Mitä juokset Cooperissa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tasa-arvovaltuutettu Mäkinen vaatii, että armeijan kestävyyttä mittaavassa Cooperin juoksutestissä asetetaan naisille oma raja. 2600 metrin juokseminen 12 minuuttiin on kuulemma ollut monille vaikeaa. Minusta on aika ihmeellistä, ettei terve nuori ihminen jaksaisi tuon vertaa juosta, oli sitten nainen tai mies. Ihan tavallinen hyvä kunto riittää tuohon, ei tarvitse olla urheilija.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/05/t ... origin=rss

Sivut

Kommentit (71)

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008

Minusta olisi todella outoa antaa tässä millään tavalla siimaa. Kaikkia hakijoita tulee käsitellä sotilaina. Sotilaan täytyy pystyä tiettyihin suoritteisiin.

Vastasin yli 3000, vaikka hilkulla pyöriikin. Tasan 3000 olisi kovin epätodennäköinen.

Tasa-arvoahan olisi, jos kaikki olisivat samanlaisia. Minusta tuollainen ehdotus syrjii naisia, jotka todella haluavat ammattiin ja hoitavat naurettavat cooperit kuin minkä tahansa karsinnan.

Everything you know, is about to change.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
väläys
Tasa-arvovaltuutettu Mäkinen vaatii, että armeijan kestävyyttä mittaavassa Cooperin juoksutestissä asetetaan naisille oma raja. 2600 metrin juokseminen 12 minuuttiin on kuulemma ollut monille vaikeaa. Minusta on aika ihmeellistä, ettei terve nuori ihminen jaksaisi tuon vertaa juosta, oli sitten nainen tai mies. Ihan tavallinen hyvä kunto riittää tuohon, ei tarvitse olla urheilija.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/05/t ... origin=rss

Juoksin 2300 metriä Cooperissa joskus 70-luvun lopussa armeija-aikoina. Jälkeen ei ole tullut mieleen koittaa. Monet nuoruudessaan huipputuloksen tehneet ovat jo juosseet kaukaisemmille lenkkipoluille.

Ihmiset ovat erilaisia, myös juoksutaipumuksiltaan, mikä on monelle urheiluhullulle vaikea ymmärtää.

Omalta kohdaltani voin sanoa, että juokseminen ei juuri kiinnosta - käveleminen on kuitenkin hienoa puuhaa, ilman kelloa.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Vierailija

Itse juoksin 2900 armeijassa ja tästä ei kauhean kauaa aikaa ole. Jos muistan oikein tyypillinen tulos siellä ihmisillä pyöri siinä 2600 paremmalla puolella. Sitten jotkut harvat pääsivät yli 3000 ja vastaavanlainen pieni, tosin silti hieman suurempi joukko listasi tulokseksi hädintuskin yli 2000 metriä. Juoksua ei varsinaisesti aamulenkkejä lukuun ottamatta erikseen harjoiteltu joten voisimpa väittää että 3000 metriäkään ei ole tavalliselle ihmisille mikään tavoittamaton saavutus edes muutaman tunnin viikottaisella harjoituksella.

Kolme ja puoli lienee aika hyvä arvio aktiiviharrastajalle ja neljä on jo huippuurheilija tasoa. Käsittääkseni armeijan skappareiden kuntoa mitataan kadettikoulun jälkeenkin ja jos tavoitteet jäävät saavuttamatta se vaiktutaa suoraan palkkatasoon.

Vierailija

Juoksin hikisesti tuon 2600, joskin olin silloin kuumeessa - mutta aikaa ei voinut siirtää, kun edellinenkin juoksukerta oli jäänyt sairastumisen takia väliin.

Vierailija

Muutamaankin otteeseen olen sivunnut maailmanennätystä, loppuajan ollessa tasan 12 minuuttia. Joo, sorry, pakollinen vitsi alta pois. Intissä meni parhaimmillaan 2720 metriä, nuorempana olisi varmasti mennyt paljon enemmänkin. Nyt voisi se pari tonnia tehdä tiukkaa, vaikka sellaisessa ammatissa olenkin missä saa kuntoilla monta tuntia päivittäin.

Vierailija

Niin, miksipä sitä juoksemaan kun voi kävellä? - tosiaan. Eihän siinä touhussa mitään järkeä ole.

Itse kuitenkin testaan oman kuntoni jääräpäisesti kerran kesässä nimen omaan coopperin testillä ja tavoitetulos on 3000. Paras on joskus ollut reippaat 3500, mutta tuo 3k riittää minulle vallan mainiosti. Ainakin viimevuonna meni. Pysäytin kellon kun 3000 tuli täyteen ja näytti jotain 11min30sec luokkaa. Saas nähdä meneekö vielä Tänä vuonna.

BTW: Väittäisin, että ihan kelpo suoritus ottaen huomioon elämäntapani. Norttia nimittäin menee reilu aski päivässä ja lasiinkaan ei ole tullut syljettyä.

LISÄYS: Tuosta tasa-arvo jutusta... En kyllä ymmärrä perusteita joiden mukaan millään verukkeella voidaan antaa erivapauksia tuollaisessa asiassa. Jos on ammatti, joka vaatii tiettyä fyysistä kuntotasoa, on se myös silloin ylitettävä. Jos noista ruvetaan luistamaan, saadaan mukamuka ammattilaisia, jotka eivät täytä työn vaatimia edellytyksiä.

iMuke
Seuraa 
Viestejä1339
Liittynyt13.3.2008

Muistan juosseeni testin joskus kauan sitten mutta en muista alkuunkaan tulostani. Sittemmin olen pitänyt tuon testin juoksemista aika turhana enkä ole sitä edes joutunut missään juoksemaan, joten nykyistä tasoani voin vain arvailla.

Vierailija

Lukiossa juoksin 2600 harjoittelematta erityisemmin, pyöräiltyä tuli kouluun, täts it. Olin tämän ottaen huomioon ylpeä tuloksestani. Nyt on hyvä jos 2 km jaksaisin juosta kun on yli 110 kg painoa. Sumopai...eiku bodaus ja juoksukunto ei mee yks yhteen.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

En muista, mutta kaippa se oli justiinsa vähän päälle sen pari tuhatta. Juoksu ei ole koskaan ollut se minun juttu. Sen muistan hyvin, että olen aina ollut kaikissa juoksulajeissa aina reilusti viiminen. Kävelyssä taas vauhti on aika hyvä.

edit. jos jonkun tulos on 2050, niin ei voi äänestää.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Armeija-aikanani 2600m oli huonokuntoisuuden raja, ts alokkaat jotka eivät juosseet tuota matkaa, joutuivat harjoittelemaan iltaisin, kunnes läpäisivät testin.
Ilmeisen paha rasti nykyään, jos kerran ammattisotilaatkaan eivät tuota matkaa pääse.

dot4
Seuraa 
Viestejä410
Liittynyt11.5.2007

Armeijassa se juostiin kaksi kertaa, ensimmäinen alokkaana kesähelteellä shortseissa. Silloin meni 2650 metriä. Jälkimmäinen cooper juostiin intissä joulukuussa, lämpötilan nollan vaiheilla, verkkareissa. Silloin meni enää 2590 metriä.

Intin jälkeen olen juossut sen kerran, kaksi vuotta sitten, silloin meni 2580 metriä.

Vierailija
Volitans
Miksi juosta, kun voi kävellä?

Juokseminen on mukavaa ja kohottaa elämänlaatua - tosin nyt en tarkoita cooperin testin veren maku suussa suorittamista.

Itse juoksin vaivaiset hiukan yli 2700 metriä intissä vaikka siihen aikaan juoksemista muuten aika paljon harrastinkin.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

3400m meni viime kesänä.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat