Siluettiammunnasta...

Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Tilanne on kehitynyt semmoiseksi, että alkaa jälleen innostus kehkeytyä.
Mikä mahtaa olla siluettiammunnan tilanne täällä Etelä-Suomessa? Verkosta kelatessa tuntuu olevan kerhot sangen harvassa (toki löytyy siedettävän matkan sisällä).

Onko joukossa harrastajia, jos on, niin olisiko vinkkejä, miten edetä?

(Siluettiammunta on alun perin Meksikossa kehitetty ampumalaji, jossa maaleina on teräksiset siluettimaalit: kana (50 m.) sika (100m) , (oikeammin Javelina), kalkkuna (150m) ja pässi (200m), ampuma-aseena on alunperin käsiase (.tyypillisesti 44 Magnum tjms. ) Muitakin aseita, ja matkoja on käytössä, aseesta riippuen.)

Vietin n. 20 v. sitten joitakin aikoja Kaliforniassa, ja kävin erään paikallisen kolleegani kanssa radalla useasti ja miellyin silloin kovasti lajiin, sangen vaikea, haastava ja silloin näytti siltä, että voisin jopa menestyä lajissa. Nyt tekisi mieleni aloittaa uudestaan.

En ole vielä ollut yhteydessä SAL:iin, mutta seuraavaksi on tarkoitulseni ottaa yhteyttä heihin.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Kommentit (8)

iMuke
Seuraa 
Viestejä1339
Liittynyt13.3.2008

Ammuin siluettia SM tasolla aika aktiivisesti vielä n. 10 vuotta sitten, kunnes muutin ulkomaille. Nyt olen tullut takaisin Suomeen ja olen ajatellut myös aloitella ammuntaa taas. Ainakin silloin 10 v sitten SSG oli kohtalaisen vireä siluettiseura ja ajattelin vähän käväistä siellä katsomassa mitenkä asiat ovat nykyään.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
iMuke
Ammuin siluettia SM tasolla aika aktiivisesti vielä n. 10 vuotta sitten, kunnes muutin ulkomaille. Nyt olen tullut takaisin Suomeen ja olen ajatellut myös aloitella ammuntaa taas. Ainakin silloin 10 v sitten SSG oli kohtalaisen vireä siluettiseura ja ajattelin vähän käväistä siellä katsomassa mitenkä asiat ovat nykyään.

Sibbo Skyttegillejä minäkin ajattelin toljotella, vaikuttaa olevan aktiivisia ja kohtuuetäisyydellä. Porkkalan seuralla ei näytä nykyään enää olevan rataa...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Asian sivusta

Eikö rullarevolveri ole aika kamala värkki kun ammutaan "selinmakuulta?" Eikö ruhjo sivuliekki kinttua? Itse en virallisesti ole siluetteja kaatanut, mutta joskus oli kovasti muodissa Smith&Wesson mag 45 pitkällä piipulla. Taisi olla n. 50cm pituinen ase ja sitten niitä taitettavia 45-70 metsästyspistooleja oli, jotka huonoiksi havaittiin lukkomekanismiltaan. Meni pois muodista 80-luvun lopulla tai 90 alussa koko laji, jos oikein muistan. 44 mag, piti kotipitäjässäkin hakea lupa läänistä, kun vallesmanni ei niitä suostunut myöntämään. Siluettia ammuttiin myös 22LR ja .177 väljyyksillä. Minulla oli mm. 22LR Ruger Mk II pitkällä piipulla lainassa joskus. Sitten oli joku isompi pulttilukko pistooli jota koitin. Olisiko ollut 7,62x39. On hämärä muistikuva, että juuri tuo 7,62x39 oli aika suosittu. Itse ammuin viikoittain useita vuosia "real silhouette practical-ammuntaa" lähikuntien kaatopaikoilla (rottia). Kalusto oli sangen kirjavaa.

Tuli mieleen, että onkohan Suomessa silhuettiluokkaa .44 mustaruutirevolverille? Se on nyt ajankohtainen värkki minulle. Samoin nallilukko kertalaukeava.

- Ubi bene, ibi patria -

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Pacanus Rusticanus
Asian sivusta

Eikö rullarevolveri ole aika kamala värkki kun ammutaan "selinmakuulta?

Siluettiammunnassa yleensä käytettä lisävarusteena reiteen/sääreen kiinnitettävää "nahkaesiliinaa" juuri tuon suuliekin ja/tai rullan ja putken välistä luiskahtavan tärskyn hoitamiseksi.käytettäessä tuota "creedmore" -asentoa.

Eikö ruhjo sivuliekki kinttua?

Kts. yllä.

Itse en virallisesti ole siluetteja kaatanut, mutta joskus oli kovasti muodissa Smith&Wesson mag 45 pitkällä piipulla. Taisi olla n. 50cm pituinen ase ja sitten niitä taitettavia 45-70 metsästyspistooleja oli, otka huonoiksi havaittiin lukkomekanismiltaan.

En epäile hetkeäkään! Kyllähän 45-70:n voi tosin ladata lässyksi (mutta miksi?)!

Meni pois muodista 80-luvun lopulla tai 90 alussa koko laji, jos oikein muistan. 44 mag, piti kotipitäjässäkin hakea lupa läänistä, kun vallesmanni ei niitä suostunut myöntämään. Siluettia ammuttiin myös 22LR ja .177 väljyyksillä. Minulla oli mm. 22LR Ruger Mk II pitkällä piipulla lainassa joskus. Sitten oli joku isompi pulttilukko pistooli jota koitin. Olisiko ollut 7,62x39. On hämärä muistikuva, että juuri tuo 7,62x39 oli aika suosittu. Itse ammuin viikoittain useita vuosia "real silhouette practical-ammuntaa" lähikuntien kaatopaikoilla (rottia). Kalusto oli sangen kirjavaa.

Itse ammuskelin Kaliforniassa ollessani lainatulla Smith-Wesson 629 .44Mag/8" putkella kahva oli minulle turhan suuri ja sain paremman tuntuman Ruger Blackhawkilla, sama putken pituus, mutta minulle sopivampi kahva, ja mielestäni muutenkin parempi tasapaino (ainakin minulle).

Käsittääkseni näitä siluettiluokkia on useampia (.22LR pitkäputkisilla ja pistooleilla, jne) , mutte en ole kuullut mustaruutiluokisa, ainakaan Suomessa.
[/quote]

Taitaapi muuten olla mustaruutiluokkia Suomessakin. Täytyypä selvitellä. Palaanpa asiaan.

Tuli mieleen, että onkohan Suomessa silhuettiluokkaa .44 mustaruutirevolverille? Se on nyt ajankohtainen värkki minulle. Samoin nallilukko kertalaukeava.

En usko, että olisi siluettiluokkia mustaruutiaseille, en ole kuitenkaan varma. Olisihan se askel alkuperäiseen meksikolaiseen suuntaan jossa ei käytetty mitään peltikanoja, peltipossuja, peltikalkkunoita tai peltipässejä!

Ei noilla meksikaanoilla myöskään mitiä savuttomia ruuteja ollut!

Mielestäni ihan kannatettava ajatus, olisiko syytä ottaa yhteyttä paikalliseen seuraan? (ihan vakavissani). Saattaisi olla aivan mielenkiintoinen laji, ehkä kuitenkin hieman lyhyemmillä matkoilla?

--
Seppo P.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
iMuke
Itselläni oli .30-30 Win cal. TC Contender mutta en muista kertaakaan nähneeni kisoissa tuota 45-70 kaliiperia.

Kyllähän TC Contenderistä taitaa olla saatavilla myös 45-70 -versio. En tosin haluaisi edes kokeilla sitä. Viitisen vuotta sitten katsoin jenkkilässä kaverin ampuvan S&W.500:lla, ja näytti parin laukauksen jälkeen siltä, että omistajakaan ei enää halua ampua sillä.

Henkilökohtaisesti .44 Mag on ylärajalla, ja siinäkin pitkällä putkella (>6")

Siluettiammunnan kannaltaq itse ajattelisin .44 Mag + 8"" olevan suhtkoht optimaalinen, pienehköllä kahvalla (Ruger Blackhawk?)
(Minulla on aika pieni käsi).

--
Seppo P.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Vielä pikkaisen siluettiammunnasta asiasta tietämättömille:

http://www.youtube.com/watch?v=Q3cnLeCF46A&NR=1

--
Seppo P.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Muistikuvia kal. 45-70

Eräs tuttu (asekauppias) aikoinaan jutteli kun oli se taittuva 45-70 pistooli, ja kun ampui, taittoi aseen, niin katso, ei hylsyä. Testailun jälkeen huomasivat, että jousikuormainen salpa aukenee rekyylistä, piippu käy linkussa silmää nopeammin ja hylsy lentää yli olan. Kaikki kävi niin nopeasti, että oli tarvittu tarkkailijoita viereen, että homma tuli todistetuksi. Jokin myös noitten vehkeiden lukkorungossa mureni luokkaa 100 laukausta, mutta en enää muista mikä.

Samaan aikaan Marlin vipulukkoa myytiin myös 45-70 kaliberilla, mutta siitäkin mureni lukko. Sulkuolakkeet riittämättömät, jos oikein muistan.

Hirvimettällä oli paljon jotain 45-70 ja niitä kehuttiin, kun ovat hyviä "puskapyssyjä". Aika pian menivät pois muodista. Ballistiikka taisi myös olla kuin mörssärissä ikään.

Eikös se krouvempi cal. ollut 45-110

- Ubi bene, ibi patria -

Uusimmat

Suosituimmat