Asperger ja kehitysvammaisuus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko asperger kehitysvamma? Vai mikä se on?

Sivut

Kommentit (21)

Japetus
Seuraa 
Viestejä9013
Liittynyt20.6.2009

Ja netissähän ei tunnetusti ole saatavilla ollenkaan tietoa siitä, mistä Aspegerin syndroomassa on kyse.

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

Vierailija

Kyllä minä aspergerista tiedän yhtä sun toista, mutta määritelläänkö se kehitysvammaksi?

En ole tähän asiaan saanut googletuksella mitään oikeaa vastaus.

Minulla on epäilty aspergeria, mutta diagnoosia en ole saanut.

Vierailija
Telep
Kyllä minä aspergerista tiedän yhtä sun toista, mutta määritelläänkö se kehitysvammaksi?

Kuka on epäillyt? Joku kaveri vai lääkäri? Jos kyse oli lääkäristä niin kysäiseppä häneltä asiasta.

Vierailija
Telep
Lääkäri, mutta siitä nyt on jo vuosia.

No, eikun takaisin sen puheille (tai toisen lääkärin luo), epäilyskortti pöytään ja tiukka kysymys : Onko mulla se?
Perään heti toinen : Selitä mitä se tarkoittaa, onko kyseessä kehitysvamma vai luonteenpiirre?

Se kuuluu perusvaatimuksiin että lääkäri osaa selittää tuollaiset asiat.

Vierailija

No en kyllä minnekään Kajaanin keskussairaalaan enää soittele että "moi kävin joskus 5 vuotta sitten siellä, että mikä se aspergeri olikaan"

Japetus
Seuraa 
Viestejä9013
Liittynyt20.6.2009
Telep

Mitä merkitystä sillä edes on? Kehitysvammaisuuden määritelmä ei ole täysin eksakti eikä yksiselitteinen. AS on aivojen kehityksellinen häiriö, mutta sen aiheuttama haitta ei ole niin laaja-alaista kuin kehitysvammoilla yleensä. Tyypillisesti sitä ei nimitetä kehitysvammaksi.

AS on ADHD:n ja masennuksen ohella yksi niistä "taudeista", jonka kuvaus voi pintapuolisesti sopia lähes keneen tahansa.

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

Vierailija
Telep
No en kyllä minnekään Kajaanin keskussairaalaan enää soittele että "moi kävin joskus 5 vuotta sitten siellä, että mikä se aspergeri olikaan"

No perkele sen takia minä kirjoitinkin että "tai toisen lääkärin luo".
Sulla mikään asperger ole mutta lukihäiriö kyllä.

Vierailija

Mutta siis asperger ei ole kehitysvamma?

Wikipedia-artikkelin perusteella kehitysvamma on laaja-alainen toiminnan heikkeminen. Aspergerissahan ongelmat ovat lähinnä sosiaalisella puolella kun taas kognitiivisissa kyvyissä ei ole ongelmaa.

Japetus
Seuraa 
Viestejä9013
Liittynyt20.6.2009
Telep

Se on kehityksellinen häiriö. Kehitysvamma edellyttää tyypillisesti laaja-alaisempaa toimintakyvyn vajausta.

Vierailija
Japetus
Telep

Se on kehityksellinen häiriö. Kehitysvamma edellyttää tyypillisesti laaja-alaisempaa toimintakyvyn vajausta.

Mutta sanoit ettei kehitysvammaisuutta ole tarkkaan määritelty?

Japetus
Seuraa 
Viestejä9013
Liittynyt20.6.2009
Telep
Japetus
Telep

Mutta sanoit ettei kehitysvammaisuutta ole tarkkaan määritelty?

Juuri siksi siellä on tuo sana "tyypillisesti". Joskus myös spesifeistä ja vähemmän toimintakykyä heikentävistä kehityshäiriöistä käytetään kehitysvamma-nimitystä.

Vierailija

Luettuani enemmän wikipediasta artikkelia mental retardation, ei mielestäni ole perusteltua nimittää aspergerin oireyhtymää kehitysvammaisuudeksi. Muutenkaan aspergeriin ei kuulu heikompi älykkyys kriteerinä.

Aspergerissahan nämä heikkoudet ovat hyvin rajatuilla alueilla, eikä esim adaptiivisessa käyttäytymisessä ole muita ongelmia kuin sosiaalinen kanssakäyminen. Eikä ole kognitiivisten taitojen kehityksessä viivettä kuten kehitysvammaisuuteen kuuluu. Aspergerissa ei myöskään ole edellytyksenä heikommat älylliset suorituskyvyt.

Teknisestihän aspergeri on kehitysvamma aivojen kehityksessä, mutta eihän aspergeri ole The kehitysvamma määritelmällisesti.

"Kehitysvammaisuus on vammaisuutta. Sitä luonnehtivat huomattavat rajoitukset sekä älyllisissä toiminnoissa että adaptiivisessa käyttäytymisessä ilmeten käsitteellisissä, sosiaalisissa ja käytännöllisissä adaptiivisissa taidoissa. Tämä vammaisuus on saanut alkunsa ennen kuin henkilö on täyttänyt 18 vuotta. "

Tuon lainauksen määritelmä ei päde aspergeriin.

http://verneri.net/yleis/index.php?id=1 ... aq_faq=240

---------------------------------
http://www.peda.net/veraja/jyu/liiktdk/ ... vammaisuus

Tämän mukaan taas aspergeri olisi kehitysvammaisuutta, koska aspergeriin kuuluu puutteita kommunikaatiossa ja sosiaalisissa taidoissa.

Vierailija

Mutta eihän aspergerin määritelmään kuulu heikommat älylliset kyvyt, joka taas on kehitysvammaisuuden oleellinen määritelmä.

Japetus
Seuraa 
Viestejä9013
Liittynyt20.6.2009
Telep
Mutta eihän aspergerin määritelmään kuulu heikommat älylliset kyvyt, joka taas on kehitysvammaisuuden oleellinen määritelmä.

Mitä ihmeen merkitystä tällä on? Kiistelet yksinäsi pelkästä semantiikasta. Kehitysvammaisuus on hämärärajainen luokkakäsite, joka ei vaikuta itse syndroomaan millään tavoin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat