Agricola-Suomen historiaverkon uutis- ja keskustelufoorumien

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Agricola-Suomen historiaverkon uutis- ja keskustelufoorumien otsikot 1.6.-10.6.2011

Uutisia historiasta
-------------------------------------------------------------------
* Libanonin sisällissodan aineistot turvasäilytykseen Suomeen
* Paula Vesala palkittiin naisten sotakokemusten esiinnostosta
* Chilessä tutkitaan Pinochetin hallinnon osuutta Pablo Nerudan kuolemaan 1970-luvulla
* Suomen Akatemia valitsi huippuyksiköt ja akatemiaprofessorit kaudelle 2012-2017
* Punaterrorin uhrien tutkiminen joudutaan ehkä lopettamaan Pietarissa
* Georgia häivyttää Neuvostoliiton jäänteet katukuvasta
http://agricola.utu.fi/keskustelu/viewforum.php?f=3

Uudet historia-aiheiset mediat
-------------------------------------------------------------------
* Sanakirja muinaisen Mesopotamian murteista valmistunut
* Ruotsalaisen paroni Adelswärdin matkapäiväkirja vuodelta 1821 luettavissa verkossa
* Jatkosodan kohtalot esiin verkkosovelluksessa ja -näyttelyssä?
* Kasvatus & aika 2011:2 verkolla
* Pro gradu: Sukupuolisuus ja maskuliinisuuden rakentuminen Rooman varhaisella keisarikaudella
* Ateneumin Lapin taika -näyttelyn verkkosivusto julkaistu
http://agricola.utu.fi/keskustelu/viewforum.php?f=5

Yleinen keskustelu: puheenvuoroja historiasta
-------------------------------------------------------------------
* Kaamosta Suomessa ja Pakistanissa
* Halutaanko suomenruotsalainen menneisyytemme häivyttää
* Rasismi, natsismi, kansallissosialismi
* Kielikysymys
* Kaarle XII ja Benderin kalabaliikki
* Digitoidut kuvakokoelmat verkossa, kenen käytössä ja millä ehdoilla
http://agricola.utu.fi/keskustelu/viewforum.php?f=10

Kysymyksiä historiasta
-------------------------------------------------------------------
* Pronssikautinen ja rautakautinen keramiikka
* Suomen Maailmansodassa II Research
* Parhaat talvisotakirjat?
* Riimukirjoitukset
http://agricola.utu.fi/keskustelu/viewforum.php?f=9

Matkailua historiaan
-------------------------------------------------------------------
* Vanhoja käsikirjoituksia näytteillä Lontoossa
* Historiaa Helsingin katumaisemassa
http://agricola.utu.fi/keskustelu/viewforum.php?f=13

Agricolan kirja-arvostelujulkaisussa 1.6.-10.6.2011 julkaistut arvostelut
-------------------------------------------------------------------
* Halmekoski, Jouko: Orjamarkkinat: Huutolaislasten kohtaloita Suomessa (Kalle Kananoja)
* Anttonen, Marjut: Menetetty koulunkäynti: Norjan valtion hyvitykset saamelaisille ja kveeneille (Leena Rossi)
* Salminen, Esko: Suomettumisen uusin aalto. Suomen haastavat naapurisuhteet 1990-2010. (Pentti Stranius)
* Smith. Andrew F.: Hamburger: A Global History (Leena Rossi)
* Bernes, Claes; Lundgren, Lars J.: Bruk och missbruk av naturens resurser (Seija A. Niemi)
* Porvali, Mikko: Kaatunut Normandiassa – suomalaisen sotilaan tarina (Kari Hintsala)
* Urponen, Maija: Yli kaikkien rajojen? Helsingin olympialaiset ja Armi Kuusela kansainvälisyyden kynnyksellä (Matleena Frisk)
http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/

Historisk Tidskrift för Finland
-------------------------------------------------------------------
http://agricola.utu.fi/keskustelu/viewforum.php?f=14

Historiallinen Aikakauskirja
-------------------------------------------------------------------
http://agricola.utu.fi/keskustelu/viewforum.php?f=11

Ennen&Nyt historian tietosanomat
-------------------------------------------------------------------
http://agricola.utu.fi/keskustelu/viewforum.php?f=8
******
* Agricolan tapahtumakalenteri: http://agricola.utu.fi/nyt/tapahtuu/
* Agricolan kirja-arvostelut: http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/
* Agricolan työpaikkailmoitukset: http://agricola.utu.fi/nyt/tilmoitukset/
* Agricolan artikkelipyyntöilmoitukset: http://agricola.utu.fi/nyt/pyynnot/
* Agricolan tutkimuspyyntöilmoitukset: http://agricola.utu.fi/tutk/ttarjotaan/
* Agricola Facebookissa: http://www.facebook.com/pages/AgricolaS ... 9633804654

Kommentit (7)

Vierailija
Maria Kallio
* Halutaanko suomenruotsalainen menneisyytemme häivyttää



Uskonnon historiallisen tarkastelun pitäisi toisaalta olla puolueetonta, mutta hänen mielestään on luonnollista, että uskontoa tutkiessaan kristitty ja ateisti päätyvät eri näkemyksiin.

http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja- ... hp?id=1762

Jos ateisti ei usko Jumalaan niinkuin uskonto opettaa (Raamatussa lukee kuka-/mitä Jumala on), niin unohtaa "Jumalan" mutta pitää sanantarkasti kiinni 10 käskystä, joka Raamatn historian mukaan uskovaiselle on Jumalan Sana, Jumalan Laki, ja jopa Jumalan Testamentti. Näin ateisti ja uskovainen voi olla yksimielisiä. Että opettaa vasten Jumalan sanaa, on Jumalan julkista pilkkaamista, joka Suomen perustuslaissa on kielletty. Sama koskee Jeesusta ja hänen oppejaan (Jeesuksen Testamentti), joissa m m painopiste on Lain sanantarkassa noudattamisessa ja lasten suojelussa; Ateisti voi unohtaa "Jeesuksen", mutta pitää kiinni opeista, ja näin uskovainen ja ateisti voi olla yhtä mieltä. Jos opettaa vasten (Jumalan) Lakia ja (Jeesuksen) oppeja, pilkkaa julkisesti Jeesusta, Jumalaa ja/tai Suomen kansaa. Ei se sen vaikeampaa ole.

Vierailija
Tässä tilanteessa on kuitenkin enemmän kuin erikoista, jos myös ruotsinkielinen sivistyneistömme häivytetään maamme sivistyshistoriasta. Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan tämän vuoden pääsykoekirjan kirkkohistorian osuudessa näin on kuitenkin toimittu.



Kai jokaiselle sivistyneelle ihmiselle itsestään selvä asia on, että sota, terrori, terrorismi ja väkivalta sen kaikissa mahdollisissa muodoissa, ei ole sivistystä. Yksikään sota nykyisen Suomen alueella, ei ole Suomalaista alkuperää - on Suomen Kansan sivistyshistoriaa, ja kertoo Suomen kansan sivistyksen tasosta, ja etnisen Suoman Kansan perimästä.

On yleisesti tunnettua mikä merkitys suomenruotsalaisella sivistyneistöllämme oli 1800-luvulla suomalaisen yhteiskunnan rakentajina sekä myös suomen kielen aseman edistäjinä. Tämän toteamiseksi ei tarvitse kuin vilkaista J. V. Snellmanin, J. L. Runebergin tai pastori Uno Cygnaeuksen elämäntyötä ja tuon työn vaikutushistoriaa.

http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja- ... hp?id=1762




Tuskin kukaan sivisynyt henkilö esittää Suomalaisia ja/tai Venäläisiä diplomaatteja tappavia terroristeja yhteiskunnan rakentajina, ja että ajattelemisen kieltäminen on Suomen kielen edistämistä, puhumattakaan siitä, että opettaa Suomalaiset lapset Jumalan Lain, Jeesuksen oppien ja Suomen perustuslain vastaisesti syntisiksi (mielenvikasiksi ja/tai rikollisiksi ja/tai alempiarvoisiksi = terroristiksi). Että opettaa Lain vastaisesti, on Jumalan, Jeesuksen ja Suomen Kansan julkista pilkkaamista, mikä on Suomen perustuslaissa kielletty.

Tuskin kukaan sivisynyt henkilö myöskään esittää, että etnisesti Suomalaisten pakkokääntäminen syntisiksi Luterilaisiksi ja/tai Ruotsalaisiksi on Suomen kansan sivistämistä, ja että etnisesti Suomalaisten sukujen alkuperän osoittaminen olemattomaan sukuun Ruotsissa (ruotsalaistamalla Suomen kielinen sukunimi) on Suomen kansan sivistämistä.

Snellman ei ole Ruotsalainen suku, vaan Kelttiläinen (Celt, Englanti).
J. L. Runeberg oli valvoja, jonka tehtävänä oli estää Suomenmielisen tiedeyhteisön uudelleensynty. Etniselle Suomen Kansalle täysin merkityksetön henkilö, perusluonteeltaan Runeberg oli sosiaalidarwinistinen, ruotsinkielinen rasisti.

Suomea ei ole syntiset (mielenvikaiset ja/tai rikolliset ja/tai alempiarvoiset) rakentaneet, eikä rakenna.

Vierailija
Ruotsinkielisen sivistyneistön merkitys suomalaisen kulttuurin kehittämisessä on aivan kiistaton.



Tuskin kukaan sivistynyt ihminen esittää, että "pakana", "noita", "alempiarvoinen rotu" y m v mitä vanhoollisrasismiin ja sen esittämiin "totuuksiin Suomalaisista", on Suomalaisen kulttuurin kehittämistä. "Noita" oli henkilö joka "tunsi taikamerkit", t s osasi lukea, laskea, ja kirjoittaa k e diplomaatit, tiedemiehet (kaikki tieteen alat), hengelliset johtajt, kauppiaat ja kauppamiehet. Propagandasta, joilla motivoitiin ja selitettiin kansanmurha, on ajan myötä kehittynyt nykyiset "pakanauskonnot/kultturit" ja "noitauskonnot/kultturit".

Vanhoollisrasismi
Uskonnon ja/tai näennäistieteen (periaatteessa sama asia, puoskarointia eri tieteen aloilla) esittämät opit joista teot, jotka loukkaavat yksittäisen etniseen Kansaan kuuluvan henkilön tai koko etnisen Kansan (periaatteessa sama asia) ihmisarvoa, kunniaa, omatuntoa, itsetuntoa, vakaumusta, oikeuksia (Lakia), ennen Darwinismia, Sosiaalidarwinismia, Rasismia, Natsismia.

Vierailija
Helsingin yliopiston teologinen tiedekunta on ollut vahva suomenkielisten linnoitus alkaen siitä kun alaluokkien suomenkieliset lapset 1800-luvun jälkipuolella lähtivät opiskelemaan teologiaa ja näin suomenkielistivät maamme luterilaisen papiston. Historiassa näyttää käyvän helposti kuitenkin niin, että vainotuista, tässä tapauksessa yhteiskunnan marginaalissa aikanaan olleen kielen puhujista, tulee vainoojia.



Mitä "suomenkielisten linnoitukseen" tulee, niin Kristinuskon sanasto on sidottu Kristinuskoon. Niiltä osin missä Kristinusko loukkaa yksittäisen henkilön ja/tai koko etnisen Suomen kansan ihmisarvoa, kunniaa, omatuntoa, itsetuntoa, vakaumusta, oikeuksia (Lakia) - henkilökohtaista, kansallista ja kansainvälistä identiteettiä- , sanat eivät ole Äidin kieltä eikä Isän Maasta "jonka Jumala on antanut", sen esittämät/opettamat asiat ovat laittomia. Kai aika on Suomenmielistää Lutherin (tai jonkun muun uskonnon/kultin/lakkon/sekrin perustajan) mielinen papisto, sanantarkasti Jumalan sanan, Jumalan Lain, 10 käskyn, Jeesuksen oppien sekä Suomen perustuslain mukaiseksi.

Vainoamista on kun opetta Lain vastaisesti.

Vierailija
1800- 1900 -lukujen vaihteessa suomalaisessa teologiassa syntyi traditio, joka unohti 1800-luvun alkupuolen ruotsinkieliset teologit tai heidät muistaessaan systemaattisesti vähätteli heidän merkitystään.



Että vanhollisrasistinen traditio on katoamassa on hyvä asia. Tunnetusti vanhoollisrasistisen tradition seuraaminen - sen aikaisten uskontojen/kulttien/lahkojen/sektien perustajien mielenlaatuun ja koulutustasoon perustuvuen oppien ja heidän lakien noudattaminen - johtaa huonovointisuuden kasvamiseen kaikilla mahdollisilla tasoilla, rikollisuuden kasvamiseen kaikilla mahdollisilla tasoilla, ja yhteiskunnan tuhoon.

Vierailija
Ajan hengen mukaisestiko suomenruotsalaisten tiedemiesten uraauurtava merkitys suomalaisen teologian historiassa on sivuutettu?



Kyllä. Niinhän se on ajan hengessä ennustettu:

1 "Tämän minä olen teille puhunut, ettette loukkaantuisi.
2 He erottavat teidät synagoogasta; ja tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle.
3 Ja sen he tekevät teille, koska he eivät tunne Isää eivätkä minua.
4 Mutta tämän minä olen puhunut teille, että, kun se aika tulee, te muistaisitte minun sen teille sanoneen. Tätä minä en ole sanonut teille alusta, koska minä olin teidän kansanne.
5 Mutta nyt minä menen hänen tykönsä, joka on minut lähettänyt, eikä kukaan teistä kysy minulta: 'Mihin sinä menet?'
6 Mutta koska minä olen tämän teille puhunut, täyttää murhe teidän sydämenne.
7 Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.
8 Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:
9 synnin, koska he eivät usko minuun;
10 vanhurskauden, koska minä menen Isän tykö, ettekä te enää minua näe;
11 ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu.

Vierailija
Näin kirkkohistoriakin on "kirkon muisti".



Totta. Kirkon muisti on eri kuin etnisen Kansan muisti. Kirkon muisti ei edes muista Jumalan Sanaa, Jumalan Lakia, 10 käskyä; Se ei noudata niitä opeissaan. Toki opetetaan lapset hokemaan 10 ksäkyä ulkoa, mutta mitä ei opeteta on, kuka historiassa on rikkonut Lakia, ja kuka Lakia rikkoo tänään - mikä tekee koko Kristinuskon opetuksen epäpäteväksi, Jumalaa pilkkaavaksi.

Olisi mitä ilmeisimmin sekä oppialan, Helsingin yliopiston ja myös luterilaisen kirkon etu, että teologisen tiedekunnan opiskelijat tuntevat suomalaisen sivistyshistorian sellaisena kuin se on ollut eivätkä myöskään kaihda uskonnon ja politiikan keskinäisten kytköksien tarkastelua.



Helsingin yliopiston etu on, että se tuntee Suomalaisen sivistyshistorian, jonka mukaan yksikään sota nykyisen Suomen alueella, ei ole Suomalaista/Kristillistä alkuperää, vaan sodat, terrori, terrorismi ja väkivalta sen kaikissa mahdollisissa muodoissa nykyisen Suomen alueella, ovat (Kristin)uskon sotia.

Kristinuskon synti (mielenvikaisuus ja/tai rikollisuus ja/tai alempiarvoisuus) ei ole etnisen Suomalaisen eikä etnisesti Suomalaista alkuperää. Luther/Luder (k m Gustaf Wasa) omine lakeineen ja oppeineen jotka perustuvat hänen mielenlaatuunsa ja koulutustasoonsa, on kuollut. Hänen oppeja ja lakeja, etuja, on turha ylläpitää Maassa "jonka Jumala on antanut", ja jossa on Jumalan Lakia tukeva Maan Perustuslaki.

Uusimmat

Suosituimmat