Mistä DIY-tuulivoimalaan moottori?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Täälläkin norkoaa jokunen tuulivoiman puolestapuhuja, ja parisen vastustajaakin (jos oikein tarkkaan kyttäilee ). Onko kenelläkään mitään hienoa lähdettä DIYDIYDIY-tuulivoimalan moottorille, eli generaattorille? Joku tasavirtamotti olisi hieno, tietenkin kestomagneeteilla, mutta mistä tällainen. Ei kiinnosta hinnan takia mihinkään kaupallisiin vekottimiin investoida, mutta tuulivoimalla saattaisi saada padallisen vettä pysymään kauemmin lämpimänä, eli padan alle tarvitsisi lykätä tulet vain joka toinen päivä, mikä vähentäisi tuota klapin roudaamista ihan riittävästi että jaksaisin vaivaa investoida ropelin rakentelemiseen. Masto ja lavat eivät tuota ongelmia, kyllä sellaiset osaava askartelija nollabudjetilla väsää, samoin itse lämmitykseen onnistuu kyllä vastuksien hankkiminen. Mutta se kapistuksen sielu. Motti. Auttakaa ystävää hädässä, ja kertokaa mihin katseeni kohdistan kun seuraavan kerran romiksia, ja roskalavoja koluan. Ei jaksa alkaa rakentaa, liikaa vaivaa ja kalleutta, pakko onnistua haalimaan jostain.

Ja 'tyhmä idea, älä tee'-vastaukset voi jättää ihan kotiin, teen kuitenkin, vaikka joku netin keskustelupalstoilla olisi eri mieltä . Käsittämätöntä, eikö!

Sivut

Kommentit (23)

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

karvaperse voi vaikka tunkea auton laturin nimensämukaisee paikkaan sillä laturi ei tarkoituksenmukainen tuulivoimassa koska se pyrkii syöttämään aina maksimi virtaa. lisäksi vaatii myös magnetoimisvirtaa.

askelmoottori voisi olla yksi mahdollisuus.

mutta kannattaa kahloa pari sivua taaksepäin tai käyttää foorumin hakua käyttämällä lainausmerkkien sisällä olevaa virkettä: "oma tuulivoimala" löytyy muuan sivu enemmän ja vähemmän tärkeää asiaa noin ensialkuun tiedon janon sammuttamiseen.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Kyllä noin hyvällä supliikilla tekijänkin löytää. Se on tarpeen koska inssimäisesti ajatteleva olisi antanut teknisempää tavoitetietoa. Tai onhan se hyvä pyöritellä myllyään vaikka pläkkityynessä ja kehaista naapurilleen että noin herkkä on peli, kun ei tarvii kuin tuulta ajatella.

Vierailija

Askelmoottori on muuten aika heikko vaihtoehto. Ei niistä juuri virtaa/jännitettä irtoa.

Kyllä vaihto- tai tasajännitelaturi toimii DIY-myllyssä kunhan välitykset on ok. Sama peli toimii myös "vesivoimalan" lähteenä.

Jos kunnollisen tuulivoimalan haluaa tehdä niin mitään DIY-konstia ei juuri ole.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Kun tuossa romuttamon tavarasta puhuttiin, niin löytyisköhän SER-romukasasta pyykinpesukoneen suoravetomoottoria. Niissä on valmiina kestomagneetit. Tuo systeemi ei tarvitsi välitysta, vaan sopis suoraan roottorin akselille.
http://www.sustainability.ofm.uwa.edu.a ... 884/FP.pdf

Sellaisia pesukoneiden "raatoja" ainakin löytyy yleisesti, missä on hiiliharjamoottori, mutta vaativat magnetointivirtaa, kun niissä ei ole kestomagneettistaattoreita. Ja myös välitykset roottorin akselilta. Remmivälityksen tietysti saa samasta pesukoneesta, kuin sen moottorinkin.

Kyllähän auton vaihtovirtalaturistakin saa värkättyä toimivan generaattorin tuulimyllylle. Lataussäädin pitää vain tehdä uusiksi ja vaatii akuston, josta otetaan herätevirtaa. Mutta valitystähän nuo vaativat, ei käy suoraan roottorin akselille.

Magnetointivirtaa ei tarvita, jos auton vaihtovirtalaturin magnetointikäämin tilalle laitetaan kestomagneetit.
http://www.fossilfreedom.com/alternator-conversion.html
http://www.youtube.com/watch?v=Kx187qlNkkw

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Näenkö minä vanhoilla silmilläni oikein? Käämien toisella puolella taitaa olla fanerilevy. Eli aika tehotonta hintavien supermagneettien käyttöä, kun magneettivuon kulkema matka ilmassa tulee pitkäksi.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32778
Liittynyt6.12.2009
ovolo
Näenkö minä vanhoilla silmilläni oikein? Käämien toisella puolella taitaa olla fanerilevy. Eli aika tehotonta hintavien supermagneettien käyttöä, kun magneettivuon kulkema matka ilmassa tulee pitkäksi.




Juu puuta se on ..suunnittelee seuraavaan versioon terästä siihen..niin olin lukevinani

Front wheel assembly from Volvo 122s, incuding wheel spindle, wheel hub, bearings, and brake disc.

3 square feet of 1/2" thick plywood

5 pounds AWG 16 Magnet wire

18 NdFeB disc magnets, 1.5" diameter X 3/16" thick

1.5" drywall screws

Epoxy (lots of it!)

A bunch of steel banding material for the laminates (I used bandsaw blades!)




Etupyörä kokoonpano Volvo 122s, myös pyörien akselin, pyörän napa, laakerit ja jarrulevy.

3 neliömetriä 1 / 2 "paksu vaneri

5 kiloa AWG 16 Magnet johto

18 NdFeB levymagneetit, 1,5 "halkaisija x 3 / 16" paksu

1,5 "ruuveja

Epoksi (paljon se!)

joukko terästä juovia materiaalia laminaattien (käytin vannesahanterinä!)

Vierailija
jussipussi
2ndNick
...ja ainoastaan tarvitaan sorvi, ahjo ja konepaja tuon rakentamiseen...JEEEE



Noh nehän on jokapojalla jo "sveitsinlinkkarissa" mukana ?

Jep. Kyllä näin on

Bandsaw blade = orkesterinnäin terä

Simeon
Seuraa 
Viestejä143
Liittynyt18.5.2007

Peruskätevälle 0-budjetilla menevälle pataveden lämmittäjälle ainut oikea ratkaisu on kitkalämmitin. Sellaisia tehtiin Tanskassa aikojen alussa. Siinä on vesisäiliössä siivikko joka vispaa vettä ja tähän kulunut energia muuttuu häviöittä lämmöksi. Ratkaisu on täydellinen, hyötysuhde 100, osat löytää pajan takaa. Jopa pyörresysteemin vastuskin kasvaa exponentiaalisesti nopeuden kasvaessa näin rajoittaen pyörimisnopeutta toimien automaattisena nopeussäätimenä.

Tällainen syntyy osaavalta hetkessä, vaikka takavetoisen auton perästä kulmavaihde josta kardaaniakseli jatkettuna suoraan katon läpi vesipataan. Perän vetarin päähän propelli, laakerointikin on valmiina. Sanoisin,että "se on siinä"

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Googlella? tulee hauskoja käännöksiä, kun suomenkielen rakenne eroaa niin paljon englannin kielestä.

Etupyörä kokoonpano Volvo 122s, myös pyörien akselin, pyörän napa, laakerit ja jarrulevy.
3 neliömetriä 1 / 2 "paksu vaneri
5 kiloa AWG 16 Magnet johto
18 NdFeB levymagneetit, 1,5 "halkaisija x 3 / 16" paksu
1,5 "ruuveja
Epoksi (paljon se!)
joukko terästä juovia materiaalia laminaattien (käytin vannesahanterinä!)



"Magnet wire" on sitten emaloitua kuparilankaa.
Luin nyt tuon sivun ohjeita. Kaveri onkin täyttänyt tuon käämien alla olevan uran vannesahan terien pätkillä. Parempi materiaali olis kyllä etsiä romuttamosta rengassydänmuuntajia ja purkaa siitä muuntajalevysoiroa ja laittaa sitä uraan.
Kiinteä rautarengas ei tuohon uraan myöskään oikein käy, koska staattori on paikallaan suhteessa roottoriin ja siihen indusoituu pyörrevirtoja.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Samaiselta http://www.otherpower.com/wardalt.html sivulta google-käännöstä!
Vielä olis Googlen käännöskoneessa hieman kehittämistä.

I made the "steel laminates" from old rusty 1/2" bandsaw blade. The reason for thin pieces of steel (laminates) is to prevent the low voltage, high amperage eddy currents which would be very problematic with a solid steel core. I annealed the bandsaw blade in a wood stove, hoping to make it more flexible and a better magnetic conductor. My thought was that coiling it up and sticking it into the stator (in the slot described above) would serve as a good magnetic conductor so the field density through the stator coils would be maximized. In retrospect, bandsaw blade is NOT the best choice. Although the alternator works well, the bandsaw blade I used is a reletively high carbon steel, and makes for a pretty good permanant magnet! So - although eddy currents are not a problem, the Neodymium magnets in the armature actually magnetize the metal, creating a noticable drag on the machine. It's call "hysteresis," and it's definitely something to avoid in the steel laminates of an alternator. Anyhow...in tests, even after I built a complete windmill from this alternator, it still starts up reasonably well and produces plenty of power, so this setup, although not ideal, still works fine. In the future, I will find better metal to use than bandsaw blade. The main point here is that coiling up thin strips of metal behind the coils makes for a simple solution to the problem of having steel laminates behind the stator coils.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Tein "teräs laminaattien" vanhasta ruosteinen 1 / 2 "vannesahan terä. syy ohut kappaletta teräs (laminaatit) on ehkäistä matalan jännitteen, korkea ampeeriluvun pyörre virtauksia olisi hyvin ongelmallista täysteräksinen ydin. I hehkutettu Vannesaha terän puuhella, haluavat tehdä sen joustavammaksi ja paremmin magneettinen kapellimestari. Oma ajatukseni oli, että coiling se ylös, ja kiinni se staattori (aukkoon edellä) toimisi hyvin magneettinen kapellimestari niin alan tiheys kautta staattorin kelojen olisi erittäin suuri. Jälkeenpäin vannesaha terä ei ole paras vaihtoehto. Vaikka laturi toimii hyvin, vannesaha terä käytin reletively hiiliteräs, ja tekee melko hyvää kestomagneetti Joten - vaikka pyörre virtaukset eivät ole ongelma, neodyymimagneetteja vuonna ankkuria todella lumota metalli, luo havaittavissa vetää koneen. Se soittaa "hystereesi," ja se on varmasti jotain välttämään teräs laminaattien laturi. Oli miten oli .. . testeissä, vaikka olen rakentanut täydellisen tuulimylly tämän vaihtovirtalaturi, se vielä käynnistyy kohtuullisen hyvin ja tuottaa runsaasti voimaa, joten tämä asennus, ei ole täydellinen mutta toimii edelleen hyvin. Tulevaisuudessa aion löytää parempia metallin käyttö kuin vannesahan terä. Pääasia tässä on se, että coiling jopa kapeat metallia takana kelat mahdollistaa yksinkertaisen ratkaisun ottaa teräksen laminaatteja takana staattorin kelat.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat