Kuviin copyright merkki, miten

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hoksasin kuviani ranskalaisesta lehdestä ja heti tuli ajatus että ottamissani kuvissa pitäis olla se "C" merkki.

Miten se tehdään? Löytyy varmaan kaupasta ohjelma jolla se tehdään, vai? Tai netistä imuroimalla. Jollakulla on kokemusta ja voi suositella jotakin ohjelmaa mulle.

Joo, laiskuus meinaa iskeä näin kesällä, on helpompaa kysyä kun ettiä itte netistä sisällä istuen kun vaihtoehtona on ulkona auringossa puuhastelu esim "Karhun" kanssa.

Sivut

Kommentit (18)

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

http://en.wikipedia.org/wiki/Copyright_symbol

- tuosta sen voi kopioida: [size=150:2b0fefgr]©[/size:2b0fefgr]
- Windowsissa alt-koodi 0169

Valokuvia koskee tekijänoikeudet ilman ©-merkkiäkin. Mutta sitä harva ymmärtää. Varsinkin "parempiin" kuviin oman tekijänoikeutensa liittää mielellään.

Halusitko vielä tietää, miten teksti lisätään kuvaan? Paljonko kuvia on merkittävänä? Jos kuvia on satoja tai enemmän, lähdetään etsimään automaattinen ratkaisu merkinnän lisäämiseen.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

Kiitos "SAW"

Itse C löytyy noin. Entä jos haluaa liäksi nimensä niihin?
Kuvia joita merkata on ehkä tasolla muutama kymmenen per vuosi.

Kuviin merkintä mallia: C Mr Linssi

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Tuolla tasolla kun ollaan, riittää että missä tahansa kuvankäsittelyohjelmassa lisää tekstin "© Mr Linssi" julkaistavaan kuvaan.

Onko sinulle kuvankäsittely tuttua? Photoshop, Paint Shop Pro, GIMP tms?

Tekstipätkän lisääminen kuvaan on ohjelmasta riippumatta melko yksikertaista -kuvaakkeen kaltaisella työkalulla.

Youtubessa on paljon tutoriaalivideoita, tässä GIMP-ohjelmaan. http://www.youtube.com/watch?v=JQBQJQ643ow

offmind
Seuraa 
Viestejä14538
Liittynyt19.8.2008
Pultti
Hoksasin kuviani ranskalaisesta lehdestä ja heti tuli ajatus että ottamissani kuvissa pitäis olla se "C" merkki.

Kuten jo tuossa aikaisemmin oli, niin copyrigt-merkki ei ole välttämätön, sinulla on tekijänoikeus omiin kuviisi ilmankin.

Paras tapa estää kuvien luvaton käyttö painotuotteissa taitaa olla se, että et julkaise megapikselikuvia netissä. Jokin 800x600 kokoinen kuva on jo aika hyödytön lehtikuvaksi mutta riittää nettisivulle ihan hyvin.

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

Vierailija

SAW:lle Mulla eo ole kuvankäsittelyohjelmaa. (olen fossiili diafilmien aikakaudelta ja silloin se kuva tehtiin sadasoassekunnissa lopulliseen malliin esim Kodachrome 25:lla)

Offmind:lle Kuvat olivat alunperin ihan luvalliseen käyttöön mutta näkyvät leviavän sen jälkeen hallitsemattomasti. Sinänsä se olis ok jos niissä näkyis se Copyright ja kuvaajan nimi.

Vierailija

Copyright-merkin lisääminen kuviin tekstinä tai kuvana on täysin turha toimenpide. Jokainen vähänkin photoshoppia käyttänyt osaa sen merkin poistaa.
Eli nuo edelliset "ohjeet" voit jättää omaan arvoonsa.

Se ainoa oikea copyright "upotetaan" kuvaan eli kopiosuojaus säilyy missä tahansa osassa kuvaa ja on näkymätön. Tämä onnistuu mm. photoshopilla.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Tekstipätkän voi lisätä kuvaan Windowsin mukana tulevalla Paint-ohjelmalla. Tuosta voit katsoa vaihe vaiheelta miten se tapahtuu: http://bytescout.com/products/enduser/w ... eware.html

Vierailija

KBolt: Varmaan noin se on mutta tässä tapauksessa sitä tuskin olisi tehty, siis sen merkinnän poistoa. Muiden kuvissa se oli näkyvillä. Ja kuten sanoin ei se sinällään ole (minun tapauksessa) kiellettyä käyttää, mutta olis kiva kun siinä näkyis kenen ne kuvat oikeasti ovat.

Joten SAW ja Offmind jatkakoon oppimattoman opettamista.

EDIT: Kuten näköjään tekevätkin. Paintilla se pitää tehdä kuva kuvalta, Jos niin kuulostaa hankalalta.

Vierailija
Barbaari
Voi varmaan olla myös nykyisissä kameroissa ominaisuutena että ohjelmoi jo siinä vaiheessa ne kuvien copyrightit upotettua kuvaan. Niihin sellaisen asentaminen onnistuu ainakin photoshopeilla.

Jep, juuri näin.

Varmaan noin se on mutta tässä tapauksessa sitä tuskin olisi tehty, siis sen merkinnän poistoa. Muiden kuvissa se oli näkyvillä. Ja kuten sanoin ei se sinällään ole (minun tapauksessa) kiellettyä käyttää, mutta olis kiva kun siinä näkyis kenen ne kuvat oikeasti ovat.
Juu, jos siis periaatteellinen copyright riittää niin sitten sen tosiaan voi vetää vaikka tekstinä tai snäppinä kuvan päälle. Luulin että hait oikeaa copyright-merkintää.

Vierailija

Ei liity niinkään aiheesteen, mutta huvittavaa huomata, että haluat kuviisi copywrightin ja silti olet valmis varastamaan netistä siihen tarvittavan ohjelman

Pultti

Miten se tehdään? Löytyy varmaan kaupasta ohjelma jolla se tehdään, vai? Tai netistä imuroimalla. Jollakulla on kokemusta ja voi suositella jotakin ohjelmaa mulle.

© Kabus ©

Vierailija
Pultti

kabus
Ei liity niinkään aiheesteen, mutta huvittavaa huomata, että haluat kuviisi copywrightin ja silti olet valmis varastamaan netistä siihen tarvittavan ohjelman

Niin vaikeaa kun se saattaakin olla käsittää, "netistä imuroiminen" ei automaattisesti tarkoita yhtäläisyyttä varastamisen tai laittoman lataamisen kanssa. On olemassa ilmaisia ja vapaasti saatavilla olevia työkaluja joilla asia onnistuu. Anteeksi kun pilasin ilosi.

Windowsista harvinaisemmatkin erikoismerkit löytyvät helposti valikosta Käynnistä > Ohjelmat > Apuohjelmat > Merkistö-ohjelmasta.

©opywrong Riemuidiootti

Vierailija
Riemuidiootti
Pultti

kabus

Niin vaikeaa kun se saattaakin olla käsittää, "netistä imuroiminen" ei automaattisesti tarkoita yhtäläisyyttä varastamisen tai laittoman lataamisen kanssa. On olemassa ilmaisia ja vapaasti saatavilla olevia työkaluja joilla asia onnistuu. Anteeksi kun pilasin ilosi.

©opywrong Riemuidiootti

Paitsi, että plagioit viestini ilman lupaani. Oikeudessa tavataan.

Kabus ©

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat