Minkälaista työtä suosittelisitte?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tilanteeni on, että olen toiminut ohjelmistoalalla n. 11-12 vuotta todella monissa projekteissa, jossain välissä pyöritin omaa konsulttiyritystä pk seudulla, mutta sieltä muutettuani 3 vuotta sitten on ura lähtenyt alamäkeen. Palkat ja kaikki on periaatteessa ok, mutta täällä mualla suomessa nuo projektit ovat vähän perseestä, ja yleensä tarjotaan perus ohjelmistosuunnittelijan vakansseja, ja perus koodin nypläys ei enää oikein kiinosta.

Aikoinaan jäi teini vuosina koulut käymättä, olen ihan peruskoulupohjalla, mutta 7 vuotiaasta alkaen olen ollut teknologiasta kiinostunut, 10 vuotiaana osasin kirjoittaa c64:n konekieltä ja jne. 18 vuotiaana ohjelmistotyössä, joten alalle siirtyminen on tapahtunut aika luonnollisesti.

Nyt kuitenkin ei enää kiinosta, ainakaan perusjuttujen näpertely, enemmänkin kiinostaisi isojen linjojen veto (ohjelmistoalalla), joten tässä on mietitty täydellistä alan vaihtoa.

Osaisitteko ehdottaa jotain järkevää, rahaa on säästetty vuosien varrella paljon, ja periaatteessa on kyllä varaa kustantaa oma koulutus täysin uudelle alalla, mutta kun ei ole tuota toisen asteen koulutusta minkäänlaista, niin ei oikein houkuta 3 vuoden lukio ennenkuin pääsee edes hakeutumaan minnekkään korkeakouluun.
Jos löytyisi joku ala, jossa oikeasti pitäisi miettiä ja käyttää päätään, olisi se iso plussa.

Ainoa mikä nyt tässä tulee minulle mieleen, mikä olisi kohtalainen jatkosuunnitelma, olisi hakeutua oppisopparilla jonnekkin sähkösaneerauksia tms. tekevään yritykseen, ja kun saa tarpeeksi papereita / lupia niin sitten jotain omaa yritystä pystyyn. Eniten kiinostaa tällä hetkellä kaikenlainen aurinkopaneeli, tuulivoima, ilmalämpöpumppu tekniikka yms. mihin erikoistuisi..

Ehdotuksia?

Kommentit (14)

Vierailija
ei oikein houkuta 3 vuoden lukio ennenkuin pääsee edes hakeutumaan minnekkään korkeakouluun.
Ei korkeakouluun pääsemiseksi vaadita lukion suorittamista.

Vierailija
KBolt
ei oikein houkuta 3 vuoden lukio ennenkuin pääsee edes hakeutumaan minnekkään korkeakouluun.
Ei korkeakouluun pääsemiseksi vaadita lukion käyntiä.

Tiedustelin joskus 6-7 vuotta sitten helsingin tekusta olisiko mahdollista päästä sisään erikoistapauksena. Minulle vastattiin että korkeakouluihin ei pääse ilman toisen asteen koulutusta.

Vierailija
artsi
KBolt

Tiedustelin joskus 6-7 vuotta sitten helsingin tekusta olisiko mahdollista päästä sisään erikoistapauksena. Minulle vastattiin että korkeakouluihin ei pääse ilman toisen asteen koulutusta.

Eikö avoin yliopisto olekaan avoin?

Vierailija
Horizontal
Eikö avoin yliopisto olekaan avoin?

Ymmärtääkseni on, mutta mikäli luet kysymyksen otsikon uudestaan ja mietit hetken, huomaat että tarkoituksenani on jonkinlainen työpaikaan johtava opiskelu / löytää mielenkiintoinen ammatti.

Tänä päivänä netistä löytyy melkein kaikki maan ja taivaan väliltä, joten haussa ei ole "yleissivistävää" opintoa, sivistän itseäni muutenkin jo tarpeeski lueskelemalla netistä kaikenlaista soopaa.

Vierailija
artsi
KBolt

Olet saanut väärää tietoa.

http://www.chydenius.fi/opetus/tutkinto ... ton-vaylat

https://www.avoin.jyu.fi/tutkinto/vayla ... aatimukset

Vierailija
artsi
Tilanteeni on, että olen toiminut ohjelmistoalalla n. 11-12 vuotta todella monissa projekteissa, jossain välissä pyöritin omaa konsulttiyritystä pk seudulla, mutta sieltä muutettuani 3 vuotta sitten on ura lähtenyt alamäkeen. Palkat ja kaikki on periaatteessa ok, mutta täällä mualla suomessa nuo projektit ovat vähän perseestä, ja yleensä tarjotaan perus ohjelmistosuunnittelijan vakansseja, ja perus koodin nypläys ei enää oikein kiinosta.

Aikoinaan jäi teini vuosina koulut käymättä, olen ihan peruskoulupohjalla, mutta 7 vuotiaasta alkaen olen ollut teknologiasta kiinostunut, 10 vuotiaana osasin kirjoittaa c64:n konekieltä ja jne. 18 vuotiaana ohjelmistotyössä, joten alalle siirtyminen on tapahtunut aika luonnollisesti.

Nyt kuitenkin ei enää kiinosta, ainakaan perusjuttujen näpertely, enemmänkin kiinostaisi isojen linjojen veto (ohjelmistoalalla), joten tässä on mietitty täydellistä alan vaihtoa.

Osaisitteko ehdottaa jotain järkevää, rahaa on säästetty vuosien varrella paljon, ja periaatteessa on kyllä varaa kustantaa oma koulutus täysin uudelle alalla, mutta kun ei ole tuota toisen asteen koulutusta minkäänlaista, niin ei oikein houkuta 3 vuoden lukio ennenkuin pääsee edes hakeutumaan minnekkään korkeakouluun.
Jos löytyisi joku ala, jossa oikeasti pitäisi miettiä ja käyttää päätään, olisi se iso plussa.

Ainoa mikä nyt tässä tulee minulle mieleen, mikä olisi kohtalainen jatkosuunnitelma, olisi hakeutua oppisopparilla jonnekkin sähkösaneerauksia tms. tekevään yritykseen, ja kun saa tarpeeksi papereita / lupia niin sitten jotain omaa yritystä pystyyn. Eniten kiinostaa tällä hetkellä kaikenlainen aurinkopaneeli, tuulivoima, ilmalämpöpumppu tekniikka yms. mihin erikoistuisi..

Ehdotuksia?

----------------------------------------------------

Pääseekö ammattikorkeakouluun ilman toisen asteen tutkintoa? Jos olisin
sinun tilanteessasi, niin hakeutuisin esim. AMK- insinöörikoulutukseen vaik-
ka iltalinjalle johonkin suuntautumisvaihtoehtoon, jossa tuosta ohjelmointi-
kokemuksestasi olisi ( ainakin etäistä ) hyötyä. Päivisin sitten tekisin opintojeni aikana tuolta uudelta opiskelemaltani alalta jotakin työtä, jolla voisi samalla kerätä työharjoittelusta opintoviikkoja tulevaa tutkintoa silmälläpitäen. En kuitenkaan yrittäisi valmistua 3 vaan 5 vuodessa, jonka saa olla kirjoilla, sillä muuten se voisi käydä liian työlääksi.

Jos insinöörikoulutukseen ei pääse, niin opiskelisin ensin teknikoksi.

Petri Sahervo

Jotuni
Seuraa 
Viestejä9534
Liittynyt31.8.2006
artsi

Ehdotuksia?

Voi olla hyvä juttu, jos löydät sellaisen raon, missä sun kokemus ohjelmoinnista on avuksi. Rakenna vaikka sun olemassa olevan osaamisen päälle se uusi juttu.

Oppisopimuskoulutuksessa maksetaan palkkaa, joka voi olla etu.

-

Vierailija

Luulisi, että tuon työkokemuksen saa muutettua nopeasti ammattikoulua vastaavaksi tutkinnoksi muutamalla näytöllä. Jos ei muuta, niin ota itsesi oppisopimukseen omaan firmaasi

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Hyvällä koodilla pääsee töihin. Kertovat...

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Uusimmat

Suosituimmat