Chiliketju - kaikkea chilistä

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

http://www.youtube.com/watch?v=JuctkXZpESU

Onhan näitä chiliaiheisia ketjuja varmaan mutta kerta tuo haku on niin paska, ettei löydy sillä yhtäkään hakunimellä "chili", niin aivan sama. Tässä voisi sitten puhua mitä tahansa chileistä.

Tuo video kiteyttää kaiken siitä miksi chili on niin ihana hedelmä. Söin itsekin äsken taas lusikallisen Ultra Deathia ja tuntui todella hyvältä. Ei tullut itku kuitenkaan niinkuin tuolla kaverilla, mutta se on tavoitteeni. Aion hommata jostain maailman tulisimman chilin ja syödä sen. Toivottavasti sattuu aivan helvetisti. Voiko päivää aloittaa paremmin kuin kierimällä tappavan tuntuisesta poltteesta kyynelehtien lattialla?

Minkähän takia se kivun tunne jonka chili mukanaan tuo, on niin nautinnollista? Parasta oikeastaan on se hetki kun polttelu alkaa vähitellen laantua, mutta on vielä voimakas. Tuleeko siinä niin paljon jotain endorfiinejä aivoihin että huumaantuu hyvästä olosta? Vai ollaanko me chilien ystävät vaan outoja masokisteja?

Harmi että minulla tuppaa vatsa joskus sanomaan oman kantansa asiaan, ei ilmeisesti tykkää niistä niin paljon kuin minä. Vatsassakin on näköjään jotain tuntoa kun sielläkin polttelee.

Tietääkö joku voiko kapsaisiinin vaikutukselle oikeasti jotenkin turtua? Vai onko se vain psyykkistä tottumista? Tuhoutuuko suusta kipureseptoreita kun syö tulista? Olen nimittäin varma että kun pienenä maistoin Tabascoa, se tuntui aivan järkyttävän kamalan polttavalta, samalta kuin tuo Ultra nyt. Mutta nyt kun maistaa Tabascoa, tulisuus on aika vähäinen, sitähän voisi litkiä kuin tomaattikeittoa tulisuutensa puolesta. Onko ne tehneet sille jotain reseptimuutoksia vai onko kipureseptorit turtuneet suusta vai onko tottumus jotenkin psyykkistä?

Mikä on oma chilikastikesuosikkinne?

くそっ!

Sivut

Kommentit (493)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Okei meni se kymmenisen minuuttia kun otin lusikallisen. Niin koin äsken ikuisuudelta tuntuvan kipukohtauksen joka tuli vatsaan. Se reagoi jostain syystä nyt näin, ei ole ennen ihan tällä tavalla.. luulin että kuolen. Sattuu vieläkin mutta ei niin paljon, pystyn istumaan ja kirjoittamaan. Tuntui kuin vatsaan olisi kaadettu jatkuvalla syötöllä kiehuvaa vettä, ja sitä kesti varmaan 5-10 minuuttia. Ei ole ikinä sattunut mahaan noin. Tulikohan joku vatsahaava? Harkitsin jo ambulanssin soittamista. Ehkä en jatkossa nielaise niitä kaikkein tulisimpia satseja.. ainakaan tyhjään mahaan.. en halua kokea tuota enää ikinä uudestaan. Meinasi taju lähteä.

くそっ!

Vierailija

Se on kuin muutkin mausteet, eli ei se saisi hallita ja peittää. Jokaiselle tulee urheiluvimma polttaa sisuksensa nielusta hanuriin ja kehua asialla.
Jos vielä tuputtaa niin voi pöytäseura harveta sekin. SE on silloin turha perään huudella ettei se oikeasti mitään polta ...

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32703
Liittynyt6.12.2009
Ronron
luulin että kuolen.

Mikä oli sen tuotteen nimi?

Olen huomannut että tulisimmat viritykset ei tunnu/maistu heti vaan viiveellä siksi petollisia...

Vierailija
Ronron
Voiko päivää aloittaa paremmin kuin kierimällä tappavan tuntuisesta poltteesta kyynelehtien lattialla?

Voi kyllä, itse jätän lattialla kieriskelyn suosiolla väliin. Mun mielestä menee tsilisoosit hukkaan jos niitä suoraan pullosta nauttii, nehän on niin helevetin etikkaisia ja suolaisia, mielummin sekoittaa ne sitten johonkin hyvään ruokaan. Mulla on kaapissa pelkkää Sudden Deathia mutta sillä saa kaiken sen poltteen ja reippaasti ylikin mistä itse pidän.

Tuoreita chilejä on kiva rouskutella ihan sellaisenaan, joskus jostain isosta kaupasta sai Aji Cristal -lajikkeen chiliä ja ne oli todella hyviä ja rapsakoita, etenkin kun olivat vielä vihreitä. Mutta sairaan kalliita. Niitä ostin paketin ja tölkin kevytmaitoa, siinä oli köyhän opiskelijan perjantaiherkku!

---
Seuraa 
Viestejä3395
Liittynyt6.9.2006
tietää
Se on kuin muutkin mausteet, eli ei se saisi hallita ja peittää. Jokaiselle tulee urheiluvimma polttaa sisuksensa nielusta hanuriin ja kehua asialla.
Jos vielä tuputtaa niin voi pöytäseura harveta sekin. SE on silloin turha perään huudella ettei se oikeasti mitään polta ...

No ei se aivan ole. Tietenkin chilipaprikoissa on myös ominaismaku, mutta sitä käytetään useimiten tuomaan ruokaan nimen omaan tätä tulisuutta. Ja sehän taas ei "maistu", joten se ei siinä suhteessa ole mauste.
Mitä tulisuuteen tulee, niin toleranssi todellakin kasvaa ja se mikä toiselle on normaalia tulisuutta voi tottumattomalle olla mielipuolisen touhua.
Parhaimpia tietenkin ovat nämä chililkastikkeet, joissa on mukana myös runsaasti hyvää makua.

En ole kuullut että muilla mausteilla juuri harrastettaisiin edes tämmöistä rajojen tavoittelua, eihän siinä olisi mitään mieltä; "katsotaan kuinka paljon rakuunaa voi laittaa niin että sitä vielä pystyy syömään". Chili on ihan oma juttunsa.

Vierailija

Itse käytän valmista karkeaksi silputtua pippuri/chiliseosta varoen. Voimakkuus ei hallitse, mutta makua se lisää.

125 g purkissa on jonkinmoinen pippurimylly ja maksoi 2 ekee.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Nuo on aika pahoja nuo Blairsin tulisimmat. Todella teollinen maku. Miedommat Blairsit ovat parempia maultaan, mutta turhan kalliita.

Olen pari kertaa syönyt kokonaisen nagan. Itku ja yrjöt tulivat toisella kerralla. Eka kerralla oli riittävästi jugurttia hollilla.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Juu ei tuo Blairsin Ultra mitään nannaa ole, After Deathkin oli vielä ok leivällä. Mutta käytänkin tuota Ultraa vain tulisuutta tuomaan. Ruoka-annokseen riittää ihan pari tippaa jos haluaa siitä sellaista normitulista ettei polte peitä liikaa muita makuelämyksiä. Silloin se maku ei vielä häiritse. Tilasinkin netistä muita soosseja joiden makuja on kehuttu.

くそっ!

EV+
Seuraa 
Viestejä770
Liittynyt24.12.2010
Ronron
http://www.youtube.com/watch?v=JuctkXZpESU
Tietääkö joku voiko kapsaisiinin vaikutukselle oikeasti jotenkin turtua? Vai onko se vain psyykkistä tottumista? Tuhoutuuko suusta kipureseptoreita kun syö tulista? Olen nimittäin varma että kun pienenä maistoin Tabascoa, se tuntui aivan järkyttävän kamalan polttavalta, samalta kuin tuo Ultra nyt. Mutta nyt kun maistaa Tabascoa, tulisuus on aika vähäinen, sitähän voisi litkiä kuin tomaattikeittoa tulisuutensa puolesta. Onko ne tehneet sille jotain reseptimuutoksia vai onko kipureseptorit turtuneet suusta vai onko tottumus jotenkin psyykkistä?

Mikä on oma chilikastikesuosikkinne?

Minäkin olen varma että Tabascoa on jotenkin laimennettu sitten 90-luvun alun. Silloin pari tippaa keittolautaselliseen teki annoksesta juuri ja juuri syötävän, niin tulista tuli. Söimme tuolloin kouluateriat luokassa ja pullo oli pulpetissa ja oli erittäin riittoisaa riittäen pitkälti yli lukukauden vaikka kavereillekin annoin siitä tippoja. (opettaja hyväksyi omat mausteet asiaa pohdittuaan mutta suolapitoiset kuten aromisuola ym. yrttisuolat menivät pian pannaan)

Nykyisin Tabascoa saa todellakin roiskia eikä tunnu kuin jäävän epämiellyttävä etikkainen maku ruokaan. Pitäiskö lähettää tuotantolaitokselle sähköpostia ja tiedustella asiaa?

Muutamia vahvempia soosseja olen maistellut. Hyvän vaikutuksen on tehnyt mm. Hotheadzin piri-piri. Tulisuus on pistävän polttava mutta silti "tylppä". Miinuspuolena soosia kuluu suht paljon kerralla.

Tuntuu että porttiteoria pitää paikkansa tässä chiliasiassa. Kohta kaapissa kasvaa chilipensaat...

---
Seuraa 
Viestejä3395
Liittynyt6.9.2006

Chilin käyttöä ja erilaisten chilivalmisteiden kokeiluja voi "harrastaa" ihan samalla tapaaa kuin viinin litkimistäkin, kummastakaan ei ole pakko tietää tuon taivaallista. Maku ratkaiskoon. Tosin Chilistä on hyvä tietää se tulisuusaste, ettei tule yllätyksiä.
Itse bongasin jokin aika sitten tuon Poppamiehen ja siellä tuntuisi olevan hyvä valikoima. Jällenmyyjinä toimivat mm. lokaalit K-marketit.

Itse hain tätä: http://www.poppamies.fi/product_info.php?products_id=622 ja vaikka tuossa sanotaankin, että tulinen, niin sanoisinko että tabascon luokkaa jos aivan sitäkään, mutta maku on ihan taivaallisen hyvä.
Toinen hankintani, myöskin hyvän makuinen ja hieman Tabascoa tulisempi on tämä: http://www.poppamies.fi/product_info.php?products_id=792

Keitä kiinnostaa, niin aloitelkaa miedoilla ja tutustukaa makuihin, jos sitten ei huvita mennä tulisuudessa yhtään pidemmälle, niin ei ole pakko.

Olen muuten ollut huomaavinani, että jotkut makuaistiaan vaalivat ruuanlaiton ammattilaiset eivät "uskalla" kovin tulisia ruokia edes maistaa, pelkäävätkö nyt sitten jotenkin tarkan makuaistinsa puolesta vaiko mitä, mutta aivan suotta. Ei se makuaistia vie.

Itse olen kallistunut takaisin näihin mietoihin, säästyy vatsanväänteiltä.

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007
EV+
Minäkin olen varma että Tabascoa on jotenkin laimennettu sitten 90-luvun alun. Silloin pari tippaa keittolautaselliseen teki annoksesta juuri ja juuri syötävän, niin tulista tuli.

Ainakin tabasco tehdään edelleen samasta tabasco-chilistä, etikasta ja suolasta. Valmistusmenetelmän kehutaan olevan sama alkuperäinen, eli chilimurskaa kypsetellään Avery Islandin suolalla vuoratuissa tammitynnyreissä vähintään kolme vuotta, minkä jälkeen lisätään etikka ja siivilöidään. Valmistustavalla ei kovin tulista voi tuottaa, niin paljon se vaatii etikkaa.

Todennäköisesti olet vain kasvattanut toleranssia. Itse aloin latkimaan tabascoa noin viisi kuusi vuotta sitten ja olen nyt vaihtanut vahvempiin aineisiin, koska ei se polta enää samalla tavalla. Hyvä kastike se on silti, sitä on mennyt lähes sata pulloa.

Mulgeron

Vierailija

Kyllä se toleranssi kasvaa huomaamatta. Tapascotippa poltti koko suun pienenä. Nykyisin voi käyttää melkein silmätippoina. Tabascohabanero poltti älyttömästi ensikerroilla, mutta nopeasti siihen tottui ja nykyisin saa läträtä puolipulloa leivälle. Tulee turhan kalliiksi nuo tabascot. Pitäisi löytää tulisempia tuotteita, mutta niitä ei myydä joka paikassa.
Suolisto ei ole aina samaa mieltä tulisuuden suhteen.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Tänään tilasin taas lemppariannokseni thairavintolassa. Tarjoilija on oppinut tuntemaan minut, joten kysyi tilausta tehdessä, että "tehdäänkö taas hemmetin tulista". Nyökyttelin. Nyt kävi niin, että saamani annos oli hemmetin tulinen, mutta hyvä se ei ollut. Vissiin kakkoskokki keittiössä. Annos tehdään niin, että siinä on paistettua, hienoksi silputtua lihaa (porsasta, nautaa tai kanaa valinnan mukaan), raakaa sipulia, kuivattua ja tuoretta chiliä, erilaisia thai-yrttejä, mausteita ja limeä. Nyt oli kokki päättänyt ottaa minusta luulot pois. Kuivattua ja silputtua chiliä oli monta ruokalusikallista ja lisäksi annos oli kuorrutettu halkaistuilla, tuoreilla rawit-chileillä. Tuumasin että jaahas, syödäänpä pois. Ja kyllähän se sattui. Puolivälissä suu turtui niin, ettei chili enää polttanut. Valitettavasti vaan, kuten jo sanoin, annoksen maku ei ollut kovinkaan hyvä - liikaa happamuutta sitruksesta, eikä se chilin makukaan (en puhu nyt poltteesta) enää niin hyvä ole jos se dominoi kaikkea. Lisäksi sitä sapuskaa oli todella paljon. Teki tiukkaa syödä loppuun, mutta eihän sitä voi jättääkään, koska muuten luulevat vaikka mitä... Nyt tässä vatsa parhaillaan ilmoittelee, ettei se tykännyt tuosta lounaasta laisinkaan...

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat