Jään käyttäytyminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Köyhä kun olen, ja säästäväinen, niin olen tehnyt vanhoista jugurttimukeista (ihan niitä normaaleja Valion Metsämansikka-mukeja, ah kun olen siihen ihan koukussa) jäädytysastioita. Yksi mukillinen jäätä litran kannuun saa aikaan kylmää juomaa moneksi tunniksi. Yksi kummallisuus asiaan kyllä liittyy.

Pesin ison kasan mukeja, täytin vedellä, ja laitoin pakkaseen. Jotkut mukit halkesivat, kuten odotinkin. Muutama ei haljennut ja niissä on voinut jäätä tehdä useamminkin. Alussa piti mukia sulattaa, että jään sai irti mukista, mutta...

Näissä jo monesti käytetyissä mukeissa jää ei enää jäädy kiinni mukiin. Jostain kummallisesta syystä jään ja mukin väliin on tullut jonkinlaista jäähilettä joka aiheuttaa sen, että jääkalikka irtoaa mukista yhdellä rutistuksella. Sitä ei siis tarvitse/saa yhtään lämmitellä. Samalla hetkellä kun sen ottaa pakastimesta ja kunnolla rutistaa, niin jää irtoaa mukista. Tämä tapahtuu vain niiden kahden jo monesti käytetyn mukin kohdalla.

Mistä lienee kysymys?

Kommentit (9)

Vierailija

Ettei olisi vaan sisäpinta "hioutunut" niin liukkaaksi että se lupsahtaa sieltä helposti pois. Jos ei ole mitään mikroskooppisia rakosia johon se jää voi tunkeutua, niin ei se kait jäätyessään sitten halkeakaan kun pääsee ylöspäin laajenemaan. Voi se olla tietty tehtaallakin muovimuotti ollut uusi juuri näiden kahden mukin kohdalla ja muut on väännetty jollain kulahtaneella "rosoisella"

Veikkaus vain..

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

mielenkiintoinen konsti, itse olen vienyt asian sen verran pitemmälle kun kyse on suuremmista astioista joissa myös on jonkinverran alkomahoolia. astian koosta riippuen käytän 500ml tai 1500ml pulloja. pullot jäisinä kokonaan juoman sekaan jolloin alkomahoolipitoisuus tai mehu ei laimene ja samalla säästyy myös arvokasta vettä koska pullon voi jäädyttää saman veden kera moneen kertaan.

mutta tuo jään irtoaminen voisiko johtua siittä että muovista on irronnut jotain aineosia sillä kyseiset purkit eivät sovellu pakastamiseen?

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija
sinnipirtti
mielenkiintoinen konsti, itse olen vienyt asian sen verran pitemmälle kun kyse on suuremmista astioista joissa myös on jonkinverran alkomahoolia. astian koosta riippuen käytän 500ml tai 1500ml pulloja. pullot jäisinä kokonaan juoman sekaan jolloin alkomahoolipitoisuus tai mehu ei laimene ja samalla säästyy myös arvokasta vettä koska pullon voi jäädyttää saman veden kera moneen kertaan.

mutta tuo jään irtoaminen voisiko johtua siittä että muovista on irronnut jotain aineosia sillä kyseiset purkit eivät sovellu pakastamiseen?

polystyreeniä PS nuo kupit kai pää asiassa on,niilläkin on jotain omia pehmittimiä,luulen että pakkanen ei aja niitä muovista ulos,vaan se miten pesette niitä,siis lämpö?

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Muuten oikein, mutta kyllä se Valion kahvijugurtti on paras ;=)!

Opettajana ja insinöörinä sinulle pitäisi olla helppoa selittää tuo ilmiö, Uuden Vihreän Fysiikan mukaanhan lämpö kulkeekin jäästä ympäröivään lämpimään ilmaan/nesteeseen, joten se lämmön nettovirta (edelleen Uutta Vihreää Fysikkaa lainatakseni) paukauttaa jään ulos mukista.
Elementary, my dear Watts-on. Saanen myös kysyä, olitko selvä molemmilla kerroilla?

Vierailija
Hannu Tanskanen

Opettajana ja insinöörinä sinulle pitäisi olla helppoa selittää tuo ilmiö, Uuden Vihreän Fysiikan mukaanhan lämpö kulkeekin jäästä ympäröivään lämpimään ilmaan/nesteeseen, joten se lämmön nettovirta (edelleen Uutta Vihreää Fysikkaa lainatakseni) paukauttaa jään ulos mukista.
Elementary, my dear Watts-on. Saanen myös kysyä, olitko selvä molemmilla kerroilla?

minne se sun musse topikki hävis?

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009
pkinnune
Hannu Tanskanen

minne se sun musse topikki hävis?

Eilen vielä oli tuolla "Vapaassa Sanassa". Moderoinnin missio on halventaa minua kaikin keinoin. Hyvin pian he keksivät hyvältä kuullostavan syyn bänniä lopullisesti.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3139
Liittynyt30.5.2010

Käyttäjässä vika.

Kun iso osa muoteista särkyy ensimmäisellä kerralla, jäädyttäjä muuttaa otteitaan.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Uusimmat

Suosituimmat