Onko unet käsikirjoitettu?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

vai onko unien synty täysin sattumanvaraista. mikä ohjaa unen juonta?

tuli vaan mieleen kun näin ihan helskutin pelottavan painajaisen, heräsin säikähtäen ja sydän hakkas kuin päästäisellä.

Sivut

Kommentit (16)

Reiska
Seuraa 
Viestejä5100
Liittynyt6.5.2007
thedude

tuli vaan mieleen kun näin ihan helskutin pelottavan painajaisen, heräsin säikähtäen ja sydän hakkas kuin päästäisellä.

Unet, niinkuin kaikki muukin maailmassasi on sinun päässäsi.

Per se

Japetus
Seuraa 
Viestejä9017
Liittynyt20.6.2009
thedude

Riippuu univaiheesta. REM-vaiheen aikana nähdyt unet ovat surrealistisempia ja vahvemmin ristiriidassa valvetodellisuuden kanssa kuin muiden vaiheiden unet.

Kehon tilat voivat myös vaikuttaa uneen. Itse muistan kuinka erään raskaan treenipäivän jälkeen selkäni alkoin yöllä krampata ja näin samaan aikaan unta, kuinka siihen ammuttiin nuolia.

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

Vierailija

Välillä itselläni on kyllä herännyt epäilys, että joku toinen on kirjoittanut ainakin minun uneni. Nimittäin olen vuosikausia nähnyt mitä omituisempia unia täysin vieraista ihmisistä ja heidän edesottamuksistaan. Viimeksi tosin heräsin siihen, että vakavamielinen minua selvästi älykkäämpi vieras pikkupoika tenttasi minulta täysin minulle tuntemattomia matematiikan kaavoja. Joskus stressaantuneena kärsin aika epämielyttävistä unihäiriöistä. Esimerkiksi viime yönä yritin nukahtaa, mutta tuntui kuin tajuntani olisi imeytynyt "mustaan aukkoon" tai toiselle energiakentälle, joka esti minua hengittämästä. Minusta tuntui siltä, kuin aivoni olisivat jotenkin puutuneet tai sekaisin...no, puoliunissani kutsuin tuota tunnetta kuolemaksi ja aloin kuvitella että se asui olemattomassa komerossa (jonka muistin piilopaikkana varhaislapsuudestani) vastapäisellä seinällä. Onneksi heräsin tuosta unesta ja nukahdin lopulta normaalisti... Stressaantuneena kärsin siis usein unihalvauksen kaltaisista tiloista juuri ennen nukahtamistani, mikä tuntuu aika pelottavan paranormaalilta välillä. Aivan, kuin joku kuristaisi tai yrittäisi muuten viedä henkeäni samalla, kun en pysty antamaan lihaksilleni liikekäskyjä. Minulta on joskus löydetty aivoista jokin kystan tapainen poikkeama ja joskus epäilyttää, että aivoni eivät toimi ihan normaalisti. No, onhan se jos kus ihan kiva asettua amerikkalaisen miljonääriplastiikkakirurgin housuihin kun hän miettii lahjakasta mielisairasta kirjailijatytärtään ja Suomen mökkielämää jossakin päin länsirannikkoa ja herätä sitten aamulla omaan pimeään yksiöön ja tajuta, että onneksi pääsin eroon tyttärestäni ja vaimostani jo vuosikausia sitten. Kuitenkin olen vielä nuori ja nainen, ehtiihän vielä sitä kaikenlaista... En tiedä näkeekö kukaan muu päättömiä unia, siis sellaisia täysin oman oletetun kokemusmaailman ja mielikuvituksen "ulkopuolelta".

Vierailija

Luin juuri äitini viimeisen kirjoitetun viestin, jossa mainitsi asetaldehydin kahteen kertaan.

Krapulassa olen nähnyt (kuten kaverinikin meillä) "kaksinkertaisen unen", jossa on esiintynyt "äitini", eli itselläni tumma hahmo seiniä pitkin vilistämässä (säikähdin hereille, ja hahmo oli vielä siellä, kaverilla sama juttu, paitsi tunnisti äidikseni suoraan, vaikka ei koskaan ole nähnyt häntä).

Asetaldehydiähän syntyy kun on juonut alkoholia, ja sen vaikutus uniin on sangen drastinen, eli krapulaunissa tapahtuu kummia, ainakin silloin tällöin ja jos on rauha niistä nauttia.

Unet eivät ole käsikirjoitettu siltä osin kun ne eivät käsittele päivän tapahtumia. Muuten niiden pääasiallinen käsikirjoittaja on päivän kokemus.

Ja krapulaunet saattavat olla myös mystisiä.

Vierailija

Sen kun tietäsi. Ainakin omat unet usein niin täysin reaalimailmaista ja -henkilöistä vieraantuneita kaikessa surrealistisessa hulluudessaan ettei ohjaaja ainakaan kukaan tuttu. Uskalla edes lähteä arvailemaan henkilöllisyyttä, sikäli kun ohjaajalla sellaista on. Unien kohdalla kallistunut pitämään epätieteellistä mystistä vastausta parempana ja mukavampana - joskin saa joku kertoa jos tietää mistä ihmeestä tuhannet tuntemattomat ihmiset, kaupungit, ravintolat & kulkuvälineet jne. tulevat....

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Heräsin aamuyöstä ihan raivona. Näin unta että olin kännissä syöny kaverin naksun joka osottautukin sitten lopulta thai-mafialta pöllityksi ja sitten ne änki meijät hissii ja pysäytti sen. Vasta siinä vaiheessa kaverini purskahti itkuun ihmetellessäni miksi hissi pysähty sanoen että ne aikoo telottaa meijät. Mä sitten räjähdin että olisin tehnyt tiedolla huomattavasti enemmän viisi minuuttia aikaisemmin ja rupesin repimaan ovia auki, johon sitten heräsin.

On ne thaikut kyllä ihan pimeitä.

Vierailija

Unessani olin jossain vieraassa paikassa. Siellä suomenhevoselle annettiin myrkkyä, jonka oli määrä tappaa.
Vein hevosen ulos ja laskin sen irti, jotta se saisi olla vapaana kuollessaan. Se hoippui pihalla ja kävi sitten makuulle. Siinä maatessaan se otti mitä erilaisimpia asentoja ja makasi lopulta kauan aikaa velttona ja kaula pitkänä kuin kuollut.
Mutta jonkun aikaa rauhassa maattuaan se nousi ylös.

Hermostoni oli kai ottanut unen ainekset tästä todellisuudesta:
Olin ollut jo muutaman päivän kuumeessa. Aioin laittaa ruokaa. Kesken ruuanlaiton ajattelin, että se on turhaa, kun ei ole ruokahalua. Sammutin levyt ja nostin kattilan ja paistinpannun tiskipöydälle. Seuraavana aamuna olin kahden vaiheilla, pitäisikö edellispäiväiset ruoka-ainekset jäähdyttää ja panna talteen jääkaappiin.

Olin edelleen erittäin heikossa kunnossa, mutta paljosta lepäämisestä johtuen ei ollut asentoa, jossa olisi ollut hyvä olla. Vapauduin ajattelemasta huoneenlämmössä olleita ruoka-aineksia kun heitin ne biojätteisiin.

Lepäilin vielä yhden päivän ja sitten nousin jalkeille.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Pidän unipäiväkirjaa, koska mielestäni sekopäiset ja kajahtaneet unet ovat mitä parhainta viihdettä. Jos herään yöllä poikkeuksellisen hauskaan uneen, kirjoitan siitä pääkohdat kännykässäni olevaan [mainos]muistioon[/mainos]. Päivällä voin sitten kirjoittaa unen puhtaaksi netitse.

Jos unillani on käsikirjoittaja, haluaisin kiittää häntä kädestä pitäen monista hyvistä nauruista. Usein olen nauranut yöllä niin, että naapurini pitänevät minua sekopäänä (mikä tulkinta osuu kyllä aika lähelle). Joskus herää tosin kysymys, mitä Freud sanoisi esimerkiksi seuraavankaltaisesta, sangen esoteerisestä sanaleikkiunesta:

Unessa olin tehnyt Halloween-aiheisen Flash-animaation. Animaation aiheena oli noiduttu paskahuussi, josta oli tarkoitus tulla ulos jokin pelottava, noiduttu objekti. Objektille oli useita eri vaihtoehtoja, joista jonkun oli tarkoitus päätyä lopulliseen animaatioon, valitettavasti en muista mitä nämä objektit olivat. Yksi niistä oli kuitenkin Dracula, joka oli katsoi olevansa oikeutettu tulemaan paskahuussista. Perusteluna oli se, että Dracula tiesi olevansa ihan perseestä.

xork
Seuraa 
Viestejä383
Liittynyt6.11.2010

En ole nähnyt painajaisia pitkään aikaan. Ilmeisesti jollain tasolla aina tiedän kyseessä olevan uni. Siksi menen uteliaana kohti pelottavaa asiaa ja näyttelen täysin stressaantumatonta ja tyytyväistä henkilöä siitä huolimatta että pelkään "itseni" puolesta. Pelko on sitä kun ei tiedä jotain ja antaa tietämättömyyden stressata, sama juttu unimaailmassa kuin hereilläkin.

Vierailija
Heksu
Pidän unipäiväkirjaa, koska mielestäni sekopäiset ja kajahtaneet unet ovat mitä parhainta viihdettä. Jos herään yöllä poikkeuksellisen hauskaan uneen, kirjoitan siitä pääkohdat kännykässäni olevaan [mainos]muistioon[/mainos]. Päivällä voin sitten kirjoittaa unen puhtaaksi netitse.

Jos unillani on käsikirjoittaja, haluaisin kiittää häntä kädestä pitäen monista hyvistä nauruista. Usein olen nauranut yöllä niin, että naapurini pitänevät minua sekopäänä (mikä tulkinta osuu kyllä aika lähelle). Joskus herää tosin kysymys, mitä Freud sanoisi esimerkiksi seuraavankaltaisesta, sangen esoteerisestä sanaleikkiunesta:

Unessa olin tehnyt Halloween-aiheisen Flash-animaation. Animaation aiheena oli noiduttu paskahuussi, josta oli tarkoitus tulla ulos jokin pelottava, noiduttu objekti. Objektille oli useita eri vaihtoehtoja, joista jonkun oli tarkoitus päätyä lopulliseen animaatioon, valitettavasti en muista mitä nämä objektit olivat. Yksi niistä oli kuitenkin Dracula, joka oli katsoi olevansa oikeutettu tulemaan paskahuussista. Perusteluna oli se, että Dracula tiesi olevansa ihan perseestä.

kun pitää unipäiväkirjaa niin unien manipulointi ns. lucid-unet tulevat todennäköisemmiksi, näin kuulin jostain. itselläni on näitä unia ollut silloin tällöin. mikä onkaan siistimpää kun tietää unessa että se on unta. olen mm. lentänyt, kiroillut tärkeissä tilaisuuksissa jne...ihmeellistä mihin kaikkeen aivot kykenee

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
thedude
kun pitää unipäiväkirjaa niin unien manipulointi ns. lucid-unet tulevat todennäköisemmiksi

Harrastan niin ikään Lucid-unia. Niissä on kuitenkin se ikävä puoli, että itselläni niitä ilmenee kovin kausiluontoisesti. Välillä voi mennä pitkään, ettei lucideista ole tietoakaan; joskus niitä tulee harva se yö. Juuri nyt on meneillään ikävä Lucid-lama. Niitä pitäisi yrittää manata esiin aktiivisemmin.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Olisi perin merkillistä jos ei usko lucid-unen olevan mahdollinen - jos on nimittäin kokenut sellaisen. Ehkä lähinnä haastaisi riitaa siitä kuinka tietoinen tietoisessa unessa on? Enivei, onhan niitä ihmisiä jotka eivät ole koskaan kokeneet orgasmia, joten heidän osaltaan sellaista ei ole olemassakaan. Aivan sama juttu lucidin kanssa.

Itse en ole kauhean paljon pystynyt manipuloimaan omia ludicejani, lähinnä olen vain voinut valita mihin suuntaan kävelen. Ja kävelyä ne unet useimmiten ovatkin. Jos pysähdyn, unen "ylläpitäminen" voi vaikeutua siinämäärin että lopulta näen pelkkää mustaa.

Kun nyt kumminkin tuota käsikirjoittamista tässä käsitellään, niin yksi omituisimpia unien sarjoja oli joskus vuosia sitten sellainen sarja että aina kun nukahdin autoon keskellä päivää (pelkääjän paikalla!) aloin kuulemaan sellaista unta että vanha nainen ja hänen nuorehko mutta aikuinen poikansa keskustelivat. Mistä lie, en kuullut mitä he sanoivat, mutta normaalia elämää he elivät. Unien sarja loppui siihen että viimeisessä heitä koskevassa unessa oltiin hautajaisissa, kun toinen osapuoli eli vanha äiti oli kuollut. Tässä unessa taisi olla kuva mukana, mitä en siihen mennessä muista keskustelu-unista hahmottaneeni.

Em. parilla ei ollut minulle mitään henkilökohtaista merkitystä, tuntui kuin olisin telepaattisesti tarkkaillut jonkin oikeasti olemassaolevan ihmisparin välistä kanssakäymistä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat