Pienoismallit

Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010

Onko käytännössä mahdollista tehdä esim. autosta täydellinen ja toimiva pienoismalli esim. 1 / 10, tai edes 1/5, meinaan vaan kun moottarissa on jo oikeessa koossa teityt välyksen niin pieniä öljypumpussakin eikö lie välykset jotain 0.002 mm tai 0, 02 luokkaa, mitä ne nyt todellisuudessa on mutta pieniä joka tapauksessa?
En tiedä kuuluuko tämä tekniikka osastoon?

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

Sivut

Kommentit (19)

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009

Onko tässä ketjussa pointtina pienoisauton valmistamisen tekninen mahdollisuus/mahdottomuus vaiko pienemmäksi skaalatun auton toimimisen mahdollisuus/mahdottomuus? Både och?

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32682
Liittynyt6.12.2009
Hillman
Onko käytännössä mahdollista tehdä esim. autosta täydellinen ja toimiva pienoismalli esim. 1 / 10, tai edes 1/5, meinaan vaan kun moottarissa on jo oikeessa koossa teityt välyksen niin pieniä öljypumpussakin eikö lie välykset jotain 0.002 mm tai 0, 02 luokkaa, mitä ne nyt todellisuudessa on mutta pieniä joka tapauksessa?
En tiedä kuuluuko tämä tekniikka osastoon?



Miisähän mittakaavassa tuo V12 nyt olisi?

http://www.youtube.com/watch?v=lc6jCGHj6Nc

suora nelonen

http://www.youtube.com/watch?v=eyhQvbd6 ... re=related

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010
petsku
Onko tässä ketjussa pointtina pienoisauton valmistamisen tekninen mahdollisuus/mahdottomuus vaiko pienemmäksi skaalatun auton toimimisen mahdollisuus/mahdottomuus? Både och?

Etkö osaa lukea kysyin selkeesti , täydellinen toimiva, täydellisen varmaan ymmät jos ett unohda koko juttu.
Ja se täydellinen tarkoittaa sitä että ne pinet välykstekin ovat siinä mitta suhteessa kuin muutkin osat

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010
jussipussi
Hillman
Onko käytännössä mahdollista tehdä esim. autosta täydellinen ja toimiva pienoismalli esim. 1 / 10, tai edes 1/5, meinaan vaan kun moottarissa on jo oikeessa koossa teityt välyksen niin pieniä öljypumpussakin eikö lie välykset jotain 0.002 mm tai 0, 02 luokkaa, mitä ne nyt todellisuudessa on mutta pieniä joka tapauksessa?
En tiedä kuuluuko tämä tekniikka osastoon?



Miisähän mittakaavassa tuo V12 nyt olisi?

http://www.youtube.com/watch?v=lc6jCGHj6Nc

suora nelonen

http://www.youtube.com/watch?v=eyhQvbd6 ... re=related


Sinä olet pihalla kuin lumi ukko alkuperäisen moottorin mallilla ei ole mitään väliä jos siitä tehdään täydellinen pienoismalli.

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010

Missäs pastan järki miehet ja naiset on kun olen heitä täällä kuitenkin huomannut olevan?

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010
sinnipirtti
ei se sitä tarkoita vaikka kyseessä olisi pienoismalli että väljyydet myös olisivat pienoismalli koossa.

vai miltä kuullosta 400kg painava rc-kaivinkone hydrauliikalla?
http://www.youtube.com/watch?v=_h96dwvP ... dded#at=29


Jos sinä olet sitä mieltä, ole vaan, en kai minä niin pösilö ole ettenkö tietäisi että pienoismalleja tehdään, tarkoitin TÄYDELLISTÄ.
Ja sitä onko se ylipäätään mahdollista?

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
Hillman

Etkö osaa lukea kysyin selkeesti , täydellinen toimiva, täydellisen varmaan ymmät jos ett unohda koko juttu.
Ja se täydellinentarkoittaa sitä että ne pineet välykstekin ovat siinä mitta suhteessa kuin muutkin osat

Tuollaiset toimivat rakenteet ja niissä tapahtuvat prosessit eivät skaalaudu kaikilta osiltaan mittakaavan mukaan. Esimerkiksi virtausten saamiseksi samanlaisiksi pitäisi virtaavan fluidin viskositeetti myös skaalata, eli käyttää eri neste- tai kaasuseosta, missä taas polttomoottorin osalta ei ole mitään järkeä.

Myöskään valmistustekniikka ei mahdollista esimerkiksi pinnankarheuksien tai muoto- ja mittatoleranssien suoraa skaalausta, eli valmistustarkkuutta ei pystytä viisin- tai kymmenkertaistamaan. Lisäksi hyvin pienissä yksityiskohdissa, jotka menevät jo tuonne nanomittakaavaan, ryhtyy vaikuttamaan ilmiöitä, joita isommissa rakenteissa ei ole.

Näin olleen vastaukseni on, ettei pienoismallimittakaavaan saada toimivaa laitetta pelkällä mittojen skaalauksella.

Vanha jäärä

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010

Pienos lentokoneissakin lie totta vieköön pienosmallin moottori, mutta voiko se olla täydellinen kopio alkuperäisestä, periaatteesa voinee, mutta silti jaksan epäillä.
Matemaatikot töihin, miten pieniksi menisi esim pienten muttereiden kierteet, jne.

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010
Vanha jäärä
Hillman

Etkö osaa lukea kysyin selkeesti , täydellinen toimiva, täydellisen varmaan ymmät jos ett unohda koko juttu.
Ja se täydellinentarkoittaa sitä että ne pineet välykstekin ovat siinä mitta suhteessa kuin muutkin osat

Tuollaiset toimivat rakenteet ja niissä tapahtuvat prosessit eivät skaalaudu kaikilta osiltaan mittakaavan mukaan. Esimerkiksi virtausten saamiseksi samanlaisiksi pitäisi virtaavan fluidin viskositeetti myös skaalata, eli käyttää eri neste- tai kaasuseosta, missä taas polttomoottorin osalta ei ole mitään järkeä.

Myöskään valmistustekniikka ei mahdollista esimerkiksi pinnankarheuksien tai muoto- ja mittatoleranssien suoraa skaalausta, eli valmistustarkkuutta ei pystytä viisin- tai kymmenkertaistamaan. Lisäksi hyvin pienissä yksityiskohdissa, jotka menevät jo tuonne nanomittakaavaan, ryhtyy vaikuttamaan ilmiöitä, joita isommissa rakenteissa ei ole.

Näin olleen vastaukseni on, ettei pienoismallimittakaavaan saada toimivaa laitetta pelkällä mittojen skaalauksella.


No niin olihan täällä järki porukkakin hereillä, tuota himan epäilin, että vain periaatteessa sellaisen voi tehdä, mutta ei kunnolla toimivaa, jos toimivaa ollenkaan! jep.

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Ei voi skaalata. Dimensioiden puolittaminen pudottaa painon 1/8:aan 3d kappaleissa. Vastaavasti moottorin iskun ja männän halkaisijan puolittaminen pudottaa iskutilavuuden 1/8:aan jne...
Samalla tavoin lujuus- ja jäykkyysmielessä levynpaksuuden puolittaminen puolittaa vetolujuuden, nostaa jännitykset samalla taivutuskuormalla 4-kertaisiksi ja pudottaa jäykkyyden 1/8:aan.
Toisin sanoen käytännössä suurin osa ominaisuuksista ei skaalaudu samassa suhteessa kuin joku dimensio pienenee, joten autosta ei tule likimainkaan samalla tavalla käyttäytyvää. Toki jollain tasolla toimivan auton voi rakentaa melkein minkä kokoiseksi tahansa jostain millimetriluokasta ehkä 100 metriin asti.

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010
Denzil Dexter
Ei voi skaalata. Dimensioiden puolittaminen pudottaa painon 1/8:aan 3d kappaleissa. Vastaavasti moottorin iskun ja männän halkaisijan puolittaminen pudottaa iskutilavuuden 1/8:aan jne...
Samalla tavoin lujuus- ja jäykkyysmielessä levynpaksuuden puolittaminen puolittaa vetolujuuden, nostaa jännitykset samalla taivutuskuormalla 4-kertaisiksi ja pudottaa jäykkyyden 1/8:aan.
Toisin sanoen käytännössä suurin osa ominaisuuksista ei skaalaudu samassa suhteessa kuin joku dimensio pienenee, joten autosta ei tule likimainkaan samalla tavalla käyttäytyvää. Toki jollain tasolla toimivan auton voi rakentaa melkein minkä kokoiseksi tahansa jostain millimetriluokasta ehkä 100 metriin asti.

Joo, sinua kaipasinkin tähän kysymykseen vaan en muistanut nimimerkkiäsi ulkoa, toki olisin se kahlaamalla löytänyt, vaan laiskottaa niin kesäisin.
Kummallista muutenkin, noiden pienoismallien kanssa hyvin usein (ei aina) huomaa jo valokuvasta, että kyse on pienoismallista vaikkei tulitikkua vierellä olisikaan, mistähän tämä johtuu?

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005

Nuo välykset olisivat mittakaavassa 1:10 suurin ongelma. Voitelu ei pelaisi liian pienillä välyksillä ja kone ei välttämättä pyörisi. Moderni elektroniikka ei myöskään toimisi ollenkaan skaalattuna 1:10 mittakaavaan. Elektroniikan skaalaus vaatii kaikenlaisia muutoksia valmistustekniikassa. Muuten täydellinen 1:10 pienoismalli varmaan toimisi jotenkin. Moottori olisi kaukana optimaalisesta mainittujen virtausdynaamisten seikkojen takia, mutta kyllä se varmasti kävisi. Kovin paljon sitä pienempi tuskin enää toimisi.

Lujuus ei ole pienennettäessä ongelma muuten kuin käsittelyn osalta. Jos auto skaalataan suhteessa 1:10, pinta-alat, eli lujuudet, skaalautuvat suhteessa 1:100, kun taas massa, joka niitä voimia aiheuttaa, skaalautuu suhteessa 1:1000. Käsittely on sitten toinen asia. Jos otat kourillasi kiinni 0,025 mm:n skaalapeltikorista, se rytistyy kuin folio aivan samoin kuin tavallisen auton kori, kun romuttamon mekaaninen koura tarttuu siitä kiinni.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005
Hillman
Kummallista muutenkin, noiden pienoismallien kanssa hyvin usein (ei aina) huomaa jo valokuvasta, että kyse on pienoismallista vaikkei tulitikkua vierellä olisikaan, mistähän tämä johtuu?



Yleensä taustasta ja kuvausgeometriasta. Makrokuvissa syväterävyys on pieni, mikä kavaltaa kuvan. Vetureissa (ja muissa työkoneissa) myös puhtaudesta ja täydellisyydestä, jos kyseessä on huippumalli (tavallisen tunnistaa yksityiskohtien puutteesta). Oikeiden veturien korit ovat täynnä pientä lommoa, naarmua ja ruostetäplää, maalipinnassa on eri-ikäisiä ja eri tavalla haalistuneita (ja vanhoissa vetureissa eri tavalla sekoitettuja) kohtia, ja sitten tietysti käytön liat päälle. Sen uskottava mallintaminen on erittäin vaikeaa ja harvinaista.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
Neutroni
Nuo välykset olisivat mittakaavassa 1:10 suurin ongelma. Voitelu ei pelaisi liian pienillä välyksillä ja kone ei välttämättä pyörisi. Moderni elektroniikka ei myöskään toimisi ollenkaan skaalattuna 1:10 mittakaavaan. Elektroniikan skaalaus vaatii kaikenlaisia muutoksia valmistustekniikassa. Muuten täydellinen 1:10 pienoismalli varmaan toimisi jotenkin. Moottori olisi kaukana optimaalisesta mainittujen virtausdynaamisten seikkojen takia, mutta kyllä se varmasti kävisi. Kovin paljon sitä pienempi tuskin enää toimisi.

Jos joku on todella kiinnostunut, miten eri ilmiöt skaalautuvat, niin hänen kannattaa tutustua dimensiottomiin suureisiin. Polttomoottorin tapauksessa ainakin Reynoldsin, Biotin ja Peclet'n luvun tulee olla yhtäsuuria täysikokoisessa moottorissa ja sen mallissa, jotta toiminta olisi samanlaista, eivätkä nämä edes riitä.

Vanha jäärä

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat