Bentsot ja valeriaana

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Voiskohan joku lääketieteen tuntija auttaa mua? Voiko bentsot ja valeriaana yhteiskäytössä aiheuttaa jonkinlaisen aivovaurion? Otin perjantaina aika tuhdisti alkoholia. Sunnuntaina mulla oli vielä aikamoinen krapula-ahdistus, joten otin aamupäivästä kaksi 500mg valeriaana tablettia (Dormiplant). Illalla otin sitten 15mg opamoxin ja vielä yhden valeriaanan. Nukahdin, ja näin koko yön hirvittäviä painajaisia. Kun heräsin, niin olo oli todella kummallinen. En tuntenut itseäni omaksi itsekseni. Ja sama olo vaan jatkuu. Ikävintä tässä on se, että en saa voimakkaita tunnekokemuksia mistään. Siis mistään sellaisestakaan, josta ennen olen tuntenut voimakasta iloa tai surua. En pysty itkemään, vaikka yleensä pillitän taukoamatta jos pelkään terveyteni puolesta. Olisin tosi kiitollinen jos joku lääkäri tai muuten vaan asiasta tietävä neuvoa? Onko todennäköistä että aivotoiminnassani on tapahtunut pysyvä muutos? Voiko tehdä mitään?

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija
Minävaan
Voiskohan joku lääketieteen tuntija auttaa mua? Voiko bentsot ja valeriaana yhteiskäytössä aiheuttaa jonkinlaisen aivovaurion? Otin perjantaina aika tuhdisti alkoholia. Sunnuntaina mulla oli vielä aikamoinen krapula-ahdistus, joten otin aamupäivästä kaksi 500mg valeriaana tablettia (Dormiplant). Illalla otin sitten 15mg opamoxin ja vielä yhden valeriaanan. Nukahdin, ja näin koko yön hirvittäviä painajaisia.

Kun heräsin, niin olo oli todella kummallinen. En tuntenut itseäni omaksi itsekseni. Ja sama olo vaan jatkuu. Ikävintä tässä on se, että en saa voimakkaita tunnekokemuksia mistään. Siis mistään sellaisestakaan, josta ennen olen tuntenut voimakasta iloa tai surua. En pysty itkemään, vaikka yleensä pillitän taukoamatta jos pelkään terveyteni puolesta. Olisin tosi kiitollinen jos joku lääkäri tai muuten vaan asiasta tietävä neuvoa? Onko todennäköistä että aivotoiminnassani on tapahtunut pysyvä muutos? Voiko tehdä mitään?

Kaikilla kolmella aineella on sedatiivinen vaikutus, mutta valeriaana on niistä miedoin sellainen. Känni tuskin on jatkunut sunnuntaille asti, mutta noiden kolmen aineiden yhteiskäyttö voi kyllä voimistuttaa toinen toisiaan ja yhteiskäyttöä tulisi siksi välttää. Rauhoittava vaikutus on voinut olla jopa niin voimakas, että se on meinannut lamaannuttaa hengityksesi, mikä taas on voinut hyvin heijastua sinun uniisi.

Taken in overdose in combination with alcohol, barbiturates, opioids, tricyclic antidepressants, or sedating antipsychotics, anticonvulsants, or antihistamines are particularly dangerous.[14] In the case of alcohol and barbiturates not only do they have an additive effect, they also increase the binding affinity of benzodiazepines to the benzodiazepine binding site which results in a very significant potentiation of the CNS and respiratory depressant effects.[15][16][17][18][19] Additionally, the elderly and those with chronic illnesses are much more vulnerable to lethal overdose with benzodiazepines. Fatal overdoses can occur at relatively low doses in these individuals.[11][13][20][21]

http://en.wikipedia.org/wiki/Benzodiazepine_overdose

Vakavimmillaan yhteiskäytön seurauksena on hengityksen pysähtyminen ja kuolema, joten suosittelen, että lopetat idioottimaisen kokeilusi tähän kertaan.

Unien näkeminen ei vahingoita aivotoimintaa, vaan täysin päinvastoin. REM-univaiheen aikana voi hyvinkin tapahtua pysyviä ajattelutapojen muutoksia, jotka johtavat positiivisiin käytöksen ja ajattelutavan muutoksiin valveajalla.

Kun käy lähellä kuolemaa, voi hyvinkin olla mahdollista, että ei itketä eikä naurata, kun on shokissa. Tämä on akuutti vaikutus, eikä selitä sinun mahdollisia motivaatio-ongelmia elämässä. Jos jokin negatiivinen muutos on nyt sattunut, niin kenties se, että olet tämän yhteiskokeilun tuloksena enemmän alkoholisti kuin koskaan aiemmin tai ainakin olet onnistuneesti ohjelmoinut aivosi lähemmäksi riippuvuutta näistä aineista. Sen seurauksena motivoituminen tavallisen ihmisen aktiviteetteihin voi vaikeutua entisestään.

Vierailija

Pakko sanoa, että tuo edellinen kirjoitus nyt oli hieman yliampuva. Valeriaana ei ole kovin voimakas rauhoittava ja vaikka vaikuttaakin gaba reseptoreihin, niin yhden 15mg opamoxin (erittäin mieto) kanssa on kyllä vaikea uskoa, että olisi liiallista sedatiivista vaikutusta. Tiedän tapauksia, joissa on otettu satoja milligrammoja paljon voimakkaampaa bentsodiatsepiinia (Diapamia) ja lisäksi vielä voimakkaasti hengitystä lamaavaa kipulääkettä ja alkoholia ja silläkään ei vielä terveelle nuorelle saada ongelmia.

Tästä ovat ihan ambulanssihenkilökunta sanoneet, että terve ihminen ei kyllä itseään hengiltä lääkkeillä kovin helposti saa. Noh, toki on olemassa joitakin todella vahvoja opioideja, jotka voivat tappaa, kuten fentanyyli, mutta tässä nyt oli kyse hiukan eri luokan lääkkeistä, joten turhaa mielestäni peloitella. Erittäin todennäköistä on, että mitään vaurioita ei ole tapahtunut. Tuolla valeriaanalla vain sattuu olemaan tuollainen välillä hieman oudohko vaikutus psyykkeeseen, olen sen itsekin huomannut, kun olen teetä siitä keittänyt. Krapulassa tämä saattaa aiheuttaa panikointia. Se yleensä rauhoittaa kyllä, mutta välillä myös tekee jotenkin oudon olon. Olen ottanut sitä myös yhdessä unilääkkeiden kanssa. Ja mainittakoon myös, että minulla ei ole mitenkään huomattavaa toleranssia tällä hetkellä rauhoittaviin lääkkeisiin.

Pelkästään bentsojen yliannostukseen kuoleminen on käytännössä erittäin vaikeaa ja valeriaana ei ole edes bentsojen veroinen rauhoittava, joten millä mekanismilla se jotenkin maagisesti aiheuttaisi liiallisen sedaation? Niin, eipä millään. Ei niillä mitään erityistä synergiaa ole, sen enempää kuin bentsoilla keskenään.

Edit: Ja miksi piti laittaa tuollainen tutkimusviite, jossa puhutaan barbituraateista? Niitä nyt ei ole ollut myynnissä enää vuosikausiin ja niiden riskit ovat ihan eri tasoa, kuin bentsojen tai muiden nykyisin käytössä olevien rauhoittavien. Ne kuitenkin lisäävät muistaakseni suoraan GABAn määrää aivoissa, toisin kuin bentsot, jotka ainoastaan lisäävät GABAn kykyä vaikuttaa reseptoriinsa, joka taas rajoittaa rauhoittavaa vaikutusta huomattavasti tietyn tason jälkeen. Tämä taas on olennaista lääkkeen turvallisuuden kannalta, koska aivoissa GABAn määrä ja vaikutus ei nouse bentsojen takia vaarallisen suureksi, toisin kuin barbituraateilla.

Jotenkin tuolla tavoilla se ero noiden kahden lääkeaineen välillä meni, mutta voin olla tuosta yksityiskohdissa väärässä.

Vierailija

Ei niistä mitään vauriota tule joten vetäkää vaan niin että napa rutisee. Pääsee näistä mielenköyhistä pohdinnoista eroon...

Vierailija
Minävaan
Voiskohan joku lääketieteen tuntija auttaa mua? Voiko bentsot ja valeriaana yhteiskäytössä aiheuttaa jonkinlaisen aivovaurion?

Lyhyesti: ei voi.

Viinalla voit saada päähäsi tunnetusti pahoja vaurioita varsinkin jos tykkäät juoda isosti kerralla. Aikuisena ihmisenä varmaan tiesitkin jo tämän. Valeriaanalla ei millään järjellisillä annoksilla ole juuri sivuvaikutuksia ja yleensä ei juuri muitakaan vaikutuksia. Bentsoannos oli aika vaatimaton ja aika lievää valmistetta. Bentsoissa kai suurin vaara vieroitusoireisiin liittyvä toksinen tila. Se sen sijaan että olet nauttinut ensin ilmeisesti kunnon kännin joka kuormittaa aivojen päärauhoittavaa järjestelmää (GABA järjestelmää) ja tämän jälkeen sörkkinyt kahdella eri tavalla tuota samaa järjestelmää varmaan saanut väliaikaisen epätasapainon aivoissasi. Puhumattkaan tietenkin siitä että unet ovat jääneet heikon laisiksi. Jotenkin hassusti GABA järjestelmän sörkkiminen tavalla tai toisella laskee muiden välittäjäaineiden pitoisuuksia mikä sitten realisoituu tuollaisena ankoosina eli ilottomuutena ja passiivisuutena, usein vielä uniongelmilla maustettuna jotta varmasti olisi kurjaa. Käy vaikka lenkillä tai muuten vietä ulkoilmassa. Se korjaantuu siitä pikkuhiljaa ja aivovauriosta kelaaminen on täysin turhaa ja vain pahentaa tilaa.

Ei kannata juoda niin paljoa viinaa että ei kykene krapulaa kantamaan ilman ryynejä. Se että alkaa korjailemaan bentsoilla viinan aiheuttamia psyykkisiä tuhoja on aika varma tie turmioon. Iso osa jos ei suurin osa alkoholisteista vauhdittaa alamäkeään tällä tavalla. Ensin bentsot poistavat ihmeellisesti krapulan, sitten vähän viikolla dokaamisesta aiheutunutta ahdistusta ja unettomuutta. Lopulta niitä on kiva vetää viinan kanssa kun tulee känni halvemmaksi. Osa sitten käyttää tietämättään sekaisin kun ei jaksa tutustua puoliintumisaikoihin eli elimistössä on isompi pitoisuus kuin päällisin tuntuisi jolloin aivot saavat vaikutukset molemmista. Sanottakoot että tuo kombo rappioittaa ihmisen ja saa toteuttamaan mitä kummallisempia päähänpistoja, aina itsensä totaalisesta nolaamisesta henkirikoksiin.

Vierailija
kaima
Valeriaanalla ei millään järjellisillä annoksilla ole juuri sivuvaikutuksia ja yleensä ei juuri muitakaan vaikutuksia.

Muutamia huomautuksia vielä:

Käsittääkseni lääkäreiden antama nyrkkisääntö luontaistuotteita kohteitaan on yleensä se, että niiden käyttöä tulisi välttää, koska mahdollisista yhteisvaikutuksista ei tiedetä. Ilmeisesti luontaistuotteiden mahdollinen puhtauskaan ei ole niin valvottua kuin lääkeaineiden kohdalla?

Osa sitten käyttää tietämättään sekaisin kun ei jaksa tutustua puoliintumisaikoihin eli elimistössä on isompi pitoisuus kuin päällisin tuntuisi jolloin aivot saavat vaikutukset molemmista.

