Tee se itse ups

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

kuinka vaikeaa ja mitä se vaatis tehdä itse ups tietokoneeseen?
tinaaminen sujuu mutta mitä kaikkea osia se tarvii?
onko rakentelu edes mahdollista?

Sivut

Kommentit (21)

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32501
Liittynyt6.12.2009
daranium

Oisko tuo kuitenkin järkevää ostaa käytettynä jos kuluissa haluaa säästää, laite ois hyvä olla kuitenkin toimintavarma ettei särkis siihen liitettyjä laitteita ?

Ebaysta loytyy vaikka "huru mykket"

Remonttimies
Seuraa 
Viestejä477
Liittynyt9.7.2008
daranium

tarvitset akun/akkuja, laturin ja inverterin. akku kannattaa olla sellainen "jatkuvaan" käyttöön suunniteltu, ei mielellään auton akku. laturin yhdistät lataamaan ja inverterin tuottamaan sähköä. virtapiikiltä ei suojaa täydellisesti, mutta sähkökatkon pärjää. 200 Ah, 12 V akku ja kone kuluttaa 200 W inverterin hukat huomioituna => kestää uutena 7 - 11 tuntia. jos käytät halpisosia, niin sitten toimii vähemmän aikaa ja laturissa ei tehot välttämättä riitä.
mutta toisaalta 300-1000 eur uppsit ei 30 - 60 minuuttia pitempää varmistukseen riitä.

itse käytäisin inverterin ja laturin yhdistelmää kuten Victron Energyn tuotteita. hinta kunnon tuotteille on n. euro per watti (pätee ainakin yli 1000 W inverttereissä, pienemmillä voi maksaa enemmänkin). hongkongista ostetulla härvelillä saat todennäköisesti poltettua fasiliteetit.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
daranium

Tuolla aiemmin onkin jo tullut kommentteja upsin toteutuksesta, joten jos sinulla ei ole elektroniikasta tai vahvasähköstä tai sähköturvallisuudesta tietoa tarpeeksi, niin kehoitan kyllä käyttämään valmiita yksiköitä tai valmista upsia. Moni on talonsa polttanut omilla viritelmillään, sitä en soisi sinulle tapahtuvan.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Ukkonen iskee toisinaan rakenteisiin, joista se aiheuttaa todella ison piikin joko jännitteisiin johtoihin tai maapuoleen. Ei järin yleistä mutta joskus on pruutannut sähköliekkiä eli valokaarta vaihtelevissa paikoissa tai tulppasulakkeita pirstaantunut. Silloin kun näin käy pitäisi olla aika raju suojaus herkimmällä elektroniikalla.

Olen miettinyt, että jos laittaisi vaikkapa 2 n. 120Ah akkua rinnan ja laittaisi sulakkeet aina molempiin johtoihin; laturin ja akun väliin, akun ja akun väliin, akun ja invertin väliin ja invertin ja laturin päihin vielä ylijännitesuojat. Tuli vain mieleen, että lyijyakkukin voi sanoa PAM, eli ei ehkä ihan viisas konstruktio asuttuihin sisätiloihin.

- Ubi bene, ibi patria -

Remonttimies
Seuraa 
Viestejä477
Liittynyt9.7.2008
Veikko
Tällainen tuli vastaan. 9-18 voltin ATX virtalähde.

http://www.powerstream.com/DC-PC-12V.htm

niin, miksipä sitä tasavirtaa muuttamaan vaihtovirran kautta tasavirraksi. lisäksi tarvitaan tasavirralla toimiva näyttö. laturin pitää kyetä tuottamaan jatkuva kulutus ja vähän yli. laturissa pitäisi myös ns akun ylläpitolataus ominaisuus. viherpiipero asentaa tuohon aurinkokennon.

Remonttimies
Seuraa 
Viestejä477
Liittynyt9.7.2008
KBolt
Tähän ketjuun ei voi muuta kirjoittaa kuin että "osta hyvä mies/nainen se ups kaupasta"...piste.

tietämättömyys nostaa pelkoja. entisessä kesäduunipaikassa 10 vuotta sitten oli jo tekniikka käytössä, laturi/invertteri latasi akkua kun verkkovirta kytketty ja auton ollessa liikkeellä latauksen hoiti auton laturi. tietokoneet oli 24/7 päällä, millään upseilla siitä olisi mitään tullu. jos on sormi suussa niin sitten tilaamaan asennus liikkeestä. alkuperäisellä kysyjällä homma hanskassa ja mitään ihmeelistä tässä tehdä, taitaa nuo tuulimyllyjen rakentajat tehdä riskialttiimpaa harrastetta. mutta 100 euron uppsi suojaa 5 min katkolta ja siinä kustannustehokas vaihtoehto, kunnes sitten 2 vuoden käytön jälkeen kyrvähtää.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Remonttimies
Veikko
Tällainen tuli vastaan. 9-18 voltin ATX virtalähde.

http://www.powerstream.com/DC-PC-12V.htm

niin, miksipä sitä tasavirtaa muuttamaan vaihtovirran kautta tasavirraksi. lisäksi tarvitaan tasavirralla toimiva näyttö. laturin pitää kyetä tuottamaan jatkuva kulutus ja vähän yli. laturissa pitäisi myös ns akun ylläpitolataus ominaisuus. viherpiipero asentaa tuohon aurinkokennon.

Tietokoneen virtalähteessä ei ole perinteistä muuntajaa. Eli se ei vaadi edes vaihtosähköä. 200 kpl sormiakkuja vain sarjaan ja se on siinä. Älä kokeile tätä kotona.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Remonttimies
KBolt
Tähän ketjuun ei voi muuta kirjoittaa kuin että "osta hyvä mies/nainen se ups kaupasta"...piste.

tietämättömyys nostaa pelkoja. entisessä kesäduunipaikassa 10 vuotta sitten oli jo tekniikka käytössä, laturi/invertteri latasi akkua kun verkkovirta kytketty ja auton ollessa liikkeellä latauksen hoiti auton laturi. tietokoneet oli 24/7 päällä, millään upseilla siitä olisi mitään tullu. jos on sormi suussa niin sitten tilaamaan asennus liikkeestä. alkuperäisellä kysyjällä homma hanskassa ja mitään ihmeelistä tässä tehdä, taitaa nuo tuulimyllyjen rakentajat tehdä riskialttiimpaa harrastetta. mutta 100 euron uppsi suojaa 5 min katkolta ja siinä kustannustehokas vaihtoehto, kunnes sitten 2 vuoden käytön jälkeen kyrvähtää.

Paskapuhetta. Kyllä ne vehkeet noilla omilla virityksillä kyrvähtää ennen sitä kahta vuotta. UPSia ei todella kannata itse alkaa rakentelemaan.

Kyllä minä sen tiedän että UPSin rakentaminen itse onnistuu taatusti mutta mitään takuita et sille laitteelle saa ja kalliimmaksi tulee elektroniikan teko kuin valmiin ostaminen.
Pelkkä käämi maksaa jo reilut 100€ + muut kilskeet päälle eli itse rakennettuna hintaa kertyy.

Tietysti jos jostain syystä haluaa harrastemielessä rakennella niin okei. Ihan jees projekti.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Kaikki riippuu siitä, mikä on upsin primäärein tehtävä. Ja siitä, mikä upsiksi luetaan. Itselläni on ollut näitä omaviritteisiä virityksiä elektroniikalle ja vähän muullekin jo vuosikymmenet. Sähköä pitää tasaisesti saada niin Lemmenjoella, Purje- ja moottoripaatissa, kotona, verstaalla, toimistossa, autossa, saaressa, asuntopöntössä, korvessa, jne.

Jos olisi hiukan detaljia, notta mihin käyttöön. Periaatteessa kotitalous/konttori-upseja on neljää sortimenttia, mutta jos lähdetään spesiaalihin juttuihin, niin on vain taivas kattona.

Ehdotan, että korjaat/kunnostat vanhan toimisto-upsin, niin pääset tekemisen makuun. Halvimmat koti-upsit kai jotain 60e

--------------------------------
Tuolla aiemmin kun kirjoitin omasta kehitelmästäni, niin siinä olisi tarkoitus ukkosen täysosumalla sähkölinjaan tai kehämaan johtimiin räjäyttää pari akkua ja 4 erillistä ylijännitesuojaa ja 11 sulaketta ennen kuin vuorossa ovat varsinaiset virtalähteet.

Muutaman kerran on pelastanut pelkkä jatkojohdon kytkin, joka on piikissä palanut rikki, mutta laitteet ovat säilyneet. Putkinäytöt oli kaikkein arimpia. Niitä on mennyt aika tarkkaan hiace-kuorma jännitepiikeistä.

- Ubi bene, ibi patria -

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

"Tuolla aiemmin kun kirjoitin omasta kehitelmästäni, niin siinä olisi tarkoitus ukkosen täysosumalla sähkölinjaan tai kehämaan johtimiin räjäyttää pari akkua ja 4 erillistä ylijännitesuojaa ja 11 sulaketta ennen kuin vuorossa ovat varsinaiset virtalähteet."

Eikö toi nyt ole jo vähän överiä? Ja akuthan ovat myös sitten sen suojauksen takana..

Mikset lykkää sähkökaappiin suojausta, niin on koko talo kerrallaan hoidettu, eikä tarvitse edes maadoitettuja pistorasioita.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Talokohtainen on mietinnässä. On vai hieman konstikas tämä miljöö, kun on varmaan 30 keskusta kiinteistönousun jatkeena, avolinjoja, etc. Kulttuurikerrostumia. Onpa niinkin, että jossain on vielä rättipääliset puhelintapsit kalastajalangalla sidottuina paimenpojanlangan posliinisiin eristäjänuppeihin ja katkaisin on sellainen valurautainen. Tai että on käytössä niitä 3-piikkisiä valurautaisia 3-vaihepistokkeita. Lyijykaapelointeja paljon. Panssarikaapeleita. Tulppasulakkeilla koko hela hoito. Sulakkeita lonkalta heittäen 300 kpl.

On tietysti uuttakin tekniikkaa.

Minulla on paloruisku ja kuution vesipytty picupin päällä nytkin xD
Paloautoksi sitä kutsun, vaikka ei se ihan vastaa ihmisten näkemystä
paloautosta.

Menee vähän ooteeksi x)

- Ubi bene, ibi patria -

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005
Pacanus Rusticanus
Tuolla aiemmin kun kirjoitin omasta kehitelmästäni, niin siinä olisi tarkoitus ukkosen täysosumalla sähkölinjaan tai kehämaan johtimiin räjäyttää pari akkua ja 4 erillistä ylijännitesuojaa ja 11 sulaketta ennen kuin vuorossa ovat varsinaiset virtalähteet.

Muutaman kerran on pelastanut pelkkä jatkojohdon kytkin, joka on piikissä palanut rikki, mutta laitteet ovat säilyneet. Putkinäytöt oli kaikkein arimpia. Niitä on mennyt aika tarkkaan hiace-kuorma jännitepiikeistä.

No jos oikein järeän suojan haluaa, niin se on kyllä sitten vauhtipyörä-UPS.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat