Radion antenni?

Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Niin, eli mulla on kotona käytössä viritinvahvistin, mutta radio kuuluu vähän huonolla menestyksellä, kanavasta riippuen.

Seinässä ei ole antennille pistoketta, koska asun ok-talossa. Vahvistimen antennina toimitettiin, n. 2m. pitkä johto, jonka toinen pää kytketään sinne vahvarin takaosaan asiaankuuluvalla liittimellä. Siitä sitten olen vetänyt johtoa seinää pitkin ylöspäin ja noin 50cm ennen loppua se haarautuu kahdeksi johdoksi. Nämä olen levittänyt ns. v-kulmaan.

Johto on ihan tavallista kuparijohtoa, jossa on muovieriste päällä.

Radio kuuluu välttävästi, eli ei tarpeeksi hyvin, jotta musiikista voisi nauttia, sikäli kuin harvoin esim. Radio Allolta kuunneltavaa musiikkia tulee!

Miten voisin parantaa antenniani. Vedänkö vain yksinkertaisesti jatkoa noihin jo haarautuneisiin johtoihin?

Vai voisiko tehdä esim, jonkunlaisen ympyrän tuosta, toki hieman johtoja jatkaen.

Tai spiraalin, tai?

Onko kokemuksia tuommoisesta "johtoantennin" parannuksesta???

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Kommentit (7)

Vierailija

Ei sitä ainakaan kannata jatkaa, koska se ei olisi enää viritetty oikealle aallonpituudelle.

Kannattaisi varmaan suosiolla laitattaa katolle antenni.

kfa
Seuraa 
Viestejä2516
Liittynyt13.3.2008

Asennat itsellesi kunnollisen ulkoantennin. Asuntosi sisäpuolella kenttä on rakenteiden takia vaimentunut ja kaikki huoneistosi rf - energiaa käyttävät laitteet tuottavat siihen häiriöitä. Ulkoantenni on pois laitteiden häiriökentästä ja näkee lähetysaseman paremmin kuin sisäantenni. Ulkoantennin rakentamisessa pitää muistaa asianmukainen ukkossuojaus.

Antennin parhaaseen asentoon vaikuttaa se, onko lähetys pysty- vai vaakapolarisoitua. Vaakasuora antenni nappaa parhaiten vaakapolarisaatiota ja pystyantenni taasen on tehokkain pystypolarisaatiolle. Suurimman osan radioasemia (ainakin paikallisradiot) polarisaatio on pysty (vertikaalinen), mutta YLE taitaa edelleen lähettää vaakapolarisoidusti. Siksi radioiden antennit yleensä ovat usein pystysuoria. Sellaisiakin ulkoantenneja olen nähnyt, joissa dipolin tyviosa on vaakasuora YLE - vastaanotta varten ja suurin osa antennista on väännetty pystysuoraksi matalammalla teholla lähettäviä paikallisradioasemia varten.

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Tein siitä ns. ristin, eli pitkä johto ihan suoraan ja haarat vaakatasoon. Nyt toimii. Kiitos.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija
JuurikinNiin
Tein siitä ns. ristin, eli pitkä johto ihan suoraan ja haarat vaakatasoon. Nyt toimii. Kiitos.

Toimii varmaan sinne Radio Allon suuntaan, mutta toiselta suunnalta tulevat lähetteet saattavat nyt vaimeta.

Vierailija
CE-hyväksytty
Jos on hetekka niin siihen kannatta sitoa johto. Pinnote pitää tietysti raaputella veke.
Eikä kannata ryskyttää jos ratiota haluaa kuunnella

Uusimmat

Suosituimmat