Wirallinen Juhannusketju - ajakaa varoen Juhannuksenakin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

author="<a href="http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/06/1350027/poliisi-osa-autoilijoista-luulee-voittavansa-fysiikan-lait">mtv3.fi</a>" kirjoitti:
Osa autoilijoista luulee voittavansa fysiikan lait

- Kyllä joutuu negatiivisesti sanomaan, että kyseessä on ikuinen ongelma, tiivistää ylikonstaapeli Matti Hänti Helsingin Liikennepoliisista.

Ikuisella ongelmalla Hänti tarkoittaa sitä, että erityisesti loma-autoilijat eivät muista tai halua noudattaa turvavälejä.

- Kaikkein pahimpia ovat tilanteet, kun autoilija ajaa 120 km/t vain 5 metrin etäisyydessä edellisestä ja ärtyneessä tilanteessa, Hänti kertoo.

Viiden metrin turvaväli on Häntin mukaan niin pieni, että pienikin edessä ajavan auton hidastus aiheuttaa peräänajon. Turvallisuutta vähentää Häntin mukaan vielä se, että osa autoilijoista luulee voittavansa ajotaidoillaan fysiikan lait.

- Sellaista ihmistä ei ole tehtykään joka pystyisi ajamaan turvallisesti lyhyellä turvavälillä. Ihmisen keskimääräinen reaktioaika on sekunti ja sekunnin aikana 100 km nopeutta etenevä autoa liikkuu jopa 28 metriä, Hänti kertoo.

Valvonta mahdotonta

Heikoiten turvavälejä noudatetaan liikennepoliisin mukaan moottoriteiden ohituskaistoilla. Häntin mukaan moottoriteiden nopeuksissa etäisyyden pitäisi olla ainakin 80 - 90 metriä autojen välillä. Poliisin on kuitenkin miltei mahdotonta valvoa turvavälien noudattamista.

- Turvavälien valvonta on vaikeaa, sillä poliisilla ei ole mitään teknistä välinettä valvonnan avuksi. Ainoa keino ovat poliisipartiot, mutta juhannuksen liikenteeseen vaadittaisiin aika paljon porukkaa, Hänti kertoo.

Hänti muistuttaakin lomailijoita kärsivällisyydestä.

- Älkää ajatelko, että ajaminen on mikään suoritus. Voisin antaa purjehtijan neuvon: Kun astutaan veneeseen, ollaan jo perillä, Hänti tiivistää.




Fysiikka mielessä kun ajelette. Kaikki taas Juhannuksen jälkeen tervetuloa kirjoittelettemaan palstalle.

Itse vietän rauhallisen Juhannuksen, enkä ole palstalla päinkään, joten Hauskaa Juhannusta.

PS. Saa tänne toki Juhannuksenakin kirjoitella ja toivottavasti kirjoittelettekin runsaasti.

Kommentit (15)

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

Juhannuskokko on valmiina pihassa,nelisenkymmentä vanhaa autonrengasta kun pistää palamaan,niin johan nousee juhannustunnelma.

Hyvää Jussia,muistakaa...!

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Vierailija
Phony
author="<a href="http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/06/1350027/poliisi-osa-autoilijoista-luulee-voittavansa-fysiikan-lait">mtv3.fi</a>" kirjoitti:
Osa autoilijoista luulee voittavansa fysiikan lait

Ikuisella ongelmalla Hänti tarkoittaa sitä, että erityisesti loma-autoilijat eivät muista tai halua noudattaa turvavälejä.

- Kaikkein pahimpia ovat tilanteet, kun autoilija ajaa 120 km/t vain 5 metrin etäisyydessä edellisestä ja ärtyneessä tilanteessa, Hänti kertoo.

Viiden metrin turvaväli on Häntin mukaan niin pieni, että pienikin edessä ajavan auton hidastus aiheuttaa peräänajon. Turvallisuutta vähentää Häntin mukaan vielä se, että osa autoilijoista luulee voittavansa ajotaidoillaan fysiikan lait.

- Sellaista ihmistä ei ole tehtykään joka pystyisi ajamaan turvallisesti lyhyellä turvavälillä. Ihmisen keskimääräinen reaktioaika on sekunti ja sekunnin aikana 100 km nopeutta etenevä autoa liikkuu jopa 28 metriä, Hänti kertoo.


Oon tosta kuitenkin hiukan eri mieltä ... törmäysten välttämisen kannalta on tietenkin edullisinta ajaa niin kaukana toisesta, ettei varmasti ole vaaraa peräänajosta, vaikka edellä ajava pysähtyisi kuin seinään. Eli sellainen reilu sata metriä riittänee eikä tule vielä kohtuuton kiire.

Sen sijaan jos mietitään millaista turvaväliä noudattaen peräänajon peltivahingot koituvat suurimmiksi niin väitän, että erittäin pieni turvaväli aiheuttaa pienemmät peräänajovahingot kuin esim. inan reilua reaktioaikaa vastaava matka. Syynä tietenkin ajoneuvojen nopeusero törmätessä, joka lyhyttä turvaväliä käyttäen voi olla huomattavan paljon pienempi kuin vähän pitempää turvaväliä käyttäen. Fysiikan laki nähdäkseni, mutta sellainen fysiikan laki, jota ei haluta muistaa liikenteestä puhuttaessa.

Toinen asia on, aiheuttaako takaa puskeva auto enemmän vahinkoa sille ensimmäiselle autolle eli törmäävätkö molemmat vielä kolmanteen edellä ajavaan, syntyykö ketjukolari, jossa siinäkin nopeuserot törmäyksissä vaikuttavat vahinkojen vakavuuteen.

Kolmas asia on, että tien kapasiteetti ei aina salli käyttää täydellisen turvallisia välejä. Jos säännöllisen lyhyttä turvaväliä käyttävään jonoon jätetään vain joka kolmas tai neljäs auto ja siirretään jonon hännille tasavälejä käyttäen, niin koko jonon pituus kolmin- tai nelinkertaistuu.

Ajelkaa turvallisesti, vahinkoja vältellen, ja niitä aiheuttamatta.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Hassuu jussii kaikillen, tasapuolisesti!

Itse aloitan juhlimisen vasta 29.6.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

En paljoo ajele juhannuksena.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

Oma juhannukseni menenee paljolti harjoittelun ja kirjoittamisen merkeissä - ehkä laitan jotain hieman normaaliruokavaliostani poikkeavaa sapuskaa. Ehkä en.

Vierailija

Turvavälien ja monien muiden kuten tilannenopeuden tulisi olla paljon tärkeämpi valvonnan kohde kuin passiivisten nopeusrajoituksien valvonta. Kaikista pahimmat turvavälit ja törpöimmät kuskin ovat kehäteillä ja isompien kaupunkien läheisyydessä.

Vierailija

Kun juhannusyönä mies soutaa järvelle ja nousee seisomaan kustakseen laidan yli, niin hän rannalle katsoessaan saattaa nähdä tulevan leskensä.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Jäin tänään suosiolla kotiin etätöihin, kun olen joutunut muutaman vuoden jonottamaan >1.5h Järvenpäästä Lahteen. Taisi olla ihan hyvä ratkaisu kelienkin puolesta.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Juhannus on kiellettävä. Tänä vuonna ko. juhlapäivän vuoksi kuoli kahdeksan suomalaista.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Juhannusturmissa+kahdeksan+kuollutta/...

Onkin oikein että lähes kuutta miljoonaa suomalaista rangaistaan ryyppäyspäivän menetyksellä koska luontaisessa poistumassa on havaittavissa pieni tilastollinen piikki.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Toope
Seuraa 
Viestejä23157
Liittynyt23.7.2006
Phony
author="<a href="http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/06/1350027/poliisi-osa-autoilijoista-luulee-voittavansa-fysiikan-lait">mtv3.fi</a>" kirjoitti:
Osa autoilijoista luulee voittavansa fysiikan lait.

Itse ajelin tuolla eteläisessä keski-Suomessa juhannuksena ja se, mikä lopulta hirvitti ei ollut niinkään kaahailu, vaan nopeusrajoitukset kyläteillä. Mökkipaikkakuntien kapeat maantiet ovat usein 80 km/h rajoituksen alaisia, vaikka ovat järjettömän mutkaisia teitä. Paikkakuntalaiset, jotka tiet tuntevat, uskaltavat ehkä tuota nopeutta ajaa, mutta itse oli pakko pitää 65-70 km/h vauhtia, kun ei tiedä, mitä helvettiä sen mutkan jälkeen tulee. Ei ole pyöräteitä, pyöräilijöitä ja jalankulkijoitakin tulee yllättäen vastaan. Oli pari ikävän vaarallista tilannetta matkalla. 80 km/h on liian suuri nopeus noille kyläteille.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija
Toope
80 km/h on liian suuri nopeus noille kyläteille.

Paikoitellen varmasti onkin, mutta kyse ei olekaan nopeussuosituksesta vaan rajoituksesta, sellaisesta yleisrajoitusluonteisesta, mikä tarkoittaa, että suoran päässä tie saattaa kääntyä 90 astetta mutkalle, jossa 40 km/h saattaa olla liikaa. Tienkäyttäjä on siis itse vastuussa nopeudestaan ja myös muiden tienkäyttäjien turvallisuudesta, riippumatta rajoituksista. Rajoitusmerkki ei tarkoita, etteikö vaaratilanteita voisi tulla, vaikka jo tien kapeudesta johtuen.

Uusimmat

Suosituimmat