Paljonko on rahan ostovoima heikentynyt?

Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Äitini piti mulle valistuspuheenvuoroa heidän luona käydessäni juhannuksena.
Häntä harmittaa ja hän on vihainen minulle siitä kun pelaan, olen rahapeliriippuvainen.
Hän sanoi kun minä ja kaikki sisarukseni asuivat kotona velkaisessa omakotitalossa oli tiukkaa.

Vanhempani maksoivat vuodesta 1989 alkaen pankille 10% korolla velkaa elättäen vain isäni palkalla 9 henkistä perhettä, kaiken kukkuraksi he olivat taanneet naapurin velan jonkoa hoitaminen heille kaatui. Äiti oli selviytyjä:ruokaa äiti teki todella paljon itse, makaronilaatikkoa, perunaa, jauhelihakastiketta, nuorimmat perivät vanhempien lapsien vaatteita, ajoimme käytetyillä pyörillä kouluun vajaan 5km matkan suuntaansa yms.

Mitähän mahtaisi olla ostovoimakorjattu 300mk:n arvo nykypäivään suhteutettuna?
Äiti arvio sen karkeasti 200-300 €:ksi...

Oletamme että on olemassa Suomi Ky vuonna 1989 ja Suomi OY vuonna 2011, käytä metodia ostovoimapariteetti hyväksesi!

http://www.stat.fi/meta/kas/ostovoimaparite.html

-

Sivut

Kommentit (40)

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Kysytäänkö kuitenkin, paljonko saman tavaran hinta on nyt, kun se maksoi 1989 tuon 300 mk.

Pitäis muistaa vuoden 1989 hintoja. Hatusta nousee arvio että silloin 50 e maksanutta tuotetta vastaava maksaa nyt 75 e.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
baal1984
Eli 300 mk olisi mun järjen mukaan (300/0,7=428)/6=71€

Jos laittoi vuonna 1989 jemmaan rahaa 300 mk, sillä saa nyt 300e*0,7/6 = 35e arvosta tavaraa 1989 hinnoissa. [?]

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008
Saw
Kysytäänkö kuitenkin, paljonko saman tavaran hinta on nyt, kun se maksoi 1989 tuon 300 mk.

Pitäis muistaa vuoden 1989 hintoja. Hatusta nousee arvio että silloin 50 e maksanutta tuotetta vastaava maksaa nyt 75 e.

Perkeleen tarkka arvio!!

Hmm. En oo mikään talousnero, merkonomi vain..
En oo ite ihan saletti ymmärränkö tätä sun kysymystäs mutta yritetään miettiä josko myöhemmin joku viisaampi vastaa..
Äkkiseltään tuntuu siltä ettei äiti olis saanut seiskakybäsellä kuukaudeksi 9 hengen perheelle ruokaa valmistettavaksi.. Siksi hämmennyn..

-

Vierailija

Ei se välttämättä ole heikentynyt, tai riippuu tietenkin tuotteesta!

Hyvä esimerkki on OLUT. Markka-aikaan tuoppi pubissa maksoi noin 20-25 markkaa.
Kun Eurovaluuttaan siirryttiin, tuli markka kertoa kuudella; yksi euro oli siis noin kuusi markkaa.

Nykyisin tuopin saa 4-5 eurolla, eli siirrettyinä markoiksi tulee summaksi 24-30 yksikköä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26868
Liittynyt16.3.2005

Rippuu paljon tuotteesta. Keskiluokkaisen kulutuskrääsän, jota nuo indeksit painottavat, hinta ei ole muuttunut niin paljon kuin köyhimpien käyttämien halvimpien peruselintarvikkeiden. Mutta ei se ole pelkästään Euron tai EU:n syytä, vaan esimerkiksi tiukentuneiden elintarviketurvallisuusmääräysten. Kyllä meillä äiti osti usein päivän pari vanhoja tuotteita puoli-ilmaiseksi 80-luvulla ja tuli vuosien varrella säästäneeksi paljon. Nykyään sellaisia ei saa enää myydä alennuksella, vaan ne menevät roskiin.

Jokin aika sitten selailin vanhaa kotitalouden kirjaani. Siinä oli 80-luuvlta peräisin oleva kuva lihatiskistä hintoineen. Aika samalla tasolla sianlihan hinta silloin oli. Varmaan ennemmin halventunut kuin noussut, jos verrataan tuohon keskimääräiseen indeksiin.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006
KBolt
Joskus pari vuotta sitten tupakkka-aski maksoi 4 markkaa. Nyt se maksaa 5 euroa...

Tupakka-aski taisi maksaa 4 markkaa joskus 1970-80 -lukujen vaihteessa. Hinta seurasi pitkään suurin piirtein varusmiehen päivärahaa, mutta sosiaalipoliittisista syistä tupakan hinta on sittemmin tosiaan noussut enemmän kun monien muiden tuotteiden.

Mutta esimerkiksi keskitason matkapuhelin maksoi 1989 runsaat 1000 €, nyt vastaavan saa ehkä 75 € hinnalla, joten kohtalaisen reilusti ovat hinnat alas tulleet. Itse ostin ensimmäisen NMT-matkapuhelimeni 1993. Merkki oli Ascomp (ericsson) ja hinta 4500 mk. Uusin puhelimeni, viime talvena ostettu iPhone, ei tosin ole paljonkaan halvempi mutta jonkin verran monipuolisempi.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005
Neutroni
Rippuu paljon tuotteesta. Keskiluokkaisen kulutuskrääsän, jota nuo indeksit painottavat, hinta ei ole muuttunut niin paljon kuin köyhimpien käyttämien halvimpien peruselintarvikkeiden.
Kuluttajahintaindeksi kuvaa kuluttajahintojen muutosta keskimääräisen (ei siis keskiluokkaisen) kotitalouden kulutusrakenteen mukaisesti. Indeksistä on saatavilla kokonaisindeksin, hyödykeryhmien ja 497 hyödykkeen hintakehitys.

Tilastokeskuksen haastattelijat keräävät indeksejä (kuluttajahinta- ja elinkustannus- eri variaatioineen) varten noin 51 000 hintatietoa noin 2600 liikkeessä aina kuukauden puolivälissä. Keruuliikkeet on valittu osin satunnaisotannalla ja osin harkinnanvaraisesti.

Kuluttajahintaindeksi soveltuu hyvin lyhyen ajan muutosten tarkasteluihin, pitkäaikaisempia muutoksia kannattaa seurata elinkustannusindeksin avulla.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Sen verran indeksistä, että ainakin polttoöljyn hinta on YLI satakertaistunut 60-luvulta. Silloin maksoi 6 penniä/litra eli euroina 1 sentti. Nykyhinta 110c.

Repikää siitä.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006
ROOSTER
Sen verran indeksistä, että ainakin polttoöljyn hinta on YLI satakertaistunut 60-luvulta. Silloin maksoi 6 penniä/litra eli euroina 1 sentti. Nykyhinta 110c.

Repikää siitä.

Energian hinta on vielä enemmän poliiittinen valinta kun jonkun tupakan tai alkoholin. Suomessa on vahvoja poliittisia voimia joiden mielestä fossiiliset polttoaineet ovat edelleenkin aivan liian halpoja.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
Pseudohippi
ROOSTER

Repikää siitä.

Energian hinta on vielä enemmän poliiittinen valinta kun jonkun tupakan tai alkoholin. Suomessa on vahvoja poliittisia voimia joiden mielestä fossiiliset polttoaineet ovat edelleenkin aivan liian halpoja.

Tämän poliittisen pelinappuluuden vuoksi jokaisella pienelläkin yhteisöllä pitäisi olla olla oma energiantuotto (esm. tuulivoimala , aurinkovoimala ja/sekä biovoimala), siksi että keskusvalvomon päätöksille voitaisiin vain hymähdellä.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006
ROOSTER
Pseudohippi
ROOSTER

Repikää siitä.

Tämän poliittisen pelinappuluuden vuoksi jokaisella pienelläkin yhteisöllä pitäisi olla olla oma energiantuotto (esm. tuulivoimala , aurinkovoimala ja/sekä biovoimala), siksi että keskusvalvomon päätöksille voitaisiin vain hymähdellä.

Niin. Jos energiaa tuottaisi itse moninkertaisella hinnalla tämänhetkiseen verrattuna niin eipä sitten olisi niin väliä vaikka "keskusvalvomon" hinta vähän nousisikin.

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008
Saw
baal1984
Eli 300 mk olisi mun järjen mukaan (300/0,7=428)/6=71€

Jos laittoi vuonna 1989 jemmaan rahaa 300 mk, sillä saa nyt 300e*0,7/6 = 35e arvosta tavaraa 1989 hinnoissa. [?]

Eli nyt vasta luulen ymmärtäväni Sahaajan väittämän. Hän ilmeisesti tarkoittanee sitä mikäli olisi ollut säästeliäs olisi se ollut tappiollista koska 35egee on vain n. 210 markkaa..

Mutta tämä lienee tarkasteltavan kontekstin kannalta irrelevanttia sillä onhan mahdotonta jossitellla ja ostaa nykyhetkessä eilispäivän tuotteita.

Hän vain kaiketi havainnollisti yhtälöllään sitä asianlaitaa että ainakin säästäminen ilman pankkia tai nohevaa sijoituskohdetta olisi ollut tarkastelujaksona ( 22 vuotta) epäsuotuisaa..

..Havainnollisempaa väittämälleni rahan arvon laskemiselle on tuo kuluttajahintaindeksin sekä alussa Sahaajan antama käytännön esimerkki kulutushyökykkeen hintamuutoksesta kalliimpaan päin..

Mitä se sitten tarkoittaa että äidin olisi pitänyt kyetä ostamaan kuukauden ruuat 9 sielulle seiskakybäsellä nykymenoon suhteutettuna? Sitä mä en vaan ymmärrä...OOn tainnut jotain funtsia väärinpäin...

-

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat