Haluaisitko ostaa sähkösi ulkomailta?

Seuraa 
Viestejä42
Liittynyt9.3.2011

Pohjoismaissa on vallalla voimakas poliittinen tahtotila avata sähkön loppukuluttajamarkkina nykyistä laajemmalle kilpailulle. Tällä hetkellä Suomessa on n. 70 sähkönmyyjää joista yli puolet myy sähköä valtakunnallisesti. Vuosittain noin neljännesmiljoona sähkönkäyttäjää vaihtaa sähköntoimittajaa. Eikö kuluttajilla muka ole tarpeeksi vaihtoehtoja?

Sähkön perushintataso ei tule muuttumaan tarjoajien lukumäärän lisääntyessä, koska kaikkien sähkönmyyjien hinnoittelu pohjautuu edelleen samaan Nord Pool tukkumarkkinaan. Kehitys johtaa välillisesti hintojen nousuun koska käytäntöjen harmonisointi edellyttää mittavia muutoksia sähkönmyyjien toimintamalleissa ja tietojärjestelmissä sekä panostusta mm. monikieliseen asiakaspalveluun. On huomattava, että vaikka yhtiö ei itse lähtisikään myyjäksi muihin maihin, sen on kyettävä toimimaan uuden toimintamallin mukaan. Muutos tuo nousupaineita myös sähkön siirtohintoihin, koska verkkoyhtiöiden on vastaisuudessa kyettävä palvelemaan kaikkien maiden sähkönmyyjien tarpeita. Onko tämä kuluttajan edun mukaista?

Koko tarina blogissa http://viestitin.blogspot.com/2011/06/h ... ailta.html

Kommentit (3)

Vierailija

Itse olen ostanut ulkomaiselta tuottajalta tuulisähkö vuoden verran, mutta nyt ovat niin hurjasti nostaneet hintoja viimeisen puolen vuoden aikana, että aion vaihtaa sähköyhtiötä halvempaan, ei väliä mitä sähköä.

En osaa sanoa mikä on kuluttajan edun mukaista, mutta ainakaan fortumin järjettömät optiojärjestelmät ja ylihinnoiteltu sähkö ei palvele kuluttajaa pätkääkään.

Vierailija
Itse olen ostanut ulkomaiselta tuottajalta tuulisähkö vuoden verran, mutta nyt ovat niin hurjasti nostaneet hintoja viimeisen puolen vuoden aikana, että aion vaihtaa sähköyhtiötä halvempaan, ei väliä mitä sähköä.
okei

Läskiperse
Seuraa 
Viestejä950
Liittynyt11.12.2010

Kyllä liljeroosit, ollilat, sun muut kusipäät ovat optionsa ansainneet. Katainen korottaa jälleen bensiini- ja dieselveroa. Hyvä Jyrki! Hallitus luonnollisesti korottaa omia palkkojaan 17 kertaa yli inflaation. Ovathan nämä paskanaamat palkansa, luontaisedut ja eläkkeensä ansainneet tekemällä raskaita päätöksiä.

Uusimmat

Suosituimmat