan eli fantasiaan, siihen saattaa ängetä mukaan häiritseviä tekijöitä tai koko stoori lässähtää kuin likilaskuinen kohokas, ja tunnelma on tiessään.

Vierailija

Ja kuinka pakollista sitä mielikuvitusta on koittaa epätoivoisesti ohjastaa? On paljon jännempää antaa mielikuvituksensa lentää vapaina rajoittavista kahleista. Ei tarvitse pelätä "jäävänsä kiinni" ajattelusta, vaikka ajatukset olisivatkin sitten hieman epäsovinnaisia asioita meidän arkitodellisuudessamme.
Mielestäni tunteiden ja mielikuvituksen pakonomainen hallinnan tarve on ihan juuri sitä kontrollifriikkeyttä itsessään.

Mielekuvitusten vääristymistä kuitenkin sen verran. Jos mielikuovituksessa kirja liimaantuu käteen, niin se olet kuitenkin sinä, kun sen ajatuksen ajattelee, jos näin ei olisi, merkitsisi se sitä että joku muu ajattelisi siellä sinun aivoissasi, eikö niin ?

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007

Tarvitset vahvemman itseluottamuksen, siis jos asia häiritsee. Mistään vakavastahan ei ilmeisesti ole kyse, koska näytät käsittävän todellisuuden ja mielikuvituksen rajat.

Olen tosiaan aina luullut, että omaa mielikuvitustaan pystyy hallitsemaan täysin ja tekemään mielikuvituksessa mitä vain haluaa. Ilmeisesti näin ei ole.

Ei sitä kukaan pysty täysin hallitsemaan. Itselläni on ongelmia muistaa joitain musiikkikappaleita. Mielessä toistaessa ne voivat muuttua aivan erilaisiksi, mutta treenatut kappaleet eivät niin helposti. Joskus unohdan ihmisen kasvot ja muistellessa ne vääristyvät vielä lisää. Tuttujen kohdalla näin ei käy, niin helposti. Voikin olla, että turhaan yrität kuvitella jotain tilanteita, joista sinulla ei ole selkeää ns. sisäistä mallia. Kun uskottelet itsellesi, että jostain tuntemattomasta (tai osittain tuntemattomasta) täytyisi olla selkeä kuva mielessä, asetat ihmismielelle liikaa vaatimuksia. Tässä itseluottamus tulee kuvioihin; on vain luotettava omaan käsitykseen todellisuudesta. Kun jostain ei ole tietoa, täyttävät aivot ne aukot automaattisesti - voit kuitenkin suunnata ajatuksesi muualle tai, tietysti, antaa mielikuvituksesi lentää. Ja mielikuvitushan on jotain, jossa sekoittuvat oma keskittymisesi johonkin asiaan ja aivojen kyky täyttää "aukkoja" tuomalla mukaan kuvastoa kaikesta mahdollisesta pääkopassa piilevästä. Sakarias sanoi hyvin, että voit käyttää mielestäsi pulppuavaa aineistoa hyväksesi. Vaikka et olisi taiteilija, voi olla kyse jostain taiteen tapaisesta, oman mielesi ainutlaatuisesta toiminnasta, jota voit kehittää ja rikastaa yhdessä tietoisen ajatusten suuntaamisen kanssa sen sijaan että vieroksuisit sitä. Kunhan erotat todellisuuden ja mielikuvituksen, muulla ei ole väliä.

Joillain on hermostollisia vikoja, joita ei voi parantaa pelkästään asennoitumalla oikein. Tässä ei kuitenkaan näyttäisi olevan kyse mistään alkavasta skitsofreniasta eikä psykoosista.

Mulgeron

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Aika paha kysymys.

Itsellänikin on yksi. En kykene hyppimään hyppynarua ajatuksissani ilman että vasen jalka jatkuvasti sotkeutuisi naruun. Takaperin pomppimalla tosin pystyn.

Itse suosittelisin tahdonalaisesti pyrkimään kontrolloimaan noita ajatuksia jotta siinä petrautuisi, kuten oikeassakin elämässä. Itselläni se ainakin toimii. Tosin enkkoja en ole laskenut.

Ja siis jos jalka sotkeutuu, aloitan alusta, eli simuloin todellista käytöstäni tilanteessa.

Japetus
Seuraa 
Viestejä9011
Liittynyt20.6.2009

Ei tuossa ole mitään epänormaalia vääristymistä. On aivan empiirisestikin osoitettu, että yritys tukahduttaa jokin mielikuva johtaa paradoksaalisesti sen tiheämpään ajattelemiseen. Jos koehenkilöiden käsketään esim. olla ajattelematta valkoista karhua, raportoivat he arjalaisen otson tulevan mieleen lähes jatkuvasti.

Aiheesta on Wikissäkin juttu "ironisen prosessoinnin" nimellä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ironic_process_theory

Emme ole sielujemme kapteeneja; eipä ole mitään uutta sekään.

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

Vierailija

Alveron kirjoitti:

Sakarias sanoi hyvin, että voit käyttää mielestäsi pulppuavaa aineistoa hyväksesi.
Huomiosi oli suorastaan erinomainen! Sakarias tykkää.

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007
Japetus
Jos koehenkilöiden käsketään esim. olla ajattelematta valkoista karhua, raportoivat he arjalaisen otson tulevan mieleen lähes jatkuvasti.

Ehkä SneakersO'Toole on tavallaan oma koehenkilönsä, jota hän itse käskee olla ajattelematta mitään ylimääräistä.

Joogamies sanoi, että "tavoite on olla ajattelematta mitään. Se on erittäin vaikea meditaatio, johon pystyy vain 'herra'".

Russoon esimerkki on mainio. Monilla on samanlaisia seksifantasiaongelmia.

Sakarias
Alveron kirjoitti:
Sakarias sanoi hyvin, että voit käyttää mielestäsi pulppuavaa aineistoa hyväksesi.
Huomiosi oli suorastaan erinomainen! Sakarias tykkää.

Olen juonut 13 olutta.

Mulgeron

Vierailija

No moro! Tuo kuulostaa jännältä ku mulla on ollu tuommonen sama mielikuva.. Niinku putoisin johonki pimeään ja yritän mielessäni aina hypätä takaisin pinnalle, mutta pinta aina sortuu ja putoan kuiluun uudelleen ja yritän aina lujittaa lattiaa ja rakentaa siitä vahvaa.. En tiiä muutaku et oon herkkä ihminen ja mulla on paniikkihäiriö ja pelkotiloja ja täl hetkellä on masennus.. Mutta nykysi en tunne mitään.. Älä anna tilasi pahentua yhtä pahaksi kuin minun hae apua! selvitä ongelmasi mitä pelkäät??

Oletko jäänyt jossain vaiheessa elämääsi yksin?

Vierailija

Kiitos kaikille vastauksista! Kirjoittelen tähän joitain huomioita keskellä yötä kun tuo unettomuus on vaivannut pidemmän aikaa jo.

Kyse on nimenomaan vain näistä kahdesta tapauksesta, joissa mielikuvitus ei toimi kuten haluan, eli esineet jäävät käsiini kiinni ja maa hajoaa jalkojen alta. Jos aloitan kuvittelemaan jotain, vaikka ulkona kävelemistä, ja mietin samalla, että eipä tästä mitään kuitenkaan tule koska maa hajoaa jalkojen alta ja en pysty kuvittelemaan kuvitelmaani kuten haluan, se myös tapahtuu. Sama tapahtuu myös jos en etukäteen mieti, että ei tästä kuvittelusta nyt mitään tule kun kuitenkin maa hajoaa jalkojen alta ja tipun pimeyteen. Olen tämän huomannut usean kerran jälkikäteen.

Olen koittanut jumpata ja harjoittaa mielikuvitustani ja koittanut estää maan hajoamisen mielikuvissa. Uudelleen ja uudelleen olen rakentanut mielessäni sen pihatien ja koittanut kuvitella käveleväni siinä tai uudelleen ja uudelleen avannut käteni ja koittanut antaa siinä olevan esineen tippua lattialle. Toistaiseksi ei ole tulosta tullut. Pitänee jatkaa harjoituksia vielä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat