Pitääkö jalankulkija päästää tien yli

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Mitä liikennesäännöt sanoo, että pitääkö suoralla tiellä jos menee suojatie, niin pitääkö siitä väistää jalankulkijaa.

Autokoulussa opetettiin että kääntyessä vain risteyksessä pitää jalankulkijoita väistää.

Eri juttu sitten jo on 40km/h nopeusrajoitus niin voi päästää helpostikin yli jos on paljon kulkijoita.

Kommentit (11)

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Mitä liikennesäännöt sanoo, että pitääkö suoralla tiellä jos menee suojatie, niin pitääkö siitä väistää jalankulkijaa.



Jalankulkijalla on aina suojatiellä etuoikeus. Myös kun jalankulkija on selvästi aikeissa astua suojatielle, häntä pitää väistää.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

EV+
Seuraa 
Viestejä770
Liittynyt24.12.2010

Jos jalankulkija on ylittämässä tietä tai aikeissa ylittää tietä tulee autoilijan (ja ilm. mopoilijan) väistää. Sanoo tieliikennelaki.

Varmaan kannattaa sama kuin hirven kanssa eli ottaa sieltä perästäpäin. Tähdätä siis sinnelaitaan mistä se tuli.

Arvasin muuten otsikon tosta vasemmasta palkista luettuani että se on taas tiäremies...

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Ei tarvi päästää, ellei ole karmea vesisade tai minihameinen neiti.

Sääntöjen mukaan jalankulkijalle on "annettava esteetön kulku". Joku tulkitsee tuota siten, ettei suojatietä saa tukkia. Jos siis et ole jalankulkijan edessä, on kulku esteetön. Väistämissäännöt vaihtelevat hyvin paljon paikkakunnittain: jossain jalankulkijaa ei päästetä koskaan yli ja pysähtyminen suojatien eteen aiheuttaisi kolarin, jossain muualla taas jalankulkija voi käytännössä kävellä miten haluaa autojen estämättä. Sitten kun kesällä jommalle kummalle paikkakunnalle tulee turisteja, alkavat mielenkiintoiset ajat.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Denzil Dexter
Ei tarvi päästää, ellei ole karmea vesisade tai minihameinen neiti.

Sääntöjen mukaan jalankulkijalle on "annettava esteetön kulku". Joku tulkitsee tuota siten, ettei suojatietä saa tukkia. Jos siis et ole jalankulkijan edessä, on kulku esteetön. Väistämissäännöt vaihtelevat hyvin paljon paikkakunnittain: jossain jalankulkijaa ei päästetä koskaan yli ja pysähtyminen suojatien eteen aiheuttaisi kolarin, jossain muualla taas jalankulkija voi käytännössä kävellä miten haluaa autojen estämättä. Sitten kun kesällä jommalle kummalle paikkakunnalle tulee turisteja, alkavat mielenkiintoiset ajat.




Älä puhu paskaa. Väistämissäännöt ovat lakiin kirjatut ja kaikkialla samat. Autoilija väistää aina. "Esteettömän kulun" voi tulkita tasan yhdellä tavalla. Jalankulkijan etuoikeudeksi ja autoilijan absoluuttiseksi väistämisvelvollisuudeksi. Jos jalankulkija joutuu tahtomattaan hetkeksikään hidastamaan tai pysähtymään, ei kulku ole esteetön. Jos autoilija kaahaa suojatietä ylittävän jalankulkijan päälle ja jalankulkija sinkoutuu ojaan tai kierähtää konepellin, tuulilasin ja katon kautta katuun, ei kulku silloinkaan ole esteetön.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Kosh

Älä puhu paskaa. Väistämissäännöt ovat lakiin kirjatut ja kaikkialla samat. Autoilija väistää aina. "Esteettömän kulun" voi tulkita tasan yhdellä tavalla. Jalankulkijan etuoikeudeksi ja autoilijan absoluuttiseksi väistämisvelvollisuudeksi. Jos jalankulkija joutuu tahtomattaan hetkeksikään hidastamaan tai pysähtymään, ei kulku ole esteetön. Jos autoilija kaahaa suojatietä ylittävän jalankulkijan päälle ja jalankulkija sinkoutuu ojaan tai kierähtää konepellin, tuulilasin ja katon kautta katuun, ei kulku silloinkaan ole esteetön.




Väitinkö, ettei väistämissääntöjä olisi kirjattu lakiin ja että ne eivät olisi kaikille samat, vai luuletko, että kuulun Perussuomalaiseen puolueeseen?

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Entäpä tilanne kuin pyöräilijät tulee tietäpitkin 30-40 km/h ja törmää suojatiellä ajavaan autoon.

Onko pyöräilijän oma vika kun tulee liian nopeasti kävelytietä tai pyörätietä pitkin. Tuskin poliisi tälläisessä tilanteessa ketään syyttää jos pyöräilijä törmää autoon. Onhan se polkupyöräkin kulkuväline.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Denzil Dexter

Väitinkö, ettei väistämissääntöjä olisi kirjattu lakiin ja että ne eivät olisi kaikille samat, vai luuletko, että kuulun Perussuomalaiseen puolueeseen?

Väitit:
Denzil Dexter

Väistämissäännöt vaihtelevat hyvin paljon paikkakunnittain

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Entäpä tilanne kuin pyöräilijät tulee tietäpitkin 30-40 km/h ja törmää suojatiellä ajavaan autoon.



Riippuu siitä, onko suojatie pyörätien jatke, ja onko paikalla väistämisvelvollisuutta osoittavia kärkikolmioita tms. merkkejä.

Mikäli suojatie on sellaisen kevyenliieknteen väylän jatke, jossa pyöräilijällä on oikeus ajaa, ja kyseinen kevyenliikenteen väylä risteää ajoradan kanssa väistämisvelvollisuutta osoittavan kärkikolmion jälkeen ennen ajoradan risteystä, on autoilijalla väistämisvelvollisuus. Tai mikäli autoilija ylittää pyörätien jatkeena toimivan suojatien kääntymisensä jälkeen, on autoilijalla väistämisvelvollisuus suoraan etenevään pyöräilijään nähden.

tiäremiäs

Onko pyöräilijän oma vika kun tulee liian nopeasti kävelytietä tai pyörätietä pitkin.



Nopeusrajoitukset toki koskevat pyöräilijöitäkin, eli jos esim. viereisellä ajoradalla on 40 km/h rajoitus tai vastaava aluerajoitus voimassa, niin kovempaa ajava on ainakin osasyyllinen kolariin. Mutta 40 km/h saa siis tällöin ajaa ellei läsnä ole muita oleellisia seikkoja jotka alentavat suurimman turvallisen nopeuden, tämän päättää sitten poliisi.

Jos kyse on jalankulkuväylästä, ei (aikuinen) pyöräilijä saa ylittää ajorataa suojateitse, vaan pitää taluttaa, eli olla jalankulkija. Ei itse asiassa saisi edes pyöräillä sillä väylällä vaan pitäisi siirtyä ajodaralle.

tiäremiäs

Tuskin poliisi tälläisessä tilanteessa ketään syyttää jos pyöräilijä törmää autoon. Onhan se polkupyöräkin kulkuväline.



Ilman muuta syyllinen selvitetään aina. Vähintäänkin vakuutusyhtiöiden vaatimuksesta. Maksaja pitää saada selville.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Kosh
Denzil Dexter

Väitinkö, ettei väistämissääntöjä olisi kirjattu lakiin ja että ne eivät olisi kaikille samat, vai luuletko, että kuulun Perussuomalaiseen puolueeseen?

Väitit:
Denzil Dexter

Väistämissäännöt vaihtelevat hyvin paljon paikkakunnittain



Olet oikeassa; olisi pitänyt kirjoittaa "väistämiskäytännöt". Noita voi tietysti leveällä tulkinnalla pitää myös väistämissääntöinä, koska väistäminen toimii noilla viidakon laeilla ja on paikkakuntakohtainen.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Kosh
tiäremiäs
Entäpä tilanne kuin pyöräilijät tulee tietäpitkin 30-40 km/h ja törmää suojatiellä ajavaan autoon.



Riippuu siitä, onko suojatie pyörätien jatke, ja onko paikalla väistämisvelvollisuutta osoittavia kärkikolmioita tms. merkkejä.

Mikäli suojatie on sellaisen kevyenliieknteen väylän jatke, jossa pyöräilijällä on oikeus ajaa, ja kyseinen kevyenliikenteen väylä risteää ajoradan kanssa väistämisvelvollisuutta osoittavan kärkikolmion jälkeen ennen ajoradan risteystä, on autoilijalla väistämisvelvollisuus. Tai mikäli autoilija ylittää pyörätien jatkeena toimivan suojatien kääntymisensä jälkeen, on autoilijalla väistämisvelvollisuus suoraan etenevään pyöräilijään nähden.

tiäremiäs

Onko pyöräilijän oma vika kun tulee liian nopeasti kävelytietä tai pyörätietä pitkin.



Nopeusrajoitukset toki koskevat pyöräilijöitäkin, eli jos esim. viereisellä ajoradalla on 40 km/h rajoitus tai vastaava aluerajoitus voimassa, niin kovempaa ajava on ainakin osasyyllinen kolariin. Mutta 40 km/h saa siis tällöin ajaa ellei läsnä ole muita oleellisia seikkoja jotka alentavat suurimman turvallisen nopeuden, tämän päättää sitten poliisi.

Jos kyse on jalankulkuväylästä, ei (aikuinen) pyöräilijä saa ylittää ajorataa suojateitse, vaan pitää taluttaa, eli olla jalankulkija. Ei itse asiassa saisi edes pyöräillä sillä väylällä vaan pitäisi siirtyä ajodaralle.

tiäremiäs

Tuskin poliisi tälläisessä tilanteessa ketään syyttää jos pyöräilijä törmää autoon. Onhan se polkupyöräkin kulkuväline.



Ilman muuta syyllinen selvitetään aina. Vähintäänkin vakuutusyhtiöiden vaatimuksesta. Maksaja pitää saada selville.




Kärkikolmio oli vasta suojatien jälkeen, eli osoitti tielle missä menee autoja eikä ennen pyörätietä tai sitä suojatietä missä pyöräilijä meni.

Vierailija

On pikkukaupunkeja joissa kolme autoa risteyksessä jumittuu ns. passiivisen aggressiivisuuden vuoksi. Tietä ylittävää jalankulkijaa voi siellä autoilija kiihdyttäen lähestyä ja huutaa muistutuksen suojatien käytöstä. Jokaisessa paikassa on sille ominainen ajokulttuuri. Tuollainen joukko miljoonakaupungissa aiheuttaisi sen ettei liikenne sen koomin toimisi ja autot ruostuisivat paikoilleen siihen mihin ne jumittuivat.

Uusimmat

Suosituimmat