Yskä ja sen parantaminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ymmärrän, että jos on keuhkot täynnä limaa niin yskästä on hyötyä että saa limat pellolle. Mutta mistä johtuu kuiva yskä? Mulla on kohta viikon ollut kuiva yskä eikä tahdo millään loppua. Päivällä ei vaivaa mutta makuuasentoon meneminen eli nukkumisen yrittäminen laukaisee sen. Ei oo kait mitään keuhkoputkentulehdustakaan

Kommentit (15)

Vierailija
ratz
Ymmärrän, että jos on keuhkot täynnä limaa niin yskästä on hyötyä että saa limat pellolle. Mutta mistä johtuu kuiva yskä? Mulla on kohta viikon ollut kuiva yskä eikä tahdo millään loppua. Päivällä ei vaivaa mutta makuuasentoon meneminen eli nukkumisen yrittäminen laukaisee sen. Ei oo kait mitään keuhkoputkentulehdustakaan

Ei ole keuhkis.
Tuntuuko että kurkussa on "kuiva pala" kun menet pitkälleen?

Vierailija

Tupakoitko?

Kuivaa yskää voi helpottaa hoyryhengityksellä. Myös lämpimän teen tms. ahkera siemaileminen kostuttaa limakalvoja. Jos yskäsi ei vielä toisen viikonkaan kuluttua oli ohi, mene lääkäriin.

Vierailija
Tupakoitko?

En polta.

refluksi, pöly-allergia.

Ei ole refluksikaan. Huonepölylle olen kyllä allerginen muttei se tätä selitä. Olin kyllä jokin aika sitten paikassa jossa ilma oli todennäköisesti hieman homeista. Jos johtuu homeesta, niin luulisi menevän ohitse kun altistusta ei enää ole. Tarkkailaan..

Juppejänis
Seuraa 
Viestejä504
Liittynyt17.5.2007

Samanlaista vaivaa on ollu meidän perheessä viimeaikoina.

Epäiltyjen listalla on ainakin mykoplasmasta johtuva yskä - sitä tosin ei ole testattu, kun ei oo kuulemma tarpeellista tietää mitä pöpöä lääkitään.

Itse tosin olen kohonneiden tulehdusarvojen vuoksi joutunut vetämään kaksi antibioottikuuria.

Jäljelle jäänyttä nimenomaan öisin esiintyvää yskää yritetään nyt hillitä kortisonipulveri-inhalaattorilla. Toivottavasti puree pian, ei huvittaisi pitkään sellaista käyttää.

Vierailija

Joskus oli pari viikkoa sitkeä kuiva yskä, joka lähti valkosipulinkynnen syömisellä. Toisaalta saattoi parantua itsestään ajan myötä, ajoitus vaan ehkä sattui kohdalleen.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
kaima
Kaakaon teobromiini rentouttaa lihaksia ja siten myös yskimisrefleksiä. Vaikutus on ainakin kodeiinin tasoa. Kannattanee syödä vaikka kaakaonibsejä ja muistaa kohtuus jos aikoo yöllä vielä nukkua. Perus maitosuklaassa on lähinnä homeopaattisesti teobromiinia.

http://www.abc.net.au/science/news/heal ... 249456.htm

Tossa käytettiin kapsaisiinia yskän arsytyksen aiheuttamiseen. Itse olen kyllä popsinut sekä kaakaota, että kodeiinia ihan huomattavia määriä, enkä kyllä sanoisi kaakaon olleen mitenkään käänteentekevä lääke flunssaan.

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005

Mulla talven mittaan kuivaa yskää aiheutti keuhkoveritulppa kummassakin keuhkovaltimossa. Aiheutti se kyllä aika paljon muutakin, mutta muun muassa sitä.

X

Vierailija
Devil
Mulla talven mittaan kuivaa yskää aiheutti keuhkoveritulppa kummassakin keuhkovaltimossa. Aiheutti se kyllä aika paljon muutakin, mutta muun muassa sitä.

Mikä tilanne nyt? Mitä hoitoa antoivat?

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005

No hengissä ainakin vielä toistaiseksi. Jotain liuotusta antoivat suoneen ja klexanea piikittivät mahaan ja sitten vielä sitä rotanmyrkkyä kituseen a la marevan. Tippapulloista tuli vielä jotain muitakin nesteitä siinä viikolla minkä teholla makasin, varmaan ainakin suolaliuosta, mutta enpä niitä sitten katsonut niin tarkkaan.

X

Uusimmat

Suosituimmat