Älykkyystesti koulutukseen pyrkiville?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Esim. monien korkeakoulujen tiedekuntiin mieliville järjestetään
tunnetusti pääsykokeita, mutta miksi ei samassa yhteydessä
myös älykkyys- tai luovuustestejä? Kyseiset testit voisivat olla
ehkä vain ohjeellisia, eli pyrkijöille annettaisiin tietoa siitä, kuinka
moni hänen äo:llaan varustetuista valmistuu esim. diplomi-insi-
nööriksi. Joissakin tapauksissa voitaisiin jopa vaatia tietty äo
koulutukseen pääsemiseksi. Tietääkö kukaan, onko kyseisiä
testejä joskus tehty, tehdäänkö niitä myös nyt jossakin, tai
mitkä ovat perustelut sille, että niitä ei pidetä?

Petri Sahervo

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Koulutusjärjestelmä on poliittisesti ohjattu pakkotyölaitos. Kukaan ei ole aloittanut sitä vapaaehtoispohjalta. Sama politiikka estää aidon yritysluontoisen koulutuksen joka saisi määrätä oppilasaineksensa tason. Toisilta vaaditaan liikaa ja toisilta liian vähän. Jo opettajien älykkyystesti olisi kova juttu.

Vierailija

Ei kuulosta hyvältä idealta. Testituloksella voi olla korrelaatiota, mutta samoilla perusteilla voitaisiin jaotella hakijat karkeasti elintavan, vanhempien aseman jne. mukaan. Kaikilla noilal tutkitusti on korrelaatiota yhteiskunnassa menestymisen kanssa. Ja vaikka ne korreloivatkin kyseessä ei toki ole mikään luonnonlaki eli poikkeuksiakin sääntöön löytyy.

Vierailija

Jos menestyjiä etsitään, tärkeämpää olisi testata persoonallisuus. On yhdentekevää, onko älykkyysosamäärä 105 vai 125, koska perseellä istumalla ja intohimolla tulokset syntyvät. Nykymaailmassa erittäin paljon auttavat myös sosiaaliset taidot.

Erityisesti lääkäreille pitäisi olla persoonallisuustestit. Lääkärin käytännön työn oppii varmasti ajan myötä vähän tyhmempikin, mutta alalle sopimattomat voivat olla potilaille katastrofeja.

Vierailija
kellot12
Esim. monien korkeakoulujen tiedekuntiin mieliville järjestetään
tunnetusti pääsykokeita, mutta miksi ei samassa yhteydessä
myös älykkyys- tai luovuustestejä? Kyseiset testit voisivat olla
ehkä vain ohjeellisia, eli pyrkijöille annettaisiin tietoa siitä, kuinka
moni hänen äo:llaan varustetuista valmistuu esim. diplomi-insi-
nööriksi.



Diplomi-insinöörien ammatti on niin sekalainen ettei tuosta olisi paljoa hyötyä. Osa vaatii suurtakin luovuutta kun taas osa toimii valtionhallinnossa valvovina virkamiehinä. Edes kaikki eivät tarvitse laajaa teknistä tietämystä tai fysiikan tietoja peruskursseja enempää, jos sitäkään, kun taas toiset eivät tee muuta kuin pyörittävät fysiikan kaavoja. Eli DI:eille ei oikein testiä voi tehdä, tai jos tekee niin hyöty on aika vähäinen.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009
barbababa
Ei kuulosta hyvältä idealta. Testituloksella voi olla korrelaatiota, mutta samoilla perusteilla voitaisiin jaotella hakijat karkeasti elintavan, vanhempien aseman jne. mukaan. Kaikilla noilal tutkitusti on korrelaatiota yhteiskunnassa menestymisen kanssa. Ja vaikka ne korreloivatkin kyseessä ei toki ole mikään luonnonlaki eli poikkeuksiakin sääntöön löytyy.



Samoin vanhat todistukset ei saisi vaikuttaa. Nykyisessä Suomessa välttämättä ei pääse kouluun, kun peruskoulussa ei osannu selittää opettajalle tyydyttävästi karhun pihkapaskatulpasta.

Vierailija

Pikemminkin vaatisin älykkyystestiä kansanedustajaehdokkaiksi halajaville. Samalla voisi tentata perustiedot esim. historiasta, matematiikasta ja taloudesta.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Ennemminkin jokin arvio siitä, kuinka sopiva on ammattiin.

Kyllä se vaatimustaso sitten karsii jos karsii. Voisi olla kyllä tiukempaa tavaraa opiskeluissa. Omat menivät kiitettävällä tasolla ilman pahempaa panostusta. Ihmettelin välillä, miten vähällä pääsee ja jotkut vielä menevät rimaa hipoen.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Suomen korkeakoulujärjestelmä on oman kokemukseni mukaan melko surkea. Vikaa on niin oppilaissa kuin opettajissakin, molemmat yhtä laiskoja lusmuja. Toki tietysti hyviä opettajia ja opiskelijoita löytyy kaikista kouluista, mutta hekin kärsivät siitä asenneongelmasta. Usein ne jotka ei työelämässä pärjää, niin he alkavat opettamaan muita. Sitten ihmetellään miksei Suomessa synny innovatiota.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Paskat ääoosta. Pääsykokeet mittaa sitä mitä siihen kouluun pääsemiseen tarvitaan. Sitä paitsi joihinkin teknisen alan koulutuksiin (ei kouluihin) pääsyssä on esteenä joku palikkatesti tai matematiikan koe.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
Tuppu L 2.0
Suomen korkeakoulujärjestelmä on oman kokemukseni mukaan melko surkea. Vikaa on niin oppilaissa kuin opettajissakin, molemmat yhtä laiskoja lusmuja. Toki tietysti hyviä opettajia ja opiskelijoita löytyy kaikista kouluista, mutta hekin kärsivät siitä asenneongelmasta. Usein ne jotka ei työelämässä pärjää, niin he alkavat opettamaan muita. Sitten ihmetellään miksei Suomessa synny innovatiota.



Tuo johtuu siitä, että yritetään väkisin korkeakouluttaa liian iso osa ihmisistä. Luontaista mielenkiintoa niin syvälliseen oppimiseen, jonka korkeakoulututkinto vaatii, ei ole läheskään niin monella. Pakolla ei synny vastaavia tuloksia.

Täällä pitäisi olla opetusministeriön johtajilla sen verran selkärankaa, että vailla liike-elämä miten itkee koulutettujen työttömien reservien perään, jolla pelottelemalla on helppo polkea työehtoja, ei koulutettaisi porukkaa väkisin yliopistoissa vaan pantaisiin ne joita ei teoreettinen opiskelu kiinnosta, käsityöpainotteisempiin hommiin. Tosin eipä niitäkään töitä taida olla kaikille, joten töiden jako useammille on kuitenkin edessä, jos halutaan säilyttää keskiluokkainen sivistynyt yhteiskunta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
kellot12
Esim. monien korkeakoulujen tiedekuntiin mieliville järjestetään
tunnetusti pääsykokeita, mutta miksi ei samassa yhteydessä
myös älykkyys- tai luovuustestejä? Kyseiset testit voisivat olla
ehkä vain ohjeellisia, eli pyrkijöille annettaisiin tietoa siitä, kuinka
moni hänen äo:llaan varustetuista valmistuu esim. diplomi-insi-
nööriksi.



En usko, että TKK:lta keskeyttää monikaan siksi, ettei älykkyys riittäisi. Tuskin älykkyystesti säästäisi edes omia kustannuksiaan. Työmoraalin ja asenteen testaaminen olisi ehkä tuottavampaa. Mutta toisaalta siinä iässä monella on aikuistumisprosessi pahasti kesken, joten testin ennustusvoima ei olisi kovinkaan hyvä ja se voisi tuottaa vääriä negatiivisia tuloksia. Itse näen oikeusturvaongelmat suuremmiksi kuin hyödyt. TKK:llakin on kuitenkin jonkin verran sitä porukkaa, joka viettää muutaman vuoden rillutellen, mutta sitten ryhdistäytyy ja valmistuu. Jos heidät potkaistaisiin sillan alle rilluttelemaan, ryhdistäytyminen olisi paljon vaikeampaa ja moni jäisi sille tielle. Koulun kirjoilla joutilaana oleva opiskelija ei tosiasiallisesti ole merkittävä kuluerä. Opintotukea ei makseta, ellei saa suorituksia ja sellaiset opetuskustannukset, jotka juoksevat vaikka opiskelija ei opiskele, ovat TKK:lla hyvin pienet. Yleensä nuo käyvät myös töissä, joten siinäkään suhteessa ei olisi eroa.

Vierailija
kellot12
Esim. monien korkeakoulujen tiedekuntiin mieliville järjestetään
tunnetusti pääsykokeita, mutta miksi ei samassa yhteydessä
myös älykkyys- tai luovuustestejä? Kyseiset testit voisivat olla
ehkä vain ohjeellisia, eli pyrkijöille annettaisiin tietoa siitä, kuinka
moni hänen äo:llaan varustetuista valmistuu esim. diplomi-insi-
nööriksi. Joissakin tapauksissa voitaisiin jopa vaatia tietty äo
koulutukseen pääsemiseksi. Tietääkö kukaan, onko kyseisiä
testejä joskus tehty, tehdäänkö niitä myös nyt jossakin, tai
mitkä ovat perustelut sille, että niitä ei pidetä?

Petri Sahervo


Kyllä eräisiin tiedekuntiin/aloille järjestetään myös luovuustestit (arkkitehtuuri/muotoilu) ja kaikkiin pääsykokeisiin sisältyy myös älykkyystesti (perus sellainen).

Vierailija

Varsinkin virastoissa on heikkolahjaisia, kovalla työllä akateemisen koulutuksen läpäisseitä hyväpalkkaisia ihmisiä joiden työpanos on käytännössä haitta asioiville ja työn pysyvyys varmaa. Samalla kun he haittaavat toimintaa, suojaa lait ja puoluevetoinen johto heidän pysyvän ja lisääntyvän. Tämä on koulujärjestelmän vaiettu piirre. Keneltäkään virkaan pyrkijältä ei edellytetä kisällinvuosia oikeissa töissä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
tietää
Tämä on koulujärjestelmän vaiettu piirre. Keneltäkään virkaan pyrkijältä ei edellytetä kisällinvuosia oikeissa töissä.



Kyllä tuota ilmeisesti arvostetaan, ainakin joskus, mutta sellaisia ihmisiä, jotka ovat halukkaita vaihtamaan yksityiseltä puolelta viranomaiseksi on aika vähän. Yleensä samalla koulutuksella ja työkokemuksella saa yksityiseltä puolelta selvästi paremman palkan ja aivan eri tavalla arvostusta. Työn sisältö on myös tärkeää, luova ja kunnianhimoinen ihminen ei kauaa viihdy hommassa, jossa tehtävänä on kiusata ja rahastaa niitä jotka haluavat tehdä jotain - eli ammattivittuilijana. Kyllä hyvänä viranomaisena oleminen vaatii oman luonteensa, josta kansan parissa ei aina käytetä kovin kauniita nimityksiä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat