Onko hyödyllisintä yrittää monipuolistua alansa sisällä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ruoho saattaa näyttää vihreämmältä aidan toisella puolella, mutta välttämättä se ei kuitenkaan ole sitä. Vaikka alan vaihto olisikin jossakin määrin kannattavaa, niin epäilen, että sitä harkitseva ei aina ole miettinyt tarkoin sitä, voisiko hän nykyisessä työssään esim. toimia itsenäisemmin ja tehdä monipuolisempia töitä. Tämän jälkeen voisi myös harkita, kohdistaisiko uudistumisesta syntyneen energiansa jonkin sopivan kakkostyön tekemiseen.

Epäilen, että esim. tulehtuneet ihmissuhteet ja taidottomuus parantaa niitä aiheuttavat turhaan liikkuvuutta työmarkkinoilla. Joka tapauksessa asiasta voitaisiin kaikkialla puhua enemmän ja arvottaa sitä. Varsinkin jonkin perinteisen johonkin ammattiin suoraan valmistavan korkeakoulututkinnon suorittaneiden ei ehkä ole järkevää lähteä muulle alalle kovin kevyin perustein kenenkään kannalta ajateltuna. Onko muuten olemassa tutkimuksia siitä, ovatko alaansa vaihtavat esim. yleissivistävän tutkinnon suorittaneita, eli onko heillä yleensä osaamista myös uudella alallaan?

Petri Sahervo

Kommentit (4)

Vierailija

Re: Onko hyödyllisintä yrittää monipuolistua alansa sisällä?

Kyllä. Ainakin olen itse tuohon urani aikana pyrkinyt.

Vierailija

Luultavasti työn itsenäisyys alunperin määrää pitkälti sen, kuinka paljon työtään voi monipuolistaa. Mutta entä jos työ todellakin on niin kahlittua, että uudistuminen sen puitteissa ei käytännössä ole mahdollista? Esim. myyntityötä tekevän on ehkä varsin vaikea yrittää tehdä mitään myymiseen liittymätöntä. Sen sijaan esim. jonkin alan yrittäjän mahdollisuudet uudistua näyttäisivät lähes rajattomilta. Työn laatu siis määrää pitkälti liikkumavaran sen puitteissa. Kaikki eivät myöskään välttämättä edes halua työltään mitään muuta kuin jatkuvuutta ja tuloja.

Petri Sahervo

Vierailija

Yksi työpaikka ei tietenkään anna kuvaa koko ammatista. Toisessa firmassa saatetaan tehdä asiat paremmin... tai sitten ei. Se voi olla kiinni siitäkin, että itse tekee asiat huonosti ja sitten syyttää firman toimintatapoja. Ja kun kaikki tekevät näin, niin paitsi jokaisessa itsessään on vikaa, niin myös firman toimintatavoissa, kun kaikkien panos = toimintatavat.

Vierailija

Olen melko varma siitä, että lähes kuka tahansa voisi monipuolistaa yksitoikkoiselta tuntuvaa työtään, jos hänellä olisi vain tietoja ja taitoja, kuinka se voitaisiin tehdä? Onko mielestänne muuten useimpiin ammatteihin valmistava koulutus sellaista, että se opettaa riittävän monipuolisesti alaan liittyviä asioita? Onko työssä kehittymisestä kirjoitettu riittävästi, ja opetetaanko koulutustapahtumissa näitä taitoja? Eikö ole varsin todennäköistä, että liian aloitekykyinen työntekijä ei saa vastakaikua työympäristöstään, jos hän yrittää vaikka vain omassa työssään muuttaa jotakin?

Petri Sahervo

Uusimmat

Suosituimmat