Sentti euro

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miksi helvetissä on tehty yhden sentin kolikoita kun niillä ei oikeasti tee mitään?

Kommentit (13)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Niin, ainakaan Suomessa ei maksella senttejä, pyöristetään viiteen senttiin aina. On se viisi senttinenkin mielestäni täysin turha, pitäisi pyöristää kymmeneen senttiin.

くそっ!

syytinki
Seuraa 
Viestejä8909
Liittynyt18.8.2008
Ronron
Niin, ainakaan Suomessa ei maksella senttejä, pyöristetään viiteen senttiin aina. On se viisi senttinenkin mielestäni täysin turha, pitäisi pyöristää kymmeneen senttiin.

Niin sitä luulisi, mutta maksapa kortilla.

Tiliäsi veloitetaan sentilleen. Siksi esim. viikonlopun Iltasanomat ja -lehti kannattaa maksaa käteisellä. Joka maksussa voitat 2 centtiä.

Ovela kusetuskikka muuten. Jos maksat kortilla, maksat ylimääräistä ja hyvittelet kortin käytön kustannuksia.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
syytinki
Ronron

Tiliäsi veloitetaan sentilleen. Siksi esim. viikonlopun Iltasanomat ja -lehti kannattaa maksaa käteisellä. Joka maksussa voitat 2 centtiä.

Ovela kusetuskikka muuten. Jos maksat kortilla, maksat ylimääräistä ja hyvittelet kortin käytön kustannuksia.

Kyllä minä sen tiesin.. mutta kun noita sentin kolikoita kuitenkin on eikä käteisellä maksettaessa kuitenkaan käytetä yksittäisiä senttejä niin mikä virka niillä mahtaa olla?

くそっ!

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26844
Liittynyt16.3.2005
Ronron
Kyllä minä sen tiesin.. mutta kun noita sentin kolikoita kuitenkin on eikä käteisellä maksettaessa kuitenkaan käytetä yksittäisiä senttejä niin mikä virka niillä mahtaa olla?

Joissain maissa suhde rahaan on pedantimpi ja kaikki halutaan täsmätä sentilleen. Kuulemma Italialaisille oli suuri ongelma se, että eurokolikoilla on liian suuri arvo. Niillä taisi olla jotain miljoonan liiran setelejä joskus ennen vanhaan.

Suomen rahapajakin noita jonkin verran tekee, mutta ei niitä lasketa liikkeelle muiden kolikoiden tavoin, vaan myydään erikseen. En tiedä, että onko se EU:n asettama pakko vai onko niiden keräilijöille myyminen bisnes.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8909
Liittynyt18.8.2008
Ronron
syytinki
Ronron

Kyllä ne ulkomailla kelpaa. Ehkä jo Virossa??

Pyöristys viiteen on suomalaisten omia typeryyksiä (on kai sitä muuallakin??). Voidaan nostella hintaa viiden sentin portain eikä tarvitse centtejä hioa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26844
Liittynyt16.3.2005
syytinki
[
Kyllä ne ulkomailla kelpaa. Ehkä jo Virossa??

Kyllä sentit kelpaavat Suomessakin. Mutta hinnat pyöristetään silti.

Pyöristys viiteen on suomalaisten omia typeryyksiä (on kai sitä muuallakin??). Voidaan nostella hintaa viiden sentin portain eikä tarvitse centtejä hioa.

Miksi sentti olisi mielestäsi parempi pienin yksikkö? Paljonko oikeasti menetät penninpyöristyksissä ja olisiko se aika ja vaiva, joka ostotapahtumien hidastumisesta ja turhien pikkukolikoiden kertymisesta aiheutuisi sen arvoista? Minun puolesta voisi viisisenttisetkin jättää pois, joskin aika vähän enää tulee kolikoita käsiteltyä.

Ehkä fiksuinta olisi ollut määrittää Euron arvo 10 sentiksi ja jättää murto-osat kokonaan pois.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Jos joku ei kolikkoa nähnyt... niin tiedoksi että esimerkiksi puolieurosessa lukee 50 EURO Cent.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Mua ottaa päähän mieshenkilöt jotka maksaa yhden pikkutuotteen ostoksensa kortilla.

Hidastavat jonon etenemistä.

Arvokasta aikaa menee hukkaan.

iMuke
Seuraa 
Viestejä1337
Liittynyt13.3.2008
Saw
Mua ottaa päähän mieshenkilöt jotka maksaa yhden pikkutuotteen ostoksensa kortilla.

Minä olen juuri niitä miehiä. Minulla ei ole ollut pitkään aikaan enää käteistä mukana kuin aivan sattumalta.

Eikä sulla oikeasti ole kiire, kuvittelet vain.

Vierailija
Saw
Jos joku ei kolikkoa nähnyt... niin tiedoksi että esimerkiksi puolieurosessa lukee 50 EURO Cent.

Niin, katsos euro on käytössä muissakin maissa kuin Suomessa. Toki komeaa olisi, jos kolikossa lukisi 50 euro-senttiä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26844
Liittynyt16.3.2005
Saw

Paljon nopeammin se käy kun kolikoiden laskeminen. Taidat olla niitä (yleensä geriatrisia tapauksia), jotka kippaavat kukkarollisen kolikoita kassalle, vaikka takana on 10 ihmisen jono.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Jos kyse on tosiaan jostain alle vitosen kertaostoksesta, mä ehdin kyllä tasarahan kaivamaan kolikkopussista jonottaessa. Kun maksaa tasarahan, ei kerry loputtomasti viissenttisiä ja kymmensenttisiä.

Käteinen on näyttävää. Jo satasten vilauttelu on ihan kivaa. Naisen kanssa käytiin hillopurkki ja jotain muuta ostamassa K-marketista, oli siinä kiva pöyhiä setelinippua jonottaessa.

Uusimmat

Suosituimmat