Diesel - Bensa

Seuraa 
Viestejä14
Liittynyt10.4.2011

Olen miettinyt jo jonkin aikaa, miksi diesel ei syty normaalissa bensakoneessa. Ainoa asia, joka tuli mieleen oli että diesel ei muodostaisi yhtä helposti kipinästä syttyvää homogeenista kaasuseosta ilman kanssa, mutta en tiedä liittyykö asiaan vielä muutakin. Joten sanokaas viisaammat, olenko aivan hakoteillä?

Ja kyseessä on siis täysin teoreettista pohdiskelua, joten turha tulla sanomaan mitään veron tai yms. kierrosta.

Kommentit (9)

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

puristukset ei riitä ainakaan tavan. bensakoneissa diisselin sytyttämiseen.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Lurulude
Seuraa 
Viestejä248
Liittynyt23.3.2007

Kyllä bensakonekkin dieselillä käy tietyissä tapauksissa, mutta diesel on tarkoituksella jalostettu täysin päinvastaisilla ominaisuuksilla varustetuksi kuin mitä bensa. Dieselissä puristuskesto on hyvn heikkoa, oktaaniluvut n. 20 pintaan, kun taas syttymisnopeus korkea (setaaniluku). Bensassa taas pyritään saamaan korkea kesto syttymisherkkyydelle, jolloin oktaaniarvot ovat korkeat ja setaaniluvut pienet. Jos dieseliä tankkaisi bensiinimoottoriin, se aiheuttaisi ennenmmin taikka myöhemmin nakutusta, joka taas rikkoisi moottorin. (Tietenkin diesel rikkoo paljon muutakin, mutta tämä on perimmäinen syy siihen, miksi sytytystulpilla toimivaa diesel-moottoria olla koskaan valmistettu)

Lurulude
Seuraa 
Viestejä248
Liittynyt23.3.2007
V.A.Littaa
Eikös diisseliöljyä tule ihan bensantislaamisen yhteydessä sivutuotteena. Sitä mitään sen kummemmin ole sellaiseksi jalostettu?

Perusdiesel, kyllä. Mutta ihan puhtaasti perusdieseliä ei olla myyty pitkään aikaan, ainakaan Suomenmaalla. Noihin polttoaineisiin lisätään hurja määrä erillaisia lisäaineita, jotta saadaan enempi paskalaatuista ainetta sekoitettua polttoaineen joukkoon. Ja itseasiassa bensa on sivutuote, joka syntyy jalostuksen yhteydessä. Esim. neste jalostaa osan vuodesta enempi bensaa kuin mitä saa myytyä ja joutuu kärräämään sitä ulkomaille. Sitähän nämä öljy-yhtiöt tällä hetkellä itkee, että kun dieseliä myydään niin paljon, ei kaikkea oheistuotteena lähes ilmaiseksi muodostuvaa bensiiniä saada myytyä.

Lurulude
Seuraa 
Viestejä248
Liittynyt23.3.2007

Ja jos vielä vähän saivarrellaan, käsitettä perusdiesel ja perusbensa ei edes ole. On vain määritelty tietyt raja-arvot, joidenka sisään jalostettujen tuotteiden arvot saavat mennä. Dieselissä on kahden arvon välinen kalibraatio, jossa 100% setaani vastaa setaaniliukua 100 ja 0 vastaa 100% metyylinaftaleenin syttymisherkkyyttä. Bensassa vastaavat aineet ovat oktaani ja heptaani.

Todellisuudessa nuo polttoaineet eivät muodostu kuin nimeksi noista alkuperäisistä määrittelyaineista, vaan ovat lukuisien kevyempien ja raskaampien hiilivetyseosten yhdistelmiä. Lisäksi joukossa on myöskin muita lisäaineita, jotka taas vaikuttavat palamisprosessiin.

Lähtöaineiden sekoitussuhde arvioidaan aina raakaöljyn ominaisuuksien, krakkaamisen kustannuksen, sekä markkinahintojen perusteella, jotta saadaan parhaat voitot.

otunen
Seuraa 
Viestejä14
Liittynyt10.4.2011
Lurulude
Kyllä bensakonekkin dieselillä käy tietyissä tapauksissa, mutta diesel on tarkoituksella jalostettu täysin päinvastaisilla ominaisuuksilla varustetuksi kuin mitä bensa. Dieselissä puristuskesto on hyvn heikkoa, oktaaniluvut n. 20 pintaan, kun taas syttymisnopeus korkea (setaaniluku). Bensassa taas pyritään saamaan korkea kesto syttymisherkkyydelle, jolloin oktaaniarvot ovat korkeat ja setaaniluvut pienet. Jos dieseliä tankkaisi bensiinimoottoriin, se aiheuttaisi ennenmmin taikka myöhemmin nakutusta, joka taas rikkoisi moottorin. (Tietenkin diesel rikkoo paljon muutakin, mutta tämä on perimmäinen syy siihen, miksi sytytystulpilla toimivaa diesel-moottoria olla koskaan valmistettu)



Olen kyllä tietoinen setaani ja oktaani lukujen erilaisuudesta, mutta minua on ihmetyttänyt nimenomaan se, miksi diesel ei syty normaaliolosuhteissa bensakoneessa. Diesel kun on käsittääkseni vähintäänkin yhtä helposti syttyvää kuin bensa. Tietysti syttyvyys riippuu olosuhteista, ilmaan sekoittumisesti yms.

Minkälaiset olosuhteet diesel polttoaine vaatii syttyäkseen? Normaalistihan se diselkoneessa ruiskutetaan satojen baarien paineella ruiskusuuttimen läpi, jolloin se luonnollisesti pirstoutuu melko pieniksi partikkeleiksi, mutta ei höyrysty, kuten bensa, joten tälläkin on varmasti tekemistä syttymisen kannalta..

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Sehän syttyy dieselissä kovaan paineeseen puristetun ilman kuumuuden takia. Ja sitten on jotain muinaisia erikoisuuksia, joissa on apukuumennus. Esimerkiksi kuulakupumoottori. Siinä palokammion päällä on kupu, jota hehkutetaan startti mielessä puhalluslampulla aluksi.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
HulluPena
Olen miettinyt jo jonkin aikaa, miksi diesel ei syty normaalissa bensakoneessa. Ainoa asia, joka tuli mieleen oli että diesel ei muodostaisi yhtä helposti kipinästä syttyvää homogeenista kaasuseosta ilman kanssa, mutta en tiedä liittyykö asiaan vielä muutakin. Joten sanokaas viisaammat, olenko aivan hakoteillä?

Kokeile joskus laittaa bensaa avonaiseen astiaan vähän. Bensa syttyy hulmahtaen, kun viet palavan tupakan lähelle. Dieselpolttoaineeseen saat tumpata sen tupakan ilman, että se syttyy.
Syttymisherkkyydessä on siis ainakin eroa.

Lurulude
Seuraa 
Viestejä248
Liittynyt23.3.2007
HulluPena

Olen kyllä tietoinen setaani ja oktaani lukujen erilaisuudesta, mutta minua on ihmetyttänyt nimenomaan se, miksi diesel ei syty normaaliolosuhteissa bensakoneessa. Diesel kun on käsittääkseni vähintäänkin yhtä helposti syttyvää kuin bensa. Tietysti syttyvyys riippuu olosuhteista, ilmaan sekoittumisesti yms.

Minkälaiset olosuhteet diesel polttoaine vaatii syttyäkseen? Normaalistihan se diselkoneessa ruiskutetaan satojen baarien paineella ruiskusuuttimen läpi, jolloin se luonnollisesti pirstoutuu melko pieniksi partikkeleiksi, mutta ei höyrysty, kuten bensa, joten tälläkin on varmasti tekemistä syttymisen kannalta..


Kuten Ertsu tuossa aiemmassa viestissä kertoi, tuossa on ihan hyvä demonstraatio asian suhteen. Koska bensamoottori sytyttää kipinällä, tarvitsee se käytännössä höyryyntynyttä polttoainetta syttyäkseen kunnolla. Bensiinimoottorissa puristuspaine ja lämpötila eivät riitä kunnolla höyrystämään dieseliä. Lisäksi bensiinin leimahduspiste on reilusti alle nollassa asteessa, kun taas diesel tarvitsee käytännössä yli 60 astetta leimahtaakseen. Oikeastaan ainut syy siihen miksi dieselillä edes saa bensamoottorin käymään on se, että siinä on vielä jämiä herkästi haihtuvista hiilivedyistä, jotka sitten käynnistävät palamisen.

Olisi todennäköisesti mahdollista kuitenkin suunnitella dieselillä käyvä otto-moottori, mutta siinä ei sitten olisi mitään järkeä. Tekniset rajoitteet tulevat vastaan ja näkyvät hyötysuhteen muodossa, ts. dieseliä kuluisi joka tapauksessa enemmän kuin bensaa ottomoottorissa. Diesel-moottorin etuhan on tosissaan huomattavasti suuremman puristussuhteen mahdollistama termisen hyötysuhteen paraneminen.

Käytännössä olen itse havainnut mopoiässä honda monkeyllä kokeita tehdessäni, että sen sai kyllä käymään dieselillä, mutta koneen piti ensinnäkin olla todella kuuma, sekä seosten hyvin rikkaat, jotta se kävi "kunnolla". Palamattomia tuotteita tulikin sitten putkesta oikein isolla kädellä ja vartin käyttämisen jälkeen saikin sitten purkaa moottorin ja liuotella karstaa pois bensiinillä vuorokauden.

Uusimmat

Suosituimmat