Ei nukuta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Joka yö jo pari viikkoa olen heränny kahdelta tai kolmelta enkä ole nukkunut sen jälkeen. Alkaa jo vähän ärsyttämään! Ei mua edes väsytä, ei nyt aamuyöllä eikä päivällä, mutta iltoja en meinaa pysyä hereillä. Joskus aikaisemmin kun mulla oli tätä samaa mä pääsin siitä eroon kun valvotin itseäni iltaisin niin myöhään kun pystyin, menin nukkumaan joskus kahdentoista aikoihin kun mulla soi kello viideltä. Nukun tuon 5 tuntia heräämättä, ja sitten vähitellen aikaistan nukkumaan menoa noin 15 minuutilla kerrallaan. Tämä kyllä toimii, mutta on aika rankkaa. Nyt ajattelin aina nousta ylös, juoda kahvit ja syödä aamupalan aivan kuin mun oliski pitäny jo nousta. Ehkä mun kroppa kohta tajuu että kannattais nukkua aamuisin vähän pidempään. Ei vaan ole tähän aikaan oikein mitään tekemistä..

Sivut

Kommentit (17)

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32622
Liittynyt6.12.2009
Assik
Joka yö jo pari viikkoa olen heränny kahdelta tai kolmelta enkä ole nukkunut sen jälkeen. Alkaa jo vähän ärsyttämään! Ei mua edes väsytä, ei nyt aamuyöllä eikä päivällä, mutta iltoja en meinaa pysyä hereillä. Joskus aikaisemmin kun mulla oli tätä samaa mä pääsin siitä eroon kun valvotin itseäni iltaisin niin myöhään kun pystyin, menin nukkumaan joskus kahdentoista aikoihin kun mulla soi kello viideltä. Nukun tuon 5 tuntia heräämättä, ja sitten vähitellen aikaistan nukkumaan menoa noin 15 minuutilla kerrallaan. Tämä kyllä toimii, mutta on aika rankkaa. Nyt ajattelin aina nousta ylös, juoda kahvit ja syödä aamupalan aivan kuin mun oliski pitäny jo nousta. Ehkä mun kroppa kohta tajuu että kannattais nukkua aamuisin vähän pidempään. Ei vaan ole tähän aikaan oikein mitään tekemistä..




Jos haluat tietää kehon vireystilat päivän aikana niin mittaa vaikka tunnin välein kehon lämpotila ja piirrä käyrää, Korkeammat lämpotilat, korkeampi vireystaso eli näet samalla missä kohti on paivän parhaimman suorituskyvyn ajat sekä psyykkisesti että fyysisesti. Aikoinaan mittailin mielenkiinnosta ja lämpotila vaihtelee jopa yli asteen päivän korkeimman matalimman välillä, esim iltapivällä tuli asteen droppi klo 14-15 välillä,(siihen aikaväliin ei kannata järjestää mitään vaativaa puuhaa) Vastasi aikaisen aamun lukuja ja siitä nousi klo 19 -22 ja uudelleen alas.. Jos näyttää että koehon lämpotila on suhteellisesti korkea näin aikaisin aamulla niin silloin se on "luonnolista herätä" noin aikaisin..Sitä pitää sitten alkaa siirtämään myähäisempään eli sinnitellä illasta pidempään ennen nukkumaan menoa jne..estää valon pääsy aamulla herättämään ja siirtämään kehon rytmejä liian aikaiseen. Valolla on iso merkitys kehon rytmien säätelyssä.

PS itse en ole herännyt liian aikaisin, olen vain eri aikavyohykkeellä

mielestäni urheilijoiden ja vaativaa aivotyotä tekevien kannatais tarkistaa omat parhaan suorituskyvyn ajat kehon lämpotilan mittauksella ja painottaa vaativat suoritukset korkeimman vireystilan aikoihin ja ottaa lunkisti alhaisemman vireystilan aikoina.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32622
Liittynyt6.12.2009
Assik
Joka yö jo pari viikkoa olen heränny kahdelta tai kolmelta enkä ole nukkunut sen jälkeen. Alkaa jo vähän ärsyttämään! Ei mua edes väsytä, ei nyt aamuyöllä eikä päivällä, mutta iltoja en meinaa pysyä hereillä. Joskus aikaisemmin kun mulla oli tätä samaa mä pääsin siitä eroon kun valvotin itseäni iltaisin niin myöhään kun pystyin, menin nukkumaan joskus kahdentoista aikoihin kun mulla soi kello viideltä. Nukun tuon 5 tuntia heräämättä, ja sitten vähitellen aikaistan nukkumaan menoa noin 15 minuutilla kerrallaan. Tämä kyllä toimii, mutta on aika rankkaa. Nyt ajattelin aina nousta ylös, juoda kahvit ja syödä aamupalan aivan kuin mun oliski pitäny jo nousta. Ehkä mun kroppa kohta tajuu että kannattais nukkua aamuisin vähän pidempään. Ei vaan ole tähän aikaan oikein mitään tekemistä..



Viilennysmyssyä päähän

http://www.tiede.fi/uutiset/4344/viilen ... ttomuuteen

Vierailija

Heh, olisko tosta apua? Mitä jos aivot jäätyy? Kuinkahan tuo pysyy viileänä koko yön, pitääkö siinä laittaa töpseli seinään?

Viime yönäkin heräsin, kahdelta. Ajattelin ensin että nousisin ylös, mutta on niin kovat univelat jo että sitä on aivan rättipoikki vaikka ei yhtään nukuta. Vaivuin tunniksi, juuri ennen kellon soittoa omituiseen valveuneen jossa tiesin olevani hereillä ja tajusin ympäristöni mutta näin unia. Aika outoa.. No ehkä nyt viikonloppuna saa nukuttua paremmin.

Vierailija

Syötkö paljon Deetä, tai oletko paljon auringossa? Minulla runsas deen saanti on suoraanverrannollinen unettomuuteen! Kuten nyt kuvasta näkyy, en saa unta.En ole viime kuukausina paljon Deetä nauttinut, tulin kipeeksi, otin pajon Deetä=unettomuus

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Itseä on alkanut vaivaamaan seuraava:
Menen n. 0.00nukkumaan. Herään n. 3.00-4-00 palloilen n. tunnin tai pari ympäriinsä kun en saa unta. Lopulta väsymyksestä nukahdan ja herään normaalisti. Tätä on jatkunut piiiitkään.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Vierailija
HPL
Syötkö paljon Deetä, tai oletko paljon auringossa? Minulla runsas deen saanti on suoraanverrannollinen unettomuuteen! Kuten nyt kuvasta näkyy, en saa unta.En ole viime kuukausina paljon Deetä nauttinut, tulin kipeeksi, otin pajon Deetä=unettomuus




Itseasiassa syön normaalisti D-vitskuja noin 80 yksikköä päivässä, mutta nyt kesällä olen alentanut annostusta roimasti koska olen paljon ulkona ja en mielestäni tarvitse D-lisää. Ehkä mä nostan taas annostuksen takaisin normaaliin jos se auttais. Voi olla että mulla on tasot laskenu alas liian nopeasti ja unirytmi mennyt sekaisin sen takia.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
Assik
HPL
Syötkö paljon Deetä, tai oletko paljon auringossa? Minulla runsas deen saanti on suoraanverrannollinen unettomuuteen! Kuten nyt kuvasta näkyy, en saa unta.En ole viime kuukausina paljon Deetä nauttinut, tulin kipeeksi, otin pajon Deetä=unettomuus




Itseasiassa syön normaalisti D-vitskuja noin 80 yksikköä päivässä, mutta nyt kesällä olen alentanut annostusta roimasti koska olen paljon ulkona ja en mielestäni tarvitse D-lisää. Ehkä mä nostan taas annostuksen takaisin normaaliin jos se auttais. Voi olla että mulla on tasot laskenu alas liian nopeasti ja unirytmi mennyt sekaisin sen takia.

Et ole ajatellut käyttää hetken ajan unilääkettä, jotain mietoa sellasta? Luin jostain että näissä uusissa moderneissa unilääkkeissä on sellasia molekyylejä jotka eivät toimi kuin tyrmäystipat, vaan päinvastoin antavat ihan rauhallisen unen, eikä niihin tietenkään jää kiinni. Voisikohan tällanen kokeilu antaa joitain vinkkejä unettomuuteesi.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Vierailija

Mä en haluais käyttää mitään keinotekoista tapaa hoitaa tätä unettomuutta. Pelkään että se voi johtaa siihen että joka kerta kun on vaikea saada nukuttua niin tartun vaan purkkiin enkä sitten enää lopulta osaa nukkua ilman. Vaikka unilääke ei aiheuttaisikaan mitään fyysistä riippuvuutta niin siitä voi silti tulla ongelma jos tuntuu siltä että niihin joutuu turvautumaan aina vaan useammin. Mutta jos tämä unettomuus jatkuu pidempään eikä mikään muu auta niin kyllä mun on pakko kokeilla sitäkin. Ei näin voi kovin kauan jatkaa, 5 tunnin yöunet ei riitä mitenkään. Mutta mä ensin alan taas syömään D-vitamiinia, jos viikon kuluttua vielä valvon niin mietin sitten uudestaan.

Vierailija
Assik
Mä en haluais käyttää mitään keinotekoista tapaa hoitaa tätä unettomuutta. Pelkään että se voi johtaa siihen että joka kerta kun on vaikea saada nukuttua niin tartun vaan purkkiin enkä sitten enää lopulta osaa nukkua ilman. Vaikka unilääke ei aiheuttaisikaan mitään fyysistä riippuvuutta niin siitä voi silti tulla ongelma jos tuntuu siltä että niihin joutuu turvautumaan aina vaan useammin. Mutta jos tämä unettomuus jatkuu pidempään eikä mikään muu auta niin kyllä mun on pakko kokeilla sitäkin. Ei näin voi kovin kauan jatkaa, 5 tunnin yöunet ei riitä mitenkään. Mutta mä ensin alan taas syömään D-vitamiinia, jos viikon kuluttua vielä valvon niin mietin sitten uudestaan.



No lääkkeitä ei nykyään edes välttämättä kovin helposti saa. Ekalla kerralla saat ihan terveellisen listan, joka on ihan viisas, mutta vituttaa jos lääkkeitä on hakemassa. Listassa puhutaan liikunnasta, alkoholista ja sen sellaisesta mikä uneen tiedetysti vaikuttaa. Kannattaa etsiä se sama lista intternettistä vaikka googlella. Unettomuus itsehoito tms, keksit varmaan itsekin.

Mutta ihan alkuun kannattaa miettiä että kuinka paljon istuu koneella ja kuinka paljon harrastaa liikuntaa. Kofeiinin, sokerin ja alkoholin käyttöä kannattaa myös miettiä varsinkin lähellä nukkumaan menoa. Parasta tietenkin että istuisi koneella alle kolme tuntia päivässä, harrastaisi kolme neljä kertaa liikuntaa viikossa ja välttelisi sokeria, alkoholia ja kofeiinia. Sekin kannattaa tsekata että onko huolia tai stressiä. Tuo aamuyöstä herääminen on aika klassinen masennuksen oire että kannattaa miettiä kärsiikö siitä. Se kertoo että elimistö on yliviereystilassa eikä enää oikein osaa nukkua tämän vuoksi.

Jos on jokin liikuntarutiini niin perusmoka onkai unettoman yön jälkeen viettää sellainen rauhallinen päivä ja välttää mitään raskaampaa toimintaa. Tämä näkyy sitten illalla väsymyksen puutteena.

Vierailija

Jollei nukuta, niin käytä asia hyödyksi.
Lue esim. haluamiasi kirjoja.
Pahin tilanne on, että "kärsit" asiasta turhaan.
Jos unenpuute vaivaa, niin sitten asia on toinen.

Vierailija

Pidä nukkumisrytmi samana. Tunti ennen nukkumaanmenoa ala tekemään iltarutiineja, pese hampaat yms. Tuuleta huone missä nukut ja pidä se pimeänä.
Jos et saa puolessa tunnissa unta, nouse ylös, lue vaikka kirjaa 20 minuuttia ja kokeile uudestaan unta.

Mua on auttanut se, että pidän ikkunaa auki hetken aikaa. Ja mahallaan nukkuminen auttaa kanssa, toisaalta en tiedä onko se sitten yksilöllistä... Vaikeinta mulla nukkumisessa on kyllä se, että tajuan unen rajamailla että olen nukahtamassa ja herään siihen kun ajattelen: "Jes! Kohta nukahdan!"

On kyllä ihan anuksesta jos ei saa unta, eikä ne lääkkeetkään ole hyvä vaihtoehto unensaannille %-(

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
Assik
Mä en haluais käyttää mitään keinotekoista tapaa hoitaa tätä unettomuutta. Pelkään että se voi johtaa siihen että joka kerta kun on vaikea saada nukuttua niin tartun vaan purkkiin enkä sitten enää lopulta osaa nukkua ilman. Vaikka unilääke ei aiheuttaisikaan mitään fyysistä riippuvuutta niin siitä voi silti tulla ongelma jos tuntuu siltä että niihin joutuu turvautumaan aina vaan useammin. Mutta jos tämä unettomuus jatkuu pidempään eikä mikään muu auta niin kyllä mun on pakko kokeilla sitäkin. Ei näin voi kovin kauan jatkaa, 5 tunnin yöunet ei riitä mitenkään. Mutta mä ensin alan taas syömään D-vitamiinia, jos viikon kuluttua vielä valvon niin mietin sitten uudestaan.

Ymmärrän hyvin vastenmielisyytesi turvautua lääkkeisiin, niin itsekkin koen. Kyllä lääkkeet silti monesti ovat ihan hyvä vaihtoehto päästä jostain vaivasta eroon, ilman antibioottilääkkeitä esimerkiksi aika moni hemmo olisi potkaissut täällä jopa tyhjää, noin niinkuin kärjistetysti. Kannustan kyllä kokeilemaan unilääkettä (tai jotain vastaavaa, en ole lääkäri) vaikkapa vain yhtenä yönä, ilman sen kummempia paineita siitä että pitäisi popsia pillereitä maailman tappiin asti.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Vierailija

Mun työpaikalla on tapahtunut isoja muutoksia ja mun työtehtävät on vaihtunut kokonaan uusiin, ja tätä olen vähän stressannut vapaa-ajallakin, mutta en mitenkään kauhean paljon. Uusi työ on mielenkiintoinen ja pidän siitä paljon enemmän kun vanhasta työstäni, muutos on pelkästään positiivinen. Mutta voihan tämä johtua siitäkin että vastuuta on tullut lisää ja se vähän aiheuttaa stressiä. En kyllä mieti työasioita kun herään, en usko että se mua valvottaa. Muuten mun elämänrytmi on aika säännöllinen ja elän terveellisesti vaikken kauheasti harrastakkaan liikuntaa.

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010

Aika normaalilta kuulostaa tähän aikaan vuodesta.
Jos vielä vaivaa niin koita jättää D-vita pois kokonaan ihan muutamaksi päiväksi ja katso mitä tapahtuu, jos auttaa niin titraa ylöspäin pikkuhiljaa. Liiku. Älä syö 3-4h ennen nukkumaanmenoa.

Astronomy

... Luin jostain että näissä uusissa moderneissa unilääkkeissä on sellasia molekyylejä jotka eivät toimi kuin tyrmäystipat, vaan päinvastoin antavat ihan rauhallisen unen, eikä niihin tietenkään jää kiinni. ....

Mitähän tällaiset unilääkkeet ovat? Kiinnostaa kovin ja luulisin että täyttä valetta.
Tietääkseni kaikki virallisesti unilääkkeiksi kutsutut aineet vaikuttavat heikentävästi unenlaatuun ja aiheuttavat riippuvuutta.
Ennemmin Ataraxia, melatoniinia tai vaikka Remeronia kuin unilääkkeitä. Taidan hieman toistaa itseäni.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat