Nuori (?) kettu kerrostaloalueella.

Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Olin tuossa tasn kymmenen kieppeillä lähdössä ostosreissulle Myyrmanniin. Huomasin parinkymmenen metrin päässä heinikossa liikettä, josta ensin ajettelin, että kyse on vapaana olevasta kissasta. Hetken kuluttua esiin tuli pienehkö kettu, joka juosta jolkutteli aivan autoni vierestä taloyhtiön parkkipaikan poikki.

Tämä siis keskellä kerrostaloaluetta! Ensimmäinen havaintoni ketusta tällä seudulla, rusakkoja, jäniksiä ja sepelkyyhkyjä täällä on vaikka kuinka paljon.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Kommentit (15)

Vierailija

Olen itse kanssa huomannut että ketut ovat selvästi yleistyneet kaupunkialueilla. Tänä keväänä varsinkin Lauttasaaressa on näkynyt huomattavan paljon kettuja verrattuna viime vuosiin, jolloin niitä ei tavannut lähes ollenkaan. Ruoholahdessakin näin viime joulukuussa ketun!

Luulisi että kettujen määrä johtuu citykanien yleistymisestä.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Herra
Olen itse kanssa huomannut että ketut ovat selvästi yleistyneet kaupunkialueilla. Tänä keväänä varsinkin Lauttasaaressa on näkynyt huomattavan paljon kettuja verrattuna viime vuosiin, jolloin niitä ei tavannut lähes ollenkaan. Ruoholahdessakin näin viime joulukuussa ketun!

Ainakin Helsingissä. Täällä Länsi-Vantaalla citypupuja ei ole vielä näkynyt (?).

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Mun Turun lähiössä sijaitsevan ok-talon pihalla olen nähnyt ketun useasti, ja tosi läheltä, se ei taida pelätä enää mitään. Harmi että kameraa ei ole ollut mukana, ihmettelen vain mitä se täällä tekee. Se menee aina suurinpiirtein samaa reittiä, ja havainnot olen tehnyt aina aamupäivällä. Onkohan ketulla juuri tähän aikaan poikue jossain, kerran nimittäin huomasin että tää kettu palasi omia jälkiään takaisin joku lintu suussaan?

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Astronomy
Mun Turun lähiössä sijaitsevan ok-talon pihalla olen nähnyt ketun useasti, ja tosi läheltä, se ei taida pelätä enää mitään. Harmi että kameraa ei ole ollut mukana, ihmettelen vain mitä se täällä tekee. Se menee aina suurinpiirtein samaa reittiä, ja havainnot olen tehnyt aina aamupäivällä. Onkohan ketulla juuri tähän aikaan poikue jossain, kerran nimittäin huomasin että tää kettu palasi omia jälkiään takaisin joku lintu suussaan?

Mitä ilmeisimmin on poikue lähitienoilla. Näitä kettuhavaintoja tiheästi asutulla seudulla alkaa tulla yhä useammin alkaen "salain":n havainnoista n. viikko takaperin.

--
Seppo P.

Vierailija

Citykettu! Se voi syödä vauvan Soita poliisille ja ne tulevat ampumaan sen.

Aikuisten oikeasti, hyvä että eläimet sopeutuvat noihin urbaaneihin ympäristöihin. Käsittääkseni kaupunkisuunnittelulla pyritään tällaiseen myös jonkin verran vaikuttamaan (esimerkiksi jättämällä biotooppien välille ekologisia käytäviä). Kaupunkiluonto voi olla biodiversiteetiltään rikkaampaa, jos verrataan sellaiseen mitä perinteisesti pidämme luontona.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

ei tähän liity mitään salaliittoa citykanien tuomisesta ja kettujen yleistymisestä. kettuja näkee aika useinkin, jos liikkuu luonnossa vähänkään. eivätkä ne erityisemmin pelkää ihmistä, koska emme metsästä niitä

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Herra

Missä on lauttasaari ja ruoholahti? Olisi kiva jos paikkakuntakin mainittaisiin.

Vierailija

Ketulla on hyvä sopeutumiskyky ja se viihtyy yhtä hyvin kaupungeissa kuin metsässä. Ja onhan se maailman yleisin petoeläin maalla. Kettu on reviirieläin, reviirin säteen ollessa 1-3 km.

Riistakamerakuvissa kettu katsoo aina kameraan kun salama räpsähtää kun muut otukset ei tunnu sitä huomaavan.

iMuke
Seuraa 
Viestejä1339
Liittynyt13.3.2008
taucalm
ei tähän liity mitään salaliittoa citykanien tuomisesta ja kettujen yleistymisestä. kettuja näkee aika useinkin, jos liikkuu luonnossa vähänkään. eivätkä ne erityisemmin pelkää ihmistä, koska emme metsästä niitä

Niin, nyt onkin kyse siitä että ne hyväkkäät tulevat ihan kaupunkiin kerrostalojen keskelle. Kettuhavaintoja on minullakin Käpylän suunnalta.

CE-hyväksytty
Herra

Onko se tälläkin palstalla niin että jos paikkakuntaa ei mainita niin se automaattisesti tarkoittaa helsinkiä? Tuota maamme hienointa suurkaupunkia joka kattaa 16/17 kaikesta elämästä.

On. Aina ja kaikkialla.

pepe+
Seuraa 
Viestejä253
Liittynyt16.3.2005

Itse näin viime vuoden kesällä yhdentoista aikaan illalla Helsingin Myllypurossa ketun jolla oli pupunen suussa. Etäisyys oli noin kymmenen metriä. Huomattuaan minut pysähty, käänsi päänsä ja katseli rauhallisesti kun kävelin ohi. Ympäristö on lähiömäinen missä metsäisiä puistomaisia saarekkeita joten kettujen asuminen siellä ei tunnu oudolta.

yst pn

Vierailija
CE-hyväksytty
Herra

Onko se tälläkin palstalla niin että jos paikkakuntaa ei mainita niin se automaattisesti tarkoittaa helsinkiä? Tuota maamme hienointa suurkaupunkia joka kattaa 16/17 kaikesta elämästä.

Ei, mutta olen tottunut puhumaan Helsinkiläisten kanssa ja nyt pääsi unohtumaan tuo paikkakunta tuosta. Pahoittelut siitä.

kfa
Seuraa 
Viestejä2516
Liittynyt13.3.2008

Kettuhavaintoja Lahdesta. Juuri äsken bongasin kerrostalon pihasta n. 10 km Lahden keskustasta pelottoman nuoren cityketun, jota tien viereen pysähtyvä auto ei yhtään häirinnyt. Valitettavasti kamera ei taaskaan ollut mukana. Oli päivän kolmas kettuhavainto. Tämä antoi katsella itseään useiden minuuttien ajan.

Tänään aiemmin iltapäivällä mökkimme pihassa oli taas aikuinen kettu. Eilen samaisella repolaisella oli suurempi kiire kun se illalla poistui pihasta mutta tänään mokoma oli yhtäkkiä pinkaissut karkuun n. 20 metrin päässä pihalla keskustelevista ihmisistä eli sillä on lymypaikka jossakin melkein pihapiirissä. Ketunpennut pomppivat täällä yöaikaan maanteillä eivätkä osaa pelätä autoja.

Vuosiin ei täällä ollut yhtään havaintoa ketuista ja nyt niitä näkee päivittäin, joskus jopa useita kertoja saman vuorokauden kuluessa. Jänishavainnot sen sijaan ovat vähentyneet tavanomaisesta kolmesta per koiran iltayöulkoilutus tuskin edes yhteen jänöön joka toinen päivä. Koiralla on tosissaan tekemistä kun koko piha on aina aamuisin tutkittava tarkoin yövieraiden jäljiltä. Toivottavasti ei saa ketuilta kapia.

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

Uusimmat

Suosituimmat