Kännykän aurinkolaturin tekniikka ja käyttö

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sain lahjaksi aurinkopaneelin - tosin pienen - mutta kuitenkin, kännykkälaturin. Miten tuollainen aurinkolaturi oikeastaan toimii?

Siinä on pienessä tilassa aurinkopaneeli, joka lataa akkua laitteen sisällä. Kun puhelimesta (tai muusta laitteesta) alkaa akku loppua, niin tuolla laitteella akun voi ladata uudelleen. Vai voiko? Sähkötieteen opinnoistani on jo liian kauan aikaa ja muisti alkaa muutenkin hapertua, joten auttakaas vahän.

Olen ladannut aurinkoakun täyteen ja puhelimeni akku on tyhjä. Nyt liitän aurinkoakun puhelimeeni. Mitä tapahtuu? Sähkövaraus alkaa siirtyä aurinkolaturista puhelimeni akkuun.

Kun molemmissa on saman verran "latausta", niin transaktio loppuu. Aurinkoakku ei tyhjennä itseään, vaan asettuu vain tasapainotilaan puhelimen akun kanssa. Jos käytän kännykkää, aurinkoakku siihen kytkettynä, niin puhelimen akku purkaa itseään ja samalla "latausta" siirtyy aurinkoakusta kännykän akkuun. Akut on kytketty sarjaan?

Menikö edellisessä päättelyssä jotain poskelleen?

Mitä tuollainen akkujen kytkeminen vaikuttaa puhelimen akkuun? Vanha puhelin ja vanha akku (3v), mutta pitää latauksensa todella hyvin ja olen pitänyt huolen siitä, että akku on ladattu vasta kun se on kunnoilla tyhjentynyt, vaikka en tiedä, onko sillä nykyisin sen suurempaa merkitystä. "Laiskiistuuko" akku tuollaisen aurinkolaturin käytön myötä? Voiko sitä turvallisesti käyttää? Sopiiko se tehokäyttäjälle?

Kummalle lahjoitan sen, isälleni vai pojalleni? Isäni unohtelee akun latauksen ja tuollainen lisälaite voisi olla hyödyllinen (ainakin aurinkoisena kesänä) ja poikani on kännykän tehokäyttäjä (luonnollisesti).

Onko siitä hyötyä vai haittaa? Käyttötarkoituksen ja taloudellisuuden huomioon ottaen? Heikentääkö se kännykän akun kestoa eli ei? Kokemuksia?

Kommentit (5)

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

itselläni on 3500ma lisäakku jolla lataan jos sattuu loppumaan akku puhelimesta. Muistelisin että lisäakun jännite on 6V. Pari kertaa saa akun ladattua täyteen. Pariin kertaan olen kennot vaihtanut kannettavaan laturiin ja on ollut rapiat kymmenen vuotta minulla. Tarkkaa toimintaperjaatetta en tiedä.

Lisälaitteeksi olisi aikoinaan saanut myös latauskennon mutta olisi maksanut saman verran kuin mitä itse laturi. Jos oikein ymmärsin toimi akuston lataus hakkurilla joka nosti aurinko kennon jännitteen akun lataukseen vaaditulle tasolle.

Ei ole ainakaan itsellä vaikuttanut puhelimen akun kestävyyteen vaikka latailen miten sattuu. Yleensä on laturissa jokainen yö lähes poikkeuksetta. Puhelin lähtee vaihtoon kun akussa loppuu poveri käyttötavoillani aika yleensä kaksi tai kolme vuotta.

Mitä olen katsonut näitä nykyisiä kennolaturivehkeitä on niissa vaatimaton kenno versus akkukapasiteetti. Käytännössä parin päivän auringonpaisteessa saa laturin akun täyteen. Nämä ovat olleet muutaman kympin vehkeitä joten ei niiltä suuria ole edes voinut odottaa.

toisen polven pilkkuvirhe

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
Phony
... Akut on kytketty sarjaan?

Menikö edellisessä päättelyssä jotain poskelleen?...

Ei vaan rinnan.

Kyllä.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Vierailija

Siellä on sisällä hieman tätä muistuttava piiri, joka pumppaa sen toisen akun tyhjäksi.

Tässä sovelluksessa sitä käytetään sytyttämään ledi jonka kynnysjännite on yli 3 volttia siten, että se käyttää akun/pariston tyhjäksi asti.

Periaatteessa ledin tilalla voisi olla akku, joka siten täyttyisi vaikka sitä lataavan jännitelähteen jännite olisi alempi. Tietysti tarvitaan myös joku regulaattori väliin jotta jännite ei nouse määrättömiin.

Vierailija

Minäkin ostin Clas Ohlsonilta tuollaisen aurinkolaturin mökille. En ole lukenut sähköoppia minäkään lukion jälkeen, mutta näyttää toimivan laturi silti.

Ajatelkaas kuinka hankalaa olisikaan, jos laitteiden toiminta pitäisi aina ymmärtää ennekuin ne rupeaisivat toimimaan... Siinä ottaisi monesti päähän itseä fiksumpi naapuri, jos ruohonleikkurikin toimisi vain aidan väärällä puolella.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Lainaan ketjua

Nyt puri aurinkopaneelikärpänen ihan tämän ketjun vuoksi. Ajattelin laittaa piilopirtille paneelin, diesel- 12V ja bensasähkön 230V lisäksi.

Kannattaisiko ostaa valmis paketti? Hintaa ja turhaa tilpehööriä niissä on.

Joku 30-100W paneeli, 1 akku, säädin ja kytkentäohje.

- Ubi bene, ibi patria -

Uusimmat

Suosituimmat