Ruisleipä terveellistä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ruisleipää on pidetty perinteisesti hyvin terveellisenä suomalaisena ruokana. On kuitua ja hivenaineita. Karppaajat ja gluteenin ongelmien tiedostajat ovat varmaankin eri mieltä.

Tässä Verkkolehden juttu suomalaisista superruuista. Olisikohan ilman ruisleipääkin tullut hyviä tuloksia?

Tuore väitöstutkimus osoittaa, että ruisleivän, rasvaisen kalan ja mustikoiden nauttiminen saa aikaan hyvin merkittäviä ja terveyden kannalta edullisia muutoksia veren rasvoissa.

Terveystieteiden maisteri Maria Lankisen väitöstutkimuksessa sovellettiin moderneja metabolomiikan tutkimusmenetelmiä, joilla voidaan tarkastella yhtäaikaisesti yli 350 erilaisen rasvamolekyylin pitoisuuksia veressä.

Lankisen väitöskirjatyön tutkimuksissa henkilöt, joilla oli suurentunut riski esimerkiksi tulehdukseen ja tyypin 2 diabetekseen sairastumiseen, söivät ruisleipää, rasvaista kalaa sekä mustikoita 8-12 viikon ajan. Verrokkihenkilöt puolestaan välttivät näitä ruokia ja korvasivat esimerkiksi ruisleivän valkoisella vehnäleivällä.

Lankinen selvitti myös runsaskuituisen ruisleivän vaikutuksia lipidomiikkaprofiilin ohella noin 200 muuhun aineenvaihduntatuotteeseen. Hänen mukaansa ruisleipä oli yhteydessä kylläisyydentunnetta parantaviin aineenvaihduntatuotteisiin.

http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id...

Mitä ruisleivästä pitäisi ajatella? Minulla ainakin tuppaa helposti syötyä leipää aina liikaa, jos syön.

Sivut

Kommentit (36)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Kai se on vain vähemmän myrkyllistä kuin vehnäleipä. Tuskin kuitenkaan terveellistä. Näiden tutkimusten juju on aina se että verrataan leipiä, muttei verrata leivättömyyteen. Se kai ei ole edes mikään vaihtoehto heille, eikai nyt ilman leipää voi elää.. näistä sitten tehdään ihmeellisiä johtopäätöksiä että ruisleipä olisi super terveellistä, kun todellisuudessa voidaan päätellä vain se että se on vehnäleipää parempi vaihtoehto.

くそっ!

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

En löytänyt Lankisen väikkäriä vielä netistä, joten vaikea sanoa tarkemmin. Onhan rukiilla selvähköä eroa mm. vehnään. Outoa onkin, ettei olla korostettu erityisesti vehnän epäterveellisyyttä, vaan lässytetään aina siitä samasta täysjyvästä.

Kuten Grace purkaa kuopiolaista FUNGENUT-tutkimusta, viljoilla on selviä eroja tulehdusgeenien aktivoinnin suhteen.

http://www.kampus.uku.fi/tiedotteet/tie ... 7865354482
http://www.ajcn.org/content/85/5/1417.full
http://drbganimalpharm.blogspot.com/200 ... lates.html

Contrastingly, the high-GI wheat (+oat+potato) diet upregulated 62 genes including those associated with:
-- Stress
-- Oxidative damage
-- Impaired immunity

Eroja näyttää olevan riittävästi, että voitaisiin soitella Lindebergille ja ehdottaa ruokavaliomatsia paleo vs pelkkää rukiita sisältävä Itämeren ruokavalio.

Ruis on ainoa vilja, jota itse (intermittently) käytän silloin tällöin.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

iMuke
Seuraa 
Viestejä1337
Liittynyt13.3.2008
Neonomide
..Eroja näyttää olevan riittävästi, että voitaisiin soitella Lindebergille ja ehdottaa ruokavaliomatsia paleo vs pelkkää rukiita sisältävä Itämeren ruokavalio.

Ruis on ainoa vilja, jota itse (intermittently) käytän silloin tällöin.


I have been miettinyt tuon ruisleivän terveellisyyttä. Syön sitä almost joka päivä but en syö vehnäleipää ollenkaan. Olen always ajatellut, että terveellisempää ruisleipä on after all kuin valkoinen leipä. Mikä lie sitten truth on, mene ja tiedä.

Vierailija

Leipäviljojen vatsareaktioihin totutaan ja koska ne syödään sekaruokana, ei niiden vaikutus erotu niin että alkaisi välttää. Ennen yksi vankilarangaistusmuoto oli "vettä ja leipää". Voi arvata miten geliaatikko sen koki.
Kokeilkaa vetää vettä ja leipää vaikka kolme päivää putkeen.

Kansanperinne ja tuotantorakenne vaatii jatkamaan niiden markkinointia kyseenalaisin keinoin kuten linkittää ne kiistatta terveellisiin ruokiin, kuten aloituksessa.

Turbokameli
Seuraa 
Viestejä890
Liittynyt26.10.2009
Neonomide
En löytänyt Lankisen väikkäriä vielä netistä, joten vaikea sanoa tarkemmin. Onhan rukiilla selvähköä eroa mm. vehnään. Outoa onkin, ettei olla korostettu erityisesti vehnän epäterveellisyyttä, vaan lässytetään aina siitä samasta täysjyvästä.

Kuten Grace purkaa kuopiolaista FUNGENUT-tutkimusta, viljoilla on selviä eroja tulehdusgeenien aktivoinnin suhteen.

http://www.kampus.uku.fi/tiedotteet/tie ... 7865354482
http://www.ajcn.org/content/85/5/1417.full
http://drbganimalpharm.blogspot.com/200 ... lates.html

Contrastingly, the high-GI wheat (+oat+potato) diet upregulated 62 genes including those associated with:
-- Stress
-- Oxidative damage
-- Impaired immunity

Eroja näyttää olevan riittävästi, että voitaisiin soitella Lindebergille ja ehdottaa ruokavaliomatsia paleo vs pelkkää rukiita sisältävä Itämeren ruokavalio.

Ruis on ainoa vilja, jota itse (intermittently) käytän silloin tällöin.




On selvää, että ruis saadaan näyttämään terveelliseltä, kun sitä verrataan raffinoítuun vehnään. Vehnästä ei tee täysjyvää, vaikka se syötäisiin pastana.

Vierailija
Peksa
Ruisleipää on pidetty perinteisesti hyvin terveellisenä suomalaisena ruokana. On kuitua ja hivenaineita. Karppaajat ja gluteenin ongelmien tiedostajat ovat varmaankin eri mieltä.

Tässä Verkkolehden juttu suomalaisista superruuista. Olisikohan ilman ruisleipääkin tullut hyviä tuloksia?

Tuore väitöstutkimus osoittaa, että ruisleivän, rasvaisen kalan ja mustikoiden nauttiminen saa aikaan hyvin merkittäviä ja terveyden kannalta edullisia muutoksia veren rasvoissa.

Terveystieteiden maisteri Maria Lankisen väitöstutkimuksessa sovellettiin moderneja metabolomiikan tutkimusmenetelmiä, joilla voidaan tarkastella yhtäaikaisesti yli 350 erilaisen rasvamolekyylin pitoisuuksia veressä.

Lankisen väitöskirjatyön tutkimuksissa henkilöt, joilla oli suurentunut riski esimerkiksi tulehdukseen ja tyypin 2 diabetekseen sairastumiseen, söivät ruisleipää, rasvaista kalaa sekä mustikoita 8-12 viikon ajan. Verrokkihenkilöt puolestaan välttivät näitä ruokia ja korvasivat esimerkiksi ruisleivän valkoisella vehnäleivällä.

Lankinen selvitti myös runsaskuituisen ruisleivän vaikutuksia lipidomiikkaprofiilin ohella noin 200 muuhun aineenvaihduntatuotteeseen. Hänen mukaansa ruisleipä oli yhteydessä kylläisyydentunnetta parantaviin aineenvaihduntatuotteisiin.

http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id...

Mitä ruisleivästä pitäisi ajatella? Minulla ainakin tuppaa helposti syötyä leipää aina liikaa, jos syön.




Ainakin professori emeritus Herman Adlercreutz kannattaa ruisleivän syöntiä. Onko ruisleipä kovin terveellistä, on tutkittu ja tutkitaan yhä:

http://keho.net/artikkelit/naytaartikke ... kiista-516

http://www.folkhalsan.fi/fi/startsida/T ... -tutkimus/

Tulee vain mieleen että miksi ei vastaavasti puhuta ruispuurosta. Kuitu ja hivenaineethan ovat samat. Vai tuottaako paistaminen siihen jotain terveellistä lisää?

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32677
Liittynyt6.12.2009
Neonomide
En löytänyt Lankisen väikkäriä vielä netistä, joten vaikea sanoa tarkemmin. Onhan rukiilla selvähköä eroa mm. vehnään. Outoa onkin, ettei olla korostettu erityisesti vehnän epäterveellisyyttä, vaan lässytetään aina siitä samasta täysjyvästä.

Kuten Grace purkaa kuopiolaista FUNGENUT-tutkimusta, viljoilla on selviä eroja tulehdusgeenien aktivoinnin suhteen.

http://www.kampus.uku.fi/tiedotteet/tie ... 7865354482
http://www.ajcn.org/content/85/5/1417.full
http://drbganimalpharm.blogspot.com/200 ... lates.html

Contrastingly, the high-GI wheat (+oat+potato) diet upregulated 62 genes including those associated with:
-- Stress
-- Oxidative damage
-- Impaired immunity

Eroja näyttää olevan riittävästi, että voitaisiin soitella Lindebergille ja ehdottaa ruokavaliomatsia paleo vs pelkkää rukiita sisältävä Itämeren ruokavalio.

Ruis on ainoa vilja, jota itse (intermittently) käytän silloin tällöin.




Nostetaan nämä pari kuvaa tähän, pasta näyttää olevan parasta sokeriaineenvaihdunnan kannalta näistä vertailluista.Olisi ollut myos mukava nähdä tavallisen pastan ja "täysjyväpastan" mahdollinen ero.

Vierailija
Tulee vain mieleen että miksi ei vastaavasti puhuta ruispuurosta. Kuitu ja hivenaineethan ovat samat. Vai tuottaako paistaminen siihen jotain terveellistä lisää?



Tuo, resistenttiä tärkkelystä joka edistää hyvää suolistoflooraa. Vastaavasti herkkävatsaisille ei sovi.

Vierailija

Elän käsityksessä, että liukenematon viljakuitu on lähinnä haitallista. Muu kuin se resistentti tärkkelys siis, jota saa mm. jäähdytetystä perunasalaatista, pavuista ja vihreistä (puoliraaoista) banaaneista.

Vierailija

Kokeilkaa vetää vettä ja leipää vaikka kolme päivää putkeen.

Hyväähän se on. Itse juon kuitenkin leivän kanssa mieluummin coca-colaa. Jos siihen saa vielä laittaa lihaa leivän päälle, ja vähän vihanneksia päälle, niin siinähän se on se paras ruoka. Sillä pärjää vaikka kuinka kauan, ja kokemusta on. Viljaa, sokeria, lihaa, ja vähän vihanneksia, siinä on kaikki mitä tarvitsemme runsain mitoin.

Vierailija
Mimei
Elän käsityksessä, että liukenematon viljakuitu on lähinnä haitallista.



Mikä siitä tekee haitallista? Hyötynä ainakin lienee se, että suoli toimii reipppppaammin.

Pelkkä ruisleipä aiheuttaa minulla närästystä, ruisleseellä en ole havainnut tuollaista vaikutusta.

Vierailija
pgm

Kokeilkaa vetää vettä ja leipää vaikka kolme päivää putkeen.

Hyväähän se on. Itse juon kuitenkin leivän kanssa mieluummin coca-colaa. Jos siihen saa vielä laittaa lihaa leivän päälle, ja vähän vihanneksia päälle, niin siinähän se on se paras ruoka. Sillä pärjää vaikka kuinka kauan, ja kokemusta on. Viljaa, sokeria, lihaa, ja vähän vihanneksia, siinä on kaikki mitä tarvitsemme runsain mitoin.
Niin mutta pelkkää leipää ja vettä. Olen itsekkin loihtinut loistavia herkkuja tuoreen ruisleivän päälle. Sitten herkistyin eikä tule mieleenikään enää.

Turbokameli
Seuraa 
Viestejä890
Liittynyt26.10.2009
Mimei
Elän käsityksessä, että liukenematon viljakuitu on lähinnä haitallista.



Kannattaa lukea pitkittäisiä väestötutkimuksia, ne osoittavat viljan liukenemattoman kuidun hyödyllisyyttä. Esim. tästä voi aloittaa:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21321288

Siinä todetaan: "Dietary fiber from grains, but not from other sources, was significantly inversely related to total and cause-specific death in both men and women."

Vierailija

Jos syön leipää, syön vehnätöntä ja täysjyväsellaista. Suosikkini on se Vaasan 100% ruisleipä - paahtoon vain, päälle voita ja jos löytyy, niin hirvenpaistia . Söin tätä noin neljä siivua päivässä silloin, kun laihduttelin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat