Pariutuvatko ihmiset älykkyydeltään samantasoisten kanssa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Se, joka ei usko rakkauteen, vaan luonnonvalintaan, ( siis sukupuolivalintaanko? ), haluaa tarkempaa tietoa tuosta luonnon ominaisuudesta ihmisten keskuudessa. En varmaankaan ole ensimmäinen, joka heittää nettiin ajatuksen laajamittaisesta Darwinin hengessä julkaistujen kirjoitusten vähättelystä ja sivuuttamisesta uskontojen esiinmarssin varmistamiseksi. Ehkä myös siksi silmiini ei ole juurikaan osunut kirjoituksia siitä, tapailevatko älyltään keskimääräiset ( ÄO~100 ) toisiaan, älykkäät ( ÄO~124 ) toisiaan ja erittäin älykkäät ( ÄO~148 ) toisiaan. ( Joidenkin mukaan pakaroiden muotoa tulisi tässä testissä myös tutkia, mutta jätetään se nyt kuitenkin väliin )

JÄTETÄÄN MYÖS MUUT ÄO-ALUEET TÄMÄN TESTIN ULKOPUOLELLE!

Yksi keskihajonta ( eli ÄO-ero 24 pistettä Mensan asteikolla ) on juuri tuo ero, jonka ylittävillä pareilla ei mielestäni EHKÄ ole tulevaisuutta ( vai onko ?)

Seuraavaan äänestykseen "saat" vastata vain, jos tiedät älykkyysosamääräsi vähintään muutaman kotitestin mukaan lasketun keskiarvon tarkkuudella, ja tiedät myös kaikkien seurustelukumppaniesi älykkyysosamäärän suunnilleen samalla tarkkuudella. ( Kaikkein paras tietysti olisi, jos te molemmat olisitte käyneet virallisessa Mensan kokeessa aikuisiällä. ). He ( siis kumppanisi ) ovat joko kertoneet sen sinulle ( sinulla ei ole syytä olettaa heidän valehdelleen! ), näyttäneet sinulle todistuksen siitä, tai tiedät sen muuten riittävällä noin 13 ( ilmeisesti tämän pitäisi kuitenkin olla enintään 12? ) pisteen tarkkuudella. Kyselyyn saavat osallistua vain 23-vuotiaina tai yli älykkyytensä joko itsenäisesti tai valvotusti testanneet henkilöt, joiden kumppanit ovat myös olleet 23 tai yli älynsä määrittämisen aikoihin.

Tarkoituksena on tuottaa "tietoa" älykkyystason merkityksestä suunnilleen aikuisten aivot omaavien lukijoiden parisuhdehistoriassa.

En muuten ole Mensalainen, joten jos kyselyssä jokin näyttäisi olevan väärin, niin kirjoita siitä tähän viestiketjuun, sillä vika on luultavasti minun!

Petri Sahervo

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Minulla ei ole ollut kumppania. En ihan tyhmäkään ole, joten ilmeisesti olen vaan niin älykäs, että vertaista ei ole vielä löytynyt.

Vierailija

Usein "samantyyppiset" ihmiset pariutuu keskenään, tämä kait lienee jonkinlaista luonnonvalintaa sitten, mensan testiä en jaksa ruotia sen enempää koska se testaa vain yhdenlaista älykkyyttä eikä ole sopiva mittari määrittelemään parinvalintaa.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Aivan älytöntä laittaa ihmisiä eri lokeroihin älykkyyden perusteella. Mikset yhtä hyvin kysy, että tulevatko pituudeltaan 180 senttiset toimeen 160 senttisten kanssa?

Vierailija
Ertsu
Aivan älytöntä laittaa ihmisiä eri lokeroihin älykkyyden perusteella. Mikset yhtä hyvin kysy, että tulevatko pituudeltaan 180 senttiset toimeen 160 senttisten kanssa?

------------------

Tulevatko muuten?

Petri Sahervo

Vierailija

Eivät pariudu - ainakaan merkittävästi (oletan). Tuskin täältäkään löytyy riittävästi vastaajia kyselyyn siten, että tuloksista voisi tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä. Linkittäkää tutkimuksia tai artikkeleita aiheesta, jos löytyy - olisi mielenkiintoista lukea niitä.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Ehkä henkilön yleistiedon taso olisi tärkeämpi.
Älykäs bimbo voisi olla kuitenkin helppo koulutettava.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

creep
Seuraa 
Viestejä292
Liittynyt10.9.2009

Muistaakseni taannoin uutisoitiin, että tutkimusten mukaan miehet hakeutuvat noin 22 % itseään älykkäämpien naisten kumppaneiksi (tai naiset tyhmempien miesten, miten päin vaan). Ehkä joku jaksaa kaivaa tutkimuksen esiinkin? Vaikuttaa mukavan eksaktilta tieteeltä

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

En äänestä koska en tiedä kumppanieni älykkyysosamääriä. En omaanikaan virallisessa mielessä.

Katsoisin että pidempään (vuosia) kanssani olleet miehet olivat jotakuinkin yhtä älykkäitä kuin itse olen, mutta ekalla kumppanillani se jäi vähän peittoon hänen erittäin pahojen sosiaalisen kanssakäymisen ongelmiensa vuoksi, ja tokalla kumppanilla äly tuli paremmin esille vasta kun hän alkoi opiskella akateemisella tasolla aikuisiällä. Kumpaakin miestä sain neuvoa kaikenlaisissa asioissa ja eka eksä jolla ei ollut sellaista ylpeyden taakkaa kuin tokalla kehui joistakin asioista ettei olisi itse moista tajunnut, minkä minä hoksasin. Noh, kai se tokakin minua älykkäänä piti kun niin monta vuotta yhdessä oltiin ja hän sanoi pitävänsä älykkäistä naisista.

Lyhyissä suhderäpellyksissä on tullut pari itseäni älykkäämpää vastaan. Kumpikin oli akateemisen koulutuksen saanut. Kertahoitokeikoilla sensijaan vaikuttaa melkeinpä jokainen mies olleen itseäni huomattavasti vähä-älyisempi. En tietoisesti etsi tyhmiä mieheen sänkyyn, mutta ehkä siinä touhussa ei se äly vaan ehdi tulla esille tai sitten ne miehet jotka haluavat vain irtoseksiä ovat keskimäärin jotenkin vähemmän älykkäitä kuin esim. suhdekeskeiset miehet?

(Ukkomiehet voivat nyt sitten röyhistellä rintaansa.)

Japetus
Seuraa 
Viestejä9013
Liittynyt20.6.2009

Anekdotaalisten arkistojen uumenista kaivetun hatarahkon tiedon perusteella sanoisin, että ne pisimmät suhteet ovat olleet suunnilleen samassa kajakkiluokassa melovien kanssa.

Tieteellisemmältä kantilta tulos lienee myös samanmoinen. Tosin onnellisimpiahan ovat ne liitot, joissa nainen on hieman älykkäämpi.

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Joo. Parasta on ollut kun muija on ollut ääööllään korkeemmalla kun mä. Niin se tulee olla, että äijä on älyttömämpi. Naiset ku ei siedä sitä, että mies on missään parempi ku hää ite.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija
Saw
Naiset ku ei siedä sitä, että mies on missään parempi ku hää ite.

Ja tyhmät miehet taas ei huomaa, jos nainen on parempi kuin mies itse.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
CE-hyväksytty
Voiko olla kumppania jonka älykkyystasoa ei tiedä?

Voi, jos itse on niin älytön ettei osaa sen vertaa erottaa mikä on älykästä ja mikä ei. Joskus huomaa erityisesti sellaisen ilmiön että älykkään ihmisen huumori menee täysin yli hilseen joillakin ihmisillä, jolloin nämä pitävät häntä tyhmänä. Hyvänä esimerkkinä toimii jonkin Mark Twainin kirjan kohtaus jossa koira pitää helvetillistä ääntä, ja kaupunkiin asianajajaksi tullut nuorehko mies sanoo että jos hän omistaisi tuosta koirasta puolet, hän ampuisi sen oman puolikkaansa. Tämän johdosta paikalliset asukkaat alkavat pitää häntä aivan outona tapauksena. Jos oikein muistan niin eipä paljon asiakkaitakaan sen jälkeen asianajajalle siunaantunut.

Jotkut hyvin älykkäät ihmiset puolestaan ovat niin hajamielisiä että ovat kokoajan pallo hukassa, ja jos sattuu paikalle tuollaisen sekoilukohtauksensa aikana voi luulla että kyseessä on hyvinkin vähä-älyinen tapaus.

Sivumennen sanoen ärsyttää että amerikkalaisessa fiktiossa tiedetyypit ovat aina hermostuneita, suustaan sammakoita päästeleviä idiootteja joiden erinomainen tietämys ja suuri älykkyys jollakin osa-alueella on salskeasta sankarista lähinnä omituista ja huvittavaa. Kuinka virkistävä siis olikaan Odyssey 5 -sarjan avoimesti vittuileva brittitiedemies, ateisti ja naistennaurattaja.

pelaaja
Seuraa 
Viestejä750
Liittynyt1.7.2007

Minusta rakkaus on läjä erinäisiä tunteita, jotka taas ovat ihan puhdasta biologiaa tai kemiaa. Miksikä sitä nyt haluaa kutsua. Joten sinänsä luonnonvalinta ja rakkaus eivät sulje toisiaan pois vaan ovat oikeastaan synonyymeja.

Mitä näihin älykkyyksiin ja samankaltaisuuksiin tulee niin tunnen pareja, jotka ovat kuin yö ja päivä ja sitten taas pareja, jotka ovat suurinpiirtein yhtä fiksuja ja samoista asioista kiinnostuneita. Alat ja älykkyyden muodot voivat vaihdella. Yleensä ne pariskunnat, jotka ajattelevat asioista samalla tavalla ja ymmärtävät toisiaan ovat onnellisempia, riitelevät vähemmän ja ovat olleet myös pisimpään yhdessä. Otos on kyllä aika pieni, joten mitään tilastollista johtopäätöstä en voi vetää.

Oma mieheni on selvästi lahjakkaampi luonnontieteissä, mutta rajallisempi luovilla aloilla kuin minä. Keskimäärin ymmärrämme toisiamme hyvin ja jos asia on epäselvä keskustelemme siitä kunnes jonkinlainen yhteisymmärrys saavutetaan. Meillä on paljon samankaltaisia tai samoja harrastuksia ja olemme kiinnostuneita pitkälti samoista asioista.

Älykkyystesteissa olemme pärjänneet suurinpiirtein yhtä hyvin. Ei ole myöskään 20 cm pituusero haitannut elämää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat