Hybridin ekologisuus - totuus?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuulen jatkuvasti legendaa aiheesta, että Hummeri olisi ekologisempi ratkaisu kuin Prius. Syystä että Priuksen osat tuodaan ympäri maailmaa ja, että sen valmistuksesta seuraisi niin paljon enemmän päästöjä.

Onko tästä jotain oikeeta tutkimusta?

Onko tää ihan tornari taas siltä porukalta jotka haluaa perustella suurkulutuksensa?

Sivut

Kommentit (79)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Nedi21
Kuulen jatkuvasti legendaa aiheesta, että Hummeri olisi ekologisempi ratkaisu kuin Prius. Syystä että Priuksen osat tuodaan ympäri maailmaa ja, että sen valmistuksesta seuraisi niin paljon enemmän päästöjä.

Onko tästä jotain oikeeta tutkimusta?

Onko tää ihan tornari taas siltä porukalta jotka haluaa perustella suurkulutuksensa?




On tutkimusta. Hummeri ei ole ekologisempi.

Tosin hybridin ei myöskään ole ekologisempi kuin td, koska se vie maantieajossa enemmän.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Hybrideissä on tärkeää ymmärtää, että ne ovat ekologisia kaupunkiajossa, jossa auto seisoo paljon valoissa ja jarrutusenergia voidaan hyödyntää seuraavaan kiihdytykseen. Maantieajossa sensijaan tehontarve on vakio, ja koskapa tunnetusti energiaa ei synny tyhjästä, niin hybridin kuin perinteisenkin auton tapauksessa ainoa energianlähde on polttoaine. Niinpä alkuperäisessä kysymyksenasettelussa pitäisikin täsmentää, minkälaisesta ajosta on mahdollisesti kysymys.

Minusta olisi hauska ajaa hybridiautolla, mutta ajostani >95% on työmatkoja moottoritiellä, joten katson, että hybridi on epäekologisempi vaihtoehto (litiumakut yms).

Vierailija

ekologista on jättää ostamatta kumpikaan noista,mä en ymmärrä millä voidaan uuden auto ostoa perustella "kun se sit saastuttaa niin vähän"...ja sit uuden auton valmistuksesta tonni tolkulla paskaa ympäristöön...

Vierailija

Lähinnä mietin just sitä, että kuinka paljon priuksella on päästöjä mittarissa siinä vaiheessa ku se ajetaan kaupasta ulos verrattuna muihin autoihin? Tähän kai usein vedotaan.

Sitte toki sen jälkee riippuu millanen kulutus verrokilla ja miten hybridillä ajetaan. Mutta onko niiden valmistus jotenki tosiaan niin päästökästä, että nollaa nuo hyödyt ajaessa - vaikkapa sitten kaupunkiajossa?

Vierailija

Niin kauan kuin hybridit muistuttavat muotoilultaan enemmän silitysrautaa kuin autoa, en edes ajattele hybridillä ajamista. Hybridin ostohinta pitää myös saada tuntuvasti alas, ennenkuin sitä voi ajatella yleisempänä ilmiönä.

Hybridit ovat autoja, joilla ajetaan näyttääksen jotain. Lieneekö näyttäminen sitä, että halutaan kompensoida omaa muuta kulutustaan...

myl
Seuraa 
Viestejä224
Liittynyt18.11.2010

Taloustieteen mukaan paras mitta tuotteen 'ekologisuudelle' on sen hinta.

Nimittäin hinta on se rahamäärä, joka lähtee kiertoon ja kulutukseen, kun tuote siirtyy kuluttajalle. Tästä aiheutuva ympäristön kuormitus on keskimäärin verrannollinen tähän rahamäärään. Itse tuotteen ominaisuuksilla ei siten ole merkitystä muuten kuin siltä osin miten ne vaikuttavat sen hintaan.

Siten esim. bensiinin tai sähkön verotus vain pahentaa niiden ympäristövaiktusta, koska verojen kautta (valtion) kulutukseen siirtyy lisää rahaa, jonka joku käyttää (osittain) ympäristöä tuhoavasti.

Kivikauden ihminen ei paljon kuormittanut ympäristöään, koska hänen käyttämänsä tavarat olivat halpoja.

-myl

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
myl
.

Kivikauden ihminen ei paljon kuormittanut ympäristöään, koska hänen käyttämänsä tavarat olivat halpoja.

-myl




Ilmaiseksikin voi "kasketa" puolivahingossa muutaman läänin verran metsää tai ajaa mammutteja jyrkanteeltä alas satamäärin. Kivikauden ihmisten "ympäristöystävällisyys" perustui hyvin paljon siihen, että heitä oli niin vähän.

Vierailija
Denzil Dexter
Kaverisi viittaa todennäköisesti kohua herättäneeseen Prius vs Hummer-"tutkimukseen", jossa hieman valikoidusti kerättiin eri osa-alueilta co2-päästöjä. Tuossa toinen näkemys:

http://www.pacinst.org/topics/integrity ... _prius.pdf




Kiitos tästä. Eli about 80% auton kokonaispäästöistä syntyy ajon aikana joten riippuen millaiseen käyttöön hybridi on ostettu, niin päästöissä oikeasti säästetään.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Tulee mieleen myös auton massa, joka käytännössä varastoi liike-energiaa. Raskas auto kuluttaa enemmän energiaa kiihdytyksessä, mutta tasaisella nopeudella ei kevyen ja raskaan auton välillä pitäisi kai olla eroa, jos ilmanvastuskerroin on sama?

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
PeterH
Tulee mieleen myös auton massa, joka käytännössä varastoi liike-energiaa. Raskas auto kuluttaa enemmän energiaa kiihdytyksessä, mutta tasaisella nopeudella ei kevyen ja raskaan auton välillä pitäisi kai olla eroa, jos ilmanvastuskerroin on sama?

Raskaalla autolla on keskimäärin myös suurempi otsapinta-ala. Myös vierimisvastus ja (suuremman) moottorin käyntihäviöt ovat suuremmat.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Hybridi nimenomaan vähentää tämän auton ja moottorin massan vaikutusta kulutukseen, jolloin ilmanvastuksen ja jousituksen merkitys kulutuksessa korostuu. Moni normaali auto kuluttaa suurinpiirtein 50% enemmän kaupungissa kuin maantiellä, mutta hybridi vie kaupungissa jopa vähemmän kuin maantiellä.

Vierailija

Hybrideillä jo neljäs ajovuosi takana ja lähes jokaisessa autoihimme liittyvissä keskusteluissa on kulutuksesta aina ollut vääntöä ja mahdllisista sähkövioista.
Kulutukseen oman kokemuksen mukaan vaikuttaa hyvin suuresti kuski ja vallitsevat olosuhteet.
Sehän on selvä ettei moottoritiellä hybridi ole parhaimmillaan, mutta silti se vie moottoritiellä vähemmän kuin vastaava bensiinikäyttöinen kulkine.

Luotettavavuus onkin jo sitten mielestäni aivan loistava, etenkin jos vertaan aiempiin ajokkeihini.

Ps. ajan vuodessa noin 70000km. ja eri kulkineita on ollut jo vuodesta 1980 asti.

Nyt kun euroopasta rupeaa pukkaamaan markkinoille hybriidejä, toivon ettei ne ryvetä nykyisten hybriidien mainetta mystisine sähkövikoineen joita oman kokemuksen mukaan esim. mm. sakemanneissa on ollut.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Hybrideissä varmaan maantiajossa kulutukseen vaikuttavat normaalia henkilöautoa matelmpi ilmanvastuskerroin ja moottorin venttiilikoneiston optimointi vähäkulutteiseksi.

Itsekin varmaan ostaisin hybridin, mutta ei vain ole rahaa uutteen autoon. Ostan ehkä sitten kun niitä saa käytettynä halvalla. Varmasti ne kuitenkin pitävät arvonsa hyvin vielä tulevaisuudessakin. Tosin kai minä sitten sanon samaa sähköautostakin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat