Onko internetin käyttösi muuttanut yleistietosi rakennetta?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ennen internetin voittokulkua viimeisen 10 vuoden aikana luin paljon kirjoja ja lehtiä sekä katsoin televisiota, mutta nykyisin television katseluni on loppunut lähes täysin, ja paperisia kirjojakaan en lue enää joka viikko.Ehkä siksi minulla on tunne, että tietämieni asioiden järjestys on muistissani jollakin tavalla muuttunut. Tämä voi tietysti osittain johtua jo sen määrän lisääntymisestä vuosien kuluessa ja mielenkiinnonkohteideni osittaisesta muuttumisesta, mikä ei niinkään ole yhtä kiinnostavaa kuin se, millainen tietämykseni olisi ilman toista vuosikymmentä kestänyttä päivittäistä netin käyttöäni. Tähän äänestykseen "saat" vastata vain, jos olet 30- vuotias tai vanhempi, ja olet käyttänyt nettiä keskimäärin päivittäin viimeisen 10 vuoden aikana.

Petri Sahervo

Kommentit (7)

Vierailija

Millä tavalla internet on järjestäytyneempi, kuin esimerkiksi kirjasto? Internet kyllä avaa erilaisia aiheita paljon laajemmin, koska kirjastostakaan harvemmin tulee huvikseen lainanneeksi tietokirjoja, jotka ovat yleensä vanhempaa sorttia. Mutta nettiä tulee selailleeksi aika lailla kauttaaltaan.

Vierailija

No, netissä pysyy ainakin tilanteen tasalla, ja uutisia voi tarvittaessa tarkistaa ja verrata nopeasti useista eri lähteistä.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Edelleen tulee raahattua kirjastosta tiiliskiviä. Sillä kirjoihin tulee paneuduttua syventyneesti. Nettiselailu on vaan selailua. Tiiliskivet <3

Se ei ole kirja eikä mikään, joka painaa alle kilon.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

Itse olen ajoittain hirveän lyhytjänteinen ja keskittymiskyvytön. Jos ei olisi nettiä, en saisi niin helposti kaivettua esiin haluamaani olennaista tietoa. Toisaalta taas jos oikein addiktoituu tähän moterniin tiedonvälitykseen, niin se vain lisää lyhytjänteisyyttä. Olen varma, että se vaikuttaa aivoihin jollakin tasolla. Eikä aina niin positiivisestikaan, vaikka helpottaakin tiedonsaantia impulsiivisuudesta kärsiville

Vierailija
Dredex
Millä tavalla internet on järjestäytyneempi, kuin esimerkiksi kirjasto? Internet kyllä avaa erilaisia aiheita paljon laajemmin, koska kirjastostakaan harvemmin tulee huvikseen lainanneeksi tietokirjoja, jotka ovat yleensä vanhempaa sorttia. Mutta nettiä tulee selailleeksi aika lailla kauttaaltaan.

Internet tuskin on vain järjestäytyneempi, vaan myös järjestyneempi sillä tavoin, että yhden asian tiedoille usein löytyy muutama keskeinen osoite. Internet on myös täynnä epämääräisyyksiä, mutta ne eivät välttämättä näy osoitteita hyvistä kokoelmista ( esim. makupalat linkkikirjasto ) hakukoneilla etsiville.

Onko muuten hakukoneiden käytön vaikutuksita aivotoimintoihin tehty tieteellisiä tutkimuksia ja julkaistu populaareja kirjoituksia?

Petri Sahervo

Vierailija
gigi
Itse olen ajoittain hirveän lyhytjänteinen ja keskittymiskyvytön. Jos ei olisi nettiä, en saisi niin helposti kaivettua esiin haluamaani olennaista tietoa. Toisaalta taas jos oikein addiktoituu tähän moterniin tiedonvälitykseen, niin se vain lisää lyhytjänteisyyttä. Olen varma, että se vaikuttaa aivoihin jollakin tasolla. Eikä aina niin positiivisestikaan, vaikka helpottaakin tiedonsaantia impulsiivisuudesta kärsiville

--------------------------

Eikö juuri tuo lyhytjänteisyys ole jotakin, jota vastaan voi tiedon tasolla taistella? Eihän koulussäkaan asioita käsitellä kuin 45 minuutin jaksoissa, ja siitäkin voi ottaa neljäsosan pois yleisen hälinän takia. Kouluilla on pitkä perinne, ja lapsen voivat olla lyhytjänteisiä, mutta eikö aikuistenkin ole ainakin toisinaan hyvä olla? Vaikka lukisit tuntikausia jotakin kirjaa, niin siinä voidaan silti ajatuksen tasolla matkustaa tilanteesta toiseen, ja saatat kuitenkin ajatella, että kyseessä on varsin pitkäjänteistä ja keskittynyttä puuhaa. Mielestäni pitkä-
lyhytjänteisyys on toisinaan olemassa vain sanallisena vastakkainasetteluna!

Petri Sahervo

Uusimmat

Suosituimmat