Mikä vinkuu autossa

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Kun kääntää rattia oikealle, niin ohjauksessa joku vinkuu. sellanen korkea ääni,

Onko joku nivel kulunut, vaiko pääseekö viasta jos laittaa jotain crc:tä vinkumiskohtaan.

Voi olla joku ominaisuuskin, kun Renaultilla ajelen.

Sivut

Kommentit (25)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Pyörän laakerit voi pitää ääntä, jos ne on kuluneet. Tai sitten ohjaustehostin? Kuuluuko ääni vain silloin kuin auto etenee, vai kuuluuko silloinkin kun auto on paikallaan ja moottori käy?

Joissain tapauksissa kuljettajan maksa voi vinkua hyvinkin voimakkaasti, mutta se onkin toinen juttu.

Vierailija

Tarkista ettei matkustajanpuoleiselle penkille ole jäänyt kakkoskuskia. Niillä on tapana vinkua, ja erityisesti jos istuvat liian lähellä ykköskuskia, kun tämä kääntää rattia oikealle.

Vierailija
tiäremiäs
Meni katsastuksesta läpi, eikö ne huomioi jos niveltet ja laakerit kulunut.?


Ei ne aina huomaa. Joskus hieno auto voi mennä läpi vaikka olis mitä shaissee alusta. Ruman auton ulkonäkö ei vie huomioo joten ne keskittyy enempi tekniikkaan. Ja onhan se kiinni katsurin kokemuksesta, mielialasta, kotiasioista, pomon hiostuksesta..

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
tiäremiäs
Ei oo ohjaustehostinta, ja rattia kääntäessä oikealle vinkuu, toki auto varmaan pitää liikkua.

Sulla täytyy tosi vanha kosla, jos ei oo tehostinta. Se tehostin vinkuu aina, kun kääntää ratin jompaan kumpaan ääriasentoon stoppariin kiinni.

Vierailija
Ertsu
tiäremiäs
Ei oo ohjaustehostinta, ja rattia kääntäessä oikealle vinkuu, toki auto varmaan pitää liikkua.

Sulla täytyy tosi vanha kosla, jos ei oo tehostinta. Se tehostin vinkuu aina, kun kääntää ratin jompaan kumpaan ääriasentoon stoppariin kiinni.

No esim. vm-87 fortti sierra = ei tehostinta vaikka on ralliauto...

syytinki
Seuraa 
Viestejä8919
Liittynyt18.8.2008

Kyllä se auto kääntyy ilman tehostintakin. Suoraan sanoen ovat turhuutta useimmissa henkilöautoissa, ettei peräti kaikisssa.

Jos tehostinta ei ole, kantsii tsekata myös ottaako eturengas kiinni lokasuojaan tai muuhun sopivaan.

Muitakin mahdollisuuksia (ja kiinnostavia) löytyy. Miten lie tasauspyörästön laita tai vetonivelten eikä tuo laakerivikakaan kauas heitä. Jos alkaa vetonivel epäilyttää, kannatta henkisesti varautua jommankumman pyörän äkkijumitukseen.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32861
Liittynyt6.12.2009
tiäremiäs
Kun kääntää rattia oikealle, niin ohjauksessa joku vinkuu. sellanen korkea ääni,

Onko joku nivel kulunut, vaiko pääseekö viasta jos laittaa jotain crc:tä vinkumiskohtaan.

Voi olla joku ominaisuuskin, kun Renaultilla ajelen.




Vinku-intiaani kyydissä ja pelkää oikealle kääntymistä?

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
syytinki
Kyllä se auto kääntyy ilman tehostintakin. Suoraan sanoen ovat turhuutta useimmissa henkilöautoissa, ettei peräti kaikisssa.

Samoin kuin sähkötoimiset lasit ja ilmastointilaitteet. Turhia hienouksia kaikki.

syytinki
Jos tehostinta ei ole, kantsii tsekata myös ottaako eturengas kiinni lokasuojaan tai muuhun sopivaan.

Tehostin vinkuu siis silloinkin, kun auto ei liiku. Siis kun käännetään stoppariin kiinni.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Nimenomaan näin. Mutta jos Ertsulla oli sarkasmia mukana, niin minulla ei Ainoa elektroninen osa autossa saa olla vilkun rele ja ilmankin pärjää, jos rämpyttää kahvaa manuaalisesti.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
KBolt

No esim. vm-87 fortti sierra = ei tehostinta vaikka on ralliauto...



Höpöhöpö. Ei se fortti ole tehnyt autoja kuten eivät pierre patongitkaan.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija
Marssilainen
Nimenomaan näin. Mutta jos Ertsulla oli sarkasmia mukana, niin minulla ei Ainoa elektroninen osa autossa saa olla vilkun rele ja ilmankin pärjää, jos rämpyttää kahvaa manuaalisesti.



Oikein tehdyssä vilkun releessä ei tarvita elektronikkaa. Ajastin voidaan tehdä bi-metaliliuskalla joka lämpenee virran vaikutuksesta, taipuu ja katkaisee virran. Kun liuska vähän jäähtyy niin taipuu takaisin ja virta kulkee taas. Näin ne on oikeissa autoissa vilkun releet tehty.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Lyde
Marssilainen
Nimenomaan näin. Mutta jos Ertsulla oli sarkasmia mukana, niin minulla ei Ainoa elektroninen osa autossa saa olla vilkun rele ja ilmankin pärjää, jos rämpyttää kahvaa manuaalisesti.



Oikein tehdyssä vilkun releessä ei tarvita elektronikkaa. Ajastin voidaan tehdä bi-metaliliuskalla joka lämpenee virran vaikutuksesta, taipuu ja katkaisee virran. Kun liuska vähän jäähtyy niin taipuu takaisin ja virta kulkee taas. Näin ne on oikeissa autoissa vilkun releet tehty.



Esimerkiksi laadukkaaksi tunnetuissa Fiat vaunuissa käytettiin 70-luvulla tällaisia vilkkureleitä. Releen huolto 2000 km välein riitti (kontaktipintojen hionta, jousen säätö) - relettä ei tarvinnut vaihtaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat