Akustiikka, torvikotelot.

Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

No niin. Olen ollut äänentoiston harrastaja puolisen vuotta ja laitteisto on parantunut huomattavasti.

Kaiuttimina on itse tehdyt torvikotelot. Tämmöiset kotelothan on siältäpäin erittäin monimutkaiset.

ulkoapäin ne näyttää suht tavallisilta.

Uploaded with ImageShack.us
Maalauksen jälkeen

Tässä on levyt mistä nuo on kasattu.

tässä puuttuu tuolta torven aukosta vielä kymmenisen levynpalaa, sekä sivulevy.

Lisäksi koteloita "dempataan" oman maun mukaan, ensimmäisen kammion ( se missä elementti on) takaseinään laitettavalla dampperilla, huopa yms. Lisäksi samaisen kammion ilmatilaa voidaan pienentää. Myös torven aukon portaikkoon voidaan laittaa soraa pusseissa, joiden päälle esim huopaa. Demppaukset vähentää piikkejä 100-400hz alueella, mutta vähentää transienttitoiston nopeuksia. Twiikkaukset sillä saralla vielä kesken. En taida ennen kunnon kaiutinjohtoja välttämättä kovin paljon edes kokeilla. Saan paristakin hifiliikkeestä johtoa koekuunteluun.

Sointi on täyteläinen, vaikkakin sisäinen johdotus on tavallista Supran valmistamaa kaapelia.
Ens tilistä, pitää hankkia sitten paremmat kaiutinkaapelit, hintaluokassa 200€/4 metriä, eli ei vielä ihan parasta settiä.

Matalia toistaa hypex ds 4.0 ja eighteen sound 18w1400. menee sinne 17hz asti, missä subsonic suoto.

Vahvistimena on vielä vanha Sonyn raato, olen kuunnellut paremmillakin ja eron huomaa.
Nyt hankinnassa Cambridge audiota tai Creekiä, myös Denonin jotkut mallit kiinnostavat, pitää vaan koekuunnella huolella.

Mutta itse asiaan.

Mikähän mahtaa olla tommoisen torvikotelon toimintaperiaate. Eli miten se eroaa esimerkiksi refleksikotelosta tai suljetusta kotelosta.

Nyt kun olen kuunnellut samoja laajakaistoja baffleissa ja näissä, niin ehkä hyvin vähän takapakkia tullut stereokuva syvyydessä ja ilmavuudessa. Muuten soundi on paljon paljon parempi. Luulempa, että sopivalla sijoittelulla ja paremmilla johdooilla+oikealla demppauksella kuron myös tuon ilmavuuden kiinni.

Tarkoitan siis sitä, kun kuunneltaessa kaiutin häviää, jää jäljelle vain kolmiulotteinen "äänikenttä".

Taas asiaan.

Semmoisilla jäljillä olen, että tuo torvimalli parantaisi bassotoistoa. Sen kyllä huomaakin. Mutta teoriapuoli kiinnostaa. Miten se sen oikein tekee???

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Tulihan noita koteloita vuosia sitten rakenneltua paria mallia. Toinen oli nurkkaan asennettava "torvi". Tilavuudeltaan parikymmentä litraa. Tosessa mallissa "ääni" kierrätetiin väliseinilla. Periaate kai on se, ettei kaiuttimen kalvon liikkeeseen saama ilmamassa, joka tulee siis kalvon liikkuessa sisään ja ulos, kumoa toisiaan, vaan mielummin vahvistaa. Nuo viritetyt resonaattorit (vrt auton äänenvaimennin) ovat tietenkin aika tarkkoja rakentaa.
Mallit löysin senaikaisista MMM, eli Mitä, Missä Milloin vuosikirjoista. Taitaa nykyisin olla elekroniikka astunut enemmin tuohon "säätöön". Ja kaiutinkotelot tulleet pienemmiksi.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32522
Liittynyt6.12.2009
JuurikinNiin
Eikö kukaan tiedä???

Tahi "maallikkotermein" osaa selittää.

"Siirtolinja"..

Eli väsytetään muut ääniaallot kuin resonannsitaajuinen tuonne siirtolinjan sokkeloon/pituuteen, vaimennusaineen avustaessa ja käännettän resonannssitaajuinen ääni 90 astetta joka tulee sieltä aukosta ulos vahvistamaan outputtia sillä taajuudella ?

mutta onko sinulla tätä plugia, ei se muuten pelitä kunnolla

Vierailija

On tuo "Juurikiniin" kotelo kyllä niin monimutkainen rakennelma, että voi resonanssit mennä päästään pyörälle . Jos oikein ymmärrän, niin sen eteenpäin lähtevän aallon ja takaallon vaihe-ero pitää vain saada sellaiseksi, että ne tukevat toisiaan, ja siinä pelkkä matematiikka auttaa. Äänihän etenee sen reilut 300m/sekunti, ja vahvistettavan taajuuden aallonpituus on jotain. Noilla suureilla varmaan saadaan sen "takatorven" mitta. Kuinka laajan taajuusalueen kiinteä asennus kattaa, se ei tule mieleen.
Materiaalit näyttävät olevan vahvuudeltaan aika ala-kanttiin, – jos se on lastulevyä –, eli tukeva rakenne tukee jykevää bassoa näisssä "retroresonaattoreissa".

Mikähän mahtaa olla tuo "jussipussin" kuvassa oleva tappi tuossa elementin keskellä? Hajotin?

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249
Liittynyt29.11.2006

Torvi on torvi, oli se sitten suora tai laskostettu. Tuossa tapauksessa kyseessä on laskostettu torvi.

Torvi on periaatteessa akustinen impedanssimuunnin, jolla sovitetaan torven kurkun ja suun impedanssit toisiinsa. Impedanssisovituksen ansiosta kokonaishyötysuhde paranee ja ääntä tulee enemmän.

Matalilla taajuuksilla kunnolla toimiakseen torvesta pitää tehdä suuri.

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

ovolo
Seuraa 
Viestejä5368
Liittynyt7.7.2007
JuurikinNiin
Sointi on täyteläinen, vaikkakin sisäinen johdotus on tavallista Supran valmistamaa kaapelia.
Ens tilistä, pitää hankkia sitten paremmat kaiutinkaapelit, hintaluokassa 200€/4 metriä, eli ei vielä ihan parasta settiä.

Olen kuullut luotettavalta highend-taholta, että Anttilan 30€ entry-level matkastereotkin soi taivaallisesti. kun uusii sisäisen johdotuksen vahvistimen ulostulosta siihen 3 tuuman kaiuttimeen asti vähintään 225€/m maksavalla kaapelilla. Ainakin jos johto on OFC (Oxygen Free Copper) eli hapetonta kuparia ja kaapelin valmistuksen aikana on suoritettu asiaankuuluvat salaiset riitit ja taiat.

Tuon torven toimintaperiaatteen kertoikin jo Veli Hopea-nimimerkki. Tosin tuon puheenaolevan laskostetun torven kautta tulee kunnolla vain bassotaajuudet. Keskialueen ja diskantit pääasiallisesti hoitaa tuo eteenpäin suunnattu kaksoiskartiokaiutin.

Tuossa jussipussin postaamassa kuvassa oleva plugi vaikuttaa "monitoimi"-kaiuttimen rakenneosalta. Yöllä sen kaiuttimen voi siis ottaa viekkuun, ainakin, jos on yksinäinen naiseläjä. No, saattaisihan se tehdä gutaa vannoutuneelle uros_highendistillekin, ainakin jos volumet kääntää kaakkoon.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Hehhee, osuitte asian ytimeen.

En kuitenkaan uusi johtoja, ennen kuin olen päällystänyt vahvistimen piisaminnahalla, jota on kierretty 12 kertaa kirkon ympäri, mielellään täysikuun aikaan.

Kunhan olen tuhlannut viimeiset rahani noihin johtoihin. Aion ostaa 2k €, telineen vehkeideni alle...

Lainaus: Tämä laitealustojen kokeilu on kyllä yllättänyt täysin!
3cm paksut graniittikivet piikeillä toivat tarkkuutta ja kristallinkirkkaan, hieman kovan soundin. Stereokuva aika pistemäinen. Alimmat bassot hyvin havaittavissa.

Sitten laitoin todella kevyet ja huokoiset routamatot kivien päälle ja näiden päälle 18mm mäntyliimapuulevyt.
Soundi meni huomattavan tumpuksi, lämpöä tuli lisää mutta tarkkuudessa menetettiin. Aivan alimmat bassot jää hieman alle, muuten bassot ovat runsaat. Ääntä ei kyllä mitenkään voi sanoa kireäksi... Stereokuva edelleen hyvä muttei niin pistemäinen.

^^Tuo on siis saavutettu itse tekemällä.

Sitten hommaan virtajohdot myös.
Kuunnelkaapa tätä:

Hulvattomimman äänikuvallisen kasvun (sanoisinko sittenkin huikean) olen kokenut Acoustic Zen Tsunami Plussilla. Sointisävy oli muutenkin "luonnollisen neutraali" ja presentaatio kautta kaistan voimallinen. Liekö näistä kolmesta seikasta johtunut tuo valmistajan vähemmän vaatimaton nimivalinta? Jossakin määrin nuo Tsunamit muuten tasoittivat silloisen loppupään johdotuksen hienoista yläkeskialueen ylienergisyysongelmaa. Noilla kaapeleilla nimittäin äänikuva kirjaimellisesti piirtyy. Sama ilmiö toistui, olipa lähes grillimakkaran paksuinen kaapeli sitten vahvistimeen tai cd-soittimeen kytketty, tai molempiin. Tuo on vaikutukseltaan huomattavin virtajohto, minkä olen omistanut / kuullut. Pituus vain ei riittänyt ja saivat mennä . Jäivätkin sitten heti ensimmäiseen kotiin. Retailhinta taitaa olla 350 euron tuntumassa.

Vai liekköhän vastaavaa saavutettavissa itse tehdyillä kaiuttimilla vaikka aika hyvin soivatkin.

Kannattaisikohan panostaa ennemmin akustiikkaan?

Tosiasiassa ostan semmoiset johdot, joista kulkee virta läpi ja jotka on tukevat ja näyttävät hyvälle. Voi jouta 50 maksamaan.

Tiedän, kympilläkin saisi, mutta olen hurahtanut.

Mikä saa oikeasti fiksut ihmiset hurahtamaan esim. kaapelinkannattimiin.

Oli pakko vetää överiksi, kun sain torvien toiminnalle vahvistuksen.

Edit: lainaukset hifiharrastajien sivuilta.

Ylläpito voi poistaa tämän viestin, mikäli joku itsetunto-ongelmainen ottaa yhteyttä solvaamisesta tahi tekijänoikeusrikkomuksista.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32522
Liittynyt6.12.2009
ovolo
Tuossa on hyvä selostus vaiheplugin tarkoituksesta ja toiminnasta:
http://www.preference-audio.com/phaseplug.htm
Sivulla on myös tekstiin liittyvä havainnollinen kuva:

Mutta mahdoton klunssi tuossa kuvassa verrattuna diskanttikartion kokoon verrattuna. Toiminee äänen hajottajana sivusuuntaan?

Nopeasti katsottuna on "kaksitoiminen" eli vaiheplugina tuo runko osa ja "UFO" siinä pässää hajoittaa korkeita/keskitaajuuksia leveämpään suuntakuvioon?

Kuulemma UFOilta saatua tekniikkaa tämäkin

Joillain valmistajilla jo valmiina vaiheplugi elementissä

ovolo
Seuraa 
Viestejä5368
Liittynyt7.7.2007
JuurikinNiin
...Tosiasiassa ostan semmoiset johdot, joista kulkee virta läpi ja jotka on tukevat ja näyttävät hyvälle...

Oletko koskaan ajatellut sitä tosiasiaa ja sen turmiollisia vaikutuksia, että esim. kaiuttimen puhekelassa on metrikaupalla ohutta kuparilankaa. Samoin laatuvahvistimenkin sisäiset johdotukset ja painopiirilevyjen kuparinauhat ovat vaatimattoman ohuet ja tuskin OFC-kuparia. Puhumattakaan siitä, minkälaisilla rimpulajohdoilla äänitysstudioissa touhutaan.

Täydellisen äänen tavoittelijan pitäisi kai tilata komponenttivalmistajilta vahvistimen puolijohteet ja muut komponentit speciaalierinä, joissa on huomioitu nuo eri komponenttien asiaankuuluvat paksut sisäiset liitokset, mieluummin kultalangalla tehdyt, jotta ääni ei pilaantuisi matkalla.

Itse kun omistan vaatimattomat tuohikorvat, niin olen huomannut, että äänen hyvyys ja nautittavuus on paljolti kiinni kuuntelijan tunnetilasta tai vaikkapa hifi-foorumeilta saaduista vaikutteista. Joskus ääni tuntuu taivaallisen sulosointuiselta, joskus taas raivostuttavan säröiseltä ja ikävän kuuloiselta.
Eli äänentoiston viimeinen lenkki on aivot, jotka prosessoivat korvan tuottamat äänet ja lisäävät tai vähentävät plaseboefektiä aina tilanteen mukaan. Näin ainakin minulla.

En toki uskalla, eikä ole tarpeenkaan kyseenalaistaa äänentoiston huipulla olevien highendistien havaintoja, jotka ovat treenannet korviaan vuosikaudet niin tarkoiksi, että jo hyttynen istumassa kaiutinelementin kalvolla pilaa äänen totaalisesti tärviölle.

Vierailija

Jos oikein tarkkoja ollaan niin tuo "torvikotelo" huonontaa äänen laatua koska "torvi" muodostuu terävistä kulmista jotka aiheuttaa seisovia aaltoja = vituiksi menee...

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007
ovolo
JuurikinNiin
...Tosiasiassa ostan semmoiset johdot, joista kulkee virta läpi ja jotka on tukevat ja näyttävät hyvälle...

Oletko koskaan ajatellut sitä tosiasiaa ja sen turmiollisia vaikutuksia, että esim. kaiuttimen puhekelassa on metrikaupalla ohutta kuparilankaa. Samoin laatuvahvistimenkin sisäiset johdotukset ja painopiirilevyjen kuparinauhat ovat vaatimattoman ohuet ja tuskin OFC-kuparia. Puhumattakaan siitä, minkälaisilla rimpulajohdoilla äänitysstudioissa touhutaan.

Täydellisen äänen tavoittelijan pitäisi kai tilata komponenttivalmistajilta vahvistimen puolijohteet ja muut komponentit speciaalierinä, joissa on huomioitu nuo eri komponenttien asiaankuuluvat paksut sisäiset liitokset, mieluummin kultalangalla tehdyt, jotta ääni ei pilaantuisi matkalla.

Itse kun omistan vaatimattomat tuohikorvat, niin olen huomannut, että äänen hyvyys ja nautittavuus on paljolti kiinni kuuntelijan tunnetilasta tai vaikkapa hifi-foorumeilta saaduista vaikutteista. Joskus ääni tuntuu taivaallisen sulosointuiselta, joskus taas raivostuttavan säröiseltä ja ikävän kuuloiselta.
Eli äänentoiston viimeinen lenkki on aivot, jotka prosessoivat korvan tuottamat äänet ja lisäävät tai vähentävät plaseboefektiä aina tilanteen mukaan. Näin ainakin minulla.

En toki uskalla, eikä ole tarpeenkaan kyseenalaistaa äänentoiston huipulla olevien highendistien havaintoja, jotka ovat treenannet korviaan vuosikaudet niin tarkoiksi, että jo hyttynen istumassa kaiutinelementin kalvolla pilaa äänen totaalisesti tärviölle.

Mulla on ihan normaalit 2.5 neliömillin johdot. Ei niitä muuten noin paksua tarvisi, mutta hintaero 1.75 on mitättömän pieni.
Jos kaiutinpiuhana, vaikkapa 5 metrin veto, käytetään samaa lankaa kuin puhekelassa ja pannaan 200w läpi, niin sehän palaa poikki.

Jos äänentoistosettiä kasataan niin kannattaa ajatella, että 15% cd-soittimeen, 30% vahvistimeen, 40% kaiuttimiin, loput akustointiin ja oheishärpäkkeihin. Kaiutinjohdot saa mihin tahansa muutamalla kympillä, rca-johdot samontein.

Itse ajattelin kyllä hylätä mokomat cd:t ja kuunnella vaikkapa Flaccina koneelta. Samanlaisia bittejä ne kovalevyllä on.

Jos itse tekee kaiuttimet, niin halvalla voi saada ihan lähes parasta laatua, mitä voi odottaa.
Tämä pätee esim subeihin, subina itsellä on 160l kotelossa melkein sadan desipelin herkkyydellä varustettu 18" elementti. Subsonic on vahvistimessa 17hz kohdalla. 300 maksoi elementti, 300 vahvistin 400w rms 4ohm. härpäkkeet päälle, niin 700€. Jos ostat kaupallisen, mikä pystyy samoihin suoritusarvoihin, niin 1-2k€ maksaa.

Niin, tuosta vaiheplugista. Näkyy olevan tuossa omassakin elementtinä moinen vaiheplugi. Näkee selvästi yhdestä kuvasta.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Ai niin, äänistysstudioilla kyllä käytetään ihan laadukkaita perusjohtoja. Ei mitään lamppujohtoa, muttei mitään HE-uskovaisen kristallikaapeleitakaan.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
JuurikinNiin
Mulla on ihan normaalit 2.5 neliömillin johdot. Ei niitä muuten noin paksua tarvisi, mutta hintaero 1.75 on mitättömän pieni. Jos kaiutinpiuhana, vaikkapa 5 metrin veto, käytetään samaa lankaa kuin puhekelassa ja pannaan 200w läpi, niin sehän palaa poikki.

Miksi luulet suoran johdon palavan poikki?

Oikeasti suora johto luovuttaa lämpönsä paljon paremmin ympäröivään ilmaan kuin kelalla oleva ja kestää enemmän virtaa. Kelan sisällä syntyvän lämmön pitää kulkea aika monen kupari-lakka-ilma-lakka-kupari -rajapinnan läpi. Muuntajien suunnittelussa sallitaan yleensä noin 2-3 A per käämin neliömillimetri eristeiden lämmönkestosta riippuen. Normalille PVC-eristeiselle johdolle sallitaan noin 6 A per neliömilli, vaikka PVC kestää lämpöä huomattavasti vähemmän kuin nykyaikaiset muuntajaeristeet (ero on luokkaa 70 C - 150 C).

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat