Nokia N9 menestymisen mahdollisuudet?

Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006

Julkisuudessa on paljon puhuttu siitä, että oli N9 kuinka hyvä puhelin tahansa, sillä ei ole menestymisen mahdollisuuksia laajan ekosysteemin puuttumisen vuoksi. Olen ymmärtänyt että tämä tarkoittaa lähinnä sovelluskauppaa.
Mutta kuinka tärkeä sovelluskauppa todellisuudessa on useimmille kännykänkäyttäjille?
Ainakin itse käytän älykännykälläni alle 20 sovellusta, ja olen täysin varma, että kaikki käyttämäni löytyvät myös (tällä hetkellä käytössäni olevan) N8:n kilpailijoilta. Mikäli jokin killerapplikaatio tulee, se löytyy takuuvarmasti kaikista markkinoilla olevista puhelimista, tämän on todistanut mm. Angry Birds - peli.

Olen melko varma, että oikeasti useimmille käyttäjille riittää, että puhelimeen voi asentaa noin muutama kymmenen - muutama sata tärkeintä sovellusta; ja tämän vaatimuksen täyttävät käytännössä kaikki eri käyttöjärjestelmien sovelluskaupat.

Käsitys siitä, että laaja älykännykän sovelluskauppa on tärkeä puhelimen menestymiselle, on käytännössä Applen strategiaa ja mainoskamppanjaa. Tähän sitten ovat tarttuneet kaikki kännykkäblogaajat ja uutiskirjoittelijat. Yleinen kuluttajien mielipide on sitten mukautunut tähän, vaikka todellista tarvetta tälle ei ole.

Nokia N9 menestys riippuu nyt siitä, käsittävätkö kuluttajat tuon sovelluskaupan todellisen merkityksettömyyden vai jääkö käsitys niin vahvasti elämään että N9 jätetään sen takia ostamatta.

To refuse a hearing to an opinion, because one is sure that it is false, is to assume that one's own certainty is the same thing as absolute certainty. All silencing of discussion is an assumption of infallibility. - John Stuart Mill -

Sivut

Kommentit (34)

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32877
Liittynyt6.12.2009
ykskivi
Julkisuudessa on paljon puhuttu siitä, että oli N9 kuinka hyvä puhelin tahansa, sillä ei ole menestymisen mahdollisuuksia laajan ekosysteemin puuttumisen vuoksi. Olen ymmärtänyt että tämä tarkoittaa lähinnä sovelluskauppaa.
Mutta kuinka tärkeä sovelluskauppa todellisuudessa on useimmille kännykänkäyttäjille?
Ainakin itse käytän älykännykälläni alle 20 sovellusta, ja olen täysin varma, että kaikki käyttämäni löytyvät myös (tällä hetkellä käytössäni olevan) N8:n kilpailijoilta. Mikäli jokin killerapplikaatio tulee, se löytyy takuuvarmasti kaikista markkinoilla olevista puhelimista, tämän on todistanut mm. Angry Birds - peli.

Olen melko varma, että oikeasti useimmille käyttäjille riittää, että puhelimeen voi asentaa noin muutama kymmenen - muutama sata tärkeintä sovellusta; ja tämän vaatimuksen täyttävät käytännössä kaikki eri käyttöjärjestelmien sovelluskaupat.

Käsitys siitä, että laaja älykännykän sovelluskauppa on tärkeä puhelimen menestymiselle, on käytännössä Applen strategiaa ja mainoskamppanjaa. Tähän sitten ovat tarttuneet kaikki kännykkäblogaajat ja uutiskirjoittelijat. Yleinen kuluttajien mielipide on sitten mukautunut tähän, vaikka todellista tarvetta tälle ei ole.

Nokia N9 menestys riippuu nyt siitä, käsittävätkö kuluttajat tuon sovelluskaupan todellisen merkityksettömyyden vai jääkö käsitys niin vahvasti elämään että N9 jätetään sen takia ostamatta.

Tuosta vilkaise tuo video...
käytännossä samaan hardikseen saa nopeesti muutakin..
ms wp älykapulavoluumit ja Meegopolulla vois sitteen brilljailla uusilla teknisillä innovaatioilla ym jutuilla esim..

http://www.talouselama.fi/nokialandia/v ... ta/a647687

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

niin no meego olisi aika lupaava mutta innostus voi olla varsin vajaa koska ko. puhelin on jäämässä viimeiseksi meego-käyttistä käyttäväksi. ohjelmistojen kehittilijöillä ei siis ole juurikaan kiinnostusta edes alkaa kääntämään ohjelmistoja suuremmin vaikka se olisikin mm. symbian pohjaisten ohjelmien osalta varsin helppoa. tämä taas sitten syö n9 mahdolllisuuksia markkinoilla. se ei pelasta että vaikka viiveet olisikin saatu pois jotka piinasivat symbiania kovasti. meegon osalta on kutenkin kuunneltu yleisön ääntä ja nokiallle tyypilliseen tapaan tehdään päätökset vastoin kuluttajen toivomuksia.

mahdollisuudet meego puhelimille tulee vasta siinä vaiheessa jos n9 myynti on enemmän kuin ensimmäisen nokian windows puhelimen sillä uskoisin että heillä on valmiiksi olemassa mallit myös muihin meego puhelimiin jotka oidan lanseerata myyntiin nopealla syklillä jos ain meego lyö itsensä lävitse siittä huolimatta vaikkei ekosysteemiä vielä ole tarjolla. hinta voinee olla turhan tyyris jos se on 500 euron pinnassa.

itsellä ei ole symbianilla käytössä kuin botsbot, sport-tracker ja tankkaus.com. jälkimmäiset ovat sellaisia että niiden toivoisin toimivan myös seuraavissa puhelimissa jatkossa.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Pöh, N9. Sen sijaan minulle kyllä kelpaisi tuo N950. Tiätty, ohjelmistopuoli voi olla pidemmän aikaa köykäisemmänpuoleista.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
ykskivi

Erittäin paljon samaa mieltä.

Puhelujen ja tekstiviestien jälkeen eniten käyttämäni ominaisuus on kello ja herätyskello, sitten navigaattori, joskus harvoin netti. Taskulamppunakin satunnaisesti. Jos nämä ominaisuudet löytyvät toimivina ja sujuvakäyttöisinä niin OK, riittää minulle.

Navigaattori tuntuu Nokiassa olevan parempi kuin monessa erikoislaitteessa.

Aivan sama mikä käyttis niitä pyörittää, koska virittelyyn ei ole tarvetta. Laitteen hinta ja kestävyys (myös akun) ovat ratkaisevia.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Vierailija

Minulle matkapuhelimessa tärkeintä on sen kuuluvuus missä tahansa. En tarvitse mitään "älypuhelimia" Mulla on sitä älyä ihan omasta takaa. Eli käytän vain puhe- tekstiviesti- sekä herätystoimintoja. Laskinta joskus. En tarvitse mitään muuta. Sitä varten on omat laitteensa.

Vierailija

On totta että nämä killer aplicationit ilmestyy pian kaikille alustoille, mutta koska meillä kaikilla on eri kiinnostuksen kohteet, tuo esim applen ja androidin laaja valikoima lisäarvoa.

Esimerkkinä voisin kertoa, että ainakin iphonelle löytyy ihan pätevä tekniikkasukellusohjelma, jolla voi suunnitella useamman kaasun sukelluksen sekä vapaasukeltajan hengenpidätysharjoitteluohjelma.

Nämä mainitut eivät todellakaan ole mitään suurten massojen juttuja, joten niitä tuskin tulee lähitulevaisuudessa muille vähemmän suosituille alustoille.

Anyway, en omista iphonea enkä tästä huolimatta sellaista osta!

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
Bugmenot
On totta että nämä killer aplicationit ilmestyy pian kaikille alustoille, mutta koska meillä kaikilla on eri kiinnostuksen kohteet, tuo esim applen ja androidin laaja valikoima lisäarvoa.

Esimerkkinä voisin kertoa, että ainakin iphonelle löytyy ihan pätevä tekniikkasukellusohjelma, jolla voi suunnitella useamman kaasun sukelluksen sekä vapaasukeltajan hengenpidätysharjoitteluohjelma.

Nämä mainitut eivät todellakaan ole mitään suurten massojen juttuja, joten niitä tuskin tulee lähitulevaisuudessa muille vähemmän suosituille alustoille.

Anyway, en omista iphonea enkä tästä huolimatta sellaista osta!

Mieluummin tuota käyttäisin kotikoneella kuin bugisella kännykällä.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Ymmärsinkö oikein että Nokian tapauksessa MeeGoon koodataan softaa QT-ympäristössä C++ kielellä?

Androidin Java-koodaus on vaan NIIN paljon houkuttelevampi homma kuin C++ !!

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

ykskivi
Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006
Saw
Ymmärsinkö oikein että Nokian tapauksessa MeeGoon koodataan softaa QT-ympäristössä C++ kielellä?

Miksi? Ei minusta. Ja vain makuasioista voi kiistellä..

To refuse a hearing to an opinion, because one is sure that it is false, is to assume that one's own certainty is the same thing as absolute certainty. All silencing of discussion is an assumption of infallibility. - John Stuart Mill -

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
ykskivi
Miksi? Ei minusta. Ja vain makuasioista voi kiistellä..
Ei mulla mitää ennen kuulumattomia näkemyksiä ole Javasta. Mä tykkään keskittyä ihan itse toiminnallisuuksien kirjoittamiseen, en harrastamaan muistin järjestelyä ja merkkijononkäsittelyä.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

Vierailija
ROOSTER

Kotikone taas harvemmin on mukana siellä ulkomailla missä normaalisti tulee sukelleltua. Luuri sen sijaan kulkee kätevästi taskussa minne vaan. Mitä tulee kännyköiden bugisuuteen, väitänpä että ihan samalla tavalla niitä bugeja on tietokoneellakin.

N9:n menestymiseen taas voi tuumata, että ei MeeGo kehittäjillä ole mitään intressejä lähteä ylittämään itseään tuon kapulan kanssa, kun kyseinen käyttis tullaan joka tapauksessa ajamaan alas. Näinpä en ennustaisi kovin kirkasta tulevaisuutta tuolle luurille.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
Edup
ROOSTER

Kotikone taas harvemmin on mukana siellä ulkomailla missä normaalisti tulee sukelleltua. Luuri sen sijaan kulkee kätevästi taskussa minne vaan.

Jos lähtee viikoksi pariksi sukellusmatkalle kirkkaisiin vesiin , niin kyllä kotiläppärikin (macbook!) tulee usein otettua mukaan, vaikka vain sen vuoksi, että saa kavereille leveillä sukellusreissuistaan.

Edup
Mitä tulee kännyköiden bugisuuteen, väitänpä että ihan samalla tavalla niitä bugeja on tietokoneellakin.

Kannattaisiko kotiläppäri siis vaihtaa mielestäsi kännykkään - bugeja vähemmän, hä?

Edup
N9:n menestymiseen taas voi tuumata, että ei MeeGo kehittäjillä ole mitään intressejä lähteä ylittämään itseään tuon kapulan kanssa, kun kyseinen käyttis tullaan joka tapauksessa ajamaan alas. Näinpä en ennustaisi kovin kirkasta tulevaisuutta tuolle luurille.

Luulen, että et tunne kovin hyvin Meego-kehittäjien ajatusmaailmaa.

kse
Seuraa 
Viestejä1308
Liittynyt21.11.2009
Saw

Jos on toistaitoinen ohjelmoinnin suhteen, niin aina voi käyttää Qt quick:ia ja QML:ää.

Javahan on aivan aivokuollut kieli. Jos haluaa käyttää jotain fiksua ja rakenteeltaan siistiä kieltä, niin MeeGolle pitäisi edelleen pystyä kehittämään softaa myös pythonilla.

Anonyymi mielipide 15 mg

Mahdolliset haittavaikutukset

Sairauden tunne, suun kuivuminen, lisääntynyt hikoilu, näköhäiriöt, ärtyneisyys, unihäiriöt, masennus, pyörtyminen, hegenahdistus, oksentelu, ripuli, hiustenlähtö, impotenssi ja gynekomastia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat