Fysiikan ja matematiikan tehtäviä.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Elikkä huomenna olisi pääsykokeet ( vihdoin ) ja vielä olisi muutami laskuja jotka aiheuttavat ongelmia.

1. Henkilöauton halogeenipolttimon kyljessä on merkintä 55W/12V.
a) Kuinka suuri virta lampussa kulkee ?
b) Autoon jää vahingossa ajovalot päälle. Edessä on kaksi 55 W:n lamppua ja takana kaksi
8,0 W:n lamppua. Kaikki lamput on kytketty rinnan. Kuinka kauan valot ovat olleet päällä,
kun akun varaustila on laskenut 10,0 Ah ?

- Sain laskettua tuon a tehtävän oikein 4,6A, mutta b tehtävää en saanut oikein, koska en oikein tajunnut miten tuo pitäisi laskea.

2. Pendolino-junan lähdettyä asemalta se saavuttaa tasaisesti nopeuttaan kasvattaen loppunopeuden
210 km/h ajassa 3 minuuttia 13 sekuntia.
a) Laske junan kiihtyvyys.
b) Laske junan nopeus minuutin kuluttua lähdöstä.
c) Laske nopeuden 210 km/h saavuttamiseen kulunut matka.

- Sain laskettua a ja b tehtävän oikein. A:n vastaus 0,3m/s2 ja B:n vastaus 18m/s, c:stä sain 11,3km, mutta se oli väärin, vastaus oli jotakin 5km...

3. Tuotteen valmistuskustannukset ovat 120 €/kpl, josta henkilöstön palkkakustannukset ovat
43,2 %. Palkkakustannukset nousevat 2,4 % ja muut kustannukset säilyvät ennallaan.
- Montako prosenttia nousevat tuotteen valmistuskustannukset?

Sivut

Kommentit (96)

Vierailija

Mistäs minä saan sitte nuo Ampeerit. Vatauksen pitäisi olla 57min. Tai miten pitäisi laskea , että saan oikean määrän ampeereita. Laskuhan on tietysti lopussa 10Ah / x A.

Vierailija

Olen laskenut laskun kerran kaavall P = U x I --> I = P / U, mutta en saanut tälläiön oikeaa vastausta.
Jos tehtävä on niin helppo niin viitsisitkö heittää laskun?

Vierailija
ernhoff
Noin on amk:n tekniikan ja liikenteen alan vanhoja pääsykokeita.

Onko nuo tarkoitettu lukiosta vai peruskoulusta amk:hon pyrkiville ?
Vai ovatko molemmille ryhmille ihan samat pääsykokeet ?

Käsittämätöntä miten hölmöjä kysymyksiä siellä esitetään.
Onhan se nyt selvää että akun ja koko auton sähköjärjestelmän jännite vaihtelee sen mukaan käykö kone kesällä moottoritiellä isoilla kierroksilla ja akku täytenä, vai käytetäänkö starttia kylmällä autolla pakkasessa vajaalla akulla aika paljon.
!2 V on tietenkin nimellisjännite, ja todellinen voi olla alle 10 voltista jopa yli 15 voltin.
1a kohdan oikea vastaus vaihtelee vastaavasti, mutta pöntöt tehtävän tekijät ei tätäkään vaan tajua.
Tulee vaan mieleen tuosta Annika Mutasen Blogista: "Edistyvätkö koulukirjat" että ainakin pääsykokeiden laatijoilla on aikanaan olleet täysin alaarvoiset koulukirjat, ei tuollaisia hölmöilyjä muuten voi ymmärtää.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

En usko että opit niin, mutten toisaalta ole edes lukiota käynyt, joten didaktiikka ei ole edes käytännön tasolla _se juttu_

Sulla on ollut jo kaikki oikein tähän mennessä. Ynnäät watit, otat ampeerit jne. Ampeerien tulisi siis olla hieman yli kymmenen, sen nyt tajuaa laskemattakin.

Vika taitane olla siinä, että olet laskenut tunnin sataan minuuttiin.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
kuukle

Käsittämätöntä miten hölmöjä kysymyksiä siellä esitetään.
Onhan se nyt selvää että akun ja koko auton sähköjärjestelmän jännite vaihtelee sen mukaan käykö kone kesällä moottoritiellä isoilla kierroksilla ja akku täytenä, vai käytetäänkö starttia kylmällä autolla pakkasessa vajaalla akulla aika paljon.
!2 V on tietenkin nimellisjännite, ja todellinen voi olla alle 10 voltista jopa yli 15 voltin.
1a kohdan oikea vastaus vaihtelee vastaavasti, mutta pöntöt tehtävän tekijät ei tätäkään vaan tajua.



Ei sillä vaihtelulla ole käytännön merkitystä.

Vierailija

Mietin vain sitä, että kun valot on rinnankytketty. Ja etuvalojen teho on 55w ja takavalojen 8w, niin mikä merkitys tuolla rinnankytkennällä on täsää. Pitääkö tehot laskea yhteen vai mitä?

Vierailija
ernhoff
Mietin vain sitä, että kun valot on rinnankytketty. Ja etuvalojen teho on 55w ja takavalojen 8w, niin mikä merkitys tuolla rinnankytkennällä on täsää. Pitääkö tehot laskea yhteen vai mitä?
Rinnankytkentä tarkoittaa kunkin lampun kytkentää akun jännitteeseen eli kukin antaa nimellistehon ja tottakai tehot lasketaan yhteen.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
kuukle
ernhoff
Noin on amk:n tekniikan ja liikenteen alan vanhoja pääsykokeita.

Onko nuo tarkoitettu lukiosta vai peruskoulusta amk:hon pyrkiville ?
Vai ovatko molemmille ryhmille ihan samat pääsykokeet ?

Käsittämätöntä miten hölmöjä kysymyksiä siellä esitetään.
Onhan se nyt selvää että akun ja koko auton sähköjärjestelmän jännite vaihtelee sen mukaan käykö kone kesällä moottoritiellä isoilla kierroksilla ja akku täytenä, vai käytetäänkö starttia kylmällä autolla pakkasessa vajaalla akulla aika paljon.
!2 V on tietenkin nimellisjännite, ja todellinen voi olla alle 10 voltista jopa yli 15 voltin.
1a kohdan oikea vastaus vaihtelee vastaavasti, mutta pöntöt tehtävän tekijät ei tätäkään vaan tajua.
Tulee vaan mieleen tuosta Annika Mutasen Blogista: "Edistyvätkö koulukirjat" että ainakin pääsykokeiden laatijoilla on aikanaan olleet täysin alaarvoiset koulukirjat, ei tuollaisia hölmöilyjä muuten voi ymmärtää.




Näissä akkulaskuissa on se hankaluus, että tiedon lisääntyessä vastaukset luisuvat vähitellen "vääräksi". Jos esittää että 12 V akusta ei saa kuin 11,2 V sammuneessa autossa 10 A virralla, niin ollaan jo metsässä tai ainakin väärällä uralla. Toisaalta lampun ottama virta ei ole lineaarinen ja isomalla jännitteellä teho on vain vähän isompi ja virta aivan nimeksi isompi ja samaten pienemmällä jännitteellä virta saattaa pysyä samana kuin nimellisjännitteellä. Tehtävän vastaus kannattaisi alustaa niin, että "oletetaan voitavan toimia nimellisarvoilla". Mutta tuokin vastauksen aloitus voi nostaa tehtävän tarkastajan niskakarvat pystyyn. On siis parasta yrittää heittäytyä oikealle tasolle vastauksissa ja jättää sepustamiset vähemmälle.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Elikkä jos jotkut ovat kytketty rinnan, niiden jännite pysyy samana. Tehon määrä on kaikkien tehojen summa, eli tässä tapauksessa 116w?

Nyt mennään vähän tehtävän ohi, mutta miten teho silloin laskettaisiin, jos lamput olisivat sarjassa? Olisiko se samalla tavalla?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat