Lämpöpatterit kohisee!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Vesivahingon takia asumme tilapäisesti vuokralla muualla. Asumme 1 kerroksessa. Täällä kohisee patterit ja patterien vesiputket todella paljon ja häiritesevät untani, koska olen tottunut nukkumaan hiljaisuudessa.

Ala-aulassa kohina on vielä kamalampaa, koska siellä on kaakelit seinässä ja näinollen kohina kaikuu seinistä. Lisäksi ala-aulassa on 2 isoa patteria.

En ole eläissäni tällaista patterien meteliä missään kuullut, vaikka monessa asunnossa olen asunut ja kyläillyt. Tosin en koskaan ensimmäisessä kerroksessa ole asunut.

Soitin huoltoon ja sieltä käytiin ja naureskeltiin, että tämähän on täysin normaalia.

Miten tuollainen kamala kohina 24/7 voi olla normaalia.

Itse en koskaan tällaisesta metelelistä asuntoa ostaisi. Tämä on osaketalo, ei vuokra.

Termostaattien vääntäminen minimiin ei auta yhtään mitään.

Voiko tämä olla normaalia.

Just olin 5 yötä hotellissa, missä ilmastointi hurisi niin, että nukuin korvatulpilla. Monet muutkin ihmiset valittaa hotellien ilmastoinnin äänekkyydestä. Mutta tämä patterien kohina on vielä kamalampaa.

Mulla on lisäksi tinnitus.

Jääkaapin hurinan nyt ymmärtää ja normaalin ilmastoinnin, kun se on joitakin aikoja täysteholla.

Sivut

Kommentit (82)

Vierailija

Oiskohan patterien ilmauksen paikka? Meillä loppui ainakin ääntely (lähinnä siis juuri kohina) siihen paikkaan, kun taloyhtiössä huoltomies kiersi talon läpi päästelemässä ylimääräiset pois kierrosta.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32522
Liittynyt6.12.2009
FLC
Oiskohan patterien ilmauksen paikka? Meillä loppui ainakin ääntely (lähinnä siis juuri kohina) siihen paikkaan, kun taloyhtiössä huoltomies kiersi talon läpi päästelemässä ylimääräiset pois kierrosta.

Samaa mieltä ensitoikseen mahdolliset ilmat pois kaikista pattereista ja "mukavallle" tuoksahtaa se kauan pattereissa pyorinyt/ässehtinyt vesi.
Tuli mieleen että eiko nuo vesipatterisystemit kannattaisi ajaa läpi vaikka etikalla tai sitruunahapolla, jonkun vuoden välein.poistas kalkklsakkaumia. Lämmonjohtuminenkin paranisi sisältä puhdistetusta patterissa?

Tuossa esimerkki kun puhdistin kompressorilla varustetun hoyrysilitysraudan 15% laimentamattomalla etikalla. isompi osa tuosta oli lattialla vain osa kalkkisakasta tuossa kuvassa.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32522
Liittynyt6.12.2009
MsHorton

Just olin 5 yötä hotellissa, missä ilmastointi hurisi niin, että nukuin korvatulpilla. Monet muutkin ihmiset valittaa hotellien ilmastoinnin äänekkyydestä. Mutta tämä patterien kohina on vielä kamalampaa.

Jääkaapin hurinan nyt ymmärtää ja normaalin ilmastoinnin, kun se on joitakin aikoja täysteholla.

Henkilokohtaisesti olen huomannut että äänet/kovat äänet on erinomainen kehon "stressin indikattori". kun stressinsietokyky on kohdallaan äänet ei haittaa, mutta heti kun stressinsietokyky laskee psyykkinen ja/tai fyysinen, äänet alkaa samassa suhteessa "käydä hermoille" . Se patterin kohina ei välttämättä ole se mikä hermostuttaa, se voi ehkä vain kanavoida jotain muuta hermostumisen tilaa...? Kannattaa pohtia tätäkin aspektia. Nyt lähden testiksi pistämään astanpesukoneeseen astioita ja kolistelen erityisesti ja seuraan mitä sanoo nuppi ja kroppa noista äänistä. Testaan samalla myos muut perheenjäsenet ja saan kiivaat moitteet

-PP74-
Seuraa 
Viestejä337
Liittynyt6.1.2010

Samaa mieltä ensitoikseen mahdolliset ilmat pois kaikista pattereista ja "mukavallle" tuoksahtaa se kauan pattereissa pyorinyt/ässehtinyt vesi.
Tuli mieleen että eiko nuo vesipatterisystemit kannattaisi ajaa läpi vaikka etikalla tai sitruunahapolla, jonkun vuoden välein.poistas kalkklsakkaumia. Lämmonjohtuminenkin paranisi sisältä puhdistetusta patterissa?

Tuossa esimerkki kun puhdistin kompressorilla varustetun hoyrysilitysraudan 15% laimentamattomalla etikalla. isompi osa tuosta oli lattialla vain osa kalkkisakasta tuossa kuvassa.

Jos patterivesiverkosto puhdistettais noin tiheään ruostuisi patterit ja muut rautaiset osat todella nopeasti. Vuosia kiertänyt vesi on lähes hapetonta.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32522
Liittynyt6.12.2009
-PP74-

Jos patterivesiverkosto puhdistettais noin tiheään ruostuisi patterit ja muut rautaiset osat todella nopeasti. Vuosia kiertänyt vesi on lähes hapetonta.

No kuin tiheään sen voisi puhdistaa ?
Eiko esim sitruunahappo passivoi metalleja, hidastaa siten ruostumista??

Käyttö

Sitruunahappoa käytetään muun muassa elintarvikkeiden säilönnässä, kalkkisaostumien poistamiseen pyykin- ja astianpesukoneissa, kahvin- ja vedenkeittimissä, sikojen ripulilääkkeenä, ruosteenpoistoon autojen entisöinnissä ja tahranpoistoon vaatteissa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sitruunahappo

Passivation is the process of making a material "passive", usually by the deposition of a layer of oxide on its surface.[1] In air, passivation affects the properties of almost all metals–notable examples being aluminium, zinc, titanium, and silicon (a metalloid). In the context of corrosion, passivation is the spontaneous formation of a hard non-reactive surface film that inhibits further corrosion. This layer is usually an oxide or nitride that is a few nanometers thick.

http://en.wikipedia.org/wiki/Passivation

Vierailija
FLC

Huoltomies oli sitä mieltä, että tämä järkyttävä kohina on täysin normaalia.

Itse en ole kuullut koskaan näin kamalaa meteliä mistään pattereista.

Joskus 25 vuotta sitten silloisessa asunnossani oli puoli patteria jääkylmä ja se johtui patterissa olevasta ilmasta. Sitä poistettiin ja lopulta sain avaimen, jolla itse sitä poistelin.

Ilma oli tullut jonkunsortin remontin takia vesiputkistoon.

Diam
Seuraa 
Viestejä2295
Liittynyt14.9.2006

Äkkituntumalta, jos ei ole vikaa ja kohisee, niin se johtuu termostaatin kuristuksesta. Paine lisääntyy radiaattorin sisällä, tästä aiheutuu turbulenssia. Kohinaa pienee, kun väännät termostaatin isommalle, eli kuumemmalle. En ota kantaa pumppuihin ja hapekkuuksiin.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Vierailija
MsHorton
FLC

Huoltomies oli sitä mieltä, että tämä järkyttävä kohina on täysin normaalia.

Itse en ole kuullut koskaan näin kamalaa meteliä mistään pattereista.

Joskus 25 vuotta sitten silloisessa asunnossani oli puoli patteria jääkylmä ja se johtui patterissa olevasta ilmasta. Sitä poistettiin ja lopulta sain avaimen, jolla itse sitä poistelin.

Ilma oli tullut jonkunsortin remontin takia vesiputkistoon.

Meidän huoltomiehille se ei ole normaalia. Eikä edes asuta missään hienosto-kaupunginosassa

Diam
Seuraa 
Viestejä2295
Liittynyt14.9.2006

Täytyy korjata itseä. Kohina johtuu virtausnopeudesta eli väännä sittenkin termaria pienemmälle. Radiaattori taitaa olla kaikupohjana joka tapauksessa. Kohina johtuu dynaamisesta paineesta. Just kokeilin. Suhina pienenee, kun pienentää virtausta. Tietone hurisee paljon enemmän.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Putket voi tosiaan olla liian optimimoituja jonkun kustannuskiristetyn insinöörin toimesta. Usein kerrostaloissa vesijohdot alkaa kohisemaan kun kulutus kasvaa paljon.

Vierailija

Eipä siinä itse voi muuta kuin ilmata ja käännellä termostaatteja. Tai sitten kiristät löystyneet ruuvit päästäsi. Pattereissa kiertää aina uusi vesi. Ei se sama vesi pysyisi kauaa vetenä bakteereiden takia.

Vierailija

Olen kokeillut vääntää termostaatteja, mutta se ei auta asiaan. Desibeleistä en tiiä. Patterien lisäksi ne vesiputket, jotka kulkevat lattiasta kattoon kohisevat kovasti. Sama ääni kuin laittaisi hanan täysille.

Tällä hetkellä talossa ei edes ole lämmitys päällä, kun on kesä.

Käyn naapureissa kysymässä, miksi he ovat ostaneet tällaisesta talosta asunnon, kun on näin kamala meteli.

Tänään tulee vieraita, joten kysyn heiltäkin.

Ulkona tuleva vaimea liikenteen meteli sekä linnun laulu ei haittaa yhtään.

Valitan myös asunnon vuokraajalle, joka kehui taloa niiiin hiljaiseksi ja rauhalliseksi.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
MsHorton
V

.

Mutta tinnitukseenhan käytetään taustamelua hoitona. Taidat pitää siitä tinnituksesta?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
FLC

Useimmiten ilmaus kyllä auttaa. Ja jos ei, niin onkohan kiertovesipumppu säädetty ihan liian isolle teholle?

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat