18 vaihdetta

Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010

Polkupyörässäni on 18 vaihdetta mutta onko, kun vaihtaa ketjun keskiörattaan toiseksi suurimalle ja samalla takarattaan pienemmälle eiko näillä eri yhdistelmillä tule samaa välitystä millään kostilla, käytäntö ei paljasta salaisuutta eri välitykset ovat niin lähellä toisiaan. Osaako teistä kukaan laskea ja tuoda jonkinlaisen esimekin avulla tämän tiedon tyhmälle kysyjälle.

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

Kommentit (8)

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010

En ala laskemaan eri rattaiden hammas määriä liian sottanen homma tähän hätään.
Kysymys on enemmäkin yleis- luontoinen eikä juuri minun pyörää kskeva.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26897
Liittynyt16.3.2005
Hillman
Polkupyörässäni on 18 vaihdetta mutta onko, kun vaihtaa ketjun keskiörattaan toiseksi suurimalle ja samalla takarattaan pienemmälle eiko näillä eri yhdistelmillä tule samaa välitystä millään kostilla, käytäntö ei paljasta salaisuutta eri välitykset ovat niin lähellä toisiaan. Osaako teistä kukaan laskea ja tuoda jonkinlaisen esimekin avulla tämän tiedon tyhmälle kysyjälle.

Polkupyörän ketjuvaihteiston ideana on kolme (tai maantiepyörissä kaksi) aluetta, jotka menevät huomattavasti päällekkäin. Se, että onko vaihteistossa täsmälleen samoja välityksiä, riippuu rattaiden hammasluvuista. Asian selvittämiseksi pitää laskea hampaat ja niistä edelleen välitykset. Välitys on yksinkertaisesti eturattaan hammasluku jaettuna takarattaan hammasluvulla.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26897
Liittynyt16.3.2005
Hillman
En ala laskemaan eri rattaiden hammas määriä liian sottanen homma tähän hätään.
Kysymys on enemmäkin yleis- luontoinen eikä juuri minun pyörää kskeva.

On se mahdollista. Esimerkiksi jos edessä on 48 piikkinen ja takana 24 piikkinen, välitys on täsmälleen sama (2) kuin jos edessä on 38 piikkinen ja takana 19 piikkinen. Joissain pakoissa ehkä on tuollaiset rattaat, joissain toisissa taas ei.

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010

Tuota minä juuri pelkäsinkin, että päällekkäin menee käytännössä en tarviikaan kuin 6:tta isointa pienemmät ovat aivan turhia maantie ajoon!

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010

Elikkä pidän ketjun koko ajan keskiön isoimalla rattaalla, ja pienentämiseen käytän kuutta takaratasta, niillä on menty.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26897
Liittynyt16.3.2005
Hillman
Tuota minä juuri pelkäsinkin, että päällekkäin menee käytännössä en tarviikaan kuin 6:tta isointa pienemmät ovat aivan turhia maantie ajoon!

Varo ettet runno polviasi hajalle. Mutta se pienin eturatas kolmesta ei tosiaan ole tarkoitettu kuivalle kesäiselle maantielle. Joskin kyllä se tulee Itäuusimaalaisessa topografiassa ainakin minulle ajoittain tarpeeseen jo hiekkateillä, mutta se kertonee enemmän miehestä kuin vehkeistä. Ja kymmensenttisessä märässä lumessa sitä toivoo pyörätielläkin kummasti, että olisipa vaan vielä pienempi se pikkueturatas.

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010

Tasaiset ovat mulla maastot, talvisin en juurikaan aja muuta kuin kauppa reissun, kesäisin varsin paljon semmonen 150km viikossa, no 100- 150 km/vko

el6
Seuraa 
Viestejä1457
Liittynyt12.2.2007
Neutroni
Hillman

Varo ettet runno polviasi hajalle. Mutta se pienin eturatas kolmesta ei tosiaan ole tarkoitettu kuivalle kesäiselle maantielle. Joskin kyllä se tulee Itäuusimaalaisessa topografiassa ainakin minulle ajoittain tarpeeseen jo hiekkateillä, mutta se kertonee enemmän miehestä kuin vehkeistä. Ja kymmensenttisessä märässä lumessa sitä toivoo pyörätielläkin kummasti, että olisipa vaan vielä pienempi se pikkueturatas.

Niin. tai mopo.

.

Uusimmat

Suosituimmat