Maalarin valkolakan ruiskumaalaus, ohenne???

Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Onko immeisillä kokemusta maalarin valkolakan ruiskumaalauksesta. Eli mitä ohennetta siihen olisi hyvä käyttää. Itse olen ruiskulla maalannut lähinnä automaaleja ja Miranolia.
Maalihan on alkydimaalia, tyyliin miranol, joka ainakin ohennetaan ihan vain tärpätillä.

Tuotakin maalia on tehty myös sapraypulloon, tosin taitaapi olla akryyliä, joka kulkee vain samalla kauppanimellä...

Pinnasta tulee saada näet tarpeeksi siisti, pohjatyöt on tehty tyyliin hionta->pohjaväri ->pakkeli-> 4 kerrosta pensselillä sitten pitkällä höylällä 60 paperilla ->120 paperilla -> 240 paperilla.
Itse maalihan on itsestään tasoittuvaa ja oikein peittävää. Eli se on paljon paljon anteeksiantavampaa kuin automaalit, joilla olen ruiskulla tottunut maalaamaan. Niin ja väriä on tarpeeksi kyllä ennestään, ainoastaan pinta on hakusessa. Silleen "töpöttämällä" superloonilla tuli jo melkein. Mutta kun hakusessa on enemmänkin "pianolakan tyyppinen", mutta enemmän matta. Eli siis oikein helskutann tasainen pinta täytyy saada. Ainakin 2-k akrlyyleillä hyvään pintaan sellaisen osaan maalata. Ja alkydit on helpompia maalattavia, eivät valu yhtä helposti ja pieni appelssiinipinta tasoittuu itsekseen.

Ai niin maalauksen kohteena on kaiutinkotelot. Ja niihin täytyy saada "tehdaspinta".

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Kommentit (4)

Vierailija
Maalihan on alkydimaalia, tyyliin miranol, joka ainakin ohennetaan ihan vain tärpätillä.
Itse itseäsi opastaen tiesitkin jo vastauksen. Muuta ohenninta et voi käyttää.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Joku perusohenne on hyvä, mitä nyt yleensä käytetään ja jos sitten ei ohjeissa erikseen mainita mitään.

Kannattaa viskositeetti olla kunnossa, eli jos valuu mittakupista 25 sekunttia niin on hyvää. Jos ei ole sellaista kuppia niin voihan sitä silmämääräisesti ohentaa.

mh jkl
Seuraa 
Viestejä25
Liittynyt6.1.2010

ruiskulla jos vedät niin käytä ruiskuonennetta (1032) saat huomattavasti siistimmän pinnan ja ei valu lähellekkään yhtä helposti kuin tärpätillä ohennettu. lisäksi kuivuu yli puolet nopeammin.

ruiskuohenne käy yleensä kaikille tärpätti ohenteisille maaleille.

Uusimmat

Suosituimmat