Tämä on erittäin oleellinen pointti tässä tapauksessa.

Vierailija

Valeriaana on luontaistuote, mutta se on keskushermostoon vaikuttava lääke. Siksi purkin kyljessä on punainen kolmio. Bentsot ja valeriaana lisäävät toistensa vaikutusta. Aivovauriota tuskin on tullut, mutta älä ala missään nimessä pelleilemään viinan ja pillereiden kanssa.

Vierailija

Kiitos vastauksista.
Tänään olo on hieman normalisoitunut. Tunteet ovat edelleen latteita, mutta parempi kuin eilen. Paniikki vaanii jatkuvasti nurkan takana. Edelleen tunnun mielestäni jotenkin vieraalta. Ja olo on aika sekava. Vähän samanlainen kuin ennen migreenikohtausta. Helpottaa kyllä tosi paljon tietää ettei tässä todennäköisesti oo kyse mistään pysyvästä vauriosta.
En mä juo kovin usein, mutta pakko myöntää että silloin kun juon, tulee otettua liikaa kerralla. Krapulassa oon aina tosi ahdistunut. Alkoholi ei sovi mulle.
Ostin tota valeriaanaa sen takia että toivoin siitä vaihtoehtoista helpotusta nukkumisongelmiin ja paniikkikohtauksiin. Enkä tiennyt sitä ottaessani, että sillä voi olla merkittävä yhteisvaikutus opamoxin kanssa. En totisesti uskalla ottaa enää yhtäkään.
Olisinpa taas oma itseni. Pitäis huomenna mennä töihinkin..

Vierailija

Olisko edes teoriassa mahdollista että mun aivokuori olis jotenkin lamaantunut tms? Eikös alkoholi lamaa sitä? Ja migreenikohtauksen aikana se lamaantuu myös? On tää olo niin omituinen. En enää koskaan uskalla ottaa mitään keskushermostoon vaikuttavaa ainetta. Helvetti.

Vierailija
Minävaan
Olisko edes teoriassa mahdollista että mun aivokuori olis jotenkin lamaantunut tms? Eikös alkoholi lamaa sitä? Ja migreenikohtauksen aikana se lamaantuu myös? On tää olo niin omituinen. En enää koskaan uskalla ottaa mitään keskushermostoon vaikuttavaa ainetta. Helvetti.

Krapulassa voi olla ahdistusta, varsinkin jos sulla on vielä paniikkihäirö ja alkoholi ei sovi muutenkaan.

Taidat olla nuori vielä. Ei mitään pelottelua, mutta skitsofrenian oireet alkavat yleensä n. 14-25 vuotiaina. En kuitenkaan tiedä sinusta mitään, joten ota vaan iisisti.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Minävaan

Jos menet sairaalaan krapulassa ja kuolemanpelossa, ne antavat sinulle lääkkeeksi enemmän rauhoittavia kuin mitä kerrot tuossa syöneesi.

Et kerro, miten paljon olet juonut viinaa. Jos juot tarpeeksi, niin varmasti näet painajaisia ja varmasti outo olo kestää pitkään. Nuo sinun syömäsi pillerit todennäköisesti vain auttoivat sinua nukkumaan, jos tuo luontaisyrtti nyt sitten vaikutti yhtään mitään.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Aweb
Nuo sinun syömäsi pillerit todennäköisesti vain auttoivat sinua nukkumaan, jos tuo luontaisyrtti nyt sitten vaikutti yhtään mitään.

Few adverse events attributable to valerian have been reported.[15] Large doses or chronic use may result in stomach ache, apathy, and a feeling of mental dullness or mild depression. Because of the herb's tranquilizer properties, it may cause dizziness or drowsiness, effects that should be considered before driving or operating heavy or hazardous equipment.[24] In some individuals, valerian can cause stomach ache, anxiety, and night terrors (see above).

http://en.wikipedia.org/wiki/Valerian_%28herb%29#Adverse_effects

Vierailija
Shriek
Eli sinusta terveelle nuorelle on hyvä suositella sedatiivien yhteiskäyttöä? Niin, moni asia riippuu henkilön omasta vasteesta. En tiedä, millaisen korkean toleranssin kehittäneitä narkkareita sinä tiedät. Toiseksi, sinun maailmakuvassa voi olla ok vetää aineita kuin aineita itselääkitykseen tai viihdekäytössä.

Ei, en halua suositella kenellekään sedatiivien yhteiskäyttöä. Pahoittelen jos viestistä välittyi sellainen kuva. Halusin vain tuoda hieman realistisempaa perspektiiviä tähän keskusteluun.

Jo pelkällä syvällä humalallakin saa itseltään hengen, kun unohdetaan keskushermoston lamaantumiseen liittyvät riskit. Mitkä riskit?... kelaappa niitä. Ja toiseksi, oletko itse kokeillut samaa komboa kuin kysyjä? Minä en edes odota, että tuossa oli kysyjän koko tarina, vaan pikemminkin arka pelinavaus.

Minä en tiedä mikä oli kysyjän koko motiivi tai tarkoitus, mutta vastaan niihin asioihin joita kysytään ja jotka tuodaan esille. Ja olen kyllä kokeillut aikalailla samaa "komboa", tosin olin ottanut hieman voimakkaampaa bentsoa ja sain nukutuksi hyvin, yleensä en saa.

Tottakai on olemassa riskejä liian syvässä sedaatiossa ja ikävä tosiasiahan on, että aina välillä joku tukehtuu oksennukseensa tai muuta vastaavaa. Tosiasia myös on, että tarvitset aika helvetin vahvat mömmöt, jos et herää omaan oksentamiseesi ja tukehdut siihen. Ja valeriaana ja opamoxi eivät minun käsitykseni mukaan sellaisia missään nimessä ole.

rollerghost
]Pelkästään bentsojen yliannostukseen kuoleminen on käytännössä erittäin vaikeaa ja valeriaana ei ole edes bentsojen veroinen rauhoittava, joten millä mekanismilla se jotenkin maagisesti aiheuttaisi liiallisen sedaation? Ei niillä mitään erityistä synergiaa ole, sen enempää kuin bentsoilla keskenään.

Shriek
Tässä ei selvästikään ollut kyse mistään random-teehetkestä.

Hm niin? Ehkä ei. Oikeastaan tämän voi nähdä kokonaisuudessaan myös niinkin, että kysyjä oli ottanut liian vähän rauhoittavia ja oli edelleen krapulassa, aivot ylikiihtyneessa tilassa, ja sen takia hieman luulotautinen, kuten itsekin monesti krapulassa olen. Oikeasti vakavan aivovaurion saanut ei enää pahemmin miettisi onko saanut jotakin vaurioita vai ei.

Enkä edelleenkään suosittele korjaamaan krapulaa rauhoittavilla aineilla, mutta epäilen vain, että outo olo johtui todennäköisemmin vain krapulan jälkioireista, eikä mietojen rauhoittavien yhteisvaikutuksesta.

Shriek
Ja sinä edelleen oletat, että tässä oli joku hoitotarkoitukseen otettu lääkärin määräämä kombo? Ei ollut edes kyse mistään barbituraateista.

Öh.. En ole olettanut mitään tuollaista. Eikä tosiaan ollut kyse barbituraateista, mutta eikö mielestäsi ollut hyvä tuoda esille näitä todellisia riskejä kuviteltujen sijaan?

Vierailija

Oikeasti, mitä ihmettä tää on?
Oon käynyt lenkillä ja popsinut vitamiineja, mutta tää olo käy vaan pahemmaksi. Mun pitäis käydä töissä ja hoitaa perhettä. Oon ollut ihan onnellinen ihminen tähän asti. Mitä on voinut tapahtua? Eihän mulla enää voi krapula olla. Mitä mä teen? Alan olla ihan epätoivoinen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat